Saltkjelen Skrevet Desember 1, 2024 Share Skrevet Desember 1, 2024 Deilig arbeid @E.C. - og som vanlig svært veldokumentert og nøye gjennomført. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 1, 2024 Share Skrevet Desember 1, 2024 Ja igjen så er det bare å si ,fy flate hvor bra jobb du gjør . Nydelig stykke arbeid .😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 1, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2024 @mr.pingu@Saltkjelen@sveigis takk takk 2 hours ago, laffe said: Håper samboeren din vet å sette pris på din innsats🙂🙂 Hehe, det gjør hun, vel i alle fall fram til det blir internfakturering av halve deleprisen 😆 laffe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 21, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2024 Gikk mye tid til snømåking forrige vinter, så i år var jeg på utkikk etter en snøfreser. Ikke nødvendigvis noe galt i å få trent noen timer i uka med en snøskuffe i hendene, men når garasjen blir isolert en gang i fremtiden så er det fort mer hyggelig å bruke tiden sin på prosjekter innedørs enn å flytte på snø fra A til B. Alltid greit å ta litt maskinservice før man tar noe i bruk. Ventet i to måneder på at lokalsjappa skulle skaffe en uoriginal pakning til tappeplugg 😅. Til neste sesong tenker jeg at det heller får bli en bestilling fra internett. Motorene på disse brukes i flere ulike redskaper, så det er faktisk mulig å både tappe og fylle på fra begge sider av motoren. Det kan jo være litt forvirrende når man ser slikt opplegg for første gang. Her er nå oljen byttet: Så var det tennplugg. Uvant å bytte kun én og ikke seks: Den fikk nok litt ekstra medfart rett før den ble tatt ut. Jeg glemte nemlig å ta fresen ut av choke, så den stod der og hosta i et par minutter. Så var bensinen av ukjent kvalitet: Da ble det både avtapping og oppsuging av grums: Og litt mer tank-rens: Og ny god-bensin: Ser fort litt bedre ut da: Den kommer til å gå en del over grus, så greit å justere glideskoene opp. Bedre at et par cm snø blir liggende igjen, enn at man kjører grus gjennom fresen: Ble likt nok på begge sider ser det ut som. Skeivt garasjegulv egner seg dårlig til å vurdere sånt: Batteriet skulle ha vært byttet før kjøp, men greit å sjekke selv: Stemmer trolig det. Huset så også ganske greit ut, men tenker at det kanskje kan få et strøk med epoxy før neste sesong: Utkasteren ble smurt opp og ellers var det ikke så mye å gjøre: Ledningsnettet var ikke BMW-kvalitet akkurat, spurte faktisk selger om det var originalt og det mente han at det var: Så da ble det litt teip der: Så da var den klar: Og etter hvert så kom det nok snø for en test: Var veldig vått snø som den ikke greide å kaste over veien, men med mer "normalsnø" så tror jeg at akkurat det skal gå bedre. Var noe snø som hadde ligget og fryst pga regn og attpåtil med mer våt nysnø på toppen og det gikk unna som bare det, så den her tror jeg blir en god medhjelper for fremtidig snømåking! laffe, Hpi, Otis og 8 andre reagerte på dette 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 25, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2024 Når man skal gjøre ettermonteringer på BMW så er det ikke til å komme unna alle de ulike kontaktene og pins som sammenkobler de ulike komponentene. Blant de mest brukte er en type som heter MQS. Akkurat disse har jeg fått gleden av å fordype meg litt i, så jeg tenkte at det kan være en god anledning til å lage en slags oppsummering. Det er mye info der ute, så jeg skal prøve å koke det ned til det som er relevant for oss med BMW, riktignok med et par solide sidespor her og der. Vi kan jo starte med en introduksjon fra produsenten selv, før vi fortsetter med resten i spoiler: Spoiler TE, Tyco eller AMP er navn på samme selskap som har vært innom et par navnebytter gjennom tidene. De leverer mange ulike elektronikkdeler til bl.a. flyindustrien og bilbransjen og jeg vil tro at de fleste har sett enten "Tyco" eller "TE" stemplet inn på et og annet kontakthus i bilen sin. MQS refererer normalt til MQS 0,63. Tallet er rett og slett bredden på koblingspinnen målt i millimeter. 0,63 er kvadratisk og er dermed 0,63 x 0,63 mm. Det finnes større utgaver som 1,5 x 0,63 som fortsatt heter MQS, så har du MPQ som er 2,8 x 0,63 og PQ som er 5,2 x 0,63. M står for micro og P står for power, så disse går litt i hver sin retning størrelsesmessig. Fellesnevneren er dog 0,63, slik at man kan stacke flere ulike pins på en linje i samme kontakthus. Alle disse har låse-tunger for å holde seg på plass i kontakten, så det er viktig at man kan ha felles låsesystem for alle pins. Slike multikontakter med ulike størrelser finner man f.eks. i ledningsnett til dører: Vindusheis trenger tjukke ledninger og koblinger som kan overføre mange ampere, mens LIN-bus til speilet ditt greier seg med en tynn ledning. De vi skal se mest på i dag er de "oppriktige MQS'ene", altså 0,63 x 0,63 mm. Disse befinner seg ofte i egne koblingshus som har senter til senter (CC-avstand) på 2,54 mm: De som tenker at tallet virker litt kjent så kan jeg hinte om at dette blir ganske så nøyaktig 1/10 tomme. For å lage slike koblinger hjemme så trenger man selve MQS-pins, en egnet presstang og kabel, eventuelt kontakthus også. Høres enkelt nok ut, helt til man undersøker litt mer. Pins Å kjøpe MQS via BMW koster en hel del. Prisen kan bli på opp mot 20 kr/pin. Skal du ha deg et par stykker og samtidig legge inn en margin for at noen av disse kanskje blir presset feil og slikt så blir det fort ganske dyrt. Disse kan heldigvis kjøpes som TE fra Digikey i nøyaktig samme specs som BMW sine. For koblinger som ikke er vanntette er det primært 4 typer pins som går igjen for MQS 0,63. Jeg skal spare dere for oppslag (og litt penger) og oppgi delenummre fra både TE og tilsvarende fra BMW. Delenumre under gjelder for pins med tinn-coating (de mest vanlige): 0,2-0,35 male: BMW: 61131383672; TE: 6-928918-1 0,2-0,35 female: BMW: 61131383776; TE: 5-928999-1 0,5-0,75 male: BMW: 61131393723; TE: 5-963716-1 0,5-0,75 female: BMW: 61131393724; TE: 5-963715-1 Det går an å kjøpe pins fra AliExpress o.l., men kvaliteten kan være litt så som så. Originale TE er lasersveiset flere steder: De billigste er som regel ikke det, noe som ofte fører med seg at de fort kan falle fra hverandre om man ser på dem feil: Toleranser er ofte litt ut på tur også, legg merke til hvor mye den uoriginale til høyre buler ut i bunn: Her er et annet bilde fra da jeg skulle de-pinne 3 MQS pins. Her brukte jeg dårlig kabel, dårlige pins og en presstang som krever litt ekstra oppmerksomhet. Dette tok meg (no joke) 15-20 minutter å de-pinne og her er det ikke snakk om at noe kunne gjenbrukes: Ok, da har man fått seg originale pins, men hvordan klemmer man disse ordentlig på plass? Kan man bruke en vanlig tang og trykke det sammen? Det korte svaret er nei. Her skal vi lage noe som heter B-crimp eller F-crimp: Tanken er at vingene på MQS-en skal grave seg ned blant trådene for å få til noe slikt: Og jaggu meg er det en hel haug med "to do" og "not to do". Legger ved en zoom-bar plakat som oppsummerer det meste: Presstang på budsjett Tangen jeg opprinnelig kjøpte til dette opplegget her heter IWISS IWC-1424AB. Denne koster rundt 25-30 USD og er en helt ok entry-level tang. Det er ekstremt lite slark sideveis og jeg liker godt avisoleringsdelen. Det går mye i AWG (american wire gauge) både når man snakker kabel, pins og verktøy, så jeg skal ta en kort oppsummering for størrelsene vi jobber med: 0,35 kvmm = 22 AWG 0,50 kvmm = 20 AWG 0,75 kvmm = 18 AWG Så her er hvordan produsenten presenterer tanga: Altså de på høyre side skal klemme delen med leder, mens de på venstre skal klemme delen med isolasjonen, gotcha. Helt til de i neste bilde gjør det motsatte (klemmer en "insulator" med siden for "conductor"): Her er det med andre ord behov for å finne ut av litt ting og tang på egenhånd. Vi prøver. (Jeg har brukt de billige MQS-ene uten sveis fra AliExpress til demo her, men poenget blir det samme): Avisolere og gjøre klart til crimp av leder: Da blir det slik: Så skal vi prøve å finne noe som funker på isolasjonen. Den foreslåtte bakken kan vi bare glemme, så det blir samme bakke som for leder, med påfølgende kutt i isolasjonen: For å få dette tålelig greit kan vi i stedet klemme isolasjonen halvveis (før den blir skadet) og fullføre jobben med denne delen av tanga: Da blir det fort litt bedre (nederst, uten kutt på langs med isolasjonen): Som man kan se så er det litt å gå på når det gjelder den ultimate B-crimpen, med tanke på gapet vi ser i midten der. Det er jo ikke helt sånn de komme ut fra fabrikk. Hva bruker TE og BMW selv? Vel, glad you asked. OE-crimp Det finnes originale tenger fra TE som selges for typ 7 000 - 10 000 kr per stykk og det finnes "originale nok" tenger fra BMW og en del andre (Hazet, Hella). De to sistnevnte lager ikke disse selv og det gjør for så vidt ikke BMW heller. BMW sine tenger og "hoder" har referanser i TIS, men det er nok av momenter for å kunne gå seg bort, så la oss se litt på historikken her. Søker vi på MQS kan vi finne denne her: IRL ser den slik ut (legg merke til 0 494 162 er en del av BMWs delenummer på 11-siffer): Dette hodet befinner seg i verktøysett 614320: Allerede her ligger det en note om at denne er på vei ut, fordi det begynner å komme litt "out of hand" med antall slike kostbare crimp-heads. Det originale MQS-hodet fikset dessuten kun 0,35 kvmm og 0,50 kvmm-kabel, som er litt tynt: Neste enclosure forteller mer om det nye verktøyet: Som vi ser fra meldingen i midten der så ble det et lite re-design fordi noen brukte en slik: Og endete opp sånn her: Så da ble det C-shape på de nye hodene. På bildet under kan vi få et hint om leverandør av disse: Og gjett om det universelle crimpe-hodet nok en gang ble erstattet? Og erstatteren endte opp i dette kittet: Så ett av alternativene for OE BMW MQS-crimp laget av Scorpio er Hazet 4658-10: Og hvis du trodde at IWISS var den eneste som hadde bloopers på hvordan man feil-crimper på sine hjemmesider så er ikke Hazet noe bedre: Hazeten er faktisk ikke spesielt billig den heller og havner på 3-4000 kr, så vi får prøve noe enda billigere, nemlig BMW! Noen har kanskje allerede triangulert at ved å legge på 83 30 foran nummeret fra TIS så kan vi få et delenummer som er å oppdrive i butikk: Håndtaket har hurtigkoblinger som muliggjør bytte til nanoMQS eller andre hoder (hode = crimp head = bakke) om man skulle ha behov for det i fremtiden. Det fine med denne her er at både isolasjonen og ledere klemmes samtidig og at tanga ved første klikk låser inne MQSen slik at den blir lettere å holde. Og ikke nok med det. Har du avisolert riktig lengde så er det en gardin i midten som sørger for at du alltid har riktig avstand til isolasjonen, i og med at det er umulig å dytte den for langt inn: Da kan vi sammenligne litt med de to forrige fra IWISS (OE lengst til høyre): Og et eksempel til: Nå begynner det å ligne noe! Ledere skal forresten ikke tvinnes sammen på forhånd, nettopp for å kunne oppnå best mulig B-shape på koblinga! Da var det bare den "enkle" biten igjen, kabel. Bilkabel Kabel er noe som ikke burde være så vanskelig, men som plutselig blir det allikevel. Vi kan jo ta det første først. Jeg har prøvd AliExpress-kabel uten å bli imponert av kvaliteten. Den var riktignok myk, men jeg synes ikke at silikon fungerte så bra sammen med MQS. Prisen ferdig omregnet ble ikke spesielt imponerende heller, se utregningen nederst (multiplisert med 1,25 for MVA): Vi kan også se på litt mer konkrete og målbare sepcs som vil gjelde for kabel. MQS oppgir maksimal kabeltykkelse (totaltykkelse) for kabler som kan benyttes. For 0,35 kvmm og 0,50 kvmm er dette litt mindre kritisk, siden man i verste fall ikke har så god klem fra vingene rundt isolasjonen, noe som primært påvirker evnen til mekanisk avlastning, men 0,75 kvmm begynner faktisk å pushe hva MQS fysisk får plass til. Hvis vi spoler litt tilbake så har vi denne her: Vi har altså 2,54 mm å gå på, inklusive én skillevegg på ca. 0,1-0,2 mm. La oss si at den skilleveggen er 0,14 mm og at åpningen dermed er på 2,40 mm. Godstykkelsen på MQS kan vi bekrefte til 0,20 mm: Når denne skal 2x rundt kabelen så har vi 0,40 mm metall og ergo 2,00 mm å gå på, maksimalt. Og riktig så er max tillatt kabeldiameter på 0,75 MQS satt til 1,90 mm. Gitt prisene på AliExpress er det faktisk billigere per meter å kjøpe RKUB fra Biltema, nesten halve prisen: Biltema gidder som vanlig ikke å oppgi noe særlig med specs, men deres nåværende leverandør er Amokabel og der får man hentet ut litt mer: Og her kunne vi ha ridd inn i solnedgangen - 1,90 mm er innenfor spec og alt bør være bra, men Biltema sin kabel og 0,75 kvmm MQS er tildels dårlig match. Denne kabelen er nemlig en del feitere enn BMWs originale 0,75 og dette skaper litt trøbbel! Så rett etter en crimp med OE-verktøy ser BMW sin sånn ut: Mens Biltema sin er sånn: Ikke mye større, men nok til at det stopper opp. Da må man altså klemme en del manuelt på "isolasjonsvingene" for å få totaldiameter inkl. kabel og pin langt nok ned til å passe inn i kontakta: Da valgte jeg å gjøre litt research for å se om jeg kunne finne en tynnere 0,75 kabel. Wurth dukket opp: Wurth er gjerne ikke billig, så for å få prisen ned innhentet jeg meg et tilbud på flere kabler som jeg vil kunne behøve i det framtidige bilarbeidet, for å være "all set". Jeg hadde fra før 3 ulike 0,35 kvmm og 4 ulike 0,50 kvmm, så i tillegg til å bestille 4 farger med 0,75 ble det de "vanlige" BMW-størrelsene i 1,5 - 2,5 og 4,0 i rødt (tilførsel) og brunt (jord): Gledet meg til å teste ut disse, men gleden ble ganske kortvarig. "1,80 mm" var nemlig nærmere bestemt 1,88 mm og dermed mye likere Biltema sin kabel på 1,90 mm enn BMW sin på 1,75 mm. BMW OE: Wurth: Allikevel føltes det som at disse kablene var akkurat bittelitt bedre enn Biltema sine og det gikk tålelig greit å få disse inn i sine MQS-spor, gitt at man klemte litt ekstra på de på forhånd: Biltema sin (svart) føltes mykere og i så måte verre å dytte inn, ser også at den blir på en måte bølgete: Så da ble dette undersøkt litt mer, uten at jeg greide å ta noen supergode bilder: Gul med rød (BMW sin) er klart den beste, mens den sorte fra Biltema fremstår som mindre tett pakket i kjernen, det kan forklare at den oppleves myk og dermed vanskelig å få på plass i en kontakt. Wurth sin har en del jevnere og tykkere isolasjon, men muligens litt mindre tverrsnitt - uten at jeg tror at det er noe krise for mitt bruksområde. Til gjengjeld er den noe stivere slik at den faktisk blir litt mer brukandes når den skal dyttes på plass i et trangt MQS-spor. Min jakt på en god 0,75 kvmm kabel vil dermed fortsette. Biltema sin er mulig å bruke og Wurth sin er bittelitt bedre, selv om forskjellen i oppgitt og faktisk spec var en liten skuffelse. BMW har priset seg selv ut med over 40 kr meteren. Da tenker jeg at jeg runder av for denne omgang og satser på at du som har orket å lese hele veien har lært deg noe nyttig. God Jul! hemperen, uglefossen, mr.pingu og 12 andre reagerte på dette 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 25, 2024 Share Skrevet Desember 25, 2024 (endret) 17 hours ago, E.C. said: Når man skal gjøre ettermonteringer på BMW så er det ikke til å komme unna alle de ulike kontaktene og pins som sammenkobler de ulike komponentene. Blant de mest brukte er en type som heter MQS. Akkurat disse har jeg fått gleden av å fordype meg litt i, så jeg tenkte at det kan være en god anledning til å lage en slags oppsummering. Det er mye info der ute, så jeg skal prøve å koke det ned til det som er relevant for oss med BMW, riktignok med et par solide sidespor her og der. Vi kan jo starte med en introduksjon fra produsenten selv, før vi fortsetter med resten i spoiler: Hide contents TE, Tyco eller AMP er navn på samme selskap som har vært innom et par navnebytter gjennom tidene. De leverer mange ulike elektronikkdeler til bl.a. flyindustrien og bilbransjen og jeg vil tro at de fleste har sett enten "Tyco" eller "TE" stemplet inn på et og annet kontakthus i bilen sin. MQS refererer normalt til MQS 0,63. Tallet er rett og slett bredden på koblingspinnen målt i millimeter. 0,63 er kvadratisk og er dermed 0,63 x 0,63 mm. Det finnes større utgaver som 1,5 x 0,63 som fortsatt heter MQS, så har du MPQ som er 2,8 x 0,63 og PQ som er 5,2 x 0,63. M står for micro og P står for power, så disse går litt i hver sin retning størrelsesmessig. Fellesnevneren er dog 0,63, slik at man kan stacke flere ulike pins på en linje i samme kontakthus. Alle disse har låse-tunger for å holde seg på plass i kontakten, så det er viktig at man kan ha felles låsesystem for alle pins. Slike multikontakter med ulike størrelser finner man f.eks. i ledningsnett til dører: Vindusheis trenger tjukke ledninger og koblinger som kan overføre mange ampere, mens LIN-bus til speilet ditt greier seg med en tynn ledning. De vi skal se mest på i dag er de "oppriktige MQS'ene", altså 0,63 x 0,63 mm. Disse befinner seg ofte i egne koblingshus som har senter til senter (CC-avstand) på 2,54 mm: De som tenker at tallet virker litt kjent så kan jeg hinte om at dette blir ganske så nøyaktig 1/10 tomme. For å lage slike koblinger hjemme så trenger man selve MQS-pins, en egnet presstang og kabel, eventuelt kontakthus også. Høres enkelt nok ut, helt til man undersøker litt mer. Pins Å kjøpe MQS via BMW koster en hel del. Prisen kan bli på opp mot 20 kr/pin. Skal du ha deg et par stykker og samtidig legge inn en margin for at noen av disse kanskje blir presset feil og slikt så blir det fort ganske dyrt. Disse kan heldigvis kjøpes som TE fra Digikey i nøyaktig samme specs som BMW sine. For koblinger som ikke er vanntette er det primært 4 typer pins som går igjen for MQS 0,63. Jeg skal spare dere for oppslag (og litt penger) og oppgi delenummre fra både TE og tilsvarende fra BMW. Delenumre under gjelder for pins med tinn-coating (de mest vanlige): 0,2-0,35 male: BMW: 61131383672; TE: 6-928918-1 0,2-0,35 female: BMW: 61131383776; TE: 5-928999-1 0,5-0,75 male: BMW: 61131393723; TE: 5-963716-1 0,5-0,75 female: BMW: 61131393724; TE: 5-963715-1 Det går an å kjøpe pins fra AliExpress o.l., men kvaliteten kan være litt så som så. Originale TE er lasersveiset flere steder: De billigste er som regel ikke det, noe som ofte fører med seg at de fort kan falle fra hverandre om man ser på dem feil: Toleranser er ofte litt ut på tur også, legg merke til hvor mye den uoriginale til høyre buler ut i bunn: Her er et annet bilde fra da jeg skulle de-pinne 3 MQS pins. Her brukte jeg dårlig kabel, dårlige pins og en presstang som krever litt ekstra oppmerksomhet. Dette tok meg (no joke) 15-20 minutter å de-pinne og her er det ikke snakk om at noe kunne gjenbrukes: Ok, da har man fått seg originale pins, men hvordan klemmer man disse ordentlig på plass? Kan man bruke en vanlig tang og trykke det sammen? Det korte svaret er nei. Her skal vi lage noe som heter B-crimp eller F-crimp: Tanken er at vingene på MQS-en skal grave seg ned blant trådene for å få til noe slikt: Og jaggu meg er det en hel haug med "to do" og "not to do". Legger ved en zoom-bar plakat som oppsummerer det meste: Presstang på budsjett Tangen jeg opprinnelig kjøpte til dette opplegget her heter IWISS IWC-1424AB. Denne koster rundt 25-30 USD og er en helt ok entry-level tang. Det er ekstremt lite slark sideveis og jeg liker godt avisoleringsdelen. Det går mye i AWG (american wire gauge) både når man snakker kabel, pins og verktøy, så jeg skal ta en kort oppsummering for størrelsene vi jobber med: 0,35 kvmm = 22 AWG 0,50 kvmm = 20 AWG 0,75 kvmm = 18 AWG Så her er hvordan produsenten presenterer tanga: Altså de på høyre side skal klemme delen med leder, mens de på venstre skal klemme delen med isolasjonen, gotcha. Helt til de i neste bilde gjør det motsatte (klemmer en "insulator" med siden for "conductor"): Her er det med andre ord behov for å finne ut av litt ting og tang på egenhånd. Vi prøver. (Jeg har brukt de billige MQS-ene uten sveis fra AliExpress til demo her, men poenget blir det samme): Avisolere og gjøre klart til crimp av leder: Da blir det slik: Så skal vi prøve å finne noe som funker på isolasjonen. Den foreslåtte bakken kan vi bare glemme, så det blir samme bakke som for leder, med påfølgende kutt i isolasjonen: For å få dette tålelig greit kan vi i stedet klemme isolasjonen halvveis (før den blir skadet) og fullføre jobben med denne delen av tanga: Da blir det fort litt bedre (nederst, uten kutt på langs med isolasjonen): Som man kan se så er det litt å gå på når det gjelder den ultimate B-crimpen, med tanke på gapet vi ser i midten der. Det er jo ikke helt sånn de komme ut fra fabrikk. Hva bruker TE og BMW selv? Vel, glad you asked. OE-crimp Det finnes originale tenger fra TE som selges for typ 7 000 - 10 000 kr per stykk og det finnes "originale nok" tenger fra BMW og en del andre (Hazet, Hella). De to sistnevnte lager ikke disse selv og det gjør for så vidt ikke BMW heller. BMW sine tenger og "hoder" har referanser i TIS, men det er nok av momenter for å kunne gå seg bort, så la oss se litt på historikken her. Søker vi på MQS kan vi finne denne her: IRL ser den slik ut (legg merke til 0 494 162 er en del av BMWs delenummer på 11-siffer): Dette hodet befinner seg i verktøysett 614320: Allerede her ligger det en note om at denne er på vei ut, fordi det begynner å komme litt "out of hand" med antall slike kostbare crimp-heads. Det originale MQS-hodet fikset dessuten kun 0,35 kvmm og 0,50 kvmm-kabel, som er litt tynt: Neste enclosure forteller mer om det nye verktøyet: Som vi ser fra meldingen i midten der så ble det et lite re-design fordi noen brukte en slik: Og endete opp sånn her: Så da ble det C-shape på de nye hodene. På bildet under kan vi få et hint om leverandør av disse: Og gjett om det universelle crimpe-hodet nok en gang ble erstattet? Og erstatteren endte opp i dette kittet: Så ett av alternativene for OE BMW MQS-crimp laget av Scorpio er Hazet 4658-10: Og hvis du trodde at IWISS var den eneste som hadde bloopers på hvordan man feil-crimper på sine hjemmesider så er ikke Hazet noe bedre: Hazeten er faktisk ikke spesielt billig den heller og havner på 3-4000 kr, så vi får prøve noe enda billigere, nemlig BMW! Noen har kanskje allerede triangulert at ved å legge på 83 30 foran nummeret fra TIS så kan vi få et delenummer som er å oppdrive i butikk: Håndtaket har hurtigkoblinger som muliggjør bytte til nanoMQS eller andre hoder (hode = crimp head = bakke) om man skulle ha behov for det i fremtiden. Det fine med denne her er at både isolasjonen og ledere klemmes samtidig og at tanga ved første klikk låser inne MQSen slik at den blir lettere å holde. Og ikke nok med det. Har du avisolert riktig lengde så er det en gardin i midten som sørger for at du alltid har riktig avstand til isolasjonen, i og med at det er umulig å dytte den for langt inn: Da kan vi sammenligne litt med de to forrige fra IWISS (OE lengst til høyre): Og et eksempel til: Nå begynner det å ligne noe! Ledere skal forresten ikke tvinnes sammen på forhånd, nettopp for å kunne oppnå best mulig B-shape på koblinga! Da var det bare den "enkle" biten igjen, kabel. Bilkabel Kabel er noe som ikke burde være så vanskelig, men som plutselig blir det allikevel. Vi kan jo ta det første først. Jeg har prøvd AliExpress-kabel uten å bli imponert av kvaliteten. Den var riktignok myk, men jeg synes ikke at silikon fungerte så bra sammen med MQS. Prisen ferdig omregnet ble ikke spesielt imponerende heller, se utregningen nederst (multiplisert med 1,25 for MVA): Vi kan også se på litt mer konkrete og målbare sepcs som vil gjelde for kabel. MQS oppgir maksimal kabeltykkelse (totaltykkelse) for kabler som kan benyttes. For 0,35 kvmm og 0,50 kvmm er dette litt mindre kritisk, siden man i verste fall ikke har så god klem fra vingene rundt isolasjonen, noe som primært påvirker evnen til mekanisk avlastning, men 0,75 kvmm begynner faktisk å pushe hva MQS fysisk får plass til. Hvis vi spoler litt tilbake så har vi denne her: Vi har altså 2,54 mm å gå på, inklusive én skillevegg på ca. 0,1-0,2 mm. La oss si at den skilleveggen er 0,14 mm og at åpningen dermed er på 2,40 mm. Godstykkelsen på MQS kan vi bekrefte til 0,20 mm: Når denne skal 2x rundt kabelen så har vi 0,40 mm metall og ergo 2,00 mm å gå på, maksimalt. Og riktig så er max tillatt kabeldiameter på 0,75 MQS satt til 1,90 mm. Gitt prisene på AliExpress er det faktisk billigere per meter å kjøpe RKUB fra Biltema, nesten halve prisen: Biltema gidder som vanlig ikke å oppgi noe særlig med specs, men deres nåværende leverandør er Amokabel og der får man hentet ut litt mer: Og her kunne vi ha ridd inn i solnedgangen - 1,90 mm er innenfor spec og alt bør være bra, men Biltema sin kabel og 0,75 kvmm MQS er tildels dårlig match. Denne kabelen er nemlig en del feitere enn BMWs originale 0,75 og dette skaper litt trøbbel! Så rett etter en crimp med OE-verktøy ser BMW sin sånn ut: Mens Biltema sin er sånn: Ikke mye større, men nok til at det stopper opp. Da må man altså klemme en del manuelt på "isolasjonsvingene" for å få totaldiameter inkl. kabel og pin langt nok ned til å passe inn i kontakta: Da valgte jeg å gjøre litt research for å se om jeg kunne finne en tynnere 0,75 kabel. Wurth dukket opp: Wurth er gjerne ikke billig, så for å få prisen ned innhentet jeg meg et tilbud på flere kabler som jeg vil kunne behøve i det framtidige bilarbeidet, for å være "all set". Jeg hadde fra før 3 ulike 0,35 kvmm og 4 ulike 0,50 kvmm, så i tillegg til å bestille 4 farger med 0,75 ble det de "vanlige" BMW-størrelsene i 1,5 - 2,5 og 4,0 i rødt (tilførsel) og brunt (jord): Gledet meg til å teste ut disse, men gleden ble ganske kortvarig. "1,80 mm" var nemlig nærmere bestemt 1,88 mm og dermed mye likere Biltema sin kabel på 1,90 mm enn BMW sin på 1,75 mm. BMW OE: Wurth: Allikevel føltes det som at disse kablene var akkurat bittelitt bedre enn Biltema sine og det gikk tålelig greit å få disse inn i sine MQS-spor, gitt at man klemte litt ekstra på de på forhånd: Biltema sin (svart) føltes mykere og i så måte verre å dytte inn, ser også at den blir på en måte bølgete: Så da ble dette undersøkt litt mer, uten at jeg greide å ta noen supergode bilder: Gul med rød (BMW sin) er klart den beste, mens den sorte fra Biltema fremstår som mindre tett pakket i kjernen, det kan forklare at den oppleves myk og dermed vanskelig å få på plass i en kontakt. Wurth sin har en del jevnere og tykkere isolasjon, men muligens litt mindre tverrsnitt - uten at jeg tror at det er noe krise for mitt bruksområde. Til gjengjeld er den noe stivere slik at den faktisk blir litt mer brukandes når den skal dyttes på plass i et trangt MQS-spor. Min jakt på en god 0,75 kvmm kabel vil dermed fortsette. Biltema sin er mulig å bruke og Wurth sin er bittelitt bedre, selv om forskjellen i oppgitt og faktisk spec var en liten skuffelse. BMW har priset seg selv ut med over 40 kr meteren. Da tenker jeg at jeg runder av for denne omgang og satser på at du som har orket å lese hele veien har lært deg noe nyttig. God Jul! Det var spennende å lese og lærte noe nytt. Spesielt relasjonen til (M)PQ, det viste jeg ikke Jeg har også laget litt oversikt av forskjellige typer av kontakter i notatene mine men ikke like pen skrivet. Tenker det passe så fint om temaen så dumper det har likevel så kanskje @E.C.har lyst å skrive det om en gang 😇 BMW bruker også: MCP: bl.a. Sikringsboks på F4x og F5x https://www.babybmw.net/threads/f46-fuse-board-dissection-and-hard-wiring-to-back-of-fuse-board.138393/ JPT (Junior Power Timer): bl.a Sikringsboks på F3x for mini sikring ST (standard timer) bl.a Sikringsboks på F3x for vanlig sikring BMW kaller dette «Double leaf spring contact» LSK8: første sikringsboks som ligger på batteri. Sammen som MCP men har rating opp til 135A Så har vi PQ serien. BMW kaller (M)PQ for ELO power. Lett å gjennkjenne på retangulart side med 2 fjær inni. MPQ 2.8: under sete kontakt pin 25 og pin 26 på del F-series & G-series PQ 5.2: under sete kontakt pin 15 og pin 16 Og så har vi en del forskjellige kontaktsystemer også: MCON sealed: Svart med lila låsesplint Sealstar 1.2: ligner mye på MCON og passer i hverandre men Sealstar har ikke sånn låsesplint på sammen måte. Brukte på låsekassene. Sealstar 0.63mm: tar imot MQS blant annet brukt på ACC-radar og utetemperatur sensor i F og G-series. Og så har vi også (ikke brukt i BMW) men veldig mye brukt på ekstralys. Deutsch: lett å gjennkjenne på grå/oransje farger med det er forskjellig systemer innenfor Deutsch også. Nemlig DT, DTP osv AMP superseal: lett å gjennkjenne på svart/gul/rød farger. kan kjøpes på Biltema og: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakt/hylsekontakthus-2-stift-10-stk-2000051187 Nyttige links:🔗 MCON: https://www.te.com/content/dam/te-com/documents/automotive/global/mcon-interconnection-system-1308070-4.pdf Sealstar: https://www.hirschmann-automotive.com/en/product-family/sealstar Timer: https://www.te.com/content/dam/te-com/documents/automotive/global/889759-3-timer-interconnection-system.pdf AMP superseal: https://www.te.com/content/dam/te-com/documents/automotive/global/1654292-2_AMP SUPERSEAL 1.5.pdf MCP: https://www.te.com/en/products/connectors/automotive-connectors/intersection/amp-mcp-connectors.html?tab=pgp-story Endret Desember 25, 2024 av mr.pingu laffe, sveigis og PIIIPower reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Desember 25, 2024 Share Skrevet Desember 25, 2024 På 21.12.2024 den 13.48, E.C. skrev: Var veldig vått snø som den ikke greide å kaste over veien, men med mer "normalsnø" så tror jeg at akkurat det skal gå bedre. Var noe snø som hadde ligget og fryst pga regn og attpåtil med mer våt nysnø på toppen og det gikk unna som bare det, så den her tror jeg blir en god medhjelper for fremtidig snømåking! ser du har ganske stor glipe mellom hus og vifte, montere feks gummiklaffsett som mange gjør om dagen så vil den kaste vesentlig lengere. tror folk selger slik på finn, annen løsning er jo å kjøpe ferdigvalset innlegg å sveise inn så du får mindre glippe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 25, 2024 Share Skrevet Desember 25, 2024 Bøyer meg i støvet over fantastisk oversikt, @E.C.! Et godt stykke arbeid - som vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 25, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2024 @Ingvaldsen takk for bra tips, det skal jeg sjekke ut. @Saltkjelen takk for det, håper at det kan spare noen andre for samme mengde research. @mr.pingu takk for supplerende info! BMW har en tilsvarende oversikt i TIS: Jeg har faktisk vært innom bl.a. JPT ifm. utvidelse av sikringer på min E91 og sett litt på hva TE har å by på der. Generelt har jeg dannet meg følgende oppfatning så langt, blant koblinger som er litt mindre vanlige enn MQS: Enkelte deler er spesiallaget for BMW. Både pins og kontakthus. Selv med et TE-nummer på siden så vil ikke du nødvendigvis kunne få kjøpt disse direkte fra TE/DigiKey. Lurer på om JPT fra TE og BMW er rotert 90 grader forskjellig i tilkoblinga, uten at det nødvendigvis trenger å være et problem. Jeg har også målt en del med mikrometeren på BMW sin pin og sammenlignet mot teknisk tegning fra TE og konkludert med at den fra TE og den jeg fikk fra BMW ikke er 100 % like, men bør gå overens. Noen pins er laget av Lear, disse er ikke på langt nær så tilgjengelige som MQS fra TE, til tross for at du finner delenummer i Lear sin katalog. Lear har denne logoen: Spoiler Den gode nyheten er i alle fall at det universelle presshodet skal funke for alle de relevante koblingene med B-crimp og de tverrsnittene man som regel finner i bilen, så lenge koblingene er uisolert: 0,35 - 0,50 - 0,75 - 1,5 og 2,5. Skal muligens plukke opp en tang som også tar 4,0 og 6,0 - da tror jeg at jeg er godt dekket for de uisolerte i alle fall. Jeg planlegger å ha en tilsvarende post om sammenkobling av kabler om ikke så lenge, så det blir neste info-post ut. PIIIPower, mslello, sveigis og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 27, 2024 Share Skrevet Desember 27, 2024 On 12/25/2024 at 1:29 PM, E.C. said: @Ingvaldsen takk for bra tips, det skal jeg sjekke ut. @Saltkjelen takk for det, håper at det kan spare noen andre for samme mengde research. @mr.pingu takk for supplerende info! BMW har en tilsvarende oversikt i TIS: Jeg har faktisk vært innom bl.a. JPT ifm. utvidelse av sikringer på min E91 og sett litt på hva TE har å by på der. Generelt har jeg dannet meg følgende oppfatning så langt, blant koblinger som er litt mindre vanlige enn MQS: Enkelte deler er spesiallaget for BMW. Både pins og kontakthus. Selv med et TE-nummer på siden så vil ikke du nødvendigvis kunne få kjøpt disse direkte fra TE/DigiKey. Lurer på om JPT fra TE og BMW er rotert 90 grader forskjellig i tilkoblinga, uten at det nødvendigvis trenger å være et problem. Jeg har også målt en del med mikrometeren på BMW sin pin og sammenlignet mot teknisk tegning fra TE og konkludert med at den fra TE og den jeg fikk fra BMW ikke er 100 % like, men bør gå overens. Noen pins er laget av Lear, disse er ikke på langt nær så tilgjengelige som MQS fra TE, til tross for at du finner delenummer i Lear sin katalog. Lear har denne logoen: Reveal hidden contents Den gode nyheten er i alle fall at det universelle presshodet skal funke for alle de relevante koblingene med B-crimp og de tverrsnittene man som regel finner i bilen, så lenge koblingene er uisolert: 0,35 - 0,50 - 0,75 - 1,5 og 2,5. Skal muligens plukke opp en tang som også tar 4,0 og 6,0 - da tror jeg at jeg er godt dekket for de uisolerte i alle fall. Jeg planlegger å ha en tilsvarende post om sammenkobling av kabler om ikke så lenge, så det blir neste info-post ut. Det er masse god informasjon på TIS men vanskelig å finne noen ganger. Noen modeller har mer generel informasjon enn andre, dessverre så noen av de har jeg ikke vært bort i. Så er det også med den fine oversikten du hadde her Jeg har ikke kommet over at JPT er rotert 90 grader, eller kanskje er det men jeg har ikke sett det / lagt merke til fordi det har ikke noe praktisk betydning. Jeg pleier å gå i dypden av ting men det er bare du som graver enda dypere og går til måling av disse ting med mikrometeren. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 27, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2024 Leste litt i tråden til @tennbrikket om varmepumpa han hadde funnet til sin garasje og gjett om det dukket opp en tilsvarende i nærheten, med nøyaktig samme modellnummer. Ble et lite spontankjøp her også, så får vi se hvor bra den funker neste høst, må tross alt få isolert veggene i garasjen før den settes opp: mslello, mr.pingu, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Desember 27, 2024 Share Skrevet Desember 27, 2024 Bare å ta av seg hatten for slik kunnskap, og for deling her inne, dette er LANGT utenfor min komfortsone, men jeg får garantert bruk for det i prosjektet jeg holder på med, for her er det kuttet og rensket mye. Men vet du om det finnes noen oversikt over hvilken type kontakter som finnes i de forskjellige seriene? Som E34 feks? sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Desember 27, 2024 Share Skrevet Desember 27, 2024 Dette blir nok bra! Har jo ikke brukt min mange ukene enda, men den fungerer strålende. Jeg hadde faktisk lagret annonsen på den du kjøpte. Jeg sendte den til noen kamerater om at dette kunne potensielt være ett fornuftigkjøp til garasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 27, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2024 @mr.pingu Skulle egentlig ha investert i et bra digitalt skyvelære med god oppløsning, for det er litt raskere å måle slike ting med det, men i mellomtiden ble det heller litt overkill med mikrometeret. For så vidt greit å bli litt bedre kjent med bruken av det også. Her har du et par bilder av dobbelfjærkontakter. Er litt ulike design som er ute og går når man først begynner å se litt nøye etter: Spoiler BMW 61131378906: TE- 927771-3 (mulig det er bare illustrasjon av delenr., men de er alle vridd slik) @Olaandref Hyggelig å høre at slike kunnskapsposter er til nytte for andre. Jeg har ikke så god oversikt over de eldre bilene, men jeg hadde en E36 og der var det flere kontakter av den runde typen etter min oppfatning. Jeg tenker at du kan prøve å gjøre oppslag i ISTA/TIS og ikke minst RealOEM / ETK for de konkrete delene du skal jobbe med så vil det kunne være noe å hente der. Et random oppslag på E34 viser at crimpen ser ut til å være lik (open barrel, B-crimp), selv om kontaktene er annerledes: Spoiler Ellers er det slik at man som privatperson oppnår et metningspunkt på hvor mange ulike verktøy til crimping man tar seg råd til å kjøpe (og det kommer fra meg som trolig ligger godt over snittet), så en like nyttig strategi kan være å lære seg å skjøte kabler skikkelig, slik at man kan gjenbruke "stubs" med riktig terminal. Jeg skal faktisk skrive opp en liten post om dette om ikke så lenge. @tennbrikket Det var bra du hadde bilde av hele modellnummeret i tråden din, ble litt lettere å identifisere at det var samme type pumpe. Var litt tilfeldig at jeg snublet over den på finn, men til den prisen og 10 min kjøretur unna tenkte jeg at det kan være verdt å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 28, 2024 Share Skrevet Desember 28, 2024 Ja @E.C. du skulle jobbet på Bmw du ,fy flate hvor mye kompentanse du sitter inne med og ikke minst at du deler dette . De siste innleggene har jeg null peiling på ,likevel så vet jeg hvem jeg kan spørre om det er noe med bilene . Og det beste du gir meg alltid svar sånn at jeg forstår tingene 🙏 E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå