Gå til innhold

Vår f15 X5 40e ´17mod


Anbefalte innlegg

Tid for å lage en liten tråd om vår familiebil.

F15 X5 40e 2017´mod (313hk utgave) med 50´000km på telleren per mai 2021.

IMG_8071.jpeg

IMG_5221.thumb.jpeg.3ab4613db5f15ba0ca091c2f3f027008.jpeg

Den ble kjøpt like før jul i 2019 og siden da har vi rukket å kjøre drøye 20k km med den. Vi hadde lenge vurdert å bytte ut vår F25 X3 20i 17´mod i X5 for den ekstra plassen og komforten og vi begynte høsten 2019 å se seriøst etter alternativer. Noen av kravene var lav km, grå farge (familie vennlig farge), tonede ruter og solgardiner bak for kidsa, 20" eller 21" sommerfelger med splitt oppsett og 2017 eller nyere for mulighet for Apple Carplay. Den vi etter hvert valgte hadde det meste av det vi så etter. Den har stort sett vært feilfri, men her i vår hadde vi en runde med feil relativt tett innpå hverandre som måtte tas. Ingen av dem var så alvorlige at bilen ble stående og det var garanti alt sammen, se liste lengre ned. Men da ble det noen turer til/fra verksted da de så klart ikke kom samtidig. Ellers har bilen fått prøve deg på det meste i familielivet, være seg kjøring utenfor brøytede veier i dyp snø eller camping tur på med eldre 2-akslet vogn (se egen post). Og den leverer i alle settinger og vi er storfornøyd. 40e er ikke en bil for alle, med relativt kort rekkevidde, men for oss som bor sentrumsnært med mye småkjøring dekker batterikapasiteten det meste, det kan gå både en og halvannen mnd uten bensinfylling. Totalt gir det oss en romslig og komfortabel bil for pengene, med betydelig lavere forbruk enn X3´n hadde (ladeutgifter inkl i regnestykket) som bonus.

 

Noen highlights, hybridene har jo ofte en del likt utstyr da mange har valgt de samme pakkene, og vår er på ingen måte top spec, den har ikke night vision, utvidet og/eller oppgradert skinn eller 360 kamera. Men nevnes kan:

- 469m sommer felger i splitt oppsett, innen ett par uker blir endelig P Zero run-flat byttet ut med pilot sport 4S dekk (275/40-20 foran og 315/35-20 bak). Ser frem til det da dagens run-flat dekk har enormt med dekkstøy på grov asfalt og lite dynamiske kjøre egenskaper.

- Shadowline og mørke takrails.

- M-sport pakke m/M-sport ratt.

- Orginalt tonede ruter.

 

Gjort med bilen så langt:

- M-performance nyrer i sort (orginale).

- Apple Carplay kjøpt i Connected Drive store, helt genialt for oss med eple telefon og stort sett det eneste vi bruker, hadde vært prikken over i-en om navigasjon fra Apple Carplay hadde integrert seg med head-up osv sånn som BMW sin navi, men abonnement på BMW kart oppdateringer er ikke dyrere enn at det er overkommelig å bruke det.

- Fjernet mobil "krybben" under midtarmlenet, så ble rommet under midtarmlenet plutselig brukbart også. Denne "krybbe" løsningen er rimelig utdatert i dag med Apple Carplay og til lading går det mye raskere selv med små med 12V USB-C ladere. (se bilde)

 IMG_5373.thumb.jpeg.8577aa4182863c6dbe4f37c7819e4f96.jpeg

- Fjernet det meste av modell betegnelser og eDrive logoer for en clean look.

- Alle servicer fulgt (BSI avtale), i tillegg byttet motorolje høst og vår når det ikke har blitt dekket inn av service.

- Låst eksos spjeld i åpen posisjon.

- Sport auto girvelger i ceramic finish (orginal fra pent brukt F15) og M skifte pedaler på rattet.

- Diverse koding, blandt annet ID6 lite, TJA åpnet for alle veier og høyere fart, små justeringer på comfort access ++

 

Verksted saker så langt:

- Setebelte førersete, fliset/frynset seg opp til løse tråder på den ene kanten, aldri opplevd så langt med BMW, hverken 30+ år gamle eller nye. Byttet på garanti.

- Temp/trykk sensor på ladeluft rør fra intercooler til innluft manifold, gav feilmelding om driverksfeil og redusert motoreffekt, men ikke stans. Byttet på garanti.

- Låsemekanisme på ladeluken gikk i vranglås og kunne ikke åpnes manuelt engang, skjedde typisk nok i den kalde perioden i vinter når lading og oppvarming med nettstrøm er mest nyttig. Byttet på garanti.

- Feil på utluftings ventil for avbløding av overtrykk på bensintanken, resulterer i feilmelding ved opplåsing av tankluke, men kan overstyres ved å trykke flere ganger, så mest irritasjon. Byttet på garanti, kjent sak på 40e.

 

Mer kommer....

 

61640800489__1D0CCECF-915E-4448-8374-1A889545AD84.JPG

Endret av Olelink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte lage noen innlegg med egne tema, først ut er Vår erfaring med 40e og campingvogn.

Mange har uttrykt skepsis ovenfor hvor kapabel lille N20 i store X5 er til å trekke tyngre last, mange tror også at når batteriet er tomt så er det tomt, at el.motorn sier takk for sammarbeidet og ICE er overlatt til seg selv? Og med relativt liten batterikapasitet, bør vel da forbruke bli skyhøyt? Vel, skal forsøke gi vår erfaring rundt dette.

Først litt teknisk, 40e har lov til å trekke inntil 2700kg, med nyttelast i bil på 675kg og en total tillat vogntogvekt 5780kg. N20 i 40e yter 245hk og el.motoren yter fra 75-113hk alt etter forhold. Kombinert er system effekten 313hk og 450Nm. Vi har tilgang på en gammel men trofast Wilk 2-akslet vogn med tillat totalvekt på 1300kg. Ikke den mest aerodynamiske veggen å trekke med seg men samtidig noe lavere totalvekt enn tilsvarende vogner har i dag. Når vi la ut på tur sommeren 2020 kjørte vi med en vogntogvekt på like over 4t. Sammenlignings grunnlaget var en ganske lik reise i 2019 med vår familiebil, da en F25 LCI X3 20i. Den bilen var vesentlig lettere og også noe lettere lastet (blandt annet måtte forteltet vike for romstor barnevogn) og vi lå rundt 3,5t i vogntogvekt.

Til turen i 2020 med 40e hadde jeg i tillegg gjort noen modifikasjoner på den gamel Wilk vogna. Fra før hadde jeg ordnet med en tilførsel til lett vedlikeholdslading av 12V batteriet i vogna, nytt av året var oppkobling for kontinuerlig 12V drift på kjøleskapet under kjøring. Dette nevnes grunnet merkbart økt kontinuerlig strømtrekk som igjen vil øke forbruket noe.

Turen gikk først fra hjemme i Verdal til Lillehammer langs E6 på sen kveld og natt. Umiddelbart etter avgang merket vi fordelene med en større og tyngre bil. X5´n ligger, ikke overraskende, mye roligere på veien med vogn. F25 er på ingen måte en dårlig trekkbil, turen i 2019 gikk både behagelig og fint for seg den, N20 på 193hk med 8-trinns kasse er en god kombinasjon og motoren føltes aldri anstrengt eller for liten, men forbruket t/r Verdal - Lillehammer (med litt småkjøring i oppholdet) endte på nærmere 1,4l/mil. F25 føltes også stabil og trygg å dra stor vogn med (F25 20i har lov å trekke 2400kg). Men F15 med sin høyere tyngde, økt bredde og 12cm lengre akselavstand merkes fra første mil. Så kommer komforten i bilen i tillegg, lavere veistøy (P-Zero run-flat hadde også F25 så den samme romlingen fra grov asfalt hadde vi der også), nydelige komfort stoler, romsligere baksete, 4soner klima mm.

Som nevnt i starten kommer ofte spørsmålet "men hva skjer når batteriet er tomt". Vel, ingen ting egentlig, batteriet går aldri "tomt". Bilen sperrer mulighet for ren el.drift når man har 8-10% igjen og denne reserven er da hele tiden tilgjengelig til å støtte ICE. Å dra noe som helst over lengre avstand på ren el er litt meningsløst i denne settingen. Her må man i stede disponere batteriet smart til å avlaste/hjelpe ICE. Vår første strekning var på knappe 45mil, med noen lange tyngre stigninger, eks opp mot Dovre, men også lengre sammenhengende nedstigninger som kan brukes effektivt til lading. Min strategi var med 40e å kjøre i Save battery helt fra start for å holde ICE i gang og å holde av batteriet til de tyngre motbakkene eller ren el.drift de steder hvor det skulle gi mening. Byttet da i tyngre motbakker til normal hybrid modus, da bruker den i større grad batteriet til eBoost (avlastning av ICE). El.motoren i de nyere generasjonene hybrider kan i korte perioder yte en ganske høy ekstra effekt, rundt 30-45 sekunder før effekten reduseres mener jeg å huske. Det kan også el.motoren i 40e gjøre, men ikke like kraftig og ikke like lenge (mener å ha lest at full boost effekt er begrenset til 8-10sek). Men selv i lange parti med motbakke avlaster el.motoren såpass at ICE ligger på ett relativt rolig turtall og lav belastning. Man føler da at man hele tiden har ett godt kraftoverskudd tilgjengelig og en og annen sikker forbikjøring selv i motbakke gikk helt fint. Når vi kom til lengre nedstigninger vi vet er sammenhengende byttet jeg enkelte ganger til ren el.drift og man kan sitte igjen med en netto opplading av batteriet. Dette kan høres ut som mye tenking og fikling med modus, men i praksis var det bare ved de store endringene i terreng jeg byttet modus, noe av det er unødvendig og bare av nysgjerrighet, og resten går ganske automatisk uten mye tenking.

Lekte litt med Sport vs Komfort også. Med X3´n brukte jeg sport modus noen ganger underveis da det, med dynamiske dempere som stives opp i Sport, hadde en positivt effekt på stabiliteten med vogn. I X5´n følte jeg ikke dette var nødvendig, den er såpass mye stødigere at ytterligere oppstramming i understellet ikke var nødvendig for å temme denne vogna, selv de gangene det var litt sidevind, men det kan være noe å prøve hvis vekten blir dramatisk mye høyere og/eller med mindre retningsstabil vogn/henger. Men Sport modus kan også konfigureres til å ikke påvirke understell, kun drivlinje, og da brukes til å holde ICE i gang, likt Save battery men uten uten at ICE belastes unødvendig til lading. Ett tips er at Sport modus også kan benyttes i lengre nedoverbakker for ett økt grunn-nivå av gjenvinnings effekt (økt "one pedal driving" effekt) slik at man ikke føler man henger like mye på bremsen når man lader. En ting jeg liker med de nyere modellene er at man kan justere hvilket ladenivå man vil at Save battery skal forsøke å holde/oppnå. I første generasjon bmw hybrid (40e, 330e, 225e osv) vil Save battery modus forsøke å nå 100%, dette kan være ineffektivt de siste 10-15% og det ville vært bedre å senke terskelen noe.

Lekte meg også litt underveis med å la bilen enkelte steder kjøre på ren el og å da "bruke opp" tilgjengelig batteri kapasitet, for så å lade det opp igjen over tid der det passet best, men inntrykket mitt er at vinningen av små strekninger med ren el.drift blir så små på lange turer, at det økte forbruket når batteriet igjen skal lades opp, som da spres over en relativt lang strekning, gir negativ effekt på forbruket kontra strategien jeg hadde i utgangspunktet. Vel fremme i Lillehammer viste snittforbruket like rundt 1,26l/mil.

Neste strekning var Lillehammer - Gjøvik - Aurdal langs E6, fylkesveg (eller riksveg?) 33 og E16, en strekning på 13mil med lange motbakker, svingete vei og noe veiarbeid. Her er veien smal og tidvis dårlig, det gjør at farten inn i motbakkene blir lavere, hyppigheten av oppbremsing for hull/humper og sau blir høy og forbruket normalt går en del opp. Men i praksis gikk det ikke mye opp, og noe av det økt forbruket skyldes at vi ikke ladet bilen på nettstrøm på turen og hadde brukt opp batterikapasiteten på nedkjøling av bil. Her må jeg spore av litt for dette er helt genialt med hybrid linjen, aircondition anlegget er helelektrisk og kan når som helst startes gjennom bmw appen så du kommer til nedkjølt bil i sommervarmen. Man må så klart passe på at det er batterikapasitet igjen, og på vinteren kan en runde med oppvarming ta ett kraftig jafs av batteri kapasiteten, men nedkjøling bruker heldig vis mye mindre strøm. Vel, tilbake on track, igjen merker man effekten av at el.motor avlaster ICE og ICE trenger sjelden anstrenge seg særlig. Nå ville det kanskje vært annerledes med en last som tåler høyere fart på de dårlige veiene, eks en lavt og stabilt lastet 2-akslet henger. Men med familien ombord og camping vogn bak er aggressiv kjøring på svingete smal vei en dårlig ide. Selv etter oppbremsing til stans pga sau i veien i motbakke akselererte den fint opp i fart igjen uten å høres anstrengt ut. På denne strekningen steg snittforbruket (ikke separat for strekningen men totalen siden vi dro hjemmeifra) til oppunder 1,35l/mil. Mellom strekningene ble bilen hele veien brukt til noe småkjøring og da som regel kjørt i Save battery for å bunkre opp til aircondition bruk eller til neste kjøre strekning.

Siste etappe var Aurdal - Valdres - Otta - Verdal. Det er denne strekningen jeg har valgt til å sammenlignes med 2019 returen Lillehammer - Verdal med X3. Ja, det er ikke samme strekning og strekningen i 2020 er lengre, så dette blir vel å sammenligne epler og pærer? Men vent til konklusjonen. Lillehammer - Verdal i 2019, 43mil med X3 på E6 og med vogntogvekt rundt 3,5t endte med snitt forbruk på 1,36l/mil. Returen i 2020 med 40e fra Aurdal - Verdal via Valdres, strekning på 50mil, vogntogvekt på 4t, hvor strekningen Aurdal - Otta har lange høye stigninger og lite effektiv vei (Otta - Verdal er langs E6 og likt 2019), endte med forbruk på 1.32l/mil.

Konklusjon: Hvis ikke det å ende opp med ett lavere forbruk, på en tur med langt høyere komfort og plass, med en ekvipasje som har 500kg+ høyere vogntogvekt, hvor en betydelig del av strekning innebærer en ekstra bestigning av ett høyt fjellplatå, er imponerende, så vet ikke jeg. Og det burde i alle fall motbevise påstandene om at hybridene blir så sykt tørste når "batteriet er tomt". Joda, kanskje man kan komme litt billigere unna med en diesel når man drar vogn/henger, og forskjellen i favør diesel blir kanskje større når vogntogvekten øker opp mot tillat totalvekt. Men som jeg skal inn på senere, kanskje i neste innlegg, så må man jo samtidig se på helheten. Det er i alle fall ingen grunn til å frykte en langtur med vogn med 40e 🙂

Til sist noen bilder.

IMG_5901.thumb.jpeg.8ccbc29f3791aa336ae13037a3e1c1f8.jpegIMG_5906.thumb.jpeg.ef6da1f734b423cbfaddf2f073397866.jpegIMG_5998.thumb.jpeg.b96c671e1f66404fc4716e2f0f995a26.jpeg

Endret av Olelink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2021 den 13.52, mudbug skrev:

Jeg har demontert Snap-in på min bil for å få mer plass. Men ettermonterte jeg  BMW wireless lader etter noe måneder :).  Det er genialt med trådløst lader. Her er DYI hvis du trenger.

 

 

Fin løsning det der :)

X3´n vi hadde var en LCI 17´mod og kunne som ny vært spec´et med trådløs lade lomme, men den hadde også denne mobil basen i oppbevarings rommet under midt armlenet. Der ettermonterte jeg BMW sin orginale lade lomme, blir jo ganske likt i praksis som den du linker til, men lade lomme samt nødvendig monterings utstyr som nytt innvendig oppbevaringsrom med utkapp for lade lommen, nye kontakter da lade lommen ikke har samme tilkoblingskontakter osv ble en betydelig dyrere løsning. Så fordelen med den du linker til er lav pris, lite jobb, men ulempen er at det tar mye plass. Fordelen med lade lomme er at du får nesten hele oppbevarings rommet tilgjengelig, men ulempen er mer jobb og høy pris. Fordelen med begge er trådløs vedlikeholds lading med innebygget antenneforsterker. Mens ulempen med begge disse løsningene er i min erfaring ladehastigheten. Vi har erfaring med begge da den samme lade basen/platen som du linket til i vår 18´mod 330e med trådløs lading orginalt, og vi hadde som nevnt den orginale ettermonterte lade lommen i X3´n vår. Men de lader så seint at det må anses som vedlikeholdslading om du ikke skal på lang tur, spesielt hos oss som alltid har Apple Carplay oppkoblet hele tiden. Derfor har jeg foreløpig valgt bort å ettermontere orginal trådløs lading i X5´n, og vi gikk for BMW sin orginale 12V USB-A + USB-C lader. Den har grei pris, tar ingen plass og har imponert i lade hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putrert rundt på en Bjølseth 500 fra 87 noen turer mens jeg hadde min F15 3.0d. Må si jeg opplevde som deg den som en meget god trekkbil. Nå er det noen år siden, men mener forbruket vårt opp og ned til Kr.Sand fra Oslo( så relativt flatt) var 1,3l/mil. På dieselen var det sjeldent bilen i det hele tatt gadd å gire i bakkene og i sjeldent mer en ett gir, og det var mer en nok krefter til å kjøre forbi. 

Jeg husker at jeg også kjørte den mest på sport på fjæring for å få den mest mulig stabil, da jeg syntes vogna dro litt mye på komfort. 

Når det gjelder en el, så prøvde jeg å dra vogna med e-tronen, og det går hardt utover rekkevidden. Fra Oslo til Hamar som også er ganske flatt så var det tilnærmet tomt når jeg kom frem. Ja det blåste og regnet som ikke gjorde det noe bedre, men but still.... 

Så skal man dra noe særlig med vogn over avstander er nok hybrid veien å gå. Fattern kjøpte seg v90 t8 her og ser at i det daglige så går det mest på strøm, mens når vi f.eks. var i Halden fra Oslo med liten tilhenger så var det fossilbrennstoffet deilig å som tillegg. 

BTW, jeg hadde 2cm spacere bak, og det gir bilen med de m-felgene ganske mer bøllete uttrykk bakfra. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...