Gå til innhold

BMW kjøper alpina


tambur4
 Share

Anbefalte innlegg

@Marius2002 Could ALPINA just slap some new badges on a BMW i4 and stuff it with nicer leather? Sure but that wouldn’t be the ALPINA way, would it? For ALPINA to properly make the cars it wants to make, it’s going to need to massively overhaul BMW’s electric vehicles and now it will have the resources to do that."

Her legger forfatteren til grunn at Alpina etter BMW's overtagelse fortsetter med å være et eget bilmerke, men jeg er ikke så sikker på at dette er planen. Hvis vi ser litt på hvordan Alpina selges i USA handler det mer om et slags sub-brand eller spesiell versjon av BMW. Ikke ulikt f.eks Ford's Raptor merkenavn uten sammenligning forøvrig. 

Konkret hvordan Alpina har blitt markedsført/kommunisert vis a vis BMW har alltid vært en utfordring for Alpina. Mange har ikke forstått forskjellen/poenget og jeg tror at BMW nå får en enda større utfordring med dette siden Alpina bare blir mer BMW etter overtagelsen. Forskjellen blir enda mer utydelig og dette er en utfordring for BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at elektrifisering ikke betyr elbiler, men også ladbare hybrider, full hybrider og mild hybrider. Det at det vil komme noen ladbare hybrid Alpina modeller anser jeg som en selvfølge. Dette kan jeg leve fint med, det beste fra begge verdener. 

Det har noe med tap av eksklusiviteten å gjøre når jeg frykter at Alpina skal ett hel elektrisk merke. Uansett hvordan man vender på det så mangler elbiler eksklusivitet, prestisje og ingeniørskap…simple i konstruksjonen som de ofte er. Dagens Alpina modeller er høyteknologiske vidunder når du ser på hvordan motor og drivverk er bygget, det er som ett skikkelig flott urverk. Dette er eksklusivt fordi det ligger så mye jobb, lidenskap og finger spitz gefühl bak hver eneste bil. Det blir litt på samme måte som at Rolex ikke kommer til å lage en Smartwatch, det kan andre ta seg av. På samme måte så skal ikke en Alpina være elektrisk, det kan andre ta seg av 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Fredrik 90 said:

Uansett hvordan man vender på det så mangler elbiler eksklusivitet, prestisje og ingeniørskap…

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er din subjektive og høyst fargede mening sjeldent virkeligheten...

Geely's oppkjøp av Volvo er ett eksempel på at ett oppkjøp kan utelukkende være positivt. 
BMW \ Alpina vet nok meget godt hva de holder på med, og hvordan de skal legge veien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kikket på B5 Touring så dukket det opp noen spørsmål rundt hva fremtiden bringer for Alpina: N63-motoren som Alpina bruker er gammel og skal ikke videreføres, det logiske er da at Alpina bruker samme motor (S68) som i M5 (G90), men får de lov av BMW til å utvikle en sterkere S68 enn den som kommer i G90?  Altså en hybrid B5 med mer enn 750hk?  Hva skal Alpina gjøre når forbrenningsmotorens tid er omme, kommer de (på grunn av kundegruppen) til å være blant de siste bilene med hybrid-løsning når resten er gått over til hel-elektrisk?  Vil EUs regelverk for utslipp ta livet av en liten fabrikant som utelukkende livnærer seg på sterke forbrenningsmotorer?

Når vi ser på en egnet bil til husets ungdommer så blir det fort en liten-mellomstor elbil til deres behov, og da ser man hvor mange fabrikanter som samarbeider om i hvert fall batteriene -kanskje mer.  Å utvikle elektrisk fremdrift er med andre ord tid- og kostnadskrevende nok til at selv store fabrikanter velger å samarbeide (ikke ukjent fra forbrenningsmotorer heller), dette er ikke noe Alpina har mye kompetanse på og med sine begrensede ressurser ville brukt lang tid på å utvikle selv.  Så, for hybrid kan Alpina fortsatt utvikle BMWs forbrenningsmotorer, men hvis/når det ikke er noen forbrenningsmotorer å utvikle så begrenses Alpina til understell og luksus.

BMW og Alpina signerte 5-årsavtale i 2020 og det er derfor naturlig at innlemmingen i BMW skjer i 2025 som et alternativ til å forhandle ny 5-årsavtale da.  Dette passer jo utmerket i tid med introduksjonen av Neue Klasse.  Etter dette skal service, deler og tilbehør fortsette hos Alpina mens BMW forsøker å finne jobber til resten av de ansatte enten internt eller hos sine partnere og underleverandører.  Bygging av Alpina skal altså etter 2025 skje hos BMW på deres produksjonslinjer.  Jeg fant ikke noe informasjon om at Alpina fortsatt skal utvikle Alpina biler etter 2025, men heller selge kunnskapen sin til alle som vil kjøpe.

AMG er harde, bråkete og bøllete (ikke noe galt med det), og mest en konkurrent til M, mens Alpina er raske og mer kultiverte.  Fra 2025 høres det ut som om prisen i BMW-konfiguratoren skal gå i stigende rekkefølge fra BMW til BMW Individual til BMW Alpina.

Å spekulere er morsomt, så får vi se hva fremtiden faktisk bringer.

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Pekka skrev:

Da jeg kikket på B5 Touring så dukket det opp noen spørsmål rundt hva fremtiden bringer for Alpina: N63-motoren som Alpina bruker er gammel og skal ikke videreføres, det logiske er da at Alpina bruker samme motor (S68) som i M5 (G90), men får de lov av BMW til å utvikle en sterkere S68 enn den som kommer i G90?  Altså en hybrid B5 med mer enn 750hk?  Hva skal Alpina gjøre når forbrenningsmotorens tid er omme, kommer de (på grunn av kundegruppen) til å være blant de siste bilene med hybrid-løsning når resten er gått over til hel-elektrisk?  Vil EUs regelverk for utslipp ta livet av en liten fabrikant som utelukkende livnærer seg på sterke forbrenningsmotorer?

Når vi ser på en egnet bil til husets ungdommer så blir det fort en liten-mellomstor elbil til deres behov, og da ser man hvor mange fabrikanter som samarbeider om i hvert fall batteriene -kanskje mer.  Å utvikle elektrisk fremdrift er med andre ord tid- og kostnadskrevende nok til at selv store fabrikanter velger å samarbeide (ikke ukjent fra forbrenningsmotorer heller), dette er ikke noe Alpina har mye kompetanse på og med sine begrensede ressurser ville brukt lang tid på å utvikle selv.  Så, for hybrid kan Alpina fortsatt utvikle BMWs forbrenningsmotorer, men hvis/når det ikke er noen forbrenningsmotorer å utvikle så begrenses Alpina til understell og luksus.

BMW og Alpina signerte 5-årsavtale i 2020 og det er derfor naturlig at innlemmingen i BMW skjer i 2025 som et alternativ til å forhandle ny 5-årsavtale da.  Dette passer jo utmerket i tid med introduksjonen av Neue Klasse.  Etter dette skal service, deler og tilbehør fortsette hos Alpina mens BMW forsøker å finne jobber til resten av de ansatte enten internt eller hos sine partnere og underleverandører.  Bygging av Alpina skal altså etter 2025 skje hos BMW på deres produksjonslinjer.  Jeg fant ikke noe informasjon om at Alpina fortsatt skal utvikle Alpina biler etter 2025, men heller selge kunnskapen sin til alle som vil kjøpe.

AMG er harde, bråkete og bøllete (ikke noe galt med det), og mest en konkurrent til M, mens Alpina er raske og mer kultiverte.  Fra 2025 høres det ut som om prisen i BMW-konfiguratoren skal gå i stigende rekkefølge fra BMW til BMW Individual til BMW Alpina.

Å spekulere er morsomt, så får vi se hva fremtiden faktisk bringer.

En liten digresjon er jo at bilene også i dag bygges på fabrikkene til BMW, men blir sendt til Alpina for endel oppgraderinger osv, om jeg ikke husker feil. Altså bytte/oppgradering av motor, bremser, skinn, osv. Mulig enda mer ligger på BMW sine fabrikker i dag. Jeg gleder meg til å se fremtiden, og på et tidspunkt SKAL jeg ha en Alpina. Og sikkert lurt å kjøpe nå og en liten tid fremover mens prisene fortsatt er "lave". Hadde Alpina vært tilgjengelig hos enhver BMW-forhandler da jeg kjøpte min forrige bil, hadde jeg nok valgt annerledes. Ikke i disse elektrifiserte tider, men å betale mer for produktet Alpina er jeg uten tvil klar for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CrZyWiz skrev:

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er din subjektive og høyst fargede mening sjeldent virkeligheten...

Geely's oppkjøp av Volvo er ett eksempel på at ett oppkjøp kan utelukkende være positivt. 
BMW \ Alpina vet nok meget godt hva de holder på med, og hvordan de skal legge veien videre.

Er det ikke subjektive og fargede meninger alle på ett diskusjons forum har da, eller er du så heldig å sitte med fasiten?

Jeg sier ikke at dette kommer til å gå til helvete for Alpina, men jeg ser med bekymring på utviklingen. Særlig når jeg leser at selve suksess oppskriften, kjernen og sjela...dagens modell sortiment skal avvikles etter 2025. Da tolker jeg det til at Alpina slik vi kjenner det i dag skal opphøre, og det finner jeg som stor fan i såfall veldig, veldig, VELDIG trist :( 

Volvo er ett godt eksempel på at ett oppkjøp kan være bra for merket. Men historien har mange gode eksempler på at oppkjøp av mindre tradisjonsrike produsenter har gått veldig galt...jeg kan f eks nevne Saab, MG eller Rover.  

  

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, fupsaker skrev:

En liten digresjon er jo at bilene også i dag bygges på fabrikkene til BMW, men blir sendt til Alpina for endel oppgraderinger osv, om jeg ikke husker feil. Altså bytte/oppgradering av motor, bremser, skinn, osv. Mulig enda mer ligger på BMW sine fabrikker i dag. Jeg gleder meg til å se fremtiden, og på et tidspunkt SKAL jeg ha en Alpina. Og sikkert lurt å kjøpe nå og en liten tid fremover mens prisene fortsatt er "lave". Hadde Alpina vært tilgjengelig hos enhver BMW-forhandler da jeg kjøpte min forrige bil, hadde jeg nok valgt annerledes. Ikke i disse elektrifiserte tider, men å betale mer for produktet Alpina er jeg uten tvil klar for. 

Riktig, typisk ombygging av motor, bedre kjøling, bytte av deler i understellet, osv.  En del av ombyggingen er komplette pakker som Alpina sender til BMW for montering på produksjonslinjen, mens resten monteres hos Alpina.  Hvis du har 50 minutter til overs:

 

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pekka skrev:

Riktig, typisk ombygging av motor, bedre kjøling, bytte av deler i understellet, osv.  En del av ombyggingen er komplette pakker som Alpina sender til BMW for montering på produksjonslinjen, mens resten monteres hos Alpina.  Hvis du har 50 minutter til overs:

 

Sett den mer enn én gang og digger den. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pekka Jeg tenkte mange av de samme tankene etter mitt siste innlegg i diskusjonen. Det må ha vært ganske klart for Alpina og BMW i relativt lang tid at Alpina som en selvstendig bilprodusent ikke kunne bestå. Dette er det flere årsaker til og du poengterer et par av dem. I tillegg kan man legge til at med den sammensetningen av biler de i dag har er gjennomsnitlig utledning av CO2 altfor høyt. EU straffer slikt brutalt med miljøbøter (95 euro pr. gram CO2 utover grenseverdien på 95 gram/kilometer) og den kommende satsen vil bli enda større. Hybridteknologi hjelper litt på regnskapet, men langt fra nok. Rene elektriske biler er det som skal til.

En modell som f.eks B7 utleder 253 gram CO2 pr. kilometer og trolig er miljøboten dermed ca. 15000 euro (eller ca. 147000 NOK) pr. bil. B3 utleder 228 gram CO2 pr. kilometer og er trolig den modellen som utleder minst CO2 hvis vi ser bort fra dieselalternativet D3S (176 gram CO2 pr. kilometer).

Umiddelbart tenker jeg at Alpina hverken hadde økonomiske ressurser eller et ønske om å utvikle rene elektriske elektriske modeller. Selv om Alpina evt. kunne ha fått hele elektriske drivlinjer fra BMW er det ikke sikkert at disse kommer tidsnok i relasjon til de store modellene hos Alpina (B5, B7, XB7 og B8). Med tidsnok mener jeg utsikten til elektrifisering av disse modellene i relasjon til nåværende sammensetning av modeller hos Alpina og EU's miljøbøter.

For BMW er dette enklere ved at de også bygger små og relativt lette bilmodeller (som er deres volumselgere) samt flere rene elektriske bilmodeller.

Slik jeg forstår pressebrevet er det meningen at Alpina som bilprodusent skal omdannes til et teknisk konsulentselskap kalt Bovensiepen (eierfamilien bak Alpina). Hvilken form dette får vet jeg ikke, men trolig noe i retning av Cosworth.          

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina solgte 300-800 biler i Europa 2000-2017. Så de er ikke i nærheten av å få straffebøter av EU. 

"Exemptions

Manufacturers responsible for fewer than 1 000 cars or fewer than 1 000 vans newly registered in the EU per year are exempted from meeting a specific emissions target, unless they voluntarily apply for a derogation target.

Derogations

Manufacturers may apply for a derogation from their specific emission target at the following conditions:

A small-volume manufacturer (responsible for less than 10 000 cars or less than 22 000 vans newly registered per year) can propose its own derogation target, based on the criteria set in the Regulation.

A niche car manufacturer (responsible for between 10 000 and 300 000 cars newly registered per year) can apply for a derogation for the years until 2028 included. Between 2020 and 2024, the derogation target must correspond to a 45% reduction from its average emissions in 2007. In the years 2025 to 2028, the derogation target will be 15% below the 2021 derogation target."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@EasyL Såvidt jeg forstår solgte Alpina ca. 1800 biler i 2020 og ca. 2000 biler i 2021. De har med andre ord hatt en pen salgsutvikling de senere årene og trolig er dette én av årsakene til at familien Bovensiepen valgte å selge nå. Alpina er ellers en helt annen bilprodusent i dag enn de var for 10-15 år siden og spesielt hvis vi går tilbake til 80 og 90-tallet.

Konkret hvordan miljøregnskapet vedr. CO2 ser ut for Alpina vet jeg selvfølgelig ikke. De bygger flere biler enn noen gang tidligere så et økonomisk insitament må jo være der tiltross for EU´s miljøbøter. Årsaken til at Alpina selges til BMW er nok ganske sammensatt og har helt sikkert ikke vært enkelt for familien Bovensiepen, som forøvrig historisk er av nederlansk herkomst i likhet med familien Quandt som eier BMW.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fredrik skrev:

@EasyL Såvidt jeg forstår solgte Alpina ca. 1800 biler i 2020 og ca. 2000 biler i 2021. De har med andre ord hatt en pen salgsutvikling de senere årene og trolig er dette én av årsakene til at familien Bovensiepen valgte å selge nå. 

Bare av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvor du har de tallene ifra? jeg har selv prøvd å finne ut hvor mye biler de egentlig produserer per år. Står det noe om antall solgte biler i Europa per år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Bare av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvor du har de tallene ifra? jeg har selv prøvd å finne ut hvor mye biler de egentlig produserer per år. Står det noe om antall solgte biler i Europa per år? 

Bortsett fra at det rette tallet er ca. 1700 biler produsert i 2020 (og ikke ca. 1800 som jeg skrev) står dette på Alpinas hjemmeside. Litt over 2000 biler produsert i 2021 står i nyhetsbrevet fra Alpina.

Hvordan fordelingen er mellom Europa, USA og resten av verden er vet jeg ikke. Den tyske Wikipedia siden nevner at i 2014 ble litt under 40% av bilene solgt i Tyskland, men dette kan ha endret seg de senere årene. Litt over 20% av bilene ble solgt i USA og det samme i Japan.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...