Gå til innhold

Den ultimate familievogn søkes


Sondre00
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått gleden av å vite at jeg skal bli pappa i jula, og kikker da på litt større og mer praktisk bil enn den vi har nå. Driver da og svaier litt mellom nyeste modell Audi A4 Avant (b9), eller hakket eldre F31/F11 M-Sport.  
 

Blir nok litt vel bias å spørre her inne, da de aller fleste nok foretrekker BMW, men lurer litt på sånn rent praktisk, hvordan er det med plass til bakovervendt babystol (IziGo Modular X1 i vårt tilfelle) samt vogn, stellebag og det som er nødvendig på tur, både for den lille, og for foreldra.

 

Har prøvekjørt en A4, og fikk et godt inntrykk, men mener selvfølgelig at F31 ser bedre ut, særlig med M-Sport, men i tilfeller som dette må jeg dessverre sette utseendet litt til side - og heller tenke praktisk.

 

Alle svar tas imot med stor takknemlighet, da det er akutt mangel på F31/F11 til salgs i nærområdet, så blir vanskelig å få et godt inntrykk på forhånd av prøvekjøring/kjøp😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at x5 kanskje er den ultimate bilen. Dog så kan man kanskje si at Audi Allroad også er ganske ultimat.

Jeg synes dog at X5 er mer ultimat, om man har litt skylapper på, mht forbruk. Nå tenker jeg på eldre x5 e70/f15, ikke 45e feks.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X5 er nok det vi glefser etter når det blir flere, men er begrenset med plass i leilighetskompleksets parkering, så vi prøver å holde oss til stasjonsvogn-size😁Tenker vel å holde oss under 400 000, så budsjettet er vel alt fra 0 til det😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg at du bør forsøke å finne deg en F11 530d som er nyere enn 2014. Dette er en fantastisk familiebil, du kommer ikke til å ville ha noe annet etter å ha eiet en sånn bil. Jeg kjørte selv en sedan 530d i 4 år, fantastisk bil som jeg egentlig ikke kan få rost nok. I dette segmentet vil bilene ha gått rundt 100 000 km men det er ikke noe problem så lenge bilen er fulgt opp med servicer og vedlikehold. Se etter en bil som er original, det vil si at den ikke har fått ettermontert ettermarkedsdeler i form av felger, senk, lepper og spoilere (det behøver ikke å betyr noe). Gå etter de "kjedelige" bilene, disse er eiet av dem som kjøpte bilen ny og disse er som regel veldig godt fulgt opp. Voksenkjørt med andre ord, bedre å kjøpe gamle 530en til Knut (57) enn gamlebilen til Ronny (21)😅

530d har den nydelige N57 dieselsekseren som er utrolig sterk, samtidig som den kan gi deg forbruk ned mot 0,5 l per mil. Solid og god motor, tåler høy kilometerstand. Mest sannsynlig det beste motorvalget i F11 😀 Men husk, ingen bruktbiler er 100% feilfri, selv om F11 530d generelt sett er blant de bedre bruktbilene så er her også ting man må se etter. Defekte komfort acess dørhåndtak, lekk luftbelger bak, sink slipp på dører, dugg i lykter for å nevne noe. Noen kommer nok også til å komme trekkende med høytrykkspumpe og registerhavari på motor, men dette er sjeldent på en N57 med god servicehistorikk. Men det har skjedd, uansett så velger du motor og gir forsikring på en brukt premiumbil 😀 Den firesylindrede motoren (520d og 525d) gir deg mer bil for pengene i form av nyere og lavere km stand. Men denne er beryktet for register havari og er generelt sett en motor som ikke passer i F11 synes jeg. Dette er en litt kontroversiell påstand, mange kjører med denne motor og er helt sikkert fornøyd. Men for å stille det litt annerledes, tenker du å gå for en firesylindret F11...ikke prøv en med sekser 😅 

Jeg tenker at noe i denne duren burde passe bra:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=212088299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sondre00 skrev:

Perfekt! Og takk for godt utfyllende og kunnskapsrikt svar😁Brukte du bakovervendte barnestoler i ditt eie, eller var dette uten barn? 
 

Fin den du sendte link til og, skal se litt mer på den!😁

Jeg hadde ikke barn da jeg eide den 530en. Men jeg bytta den i en 2018 540d, altså G30 og nå har vi fått barn med bakovervendt baksete. Ikke noe problem med plass her iallfall 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne F31: Det er heller ikke noe problem med bakovervendt sete der, vi hadde BeSafe modular i-Size. Plassproblemet var heller vogna, ikke kjøp den fineste og største, men den som er lettest å klappe samme og som ruller best. :) Dog skal du vel slite med å finne en LCI 330d til den prisen, muligens fra Tyskland? 330i xDrive burde være mulig ned mot den prisen i alle fall. Men som @Fredrik 90 sier over: En pen 530d er aldri feil. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, fupsaker skrev:

Bare for å nevne F31: Det er heller ikke noe problem med bakovervendt sete der, vi hadde BeSafe modular i-Size. Plassproblemet var heller vogna, ikke kjøp den fineste og største, men den som er lettest å klappe samme og som ruller best. :) Dog skal du vel slite med å finne en LCI 330d til den prisen, muligens fra Tyskland? 330i xDrive burde være mulig ned mot den prisen i alle fall. Men som @Fredrik 90 sier over: En pen 530d er aldri feil. :) 

F11 er utvilsomt flotte biler, men 6-7 år gammel diesel 5’er er kanskje ikke bilen en ung familie burde se etter.


Slik at jeg tenker en F31 eller ennå bedre, 3GT kan gi dere potensielt færre dyre problemer, bilen/e er nyere og stor(e) nok, 3GT er vel nesten større enn F11 innvendig også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kriterier har dere på årsmodell? Det har en del å si på råd fra min side. Samme pris; eldre bil, større motor eller nyere bil, gjerne mindre motor? Og hva med bensin, diesel, 2WD, 4x4? F11 520xdat i en av de siste årsmodellene er jo fine biler, men hva med 3GT som @Ron Jeremynevner over? Her er en lekker en, slutten av 2017 modell, gått lite, garanti i halvannet år til: https://www.finn.no/210885369

Disse har en bakseteavdeling du kan svømme i, og overgår det meste uansett klasse. Bagasjerommet er også romslig, og de er utrolig gode å kjøre. Nesten like sportslig som en F30/31, men mer komfortabel. Anbefaler å sjekke ut disse, finnes jo også i M sport utgave :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, papertiger skrev:

Hvilke kriterier har dere på årsmodell? Det har en del å si på råd fra min side. Samme pris; eldre bil, større motor eller nyere bil, gjerne mindre motor? Og hva med bensin, diesel, 2WD, 4x4? F11 520xdat i en av de siste årsmodellene er jo fine biler, men hva med 3GT som @Ron Jeremynevner over? Her er en lekker en, slutten av 2017 modell, gått lite, garanti i halvannet år til: https://www.finn.no/210885369

Disse har en bakseteavdeling du kan svømme i, og overgår det meste uansett klasse. Bagasjerommet er også romslig, og de er utrolig gode å kjøre. Nesten like sportslig som en F30/31, men mer komfortabel. Anbefaler å sjekke ut disse, finnes jo også i M sport utgave :) 

Stemmer i for denne, unik 3’er! Og ser ut til originalmontert webasto som du ikke fikk på 3-serien med unntak av i starten på F3x. Bygd på 5’er-chassiet? @Gorg hadde en flott slik og kan vel følge opp med gode argumenter. Den @papertiger har funnet hadde alt man ønsket av utstyr pluss litt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...