*MrB* Skrevet April 28, 2021 Share Skrevet April 28, 2021 Ser jeg på gjeldende tekniske data hos BMW, så ser det ut som disse har lov å trekke henger på hhv 1500 og 1700kg med brems. Jeg er ikke 100% sikker, men mener at da disse kom med hengerfeste, var begrensningen 750kg for begge. Spørsmålene er da: Husker jeg feil, eller har de endret på dette? Om jeg husker rett, og de faktisk har endret på det, vil det ha tilbakevirkende kraft på noe vis? (Altså at man kan få oppjustert vekten i vognkortet på en brukt bil?) Skal jeg bytte ut min gamle E60, så trenger jeg en bil som kan trekke minst 1500kg, og hadde derfor avskrevet disse hybridene ettersom jeg var sikker på at de hadde mye lavere vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet April 28, 2021 Share Skrevet April 28, 2021 Den eldste 530e på finn, en 2017 modell har 0 i oppgitt hengervekt. Så du er inne på noe her. Mulig det kom hengervekt ilag med lci på g30 i nyttårs skiftet? Hør med bmw og statens vegvesen akkurat dette med om det lar seg gjøre å oppgradere en eldre modell. Flotte biler da https://www.finn.no/216351302 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet April 29, 2021 Forfatter Share Skrevet April 29, 2021 Det er kun G20 og G30 LCI som kom med hengerfeste. Altså er det kun de variantene med 292 hk og større batteri som er aktuelle. (Det vil vel si fra ca sent 2019, evt 2020). Men da G20 330e ble lansert, er jeg ganske sikker på at maks oppgitt hengervekt kun var 750kg. Jeg avskrev nemlig hybrid fra BMW den gang på dette grunnlaget, men det kan selvsagt være basert på mangelfull dokumentasjon den gangen. Drivlinjene i dag er jo de samme, så dersom vektene har økt på et tidspunkt, så er det snakk om en ren papirendring. Ser uansett nå at flere av bilene fra 2020 på finn også har 1500 eller 1700kg, så det kan virke som "problemet" uansett ikke er noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 29, 2021 Share Skrevet April 29, 2021 Slik jeg forsto det så ble hengerfeste tilgjengelig på G30 530e fra modellår 2020. Hva hengervekten var da er jeg ikke sikker på, men det er vel i området rundt 1500-1700 kg. Da fikk nok modellen mest sannsynlig en ny typegodkjenning hvor hengervekt er skrevet inn. Det betyr at 530e før 2020 ikke kan få ettermontert hengerfeste da disse er registrert på gammel typegodkjenning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris A Skrevet April 29, 2021 Share Skrevet April 29, 2021 På min 2021 330e G21 står det i vognkort 1500kg med brems og 750kg uten brems. *MrB* reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mslello Skrevet April 29, 2021 Share Skrevet April 29, 2021 Jeg var så ivrig at jeg fikk min G20 330e før de fikk hengerfeste i det hele tatt. Ble vel levert med det fra November 2019, så ett par måneder for tidlig ute. Stemmer at det bare var 750kg til og begynne med. Kanskje til touringen kom? Har fundert på ettermontering på min, men i vognkortet mitt står det Ikke oppgitt på alle felt for tilhenger. Så det er ikke sikkert det er bare bare og få ettermontert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 29, 2021 Share Skrevet April 29, 2021 Hvorfor ikke bare sjekke, i stedet for å tro? LCI 530e Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 29, 2021 Share Skrevet April 29, 2021 2000? Mener jeg har lest 1700 et sted. 🤔 Det hadde ikke vært første gang en bil hadde blitt registrert med feil hengervekt hos SVV, men antar jo det stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet April 30, 2021 Forfatter Share Skrevet April 30, 2021 14 hours ago, CrZyWiz said: Hvorfor ikke bare sjekke, i stedet for å tro? LCI 530e Det der stemmer jo ikke med noe annet jeg har funnet av info. Spørsmålet er for øvrig ikke hva den kan trekke i dag (det vet jeg), men snarere om det har vært samme tall siden lansering, eller om det er endret underveis, og evt når. Det er ikke så lett å sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 Det er ikke helt enkelt å se ettersom online ETK ikke er oppdatert per dages dato, men da hengerfeste ble tilgjengelig på 530e og 530e xDrive fra 11/2019, var det kun 750kg som var tillatt å trekke. Vil tro vektene ble endret i forbindelse med LCI, og at en reversering av vekttallene ikke lar seg gjøre grunnet annen typegodkjenning/fysiske endringer. Det blir litt det samme som med E70 X5 hvor man kunne få den med 2700kg og 3500kg. Det var ikke mulig å få oppjustert til 3500kg i ettertid grunnet en ekstra/annen oljekjøler (?) og typegodkjenning. Otis og mslello reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 Kommentar til @Saltkjelen. X5 E70 hadde en ekstra kjølevannsradiator foran venstre forhjul, og ikke elektrisk hengerfeste for de med 3500kg. Men det er/var ikke mulig å endret dette i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mslello Skrevet April 30, 2021 Share Skrevet April 30, 2021 1 time siden, Saltkjelen skrev: Det er ikke helt enkelt å se ettersom online ETK ikke er oppdatert per dages dato, men da hengerfeste ble tilgjengelig på 530e og 530e xDrive fra 11/2019, var det kun 750kg som var tillatt å trekke. Vil tro vektene ble endret i forbindelse med LCI, og at en reversering av vekttallene ikke lar seg gjøre grunnet annen typegodkjenning/fysiske endringer. Det blir litt det samme som med E70 X5 hvor man kunne få den med 2700kg og 3500kg. Det var ikke mulig å få oppjustert til 3500kg i ettertid grunnet en ekstra/annen oljekjøler (?) og typegodkjenning. Hmm.. Da forblir nok min uten hengerfeste ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mai 5, 2021 Share Skrevet Mai 5, 2021 On 4/30/2021 at 8:38 AM, *MrB* said: Det der stemmer jo ikke med noe annet jeg har funnet av info. Spørsmålet er for øvrig ikke hva den kan trekke i dag (det vet jeg), men snarere om det har vært samme tall siden lansering, eller om det er endret underveis, og evt når. Det er ikke så lett å sjekke. 750kg idet 530e fikk hengerfeste. 2000kg fom. 2021 modellene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå