Gå til innhold

Nybilen Carbonsort iX3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede brukt frunken en gang i Volvoen! :-)

Jeg bruker frunken kun til én ting. Det er å oppbevare nødladekabelen og type 2 kabelen. Vi var i Stavern en lørdag for å tusle litt rundt og spise lunsj på en av bryggerestaurantene. Da var det gunstig å betale 16 kroner timen for å lade på 22kW-lader (som kun gir 11kW i vår bil) mens vi surret rundt i byen et par timer. For å få ladet måtte type 2-kabelen fram, og da var det veldig praktisk å ha den i frunken i stedet for under gulvet i et halvfullt bagasjerom. Ser også for meg at det er fint den ene gangen i året vi er på hyttetur på såpeglatt vinterføre og faktisk både får brukt frunken og firehjulstrekken.

Så, frunken er ikke et møst, men det er veldig hyggelig å ha den. Og litt moro at en elbil som er bygget på en "håpløs" kombiplattform har frunk.

Forøvrig er det få biler jeg har sett uten tunnel der passasjeren i midten har bedre beinplass. Det er som regel for kort plass mellom midtkonsoll og baksete til at en voksen har plass til føttene der. Så det man oppnår ved å ikke ha tunnel er at det er lettere å flytte seg fra ene siden av baksetet til andre for voksne. Og bedre beinplass til småunger (som kanskje ikke trenger det).

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Basse Lusk skrev:

 

Tunnelen er upraktisk med tre bak, men praktisk når det er to, det gir de to mer "privat" rom.

Husker når jeg var ung og lovende på 80 tallet. Hvor stilig og solid BMW E28 og E30 virket med høy og brei midtkonsoll og høy tunel i baksetet som delte opp plassen. 

Det er nok det som sitter igjen til meg enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, F25x3 skrev:

Dersom mva på biler over 600.000kr, er det før eller etter rabatter er trekt fra sluttsum? Siden ix3 kommer på 595’ ..

Godt spm, er rødgrønt som vil sette litt kjepper i elbil politikken. Spørs hvordan det vil se ut i praksis, siden de sannsynligvis trenger støtte fra et annet grønt parti.

Greit å handle mens prisene er gunstige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Basse Lusk skrev:

Tunnelen er upraktisk med tre bak, men praktisk når det er to, det gir de to mer "privat" rom.

Tunnelen er også praktisk når man skal frakte varer og liknende på gulvet bak forsetene. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Godt spm, er rødgrønt som vil sette litt kjepper i elbil politikken. Spørs hvordan det vil se ut i praksis, siden de sannsynligvis trenger støtte fra et annet grønt parti.

Greit å handle mens prisene er gunstige.

I slutten av 2020 ville Høyre innføre moms på elbiler fra 2022, så får vi se om de blå, røde og grønne gjennomfører eller freder elbiler frem til 2025.  Det blir spennende å se om salget av IX, eTron, Taycan, osv. bråstopper eller om avgiftene på biler med forbrenningsmotor økes så kraftig at dyrere elbiler likevel er gunstige med 25% moms på overskytende av 600.000.  Som regel vil et slikt tiltak medføre en uventet reaksjon fra folket som medfører at Stortinget igjen må revidere reglene for å tette smutthullet, ref. Porsche 944 på grønne skilt.

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pekka skrev:

I slutten av 2020 ville Høyre innføre moms på elbiler fra 2022, så får vi se om de blå, røde og grønne gjennomfører eller freder elbiler frem til 2025.  Det blir spennende å se om salget av IX, eTron, Taycan, osv. bråstopper eller om avgiftene på biler med forbrenningsmotor økes så kraftig at dyrere elbiler likevel er gunstige med 25% moms på overskytende av 600.000.  Som regel vil et slikt tiltak medføre en uventet reaksjon fra folket som medfører at Stortinget igjen må revidere reglene for å tette smutthullet, ref. Porsche 944 på grønne skilt.

Avgift på elbiler ville det bli uansett hvem som regjerer, det er vel ganske bred enighet om det. Det som er spennende her er hva de gjør med avgiftene på fossile biler og hybrider. Det beste hadde jo vært å ikke gjøre noe med dagens avgift system, alt viser jo at dette funker. De som vil ha elbil kan kjøpe det og oss som ikke vil ha det kan kjøpe noe annet, og følgelig betale noe mer siden bilene forrurenser mer.

Det vi mest sansynlig ender opp med her er at alle biler blir dyrere. Skal elbiler bli dyrere så må de også skru opp avgiften på fossilbiler og hybrider, slik at folk ikke løper å kjøper dem i stede. Jævlig irriternde egentlig, jeg og noen få andre må betale mer for den biltypen vi kjøper fordi de må regulere en biltype alle andre velger. Det posetive her er iallfall at oss som sitter på nyere brukte biler vil få bedre andrehåndsverdi 👍 Når 5-serie med stor dieselmotor og firehjulstrekk prises ut av nybilmarkedet så håper jeg det slår posetivt ut for oss med en sånn bruktbil 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2021 den 16.40, sluquet skrev:

Har hatt bil med frunk i over 3 år, aldri åpnet.

Hatt frunk i 4 måneder, brukes hyppig for å hente frem ladekabler når jeg besøker folk og reiser. Vil ikke ha dem bak da det ser rotete ut. 
Under gulvet bak er vaskemidler for tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

iX3’n skulle komme midt i August, men fikk nettopp tlf fra Bilia Skien og Jim nå, bilen er på vei til Skien fra Drammen nå 🥳

Siden fargen er Carbonsort, valgte jeg en lakkforsegling. 
Lyst at den skal se ut som ny bil litt lenger. Så er det klargjøring, programmering osv, holder vel hardt p få den Fredag, men får den til ferien og før tiden, det er supert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, codex skrev:

Jeg fikk min forrige uke, bare og glede seg 😎😁👍

 

 

Det gjør jeg virkelig.

Det siste året har jeg kun hatt en hel elektrisk bil, 3 generasjon BMW i3.

Planen var en bybil i form av i3’n og en ok brukis. Corona’en endret dette litt og i3’n blir returnert etter å vært leaset i ca 15 mnd. 
Vi trengte egentlig bare en bil og iX3’n fyller alle behovene vi har.

Bilen som jeg følte var et svakt kort i BMW portefølje - blir altså kun den andre nye BMW jeg har kjøpt av 19 totalt.

  • E30 coupe 325i 87’ arktisgrå
  • E36 coupe 325i 92’ somablå
  • E36 coupe 320i 94’ madeirafiolett
  • E36 cab 320ia 96’ orientblå
  • E36 coupe 320i 94, grå
  • E39 520ia, 97 Oxfordgrønn
  • E90 318i 05’ le mans blå
  • E91 318d 07’ Monacoblå
  • E39 530dat 01’ sapphiresort
  • E46 320ia 99’ sedan, sølv
  • E83 X3 2.0d 05’ sapphiresort
  • E61 520dat 09’ le mans blå
  • E84 X1 2.0da 10’ sparkling brown
  • F25 X3 2.0d 12’ Alpina white
  • F31 316dat 15’ mineralgrå
  • E36 320ia sedan 97’ sort
  • i01 i3, 16’ sort
  • i01 i3, 20’ sort
  • G08 iX3, 21’ Carbonsort
     

Hvorfor kjøper jeg så en elektrifisert fossilsuv?

Jeg liker suv som er suv, ikke crossover som id4 osv. Har hatt E84 og det blir hverken fugl eller fisk.

Jeg liker metalknappene, lysgardinene når man åpner døra eller låser opp bilen.
Jeg setter pris på å ha knapper til å justere klima og at det er idrive skjerm men «nok» størrelse på skjermen.
G30 LCI har i mine øyne en proporsjonalt for stor skjerm.

Ellers er det bra med plass i bilen, hybriden sin kuppel i bagasjerommet er ikke her, iX3 har et flatt bagasjerom.

Rekkevidden(!), komforten og drivlinjen, føles sporty og klassisk BMW på en moderne måte. 
Den er sprek nok for meg, 2-300hk er nok det melk og brød elbilene vil legge seg på etter det første famlende effekthysteriet har lagt seg. 

Sniktittet på den idag, Carbonsort i strålende sol, nydelig!

Rekker ikke levering denne uken, programmeringen tar tid fra Tyskernes side, sammen med lakkforseglingen så blir det henting tidlig neste uke - det gledes!

Selvsagt hadde de 2 Bilia gutta jeg snakket med begge kjøpt hver sin i4M50, levering i Januar/februar. Demobil på plass i November. Ble også endel salg av i4 40, pga rekkevidden.

Rapporterte om meget bra salg av både iX og i4.

Sist men ikke minst, iX3 facelift kommer. Men det blir ikke endring i drivlinje/rekkevidde.
Tidligst levering av disse Q2 2022, kan kanskje ta ennå lenger tid pga lang transportvei.

Siste jeg lærte var at sommerfelgene var folierte, tar man av dette blir felgene hel sorte..!?

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ron Jeremy changed the title to Nybilen Carbonsort iX3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...