Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

12 timer siden, idapederse skrev:

Riktig så ryddig resultat på felgene, blir bra å få de montert på bilen etterhvert! 😃 Begynner å kjenne på at jeg egentlig er ganske klar for å få sommerhjul på E60 nå, men bør nok vente til i3 er helt frisk igjen i tilfelle E60 heller bør brukes enn den. 😅

Jo takk det endte bra dette føler jeg .😊

Ja er på tide vi får på litt sommerdekk nå her ,men for min del må jeg vente .

Værkartet viser at våren nekter å komme enda 😩😩

Ja få I 3 frisk så kan du fokusere på dekk og e60 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dagene går i ett for tiden med å få denne russebilen oppe og gå .

En ting er å finne feil ,men det andre er når du skal ha med deg en som kun har lest hva Benny fra Broom skriver eller tror han har greie på alt ..

En prøvelse 😡😡😡😂.

Vel har jo nevnt problem med bremser og samlet mot for å se på dette .

Problem er :

Steinhard pedal og lite virkning foran og mye bak .

Siden jeg har kompiser som driver med amcars så fikk jeg mange gode tips alt fra bremsekraftforsterker til callipere som sitter dønn .

Så måtte begynne fra en kant og sjekket at vakuum var iorden noe det var ,men pedal var jo hard .

Han som skulle være med å se på dette mente på at bremsekraftforsterker var gåen ,jeg sa at før vi kan konkludere noe sånt så må vi faktisk av med calliper for se om det er bevegelse ,noe han blånektet for 😅.

Jeg sa at dette har jeg ikke tid til så enten finner vi jekk eller så får du ta deg av resten .

Samme for meg sa han ,hvertfall bil ble kastet opp og her stod stempel og calliper dønn ..

Vel hammer og skrujern mellom stempel og kloss og straks bevegelse 🫡🫡

Trykket på pedal og nå var der myk pedal igjen .

Denne prosessen gjorde at jeg fikk liv her igjen og sakte kunne jeg svive  bremseskive igjen .

Men ville jo ha av calliper helt for smøring og glemte jo bort at alt er jo tommes her og hadde jeg det ?

Neida så da stoppet det slik:

IMG_2137.thumb.jpeg.da25691539d6603a58662ba5d24db41e.jpeg

Uansett avgårde og fikk fylt opp bagasjerommet med nytt verktøy for usa biler :

IMG_2147.thumb.jpeg.6436d253f6855c865dd6dd4ca70d9d4f.jpeg

Så skal opp og fortsette imorgen .

Nå må jeg bare få liv i alt av stempler osv så skal det ordne seg håper jeg .

Men måtte hjelpe kompisen min med et 57 prosjekt han holder på med her :

IMG_2143.thumb.jpeg.83eed988b53e6d52542653bfe68b026f.jpeg

Flott ikke sant :

IMG_2145.thumb.jpeg.26c764531b0dd9bb3c9b5921457adb3a.jpeg

Så skulle denne sjekkes ut for noe :

IMG_2148.thumb.jpeg.56a833a7be7cc5af87447081f073bf60.jpeg

Fikk en snap av en bekjent her som skal til med samme felg som meg .

På han sin bil var der lite plass med 9x18 bak og ville sjekke min og .

Lite plass ja til dekk :

IMG_2140.thumb.jpeg.299fee9426a6ac74b911476eccd9cae0.jpeg

I mine øyne umulig …

Testet med en 5 mm spacer kun for å sjekke og straks bedre :

IMG_2142.thumb.jpeg.e70de95c074d1df4bcd9ba8ed0ef5f11.jpeg

Utifra det jeg har sjekket nå idag så har jeg riktig felg med et 32 bak da x drive har et som er mye høyere .

Jeg skal hvertfall safe her og montere spacere bak for vil ikke ødelegge noe i hjulhuset 😊

Så er det bare å åpne lommebok og fylle opp handlekurv hos Koed :

IMG_2139.thumb.jpeg.4c4a8bded0d10be9d5820ad2014cbf69.jpeg

Her må det nytt skiver og klosser .😊

Nå er den største kjepphesten at min kjære datter skal få en fullt fungerende Chevy og kjøre rundt med .

Alt annet er ikke viktig for meg nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .US biler og litt e61 stuff tirsdag .

Med sånne hjelper er det faktisk bedre å holde på alene, min tålmodighet forsvinner veldig fort i slike tilfeller. Men så er det jo så deilig å stoppe kjeften på de og, når det du sier stemmer. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, skoglund skrev:

57 delivery ? Tøff bil uansett :) 

Ja er en stasjonsvogn og enig .😊

Satt i en større motor og annen girkasse.

6 timer siden, Olaandref skrev:

Med sånne hjelper er det faktisk bedre å holde på alene, min tålmodighet forsvinner veldig fort i slike tilfeller. Men så er det jo så deilig å stoppe kjeften på de og, når det du sier stemmer. 🙂

Helt enig ,min største skrekk nå er om det faktisk er noe med bremsekraftforsterker 😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evopower skrev:

E60 uten xdrive bør ha et20. Så med et32, da tenker jeg at du bør ha 15mm spacer på :)

 

Yes må bli det tenker jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, iittala skrev:

ET32 er originalt på E60 rwd med 9x18" felg bak. Ser dog ikke de til E61 i delekatalogen, uten at jeg skal være skråsikker på det.

Er fordi de ikke ble levert til E61 som 9". Om jeg ikke tar feil, er det bredeste man fikk på E61 rwd (ikke M5) style 172 (8.5") med ET18. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard innpress på 8x18 på rwd E6x er ET 20. Øker man felgbredden med 1" til 9x18 tilsvarer dette ca. 25 mm ekstra bredde. At man da går over til ET 32 høres noenlunde logisk ut, for å bygge ca. like mye ut innover og utover. 

Innpress gir uansett mest mening når man kjører originale felgstørrelser ment for akkurat den bilen man har. Starter man å bevege seg mot breie felger bør man nesten uansett prøvemontere og måle hva man har plass til. ET20 resulterer kanskje ikke med happy ending med 10.5J-felg selv om det er riktig for 8J-felg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, iittala skrev:

ET32 er originalt på E60 rwd med 9x18" felg bak. Ser dog ikke de til E61 i delekatalogen, uten at jeg skal være skråsikker på det.

Stemmer godt det du sier og nå har jeg snakket med hvertfall 5 som har hatt de på e60 og kun en som har hatt de på e61 .

 

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Er fordi de ikke ble levert til E61 som 9". Om jeg ikke tar feil, er det bredeste man fikk på E61 rwd (ikke M5) style 172 (8.5") med ET18. 

 

Nei har og funnet ut av dette her .😊

Voldsomt styr det skulle bli Armin .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Standard innpress på 8x18 på rwd E6x er ET 20. Øker man felgbredden med 1" til 9x18 tilsvarer dette ca. 25 mm ekstra bredde. At man da går over til ET 32 høres noenlunde logisk ut, for å bygge ca. like mye ut innover og utover. 

Innpress gir uansett mest mening når man kjører originale felgstørrelser ment for akkurat den bilen man har. Starter man å bevege seg mot breie felger bør man nesten uansett prøvemontere og måle hva man har plass til. ET20 resulterer kanskje ikke med happy ending med 10.5J-felg selv om det er riktig for 8J-felg. 

Men da må det jo være noe forskjell på plasten i hjulkassene på e60 kontra e61 da ?

I og med dette går bra på en e60 .

Veldig rart alt sammen ,men uansett spaces skal det for orker ikke noe lyder og plastbiter som løsner .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg vel fortelle litt hvordan det gikk med prosjekt bremser på Vanen aller først.

Reiste opp tidlig for og unngå BBB aka brake booster boss som jeg velger å kalle vedkomne 😅

(Blir sykt trøtt av sånne karer som snakker en støvel full og null peil ).

Hvertfall fikk løsnet caliper etter og ha fått lånt tommes verktøy og her var det som forventet .Stempel satt rimelig godt.

Fikk pumpet det ut og fikk forsiktig løsnet litt på mansjetten rundt.

Fint sandpapir gjorde susen ,smurt inn med bremsevæske etterpå .

Så var det å trykke det inn ,pumpe på pedal ,repeat repeat ,så gikk alt 90% bedre 😊.

Callipere og glidebolter fikk seg en rens og smøring og alt montert sammen .

Nå måtte man inn og trykke igjen ,og nå sveiv hjulet bare man brukte hendene .

Så tilslutt så kom jo BBB 😩😩,og han sa ikke hei men startet med at jeg har tenkt at det må være bremsekraft….DU ? Sa jeg du skal slippe og tenke ,frembremsene er iorden !

Jeg skjøt fra hoften når jeg sa det ,men en testtur bekreftet det at nå var der bremser foran og stiftet ikke bak lengre .

Men jeg stoppet ikke der ..

Masse vakuumslanger som var i stykker og fikk byttet noen av de .

Den til fordeler var borte og fikk lagt opp ny og bil gikk veldig rolig .

Når alt var ferdig ,måtte jeg avgårde til Arendal et ærend og der traff jeg datteren min ,så måtte ta et bilde:

IMG_2149.thumb.jpeg.101f0ec27d1517a0e7a5cdfe425b3121.jpeg

Og forresten dere ,116 har nå min datter kjøpt og blir skrevet over på henne nå snart .

Så eneste jeg har med den å gjøre nå er fremtidige servicer .

Ellers så traff jeg på en gammel kjenning helt plutselig :

IMG_2150.thumb.jpeg.7ee8f045f2740e23e2814d1b8b1be714.jpeg

Og feilkoden er den samme nå og .

Rart den har vært borte en stund ,men sånn er det jo alltid .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Onsdagen
På 3.4.2024 den 11.47, sveigis skrev:

Men da må det jo være noe forskjell på plasten i hjulkassene på e60 kontra e61 da ?

I og med dette går bra på en e60 .

Veldig rart alt sammen ,men uansett spaces skal det for orker ikke noe lyder og plastbiter som løsner .

Må ikke glemme at E61 har luftfjæring, så bare der alene har du en annen type bakstilling som bygger ut annerledes, kontra E60 hvor demper og fjær går i ett. 

Vil man tøye strikken skikkelig, er montering av E61 M5 hjulnav med innerskjerm løsningen for å unngå spacer 😅

Men du Jan! Nå er det kanskje håp her :)

20240404_173745.thumb.jpg.bdc1fd8ad24071ad2bc8a52826d1365f.jpg

20240404_173857.thumb.jpg.3de6432f9e68bef4d81a4af68491c408.jpg

Måtte bare prøve selvom sommerhjul lar seg vente med dette været nå. Hos meg subba det ikke at all. Med bil på bakken var klaringen til innerskjermen litt større enn med bil i lufta. Jeg så også at innerskjermen på høyre siden ikke satt korrekt, ene 10mm plastmutteren manglet og innerskjermen hadde flyttet seg noe til siden. Korrigerte dette, og vipps kunne jeg faktisk nesten få en hel finger mellom innerskjerm og hjul. Noe trangere der som du har tatt bilde, men hjula gikk rundt uten at det lagde merker i innerskjermen. 

Screenshot_20240404_175527_Gallery.thumb.jpg.b918226f95f6396044dc3fbd5bca4bef.jpg

Screenshot_20240404_175244_Gallery.thumb.jpg.2627655890460a89d739454fd7d040c8.jpg

Jeg valgte bevisst å massere innerskjermen litt på høyre siden. Gjøre den litt flatere så den ikke stikker så mye ut. Kjørte ikke rundt med sommerhjula grunnet snøen, men på gulvet så iallefall lovende ut. Hvorvidt det vil subbe ved aktiv kjøring eller ujven vei finner jeg nok ut av. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med 10x20 ET24 bak på E61. Felg tar akkurat i innerskjermen når den er jekket opp, men du får fin og god klaring når bilen blir sluppet ned og satt seg. Å kjøre på med 9x18 ET32 bør nok gå helt fint når du får bilen ned på bakken, Jan! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...