Gå til innhold

X5 40e


kurten
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Er midt i 40 årskrisen og vurderer å kjøpe en X5 bare fordi jeg vil være barsk, men fortsatt ha topp komfort.

Har prøvekjørt E70/245 og e40 2018 modell.

Etter å ha fulgt med på finn.no som pauseunderholdning på jobb i lengre tid så ser jeg at 2017 e40 med type 80-90t km blir stående usolgt for rundt 380-400k. 

Er disse nå så lite populære at jeg bør by 350.000 og håpe selger godtar ? 

Min verste frykt er igrunn hvor lenge man kan stole på 9kw batteriet holder. Det lukter 100.000 krs regning lang vei.

Elsket komforten i e40 , utrolig digg bil som var rask på en litt følelsesløs måte men topp som bruksbil.

Frykter og motoren kan ha hatt minusgrader i blokka med rødglødende stempler når den starta midt i en kickdown når batteriet ikke var ladet.

Noen meninger om holdbarhet på disse bilene ?

Slik som fjæring/bremser/service fikser jeg som regel selv.

Endret av kurten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en rekke F15 X5 40e i forbindelse med USA-Euro ombygging, og jeg vil på at det aller sterkeste fraråde denne bilen. Undermotorisert fossilmotor og et elbilbatteri som knapt holder tur-retur postkassa. Det er ikke rent få av disse som har byttet motor og generelt sett hatt svært lite pålitelighet. Vedlikeholdskostnader på understell er nok den minste bekymringen her. 

En E70 X5 30d er bedre 100 av 10 ganger enn F15 X5 40e. Fra mitt ståsted hadde jeg nok også heller gått for en F15 X5 25d over X5 40e, selv om førstnevnte heller ikke er bilen jeg hadde løpt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW F15 40e er en flott bil som byr på mye glede, komfort og utstyr til en overkommelig pris. Alt er relativt såklart. Da 40e kom på markedet var dette en gavepakke til mange med de økonomiske fordelene ladbare hybrider hadde. Det krydde av de en stund og man hadde status(for de som bryr seg) selv om motoren kun er en 4-sylindet 2-liter. Og her melder problemene seg. Motoren er ikke akkurat av den mest skuddsikre og en tidlig hybrid har kort rekkevidde og vil virke undermotorisert i mange tilfeller. Samtidig vil motoren oppføre seg som en jojo med at den bytter mellom elektrisk og bensin relativt ofte ved blandet kjøring. Har man hybrid så må man egentlig tenke litt over hvordan man kjører for å spare motor, slik at man slipper denne jojo-effekten som er skadelig over tid. Å kjøre på innenfor garanti er en ting, men nå når de er/blir utenfor så er det en risiko med at man ikke vet hvordan de tidligere har vært kjørt. Man kan si at man aldri lader for å kun kjøre på bensin, men det er dyrt, man mister mange essensielle funksjoner (via app) og man drasser på et halvt tonn batteri uten mening. Batteriene i seg selv er ganske holdbare og BMW har kanskje markedets mest sømløse hybridlinjer, 12v-batteriet stuper lenge før storbatteriet.

Så, skal man kjøpe en 40e så er det mye bil for pengene. Men se på historikk, hvordan den er holdt osv. Det ser man på lakk, seter og annet som typisk blir slitt. En bil som ser nesten "ny" ut og har gått 100k er nok mye bedre holdt enn en som har tydelige bruksmerker og bare har gått 60k. 

Med den jojo-effekten jeg nevnte så risikerer du nemlig at motoren aldri går seg varm. Du risikerer også ved iskald motor og full gass at den plutselig hopper over i bensin rett på 4000 omdreiinger og økende. Lett å glemme om man har kjørt noen minutter på ren el. Her er jo også det å planlegge ved å tvinge den over i bensin før langturer(sportsmodus) og kjøre rolig til motoren er skikkelig varm. Man finner sine "hacks", men iallefall jeg mener det er alfa og omega for at bilen skal holde. Altså å legge om kjøringen etter hva som er best for bilen. 

På litt nyere plug-in så gjelder det jo klart det samme, men ikke på langt nær som en tidlig hybrid fordi den elektriske rekkevidden er mye lengre og terskelen for å hoppe over til bensin er større. Da har man batteri og kan kjøre en god del og ikke tømme batteriet med en gang.

Ellers er F15 X5 som sagt flotte biler :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer st det har vært litt motorhavari på X5 40e. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, for den motoren fungerer fint i 330e og 530e. B48-motoren er generelt ganske bra, den. Og står i mange biler. Også ikke/hybrider. Med det sagt hadde jeg nok ikke gått for denne X5’en selv. Og det til tross for at jeg er ganske pro hybrid. 2-liters firer klinger litt dårlig i denne bilen, og batteripakken er rett og slett for knapp. Disse er først og fremst billige/tungsolgte fordi X5 45e tilbyr alt det 40e ikke har. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å høre på alt det dårlige som skrives om disse. Selvom det er veldig grei bil selv med litt udynamisk veksling mellom motorene. 

Vil jeg få samme komfort som e40 i en E70 med enten standard suspension eller den med luftfjæring ?

De aller fleste E70 har sports fjæringen. Som jeg ikke syns noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spm du stiller.

Det er mange som tenker som deg, mye komfort, størrelse og premium for pengene når det kommer til 40e.

Jeg tror kanskje det er litt som med N47, mye negative meninger om denne, men heller ingen røyk uten ild.

Så kan du se jo hvor lang en drivverkforsikring tar deg, batteriene hadde vært min minste bekymring. 
Men hodeløs kjøring med max eldrift derimot…uten at forbrenningsmotoren blir brukt og kondens osv…

Men - jeg tror det går ann å kjøpe og eie en 40e uten søvnløse netter, modellen og drivverket tiltross, det blir kompromisser, men den byr også på mye bra.

En E70 er flotte biler, men de er eldre og kan mye på mye fine utgifter de også.

På begge modellene ville jeg vært nøye på objektet og prøvd mange ulike løsninger, også E70 med luft.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, *MrB* skrev:

Jeg registrerer st det har vært litt motorhavari på X5 40e. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, for den motoren fungerer fint i 330e og 530e. B48-motoren er generelt ganske bra, den. Og står i mange biler. Også ikke/hybrider. Med det sagt hadde jeg nok ikke gått for denne X5’en selv. Og det til tross for at jeg er ganske pro hybrid. 2-liters firer klinger litt dårlig i denne bilen, og batteripakken er rett og slett for knapp. Disse er først og fremst billige/tungsolgte fordi X5 45e tilbyr alt det 40e ikke har. 

Det er ikke B48 i 40e😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Krisfje skrev:

Det er ikke B48 i 40e😊

Om den hadde hatt B48 som sitter i 330e, men ikke den versjonen som sitter i 330xe, kunne man tunet den til et frisk antall hester og hatt elmotoren på toppen. Da kunne det vært en sleeper med punch også på bensinmotoren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Krisfje said:

Det er ikke B48 i 40e😊

Var faktisk ikke klar over at X5 40e hadde N20. Ser det jo nå…

Skeptisk til trimming av hybrider. Nå har jeg ikke lest meg opp så veldig, men man skal vite hva man holder på med mtp drivverk. Det er mye moment i elmotoren, og kassen får kjørt seg om man plusser på mye mer i bensinmotoren også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvekjørt en E70 idag med lav km, standard suspension(s225?). Kjørte 6 mil. Stod tilsalgs hos en bilbutikk.

Den bilen var ihvertfall flere hakk bak når det kommer til komfort og generell følelse. Greit, sterk motor men man kjenner jo at det er en "grov" diesel. Rimelig mye dekkstøy på kina sommerdekk var det og.

Fikk bare enda mer lyst på e40.

Nei dette blir ikke lett. Det som gjenstår er å prøvekjøre f15 med 2 liter diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kurten skrev:

Har prøvekjørt en E70 idag med lav km, standard suspension(s225?). Kjørte 6 mil. Stod tilsalgs hos en bilbutikk.

Den bilen var ihvertfall flere hakk bak når det kommer til komfort og generell følelse. Greit, sterk motor men man kjenner jo at det er en "grov" diesel. Rimelig mye dekkstøy på kina sommerdekk var det og.

Fikk bare enda mer lyst på e40.

Nei dette blir ikke lett. Det som gjenstår er å prøvekjøre f15 med 2 liter diesel

Naturlig nok med en nyere model, så er F15 både mer moderne og mer kultivert.

E70 er en kanonbil, men den kom i 2007, det begynner jo å bli noen år siden.

F15 25d trenger ikke være noe krise, tvert om! I6 er hyggelig, men intet svar med to streker under.

Men, mens man er igang med dommedagsprofetiene, styr unna N47 motoren.

Velg heller B48 dieselen med 231 hk, mer kultivert og mindre rabalder med registerras.

Da er du oppe på 16’ modellen, disse fåes typisk mellom 4-500k, så ikke hysterisk mye over 40e.

Vet om minst en her inne som relativt nylig kjøpte en nydelig F15 25d, han kan kanskje gi deg noen betraktninger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt på 40e selv og har prøvd en. Den jeg prøvde var ganske kraftfull, bra bunndrag når batteriet er med å hjelper. Jeg trodde det skulle være en daff strikkmotor, men ble overrasket. De som sier 40e er undermotorisert er vel ofte de som har som preferanser at 40d, 50d og 50i er "godt nok".

Komforten med edc i comfort er helt ok. Skulle likt den enda mykere men da er vi over i range rover og mercedes med full luftunderstell territoriet.

Det jeg satt igjen med som en sur magefølelse er at jeg er er redd for motorens liv før meg. Ingen problem hadde jeg kjøpt denne ny og styrt motoren varm selv og alternert dette selv på en bra måte. Forrige eier har jo mest sannsynlig bare brukt bilen og hardkjørt motoren kald. 

Litt googling ser jeg at dysene er slitedel på n20. Kan medvirke havari. På 25d har du n47 problematikken. Men du er også litt i faresonen med en e70 med n57, samt f15 30d med n57.

Jeg anbefaler deg å se litt på mercedes ML. 250cdi er 2.1 firer en en mer holdbar motor enn n47. Full luft understell er behagelig. 350cdi er en nydelig v6 motor men de koster litt mer. Eneste minuset er utstråling og design som er gubbete. Først på gle med mbux så gikk mercedes designet forbi bmw sitt. Men da snakker vi bil til en million.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Evopower said:

På 25d har du n47 problematikken. Men du er også litt i faresonen med en e70 med n57, samt f15 30d med n57..

I 2016 kom F15 med B47-motoren, som har vist seg å være svært så bra. Vi har kjørt vår B47 190hk over 100 000km nå, fra 34000 til 134000km., uten et feilslag (bank i bordet) utenom tett EGR-ventil. Det er dog bruksmønsteret sin feil. Selvsagt tatt mellomskift på olje hele vårt eierskap. Om jeg var på utkikk etter en drivstoffgjerrig X5 til en noe lavere pris enn de overprisede rekkesekser-utgavene, så hadde jeg gått for en B47-utgave lenge før hybriden.

I relasjon til N57-motoren - hva er det som utpeker seg som risikofylt på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...