Gå til innhold

BMW 1 serie fusker P0015 Update endelig løst pga tett vanos! (ingen koder nå)


Bimmernew
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skrev bare sannsynlige årsaker til feilkoden. At registerkjede er en av de årsakene er ikke min feil.

Og du kan være så mye uenig du bare vil. Men det betyr ikke at det ikke er et problem.

Jeg jobber ikke med bil, men jeg har nå holdt på litt på hobby basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Otis skrev:

Jeg skrev bare sannsynlige årsaker til feilkoden. At registerkjede er en av de årsakene er ikke min feil.

Og du kan være så mye uenig du bare vil. Men det betyr ikke at det ikke er et problem.

Jeg jobber ikke med bil, men jeg har nå holdt på litt på hobby basis.

ok jeg har sent melding til gs og skal også høre med en annen en da for vi se men tror du billig verksted kan se om kjedet har strekt seg? åssen gjør dem det? vet du?

Men kan du begrunne årsaken til feilkode på åssen grunnlag? det kan du vel;)

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Årsaken er jo at kamsensor leser av feil innstilling på kjede. Det kan bare være strekt kjede eller feil på kam aktuator.

ok så bare 2 valg? kan jeg ikke kjøre nå? men verksted kan ikke måle kjedet? kam aktuator hva er det? Ikk nautrlig da med vanos som ødelgger her altså O ring? synd ingen andre svarer her bare vi 2. kanskje etter hvert. og strammer ble byttet i mai i fjor ca da. og ikke noe med coil og  gjøre da??

edit: se også her VANOS intake: Actuator movement

da for vi se da om det er O ring har engt 100 troa men sånn ca 70 prosent

https://bmwfault.codes/XMLDiagView?doc=MgAwADAAMAAwADQAOQAxADUANAAxADcAOAA4ADAANAA=

update kjem senere.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmernew changed the title to BMW 1 serie fusker ved oppstart kode - P0012 (update står mellom kjedet eller vanos O ring tror jeg)
12 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Verkstedet kan måle kjedet, GS tar 1600 for dette på N47-motor, antar det er lignende jobb på din.

1600kr for og måle kjedet tuller du?? kan ikke naf ta det billigere? gs hvem? kan man ikke sjekke selv?? men hva tror du da om problemet mitt du er ganske tørr bak øra du å. Er du ening med kjedet? jeg er virkelig nervøs for kjedet jeg har ikke lyst til og betale 1600kr hvis jeg kan se selv why så dyrt må ha avansert apparat??

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det blitt gitt råd om mulige årsaker, man kan ikke gi et fasit svar på hva som er galt med bilen på et forum. Har man ikke selv erfaring eller kompetanse til å sjekke disse mulige årsakene til dine motorproblemer bør man levere bilen på verksted. Hvilket verksted som er gode bmw motorer er ikke lett å vite. Det beste er at du ringer det aktuelle verkstedet og spør dem. Men hovedregelen e vel at merkeverksted/forhandler bør vite hva dem holder på med. Angående pris, så skal det dekke lønn, verktøy, lokale, moms, arbeidsgiveravgift osv. Norge er et høykostland, og da blir slike tjenester dyrere her i forhold til enkelte andre land, dessverre. 

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

update fikk lest ut feilkoder se her. noe og si?? men den koden 2A83 stemmer med mitt dignose apparat mitt P0012.

Bare vanos på den første feilkoden?? den koster 5000kr på gs de som sitter på kamen.

mange sier er kjede nå;( men bilen starter og går kan vel ikke være kjede da hvis bilen går?

ikke Magnet ventil??

IMG_20210225_134946.jpg

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen kan gå med strekt kjede. Den kan vel strengt tatt gå selv om kjedet er hoppet over et hakk også. 
 

Generelt kan enheter gi feil på flere måter. Ett scenario er at enheten måler reelle verdier, som er utenfor toleranseområdet, og da gjerne pga en feil et annet sted i systemet. Enheten genererer da en feilkode, men er ikke defekt i seg selv. Videre vil samme sensor også kunne gi feilkode pga intern svikt. Noen enheter gir forskjellige feilkoder alt etter problem, men jeg vet ikke om det gjelder alle. Du ser noen av variantene på utskriften din. Kamsensor sier «posisjonsfeil» og ikke f.eks. «signalfeil». Derfor er det nærliggende å mistenke at sensor virker, og at kamaksel står ute av posisjon. (Muligens pga strekt kjede, muligens ikke. Som nevnt tidligere er dette så god synsing som er mulig å få til over et forum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *MrB* skrev:

Bilen kan gå med strekt kjede. Den kan vel strengt tatt gå selv om kjedet er hoppet over et hakk også. 
 

Generelt kan enheter gi feil på flere måter. Ett scenario er at enheten måler reelle verdier, som er utenfor toleranseområdet, og da gjerne pga en feil et annet sted i systemet. Enheten genererer da en feilkode, men er ikke defekt i seg selv. Videre vil samme sensor også kunne gi feilkode pga intern svikt. Noen enheter gir forskjellige feilkoder alt etter problem, men jeg vet ikke om det gjelder alle. Du ser noen av variantene på utskriften din. Kamsensor sier «posisjonsfeil» og ikke f.eks. «signalfeil». Derfor er det nærliggende å mistenke at sensor virker, og at kamaksel står ute av posisjon. (Muligens pga strekt kjede, muligens ikke. Som nevnt tidligere er dette så god synsing som er mulig å få til over et forum).

Ok skjønner men noe da vits og bytte dissa vanos foran motor? Kan kjøpe brukt? eller kan kjøpre china på ebay? se vedlegg. og noe vits og bytte kamsensor foran?

Hva gjør jeg nå da? Hva ville du gjort i mitt tilfelle? Jeg vet ikke hva skal gjøre?

Hva med lemda sone? Du mener masse fiekoder pga kjede har stekket seg kanskje?

 

71QA-5cYgaL._AC_SS450_.jpg

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er varsom med å be folk bytte deler på tynt grunnlag. Det kan bli dyrt, uten at det nødvendigvis løser problemet. Men jeg vet at å rengjøre vanoser ofte ikke hjelper. Er de først blitt dårlige må de gjerne byttes. Og de kan gi den feilen du har. 
 

Lambda kan vel teoretisk gi feil verdi pga feil i tenningsprosessen, som igjen er pga kam.

I ditt tilfelle er lambdafeil imidlertid oppgitt som «spenningsfeil», som peker mer i retning av at den kan være dårlig i seg selv. 
 

Merk utstrakt bruk av ordet kan her. Det er ikke tilfeldig.

Jeg forstår at du er usikker, men det er vanskelig for selv kompetente mennesker å være mer konkrete på et forum enn hva de har vært i ditt tilfelle. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, *MrB* skrev:

Jeg er varsom med å be folk bytte deler på tynt grunnlag. Det kan bli dyrt, uten at det nødvendigvis løser problemet. Men jeg vet at å rengjøre vanoser ofte ikke hjelper. Er de først blitt dårlige må de gjerne byttes. Og de kan gi den feilen du har. 
 

Lambda kan vel teoretisk gi feil verdi pga feil i tenningsprosessen, som igjen er pga kam.

I ditt tilfelle er lambdafeil imidlertid oppgitt som «spenningsfeil», som peker mer i retning av at den kan være dårlig i seg selv. 
 

Merk utstrakt bruk av ordet kan her. Det er ikke tilfeldig.

Jeg forstår at du er usikker, men det er vanskelig for selv kompetente mennesker å være mer konkrete på et forum enn hva de har vært i ditt tilfelle. 

Lyd fra motror du synes? Ringte sentrum bilpleie sa nei ikke kjedet for da ville bilen gått sa dem, Kan jeg ikke kjøre til bilen blir død? Lenge til blir helt død? farlig og kjøre nå kjedet hopper over i fart??

ingen feilkode nå sentrumbilpleie sletta. Men kan koden kommet opp etter batteri skift av minus kabel tatt av? Men batteri registert av meg selv. og motorlampe kom jo opp etter batteri minus kabel tatt av ikke sant.

 

 

 

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om verkstedet ditt påstår at bilen ikke kan gå med slakt kjede/har hoppet over ett hakk, så er det feil. Hopper den imidlertid over flere hakk vil den ikke gå lenger. 
Batteribytte påvirker ikke dette.

Vanskelig å vurdere siste lydklippet ditt fra min mobil, men jeg stiller meg fortsatt bak det første svaret du fikk i tråden. Er feilen periodisk kan det peke mer i retning av defekt vanos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både register og vanos kan feilsøkes av et verksted med nødvendig utstyr og kunnskap, det bør heller ikke ta så langt tid. Det er begrenset hvor langt du kan komme med feilkoder fra en Biltema-leser og jeg ser ikke at det vil svare seg å bytte ut halve motoren med billige Kina-deler fra Ebay for å se om problemet går vekk. Kan du gjøre alt selv? Selvsagt, men da må du lære deg hvordan timingen i en motor fungerer, hvordan Vanos fungerer og ha nødvendig utstyr for å måle ting og tang. Du får tips fra oss, men det er ikke alltid at det finnes "easy-fix".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide å levere bilen til et kyndig bilverksted Og la de gjøre det de kan istedenfor all denne synsinga ?  
 

Du tar jo ikke til deg noe av det som blir sagt av kyndige folk her inne på forumet, betal fagfolk eller selg bilen og ta sykkelen fatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmernew changed the title to BMW 1 serie fusker P0015 Update endelig løst pga tett vanos! (ingen koder nå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...