Gå til innhold

E46 M3 - 750i solgt


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, BrokeBoi skrev:

@skoglundAMG er en av de svært få som har klart å opprettholde god lyd på sine V8ere selv med turbo. Dessverre blir det stadig vanskeligere for dem å beholde den gode lyden, se f.eks. på E63S facelift med OPF. Bilen høres sliten ut i forhold til pre-facelift. Enda verre er det nå som de gradvis begynner å nedskalere antall sylindre og innfører hybrid drivlinje, som på nye C63S. Den bilen der er en stor vits og fortjener ikke "63" i navnet, den burde egentlig hete C23S. Elendig lyd er det også, den får en eldre Golf R til å høres ut som en Ferrari i forhold.

Klar over at der går den veien, dessverre :)

men jeg har bestemt meg for at jeg skal ha en v8turbo til i mitt liv , den mengden kraft man får ut av slik kombo er nådeløs:)

Endret av skoglund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BrokeBoi skrev:

@skoglundAMG er en av de svært få som har klart å opprettholde god lyd på sine V8ere selv med turbo. Dessverre blir det stadig vanskeligere for dem å beholde den gode lyden, se f.eks. på E63S facelift med OPF. Bilen høres sliten ut i forhold til pre-facelift. Enda verre er det nå som de gradvis begynner å nedskalere antall sylindre og innfører hybrid drivlinje, som på nye C63S. Den bilen der er en stor vits og fortjener ikke "63" i navnet, den burde egentlig hete C23S. Elendig lyd er det også, den får en eldre Golf R til å høres ut som en Ferrari i forhold.

Du er inne på noe her synes jeg. AMG har vært flinke til å ha tøff V8er lyd med Turbo. Jeg synes heller ikke at Porsche er dårlige på lyd. Men BMW synes jeg er dårlige på dette, særlig M modellene. Det er noe galt en vei når M550i har fetere eksoslåt enn F90 M5. Jeg føler at BMW skal ha M modellene til å høres litt vel mye ut som racerbiler.

Det BMW er gode på er drivlinjer, her tør jeg påstå de er på høyde med Porsche. I M5 har de en tradisjonell konverterkasse    som er raskere enn PDK kassa i Panamera 😀 Man trår ikke feil hverken med en M bil eller Porsche 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90At G30 M550i har bedre lyd enn F90 M5 er jeg faktisk enig i. Det har nok noe med at jeg liker AMG sin V8 lyd best, for fjerner man resonatoren på M550i så høres den nesten ut som en AMG. Det er merkelig hvordan ingeniørene hos BMW har kommet fram til at dette var riktig lydtuning for de to bilene, for jeg mener at F90 egentlig burde hatt lyden til M550i uten resonator som standard. 

Misforstå meg rett, jeg er fornøyd med lyden på F90, og jeg vet at det er en del som faktisk liker den lyden bedre enn W213 E63S , men da snakker vi som regel om hardbarka bimmer fanboys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er noe galt en vei når M550i har fetere eksoslåt enn F90 M5.

56 minutter siden, BrokeBoi skrev:

@Fredrik 90At G30 M550i har bedre lyd enn F90 M5 er jeg faktisk enig i. Det har nok noe med at jeg liker AMG sin V8 lyd best, for fjerner man resonatoren på M550i så høres den nesten ut som en AMG. Det er merkelig hvordan ingeniørene hos BMW har kommet fram til at dette var riktig lydtuning for de to bilene, for jeg mener at F90 egentlig burde hatt lyden til M550i uten resonator som standard. 

Årsaken til at G30 M550i har fetere lyd er en eldre typegodkjenning enn F90 M5 (som da hadde strengere krav til lyd).  M550i høres helt fantastisk ut i mine ører! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BrokeBoi

Lyden er det eneste W213 E63 AMG har på F90 M5, på alle andre punkter er M5 totalt overlegen og kongen i segmentet. Høres kanskje ut som fanboy prat men les og se testene som er utført. 

Muligens beste M5 siden E39? 

@Saltkjelen

Det er nok en logisk forklaring ja. M550i har en deilig V8er lyd ja, passe elegant og passe rå 👍

Fy søren, lyd er så fordømt viktig i en bil. For meg har det med feedbacken og følelsen av bilen, blir den for stille og lyddempet så blir det "kunstig". Det må ikke være sportsbil eller V8er med 500 hester. BMW lager herlige motorlyder på seksere og V8ere, lyden i min tidligere E60 545i var helt førsteklasse 👍 Samme med M50 maskineriet i E34en, det bare kler den bilen. Selv lyden i BMW sine sekserdieseler låter fantastisk på litt turtall, høres ikke ut som diesel i det hele tatt. Når jeg pisker den litt hardt på Autobahn og kjører med slusene vid åpne…deilig lyd kombinert med et godt skyv…digger det 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen Gjelder det også selv når man sammenligner mot F90 som ble produsert før sommeren 2018 uten opf? Det er betydelig bedre lyd på de, men selv der er M550i hakket bedre i mine ører. Selv LCI M550i har fortsatt en dypere tone, til tross for lavere lyd pga opf.

@Fredrik 90 Setene i F90 alene er et bra nok argument i seg selv for å velge den. W213 har enten de triste taxisetene med AMG crest eller de stive bøttesetene som egner seg dårlig for lengre turer og daglig bruk. F90 sine seter blir spastoler i forhold. For å ikke nevne mangelen på varme i ratt, gesture control og nightvision. Nå har jeg ikke fått testet en E63S selv, men 9/10 personer som har sittet i begge mener at F90 har bedre kjøreegenskaper enn W213. Jeg har som mål å få testet ut en E63S i løpet av våren for å gjøre opp min egen mening, men det skal svært mye til for å bytte ut F90en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BrokeBoi Mangel på rattvarme i '16-'19 W213 E63 er en liten kamel å svelge i forhold til manglende Webesto i F90 M5 for oss som skal bruke bilen hele året. Ellers er det for min del avgjørende at den ene kun fås i sedan og den andre også i stasjonsvogn. En ting som er helt sikkert er at det er klasseforskjell på interiøret i BMWs favør! Jeg lurer faktisk om jeg heller ville hatt det aldrende interiøret i RS6 C7 enn W213, tross mangelen på skinn på dash/øvre dørsider og eldgammelt infotainment så oppleves det i det minste som solid bygget.

Endret av jorg1s1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorg1s1 skrev:

@BrokeBoi Mangel på rattvarme i '16-'19 W213 E63 er en liten kamel å svelge i forhold til manglende Webesto i F90 M5 for oss som skal bruke bilen hele året. Ellers er det for min del avgjørende at den ene kun fås i sedan og den andre også i stasjonsvogn. En ting som er helt sikkert er at det er klasseforskjell på interiøret i BMWs favør! Jeg lurer faktisk om jeg heller ville hatt det aldrende interiøret i RS6 C7 enn W213, tross mangelen på skinn på dash/øvre dørsider og eldgammelt infotainment så oppleves det i det minste som solid bygget.

Min far titter etter bil nå som skal erstatte en 2011 audi A6 3.0 TDIq. Han snakket varmt om E63S, mens jeg mente en RS6 fra 2017-2018 var bedre. Og vi konkluderte med at E63S kanskje var for gubbete for han, og at en 2018 RS4 kanskje var sweetspoten for pengene og hva du får. Det er da kanskje den beste 6'eren på markedet med to turboer, deilig lyd og fantastiske kjøreegenskaper. Skal sies, har kun kjørt RS5 fra den årgangen, og den er rågod. Så blir spennende å se, han har en Tesla P85D han enda ikke vil bytte ut. 😛 Så da ryker heller A6en. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, fupsaker skrev:

Min far titter etter bil nå som skal erstatte en 2011 audi A6 3.0 TDIq. Han snakket varmt om E63S, mens jeg mente en RS6 fra 2017-2018 var bedre. Og vi konkluderte med at E63S kanskje var for gubbete for han, og at en 2018 RS4 kanskje var sweetspoten for pengene og hva du får. Det er da kanskje den beste 6'eren på markedet med to turboer, deilig lyd og fantastiske kjøreegenskaper. Skal sies, har kun kjørt RS5 fra den årgangen, og den er rågod. Så blir spennende å se, han har en Tesla P85D han enda ikke vil bytte ut. 😛 Så da ryker heller A6en. :D 

RS3 er og en flott bil, veldig pen lyd kombinert med ei veldig god girkasse. Enda et eksempel på sportslig bil som kan huke av på de punktene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fupsaker Jeg klarer ikke å forstå hvordan folk fortsatt synes nye AMG biler kan fremstå som gubbete. Er det stjerne på panseret så kan jeg si meg enig, men med stjerne i grillen, amg performance seter og eksos med et lydbilde tilnærmet Harley Davidson eksos er W213 E63S alt annet enn gubbete i mine øyne. Performance setene hadde gitt enhver gubbe prolaps etter 500km. Legg til Edition 1 med sort matt lakk og AMG striper så snakker vi om et beist av en bil selv når den står parkert. Er det noe som kanskje trekker ned for E63S er det at folk flest som ikke har peiling på bil bare ser en oppjasset taxi.

Må ærlig si at jeg synes en RS3 har finere lyd enn RS4/RS5 hvis vi snakker om nyere modeller. RS4/RS5 med V8er var helt rå i sin tid, men RS3 sin rekkefemmer blir som en mini R8 V10 (spesielt med Milltek eksos) og har etter min mening bedre lyd enn RS4/RS5 med V6. Til syvende og sist er det bare kjøperen som må like lyden, så hva jeg mener er irrelevant. :) 
På en annen siden synes jeg at RS3 generelt er veldig overprisa i Norge, på lik linje med RS6. Flere 2018 modeller ligger ute til 730k+, og de kosta jo bare litt over 900k som nye. Med det i bakhodet er RS4/RS5 et bedre kjøp.

Alt i alt er det generelt fete biler faren din har i kikkerten, og han kan egentlig ikke velge feil. Det blir uansett en stor oppgradering fra en diesel A6, og selvsagt noe helt annet enn en Tesla. 👍
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BrokeBoi skrev:

@fupsaker Jeg klarer ikke å forstå hvordan folk fortsatt synes nye AMG biler kan fremstå som gubbete. Er det stjerne på panseret så kan jeg si meg enig, men med stjerne i grillen, amg performance seter og eksos med et lydbilde tilnærmet Harley Davidson eksos er W213 E63S alt annet enn gubbete i mine øyne. Performance setene hadde gitt enhver gubbe prolaps etter 500km. Legg til Edition 1 med sort matt lakk og AMG striper så snakker vi om et beist av en bil selv når den står parkert. Er det noe som kanskje trekker ned for E63S er det at folk flest som ikke har peiling på bil bare ser en oppjasset taxi.

Må ærlig si at jeg synes en RS3 har finere lyd enn RS4/RS5 hvis vi snakker om nyere modeller. RS4/RS5 med V8er var helt rå i sin tid, men RS3 sin rekkefemmer blir som en mini R8 V10 (spesielt med Milltek eksos) og har etter min mening bedre lyd enn RS4/RS5 med V6. Til syvende og sist er det bare kjøperen som må like lyden, så hva jeg mener er irrelevant. :) 
På en annen siden synes jeg at RS3 generelt er veldig overprisa i Norge, på lik linje med RS6. Flere 2018 modeller ligger ute til 730k+, og de kosta jo bare litt over 900k som nye. Med det i bakhodet er RS4/RS5 et bedre kjøp.

Alt i alt er det generelt fete biler faren din har i kikkerten, og han kan egentlig ikke velge feil. Det blir uansett en stor oppgradering fra en diesel A6, og selvsagt noe helt annet enn en Tesla. 👍
 

Hehe, tror @Snagg30 skrev feil, det er RS4 fra 2018 som er bilen til vurdering. De er kun to, og den er mindre og antakelig langt mer agil enn E63S. Jeg prøver å finne en bil til han med massasje og slikt, da han er pensjonist og vil ha noe gøy og spesielt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg er enig i at R5 er helt spesiell. Men min far foretrekker stasjonsvogn. Og når forskjellen er ca 100k for en mer praktisk bil med en deilig 6'er, samt et annet quattro-system, trumfer det. Og du kan få HUD på RS4, ikke på RS3 før nå. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to E46 M3 - 750i solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...