Gå til innhold

KristianEkren - F11 Individual Rauch-Topas Metallic


Anbefalte innlegg

Heisann! Litt sein ut med tråd her inne. Men bedre seint en aldri. Det hele startet med min F11 530XD som begynte og brenne på tur til hytta. Den brant ut fullstendig.

Så da var jeg naturligvis på utkikk etter ny bil. 530n ble kjøpt brukt, etter og ha lest endel om både 525/530/535. 

Men og finne ny bil med rett utstyr og farge skulle ikke være enkelt.

Helt til jeg tok kontakt med en kar nede på Lesja. Det er vell en bil de fleste her inne kjenner til fra før. Eneste jeg var skeptisk til var interiøret når jeg skulle ha bilen som familiebil med 2 barn. Elsker interiøret - men skjønte jeg kunne få angst av og ha denne som familiebil. Det har gått overaskende bra hittil. Har måtte fortelle både mor og barn hvor lista skal ligge🧐

Strålende fornøyd med bilen hittil. 

Byttet varmeappmotor i vinter er vell det eneste hittil.

Foruten 2 stk ytre drivakselmansjetter fremme og frontrute på EU kontroll.

Legger ved et lite bildedryss.

IMG_20230224_212909_281.jpg

20221113_142709.jpg

Snapchat-1253517797.jpg

Snapchat-1431943821.jpg

Screenshot_20220904-190639_Samsung Internet.jpg

20220902_162259.jpg

Snapchat-1967348287.jpg

20220902_152736.jpg

Screenshot_20220904-190645_Samsung Internet.jpg

20220724_150533.jpg

20220724_121449.jpg

20220723_214750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Kjekt å se denne igjen her inne - den er virkelig smakfullt oppsatt. Kjedelig med brann av forrige F11, men godt dere kom helskinnet ut av det. :) 

Hyggelig med en forumtråd. Er noe annet miljø en facebook.

Virkelig fornøyd med denne bilen ja. Veldig pent satt opp  mtp både farge inn og utvendig. Og fyldig utstyrsliste. Føler med heldig som slipper unna carbonschwarz😄

Heldig med brannen ja. Er ikke lite med tunneler fra Trondheim og utover mot Hitra.

4 timer siden, Larssoyl skrev:

Utrolig kjipt med bilbrann.. Men gøy med ny tråd, å for en bil du har fått deg😍 Må nok følge med her😊

Kjipt med brannen ja. Hadde brukt endel tid og penger på den. 

Veldig fornøyd med erstatteren til 530n😍 hyggelig med følgere på tråden😄

4 timer siden, Reef89 skrev:

Gratulerer med flott bil ja :) 

Tusen takk! 😄

4 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Savne blir større for vær gang jeg der bilde av denne bilen🤒

Den skjønner jeg godt, Ingvaldsen. Det er en fantastisk bil! Hyggelig du tar turen innom tråden😄

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Flott bil dette :) Har du noen planer med bilen?
Fikk du vite brannårsak på gamlebilen?

Takk for det! Har jo lyst og gjøre noen småtterier da vettu. Alcantara taktrekk hadde vært noe. Og mere skinn detaljer på interiør.

Fikk ikke vite noe om brannårsak. Tror det var lite og finne ut av når den brann opp helt🧐 men det sto flammer ut under på passasjerside fram når jeg stoppet🤔

 

1 time siden, papertiger skrev:

Gratulerer med en nydelig bil! Utrolig spenn i hvordan fargen fremstår på første bilde kontra de andre. Hvordan er denne å kjøre kontra 530d’en? Vet du hva brannårsaken var?

Tusen takk! Fargen er helt utrolig. Er ikke alltid grei og fange på bilder syns jeg. Den forandrer seg etter lyset😄 

Hadde ikke Adaptive Drive på 530n. Så synes denne flyter bedre rundt eller hva jeg skal si. Er en betydelig kvikkere bil. Liker godt xHP tuning på girboks. Noe jeg ikke hadde på 530n. Bare det synes jeg er en enorm forskjell.

Fikk ikke vite noe om brannårsak. Tror det var lite og finne ut av når den brann opp helt🧐 men det sto flammer ut under på passasjerside fram når jeg stoppet🤔

1 time siden, sveigis skrev:

Nydelig bil og godt å se den videre igjen her 😊

Voldsom til brann det ble i den forrige du hadde 😩😩

Takk for det😄 

Ja kan bekrefte den utartet seg rimelig kjappt den brannen. Trodde bremsene hang på bak, da jeg så røyk bak bilen i speila. Er som jeg har forstått det ikke helt unormalt 530 begynner og brenne eller. Endel politibiler i england som er 530 som har tatt fyr som jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, KristianEkren said:

Tusen takk! Fargen er helt utrolig. Er ikke alltid grei og fange på bilder syns jeg. Den forandrer seg etter lyset😄 

Hadde ikke Adaptive Drive på 530n. Så synes denne flyter bedre rundt eller hva jeg skal si. Er en betydelig kvikkere bil. Liker godt xHP tuning på girboks. Noe jeg ikke hadde på 530n. Bare det synes jeg er en enorm forskjell.

Fikk ikke vite noe om brannårsak. Tror det var lite og finne ut av når den brann opp helt🧐 men det sto flammer ut under på passasjerside fram når jeg stoppet🤔

F11 med farge er noe eget, er så mange grå, hvite og svarte som går rundt. Har Adaptive Drive på min 530xd, og den flyter godt over ujevnheter. Såpass mye at det ikke hadde vært helt feil å stivet den opp noe. Det gynger bra, men er utrolig komfortabel da. 

Hvordan oppleves xHP kontra original software? Raskere girskift, men fremdeles komfortabel? Endres skiftpunktene også montro? 

De har jo dette EGR-kjøler-greiene da, som det ikke virker som at de får helt bukt med. Vår fikk ny EGR-kjøler pga lekkasje før jeg kjøpte den, men nå skal den inn igjen for andre gang i vårt eie siden i fjor sommer. Lekkasje fra den kan føre til brann, men om det er så omfattende som det du hadde skal jeg ikke si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, papertiger skrev:

F11 med farge er noe eget, er så mange grå, hvite og svarte som går rundt. Har Adaptive Drive på min 530xd, og den flyter godt over ujevnheter. Såpass mye at det ikke hadde vært helt feil å stivet den opp noe. Det gynger bra, men er utrolig komfortabel da. 

Hvordan oppleves xHP kontra original software? Raskere girskift, men fremdeles komfortabel? Endres skiftpunktene også montro? 

De har jo dette EGR-kjøler-greiene da, som det ikke virker som at de får helt bukt med. Vår fikk ny EGR-kjøler pga lekkasje før jeg kjøpte den, men nå skal den inn igjen for andre gang i vårt eie siden i fjor sommer. Lekkasje fra den kan føre til brann, men om det er så omfattende som det du hadde skal jeg ikke si.

Synes min er veldig grei i comfort mode. Verken for stiv eller gyngete. Men nå er det jo 30mm H&R senk fremme og senket på luft bak. Så hvordan karakteristikk det er på org høyde med org fjærer vet jeg ikke.

xHP er noe jeg ikke ville vært foruten! Raskere og mere presise girskift og fremdeles komfortabelt som du sier. Værtfall i comfort mode. Men sport og sport+ så kjenner du at den er bestemt når den legger inn neste gir😄

Skiftepunktene varierer vell litt med om man har steg 1 / 2 / 3 sikkert.

 

Hadde inne 530n for sjekk av EGR da det forsvant litt kjøleveske på den. Men det viste seg og være sprekk i plastrøret som er skrudd inn mot toppen som kommer fra radiator. Måtte da av med innsug for og komme til siste bolten. Det viste seg og være veldig greit og få det av. For innsug og EGR ventil og ALT lignet ikke grisen mtp på koks.

20210913_191120.jpg

20210913_191212.jpg

20210913_191151.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker det er bra med koks i innsug hos meg også (N47)😅 Må nok til med en EGR delete fra TRF etterhvert..

Mon tro hvordan dette struper ned på effekt samt l/km, hadde vært gøy å sett tall før og etter😝 Kan vel umulig være gunstig at det løsner biter og faller inn i sylinder heller?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte og preppe m434 for og ha dem klare til jeg skal legge om. Gikk 4 timer på rengjøring igår. Og 4 timer idag på en runde med litt lakk korrigering. Og selvsagt en runde med swisswax autobahn etterpå. 

Autobahn anbefales på det sterkeste. Rengjøring blir som en lek etterpå.

Synes faktisk det er trist hvor lite sjel som er lagt i lakkering på org bmw felger.

20230410_140405.jpg

20230410_152538.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Larssoyl skrev:

Mistenker det er bra med koks i innsug hos meg også (N47)😅 Må nok til med en EGR delete fra TRF etterhvert..

Mon tro hvordan dette struper ned på effekt samt l/km, hadde vært gøy å sett tall før og etter😝 Kan vel umulig være gunstig at det løsner biter og faller inn i sylinder heller?😅

Det tror jeg du kan være rimelig sikker på at det er👀 få det bort! 

Det har nok innvirkning på effekt og forbruk. Det forstyrrer jo både luftfordeling til hver sylinder samtidig som lufthastighet sikkert synker. Og fall i luftfløde igjennom topp.

Tvilsomt gunstig hvis det faller av større flak og blir med inni. Men tror det skal endel til for at det skjer. Bygde/modifiserte en spiseskje for og skrape ut portene på toppen. Samtidig som jeg hadde støvstuger som tok det opp. Optimal løsning er det vell ikke. Men ble langt ifra værre. EGR ble også stengt etter jeg rengjorde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, KristianEkren said:

Det tror jeg du kan være rimelig sikker på at det er👀 få det bort! 

Det har nok innvirkning på effekt og forbruk. Det forstyrrer jo både luftfordeling til hver sylinder samtidig som lufthastighet sikkert synker. Og fall i luftfløde igjennom topp.

Tvilsomt gunstig hvis det faller av større flak og blir med inni. Men tror det skal endel til for at det skjer. Bygde/modifiserte en spiseskje for og skrape ut portene på toppen. Samtidig som jeg hadde støvstuger som tok det opp. Optimal løsning er det vell ikke. Men ble langt ifra værre. EGR ble også stengt etter jeg rengjorde dette.

Ja er ihvertfall ikke bra greier😊 Stengt fysisk, eller programert stengt?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...