Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Mortenej skrev:

Herlig å kunne ta bilen inn hos Bavaria å få gått over den.

Godt å høre at det står bra til med den, og at du tar det fortløpende.

Denne E61 har komt i rett hender og får det stellet den fortjener :)

 

Ja jeg er heldig som kan komme opp der i blant og bare stå i fred og se over tingene ,ikke minst så er det jo mye tips blant folkene som jobber der og 😊

Prøver og ta ting i forkant på denne da den er såpass bra at den fortjener det ,rett og slett morro å ha en sånn type bil som er fra fabrikk for å sette det på spissen .

Jeg sa jo det til meg selv om jeg skulle ha en sånn ,så skulle det være en med lav km ,helt original og kjedelig men for en tilfredstillelse det er å ha den sånn og 😊

Ja jeg håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart helg .

Ja idag så ble det en liten handletur faktisk .

Mekonomen skal slåes sammen med Meca og det betydde meeeget gode rabatter på forskjellige ting ,så nå har vaske/ smøreprodukter til jeg i ti år tenker jeg .😊

Og når jeg først var igang tok jeg meg en 12 mils kjøretur likegjerne.

Ble alt fra skogsveier til e18 fra kr sand .

Null bilder da det bare er snø og dritt ,men måtte stoppe ved Fjære kirke og dunke av en isklump som lå i hjulhus.

Klar for en liten tur :

IMG_1667.thumb.jpeg.4b7991b7901d831c5f180e800a013f38.jpeg

Rett og slett behagelig å sette seg in i komfort stoler og skli avgårde bekymringsløst uten mål og mening .

Enkelte plasser på disse skogsveiene var det sporete og fælt ikke minst humpete ,men understellet tok dette fint og det beste var jo heller ikke klunker å høre .

Men uten radio ,dab eller Aux måtte jeg finne en cd :

IMG_1668.thumb.jpeg.769d04c60c26955f8e76d9264e8810ac.jpeg

Men pokker det passer ikke med 90 talls i denne og cd altså 😩

Og med sangene som jeg spilte kom jeg automatisk til å tenke på denne :•IMG_2163.thumb.jpeg.bd60e8973477069b12d935dae08f9003.jpeg 

Er jo her den CD-en hører hjemme ,ikke i den sorte .

Ble jo deppa her når jeg spilte jo !Pokker hvor høyt jeg savner Horst nå .

Jeg har funnet ut at jeg må jo være en egen rase 😅

Altså jeg har kjørt alt av nye 5 serier foruten 2024 ,men likevel så liker jeg meg best i e28en .

Vet ikke om det er det at jeg kjempet så hardt når jeg var i 20 årene om å få skaffet nettopp en 535 i eller hva det er .

Men når jeg setter meg inn i den så bare får jeg ro og går nesten inn i en egen verden 😊

Selvsagt så er det jo best med alt som er nytt ,likevel så kunne jeg kjørt hele Europa rundt med e28 på lik linje som e61en .

Nå er det ikke lenge til den skal ut hvertfall .

Tilbake til turen idag ,hvertfall så er det stas og være tilbake på e61 fronten på langtur .

Mer behagelig enn x5 og går jo mye lavere på turtall i høyere fart .

Nå er det helg og ikveld blir det noe mat og imorgen skal jeg opp til noen Bmw kompiser på kaffe mao en fin lørdag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Fredagstur uten mål og mening .

Gårsdagen .

Igår var det igrunn en trivelig lørdag da den bestod av div besøk i garasjer til bekjente .

Først ut var en tur opp og planlegge litt arbeid som jeg skal ta på en e36 driftebil .

Der skal det meste byttes ut i ferdigstøpte glassfiber deler .

Dette må tilpasses ,pusses og sparkles og den jobben skal jeg ta .

Jobbet jo ti år i båtyrket så håper jeg det sitter i fingrene mine enda .

Bilen som skal få ny plast :

IMG_1680.thumb.jpeg.aed58296045c183f71e8b5647b90fdcd.jpeg

Trivelig motor og .

M50 med turbo som mater ut ca snille 450 hk :

IMG_1678.thumb.jpeg.ba69703bafd056370c9bd92155a23445.jpeg

Noe av delene som skal på plass etterhvert :

IMG_1679.thumb.jpeg.7a7b7eeeb079225102b2b87b536fd494.jpeg

Den andre bilen som står her jobbes det og med :

IMG_1677.thumb.jpeg.17525a6a31b7969a9ccaaf06e392f606.jpeg

Vet ikke helt hva som skal gjøres her ,men motor er ute og vært pakket om på nytt samt bedre tilpasning av kompresshus på sikt :

IMG_1676.thumb.jpeg.be2bf4be174674bca0bfcc8743df04ec.jpeg

Da dette var gjort ble det en tur til en som holder på å bytte motor i min drømme amcar fra 50 tallet ,en chevy 57 .

Denne får seg en kraftigere v8 visstnok .

På slutten av dagen ble det en tur opp til en som virkelig fikk skaffet seg et flott prosjekt .

1982 modell 323 i med soltak ,5 trinns manuell og diffbrems .

Denne bilen ble kjøpt i Kr sand av en person jeg tenker @Fredrik 90 vet godt hvem er .😊

Bilen ble lakkert for 15 årsiden ,men aldri satt sammen og kom i kasser .

Nå er den satt sammen og nydelig helt original med til og med 13 toms hjul 

Motorrom:

IMG_1681.thumb.jpeg.4ea8131c73b1b40c7194eca241a9dc9c.jpeg

Dårlig bilde pga lys osv men :

IMG_1683.thumb.jpeg.769fa8b468263f28ee00c34dfae615ec.jpeg

Jaggu tøft svev i disse gamle M20ene😎.

Så en M5 som står her :

IMG_1684.thumb.jpeg.2b08b94a671cb98444082bcbbdab1ce6.jpeg

Sånne dager er veldig fine ,ikke minst sunt for kropp og sjel og bare ta turen og besøke folk .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Garasjebesøk lørdag .Upd

En liten handletur i vintervær .

De selger ut alt på jobben til datteren min nå da Meca og Mekonomen skal slå seg sammen .

Var nede og handlet litt for en stund siden ,men tok en runde til idag.

Jeg gadd ikke å handle mer enn det jeg visste jeg hadde bruk for .

Har jo så mye fra før av alt ,så klarte og begrense meg noe så kom hjem med noe jeg vet det går mye av :

IMG_1691.thumb.jpeg.848c154f715130dcd7280abc1164051e.jpeg

Div vaskeprodukter og shine som jeg faktisk bruker mye av og er bra:

IMG_1692.thumb.jpeg.338799abe8d333638fee1bdda898cb85.jpeg

Den Autoglymen er egentlig bare noe kliss ,men den funker som pokker på plasten utvendig på e34en og holder seg .

Og vi har jo på lik linje som andre fått vær igjen og det tetter seg fort bak :

IMG_1690.thumb.jpeg.2a209888227db7ae48895a2547494855.jpeg

Imorgen er det en tur til Kr sand for noe annet som skal monteres på bil .😊

Vil forøvrig ned og se om der er litt verktøy og div som jeg kan få billig selv om jeg har det meste nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Mandagen Upd

Da har man vært en kosetur til Kr sand med et par kompiser og det ble denne :

IMG_1696.thumb.jpeg.3e8fb99c2766c1a57385e909b819f1c6.jpeg

Det er nemlig sånn at jeg fikk fatt på en sånn Bluetooth ting som skal koples der Aux er koplet opp .

Dvs jeg har Aux på meny men ingen Aux utgang 😊

Nå er jeg lei av null radio og lei CD-er i den .

Fant denne dingsen her i nabobyen :

IMG_1695.thumb.jpeg.345d6dd8a0d7aa5fb89ca343f1330ad3.jpeg

Han hadde hatt den i lik bil og jeg betalte omtrent ingenting for den .

Sjekket et par videoer og ser ut til å være greit å kople opp .

Eneste noen sier man må pinne om ,andre sier sett den inn i den ledige sloten og alt skal virke.

Uansett var så billig at om jeg ikke får det til å virke ,så er det greit .

Kanskje noen vet om man må flytte på pinsa ?Kan jo ta noen bilder når jeg skal til .

Uansett så håper jeg kan ta i bruk denne etterhvert :

IMG_1697.thumb.jpeg.365666c44f4377812f0472acd1564845.jpeg

Så DAB ..

Ser GS kjører tilbud på ting de skal ha bort nå og denne her er ønsket :

IMG_9312.thumb.png.828ad3df97093056fcb087a44afda3dc.png

Samtidig så vet jeg ikke lengre ..Lest litt her inne at noen har problemer med å kople den opp ,dårlige signaler osv .

Men andre er superfornøyd og den er jo den som trigger meg mest mtp at den glir rett inn i selve I driven og ser bra ut .

Hva mener dere?

Eller om jeg skal bare gjøre det enkelt med denne :

IMG_9313.thumb.png.0affbd3ff8c513f1e828e3d2161f0384.png

Lett og kople opp og kan bare søke inn en frekvens og alt oppe og går liksom nesten .

Kontrollboksen gjemmer man jo en egnet plass så null stress.

Hadde tilsvarende i x5 og den leverte den og fikk inn kanaler stabilt så det plystret etter .

Er veldig i tvil her altså ,skal jeg bruke tid og krefter på Kufatec og kanskje bare irritere meg over halveis ,eller skal jeg safe med den siste .

Uansett veien mot musikk og radio er i anmarsj .

Kom gjerne med erfaringer angående kufatecen her .

Forøvrig trivelig tur med middag på veien med barndomsvenner .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Tirsdagstur og veien mot musikk .

Dagens oppdrag og prosjekt «veien mot moderne streaming av musikk «

Etter og ha satt meg ned igår kveld og lest meg opp og ned med dette blåtann ,så bestemte jeg meg for å gå ut og ta en titt på tingene .

Men følte en viss usikkerhet her ,ikke minst etter å ha blitt fullstendig villedet på YT.

Da er jeg priveligert som har blitt kjent med en som kan sakene sine om akkurat dette med montering av tilbehør på e6x😊.

Så før jeg lusket meg ut ,tok jeg en tlf til @Saltkjelen ,noe som alltid er hyggelig .

Og kan dere tenke dere noe så godt som å snakke med mennesker som kan tingene og til og med forklarer det så man skjønner tingene ?

Det setter jeg stor pris på og da slipper man tråder på FB om tusen forskjellige svar.

Hvertfall vi ble enige om at jeg skulle bare sette igang og rive ut ting ,ta bilder så skulle han svare .

Og igang :

IMG_1698.thumb.jpeg.7e008a8217d8f7723a7d4c35b96ff18e.jpeg

Alt ble demontert og straks kom man hit ..

IMG_1700.thumb.jpeg.7a483e061f21bc47891ff9f0ecb89fcf.jpeg

Og allerede her kastet jeg inn håndkleet gitt for min dings så sånn ut :

IMG_1701.thumb.jpeg.691b6d39162d1b33a2090e8930288179.jpeg

Hvor i helsike skulle jeg forandre på ledninger nå liksom ?

Er jo ikke bare å flytte og gjette seg til ,og nettet viser jo tusen forskjellige svar 😩😩.

Da var det bare å sendte smser i hytt og gevær til nevnte person og vente i spenning ..

Og jaggu fikk jeg bilder og svar i type teskjemetode som gjorde at jeg skjønner det nå tror jeg .

Skal forklare mer detaljert når jeg er ferdig ,pga jeg fikk jo ikke ferdigstilt og hvorfor ?

Jeg har Diabetes 1 og hadde gått tom for insulin og det er viktigere enn BT såvidt 😅.

Skrudde sammen alt ,fikk ordnet medisiner og kom hjem igjen .

Da bestemte jeg meg for å forlenge ledninger fra selve enheten.

Vil ha de såpass lange at jeg kan kople meg på feks sigaretttenneren ,da den slår seg av og på med tenning .

Så igang med lodding:

IMG_1704.thumb.jpeg.06af976ba7b22b6e939343e01eb8e395.jpeg

Etterhvert ferdig med krympestrømpe:

IMG_1705.thumb.jpeg.f1d9daaa0c7997f545f6482dde5b3f5f.jpeg

Så sjekke at der var liv i de etter jobben som ble gjort og koplet på batteri .

Der blinket det blått som det skulle og jobben var godkjent .

Nå satser jeg på å plukke enda mer fra bil imorgen tidlig og få det ferdig .

Veldig morro å gjøre noe annet på den og skal oppdatere på hvordan det gikk .

Fryktelig morro med så mange greie folk her inne som kan hjelpe til når det stopper opp for meg 🙏🙏😊😊

Så blir noe mer så fort jeg er ferdig på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .i gang med prosjekt BT.Oppdatering .

Kjekt å gjøre slike jobber også! Husker godt når jeg plukket fra hverandre dashbordet på Minien jeg hadde og installerte Kufatec Fiscon helt skjult opplegg for handsfree + streaming, koblet til i original port med fiberoptikk slik som originalt. Funket perfekt, med skjult mic i original plassering. Litt av en jobb men så innmari verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du igang ja :) blir kjekt når du får dette på plass. Alltid spennende med YT og FB innlegg, her kommer synnserne på banen og villleder snart mere enn veilleder. Godt du har direkte kontakt til noen som har greie på dette og kan gi råd.

Spent på resultatet :) - dvs du bruker ikke å gi deg får du er i mål så du lander nok denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

Kjekt å gjøre slike jobber også! Husker godt når jeg plukket fra hverandre dashbordet på Minien jeg hadde og installerte Kufatec Fiscon helt skjult opplegg for handsfree + streaming, koblet til i original port med fiberoptikk slik som originalt. Funket perfekt, med skjult mic i original plassering. Litt av en jobb men så innmari verdt det!

Absolutt ,man kan bli litt lei av det vanlige .

Det vil jeg tro var gøy og drømmen er jo det samme for meg i denne 😊

 

9 timer siden, Mortenej skrev:

Der var du igang ja :) blir kjekt når du får dette på plass. Alltid spennende med YT og FB innlegg, her kommer synnserne på banen og villleder snart mere enn veilleder. Godt du har direkte kontakt til noen som har greie på dette og kan gi råd.

Spent på resultatet :) - dvs du bruker ikke å gi deg får du er i mål så du lander nok denne også.

Ja nå er jeg igang og ja som du sier ,så kan innlegg og råd fra begge disse plassene være både rådville og misvisende .

Ja absolutt Morten for etter årenes løp ,så forholder jeg meg til enkelte som kan tingene og da blir det somregel iorden føler jeg.

Jeg og er spent og håper jeg nå får det til .

(Ikke komfortabel med elektrisk og nyere biler selv om denne nå er gammel )😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått montert Kufatec i 3 forskjellige biler, og det fungerer fint i alle. Ikke noe å lure på om man får utstyret til en god pris, vil jeg si.

Monterte ingen av de selv da, siden jeg egentlig hater å skru på ting med ledninger.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *MrB* skrev:

Har fått montert Kufatec i 3 forskjellige biler, og det fungerer fint i alle. Ikke noe å lure på om man får utstyret til en god pris, vil jeg si.

Monterte ingen av de selv da, siden jeg egentlig hater å skru på ting med ledninger.

Akkurat ,nei er ikke noe å si på pris pr nå fra GS hvertfall.

Hehe ,nei det kan være en utfordring dette ..😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 2.

Da ville jeg fortsette fra igår og demonterte alt :

IMG_1707.thumb.jpeg.54e89e3ae212d5544989fea956447321.jpeg

Så var det å få ut disse ledningene :

IMG_1709.thumb.jpeg.27606ca6dc0f870abe031146d0949738.jpeg

De skulle altså inn bak spiller en vei og etter litt knoting kom de på plass:

IMG_1710.thumb.jpeg.d32a6317e21408b01cb057224306726a.jpeg

Så var det å finne pluss og jord ,noe jeg fant og litt teip:

IMG_1711.thumb.jpeg.68e62a2265937563a9b17549749745a5.jpeg

Nå så jeg det lyste blått fra adapter når tenning var på ,noe som er positivt .😊

På med tlf ,finne musikk og slå på bil og :

IMG_1712.thumb.jpeg.446962a2138d88e69654fb26ad397207.jpeg

YES alt virket ,ingen skurring og klokkeklar lyd .❤️

Rett og slett en befrielse å ha dette iorden .

La til og med opp ledninger klar til en evnt Dab installering senere .

Igjen @Saltkjelen takk for hjelpen ,er kjempeglad .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .i gang med prosjekt BT.Del 2 torsdagen.

Bra du fikk det til. Jeg har en tilsvarende løsning per dags dato, bare at BT-enheten sitter inne i selve CCC, ble montert ved overhaling. Lyden er neppe like bra som optisk, men overraskende nok helt kurant, kjedeligste er at man ikke kan bytte sang på rattet. Det er forvirrende det med re-pin, men skyldes trolig at E39 og E6x hadde forskjellige pin-out, så om man fikk kabelen fra motsatt bil så måtte man bytte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Bra du fikk det til. Jeg har en tilsvarende løsning per dags dato, bare at BT-enheten sitter inne i selve CCC, ble montert ved overhaling. Lyden er neppe like bra som optisk, men overraskende nok helt kurant, kjedeligste er at man ikke kan bytte sang på rattet. Det er forvirrende det med re-pin, men skyldes trolig at E39 og E6x hadde forskjellige pin-out, så om man fikk kabelen fra motsatt bil så måtte man bytte om.

Ja dette var morro .

Du har det ja ?For min del så handlet det kun om en quickfix her sånn at jeg kan benytte tlfen isteden for cd og dårlig radio .

Lydmessig for min del så funker det fint og ikke minst ikke støy fra andre enheter .

Huff ja ,blir stresset av sånne ting som å pinne om stikker osv ,men med tips fra folk som kunne dette gikk det fint 😊

Så får vi se da hva det blir av DAB etterhvert .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...