E.C. Skrevet Mars 4 Forfatter Skrevet Mars 4 @540is Aha, så det går med samme "opplegg" som jeg har gjort på min E61 med bakhjulsdrift. Fant lite info om xdrive bilene på nett og ifg. TIS måtte man fjerne halve understellet. Det er nok på tide å bytte noe av understellet etter 19 år på veien uansett, men da kan det hende planene blir gjort litt om, så jeg får bilen raskere på veien igjen. Takk for tips!
540is Skrevet Mars 4 Skrevet Mars 4 Er man forsiktig når man presser ned og så setter noe under så ting ikke stikker av så går det bra. Jeg har og muligens delt fjærbein/spindel på plass og så tatt ned fjærbein til slutt, husker ikke helt.. Den delen av støtdemper som går ned i spindel er kortere på xdrive så det gir bedre plass. Mere styr når man skal ut med drivaksel, da må armene av E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet i går, 17:57 Forfatter Skrevet i går, 17:57 Fikk over 30 kg med bildeler fordelt på tre pakker på torsdag og fredag: Kan bekrefte at man ikke trenger å ta av så mye som TIS beskriver. Av med klikkestag og det var det. Er ikke snakk om noe sportsunderstell på xdrive her, så det ble Bilstein B4 og Sachs fjærer. Foringer til stabstag ble fra Spidan, ellers kun Lemförder og originalt på andre komponenter og monteringsdelene til fjærbein. Orket ikke å bytte mer enn jeg må i denne omgang, så resten av understellet får ligge i skapet en stund. Kan tenkes at traversen bak må byttes før eller siden, så kan muligens ta alt samtidig, f.eks. neste sommer. Bumpstops var fra Sachs og de var jo ikke helt kurante å montere, men fant en teknikk som funka til slutt (brette innover med et spak): Tårnlager fra Lemförder kunne nå ha hatt litt mer grease føler jeg. Under var det greit ish, men på toppen var det bare noen dabs: Prøvde å snurre litt på de og fordele smøringa litt bedre. Fjærklemma gjorde akkurat nok, ikke noe å gå på her: Siste bit måtte klemmes for hånd. Akkurat 5-10 mm for å få startet mutteren. Klemmer dog på den ukomprimerte porsjonen av fjæra, så det går så vidt. Burde kanskje få kjøpt meg demperverktøy nå, men er tross alt en hel 100-lapp hos Biltema. Bakgårdsløsningen min funker nå fortsatt: Første ble 95 % mtp. fjærorientering, bomma med 2-3 mm i toppen: Andre ble ganske perfekt: Klare til å monteres på bil: Og en som er klar for å komme seg av bil: Faktisk ganske praktisk at forrige eier har fjernet bremseskjoldene foran, lettere å hvile spindelen på mitt spesialverktøy fra IKEA. #BEKVÄM Var nå noen skumle setninger i TIS om at hvis noe av drivakselen detter ut i støvkappa så blir det herpa og man må kjøpe ny etc. Usikker på hvordan det hadde gått for seg og om det faktisk stemmer, men trolig best å bare støtte under med noe, uten å finne ut av det. Old and new: Største "problemet" var egentlig bolten i spindelen. Den var rustet dønn fast på begge sider. Ingen av muttertrekkerne tok den og jeg var litt redd å ta i for mye med latmannsarmen i frykt for at den knekker eller blir rund. Kunne ha varmet den opp med induksjonsvarmeren, men hadde ikke lyst til å gjenbruke en bolt som har vært varmet opp. Heldigvis kunne mutteren tas av slik at man fikk nok åpning til å ta ut demper: Og det så ut til å kunne strammes igjen: Ellers kan man jo bruke en sånn til å åpne spindel (Hazet 4912-5N): Var også en skive/spacer på toppen av tårnlageret som ikke var med på deletegninga (nr. 3 antar jeg er dårlig-vei-pakke eller noe slikt): Tørka den av litt og satte den på, sammen med en pakning som går mot dempertårnet: BEKVÄM ❤️ Ble en runde med jekk under etterpå og hamre litt på spindelen med gummihammer så den setter seg. Tror det ble sånn passe greit. Om jeg skal klage på noe mer her så må det være at klikkestagene fra Lemförder har innvendig mothold med torx, i motsetning til de gamle som kunne holdes på utsiden med en fastnøkkel. Kan jo gjette hvor gøy det er å ta låsemutteren 15 grader om gangen med en fastnøkkel i dette trange området her: Fikk ellers endelig brukt kråkefot til noe halvveis fornuftig. Stramme mutter til spec der du ikke får plass til pipe. Har man den i 90 grader så trenger man ikke å regne om noe lengde på arm for å få tålelig riktig moment: Ingen kunstigheter på første testtur, så da fikk bilen seg en liten vask: Kan snart begynne å vaske hjemme igjen: Klar for flere mil. ///M-ini95, K.F, Otis og 16 andre reagerte på dette 18 1
mr.pingu Skrevet i går, 18:05 Skrevet i går, 18:05 Bra jobba ☺️ Og som vanlig veldig informativt innlegg E.C. reagerte på dette 1
sveigis Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Gidder igrunn ikke skrive mer enn at du leverer 10 av ti som vanlig 😊 Nye dempere og fjærer gjør noe med komforten ja . mr.pingu og E.C. reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Nøye og godt arbeid, som vanlig! Det er rart med det, men det er noe tilfredsstillende med å få på nye understellsdeler og se at ting blir helt og pent. mr.pingu og E.C. reagerte på dette 2
papertiger Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Ah, herligt å se slikt nøyaktig og fint arbeid utført hjemme! mr.pingu og E.C. reagerte på dette 2
Reef89 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Godt arbeid. Er noe med understellsdeler som Lasse nevner. Husker på E60 for en tid tilbake der jeg kjørte med noen defekte foringer foran med klunk klunk samt litt skjev hjulstilling, gud bedre hvor godt det ble etterpå når alt var 100%. sveigis, mr.pingu og E.C. reagerte på dette 3
E.C. Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Helt enig i at det føles godt å sette på nytt. Jeg har nå konkludert med at fjærbein på biler som er gamle og som skal beholdes en stund byttes kun komplett. Noe annet blir bare tullete, særlig når de fleste komponentene har bikket 19 år. Delekostnaden havnet på rett under 7000 kr her (for delene som ble satt på i denne omgang). Jeg har ikke merket like mye forskjell helt enda, men nå kjører ikke jeg den bilen så mye. Det er litt mer smooth, men det var mer merkbart da jeg byttet på E61. Den hadde hatt en frossen demper vinterstid og gått over 240k km. E91 er på "kun" 155k km og alt var ok før fjæra knakk. sveigis og Reef89 reagerte på dette 2
///M-ini95 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 10/10 som vanlig dette her Ellers helt enig i at på biler som begynner å bli modne, er det bare tullete å hive nye fjærer/lagre på en sliten demper, iallefall dempere uten EDC funksjon. Har en kollega med en E60, hvor han startet med å bytte fjær + lager og nå 6 mnd senere skal bytte demperen. Bare det å slippe å gjøre den jobben flere ganger, er verdt de ekstra tusenlappene en Bilstein/Sachs demper koster. For å ikke snakke om hvor digg det er å ut/innmontere komplette fjærben. Sachs var også sparsommelige med fett på toppen av fjærbenslageret. Tenkte ikke så mye over det før jeg så bildet ditt nå 🤔 E.C. og sveigis reagerte på dette 2
E.C. Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Ja, var ikke all verden av fett. Nå har jeg et OE-lager i bestilling til E61 (for å bytte ut den fra Sachs som jeg mistenker er på tur ut etter 4 år), så det blir spennende å se hvor mye de har smurt inn der.
NOBILITET Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Veldig bra arbeid. Har du tenkt å ta hjulstilling for å være på den sikre siden?
E.C. Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Takk for det. Har i utgangspunktet ikke tenkt å ta hjulstilling. Det er ikke krav til det i TIS når man bytter fjærbein og har styrepinne på tårnlager. Jeg gjorde heller ikke det da jeg byttet komplette fjærbein på E61. Jeg vil også påstå at det hjelper å ha byttet parvis, altså likt på begge sider. Foran er det vel også kun mulighet til å justere spissing på disse. NOBILITET, sveigis og mr.pingu reagerte på dette 3
mowz Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 1 time siden, E.C. skrev: E91 er på "kun" 155k km og alt var ok før fjæra knakk. Fjæra mi knakk også på rundt tilsvarende km 😅 (høyre foran) E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Jøss, tilfeldig mon tro? Er vel eksos på den siden, men bør da ikke gi så mye utslag på holdbarhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå