Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Bremsejobb ferdig .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, laffe skrev:

Style 124 er flotte felger til E6x. Angrer både på salg av felger og bil egentlig. Jeg kjøpte også mine style 124 avsides Østlandet i retning Sverige en plass - moro med slike handleturer😅

 

Screenshot_20231121_205401.jpg

Ja de er fine og passer godt på disse bilene.

Hehe ja det enekelte handler man kan angre på ,men heldigvis så er det ikke for sent og få skaffet disse bilene og felgene enda ,selv om gode objekter av bil begynner å tynnes ut.

Er det ikke rart alt sammen ?

De fineste og beste delene til bilene mine finner jeg her i dette området ,eller Telemark 😊.

Telemark er best på deler til gamle biler ,hvertfall til de jeg har .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daniel. skrev:

Kjekt du fikk tak i felgene du ønsket :)

Om du av en eller annen grunn skulle trenge en framfelg eller bakfelg så har jeg en av hver liggende (enn så lenge) 😅 Men de trenger oppussing de også.

Combo har jeg kjørt litt da vi hadde det som firmabil/lånebil før. Kunne piske den godt uten at du egentlig endte opp med noe høy hastighet 😂

Men om vinteren så var den ikke litt gøy å ha med å gjøre når den ikke hadde vært brukt siden dagen før.

Ja og takk for tips 😊😊

Kanskje jeg skulle hatt disse og etterhvert ?🙏🙏

Oppussing spiller ingen rolle .

Ja kjempekjekke biler på alle sett og bra plass både inni bil og plassmessig bak til å være en sånn bil .

Mye bedre plass i denne som sjåfør kontra caddy hvertfall .

Det Get jeg for naboen har 07 modell caddy og den sitter jeg vondt i .

Angående om den ikke hadde vært i bruk dagen før ,så er det nok glødeplugger som skulle vært nye ,for de er tungstartet som fy om ikke de fungerer .

I kulden nå så gløder jeg to ganger uansett og da kommer den .

Men ja de kan være tustete om ikke ting er på stell i kulden .😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, sveigis skrev:

Ja og takk for tips 😊😊

Kanskje jeg skulle hatt disse og etterhvert ?🙏🙏

Oppussing spiller ingen rolle .

Ja kjempekjekke biler på alle sett og bra plass både inni bil og plassmessig bak til å være en sånn bil .

Mye bedre plass i denne som sjåfør kontra caddy hvertfall .

Det Get jeg for naboen har 07 modell caddy og den sitter jeg vondt i .

Angående om den ikke hadde vært i bruk dagen før ,så er det nok glødeplugger som skulle vært nye ,for de er tungstartet som fy om ikke de fungerer .

I kulden nå så gløder jeg to ganger uansett og da kommer den .

Men ja de kan være tustete om ikke ting er på stell i kulden .😊😊

Bare hyggelig :)

Ja det kan godt være den trengte nye plugger.

Den startet som regel ganske lett, og gikk forholdsvis fint i noen sekunder før den plutselig kubbet igjen, og DA var den tungstartet. Da måtte du stå en stund å kinne 😅

Gikk på en smell en to-tre ganger helt i begynnelsen der jeg faktisk hadde kjørt et lite stykke bortover før den plutselig kubbet midt i veien 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspeksjon og vask av felger .

Er rart det der når man får nye ting i hus ,så må man alltid se og føle på tingene .

Selv om det er mange måneder til disse skal på bil så måtte jeg likevel ut og ta en titt på de og ta en grovrengjøring .😊

Så ting ble funnet frem :IMG_1109.thumb.jpeg.c14f0eb7629bb6fe2d91b13167463036.jpeg

Og fant frem den som var verst :

IMG_1107.thumb.jpeg.0f720224be5c06dc95622f3e44d03063.jpeg

Her ble det brukt både børste og skrubbesvamp for å få det bedre ,men her satt det så godt at det kun ble 10 prosent bedre :

IMG_1111.thumb.jpeg.a6c2e0ef95e2cf80fbded85a4f6b4a76.jpeg

Dette er nok bremsestøv som har satt seg .

Tipper det ikke finnes et middel som tar dette ,så her er det frem med drill og ting og pusse det rent 😊

De andre derimot ble sånn:

IMG_1113.thumb.jpeg.26726fafd71e3de357db7329b69ec7d2.jpeg

Et mye bedre utgangspunkt å jobbe med når den tiden kommer .

Helt ærlig så hadde jeg håpet på at jeg kun skulle slippe unna med å fjerne klister fra loddene på felgene og rubbe og polere de opp bak .

Det kan faktisk la seg gjøre om jeg legger litt mer i vask og gnikk ,samtidig da må jeg akseptere lakkslipp bak enkelte plasser .

Dette kan jeg tenke på i god tid .

Tilstand generelt :

Ikke sprekker 

Minimalt kantkjørt 

Lakksår ?Ja men lekende lett og gjøre noe med 

Bulker i kant på felg der dekkene står ?

En antydning på den ene på indre del ,men er såpass lite at jeg tror neppe det har noe å si .

Og er jeg i tvil så gjør jeg som på den ene Throwing star felgen for 10 årsiden :

Varmet opp området ,en plankebit og ei slegge og vips null risting 😊😊🙏🙏.

Totalt sett fine utgangspunkt som skal bli lette og jobbe med .

Et par bilder til av ferdig grovvasket felger :

9 og 8 :

IMG_1114.thumb.jpeg.f392e3ee1e332472971bfde5b69d29f8.jpeg

Alle fire :

IMG_1115.thumb.jpeg.193ccca6db3a9a4dba53594f5f703da4.jpeg

Og disse :

IMG_1112.thumb.jpeg.0b372a1e8d43255dc6a979a3987ac191.jpeg

Nå får jeg bruke tiden til å finne lakk til disse og klarlakk .

Datteren min selger jo alt dette og hadde visst klarlakk som tålte alt dette som har med bremsestøv og slitasje .

En klarlakk som tålte en støyt liksom .

For jeg vil jo ha de så fine som mulig disse 😊😊

La et sett med felg på siden av bil og ser jo allerede hvor mye finere dette blir enn de som jeg fikk med .

Summen av gårsdagens handel ,hel ved som det vil ende godt med senere .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .55 mil tur og style 124 8&9x18 omsider i hus .Vask og inspeksjon.

Lenge sidne jeg har vært her inne....

Må si at her har det skjedd ting Jan. Flott du steller godt med den lille 1-serien og sørger for at den holder seg på veien god stund til.

Kjekt å se at du fikke ordnet med nye felger til E61, og rent bytte er jammen fint. Veldig riktige felger til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mortenej skrev:

Lenge sidne jeg har vært her inne....

Må si at her har det skjedd ting Jan. Flott du steller godt med den lille 1-serien og sørger for at den holder seg på veien god stund til.

Kjekt å se at du fikke ordnet med nye felger til E61, og rent bytte er jammen fint. Veldig riktige felger til denne.

Ja tenkte jeg skulle kommentere tråden din nå Morten for å høre hvordan det går 😊

En serien har fått et godt røsk nå ,ikke minst viktig stell .

Traversen var det viktige her og nå holder den tenker jeg .

Jo takk for det ,tror dette skal bli fint Morten og sjeleglad det ble byttehandel uten noe tull .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredags upd :

Egentlig ikke så mye viktig ,men kan nå dele det .

Bilen har blitt brukt ekstremt mye denne uken både av meg og kona .

Og faktisk så er det viktig å få kjørt den da den er til for å brukes .

Selv om vi helst bruker Opelen til det vanlige nettopp for å spare denne ,må den og ikke gro fast .😊

Vil helst holde km stand så lav som overhode mulig og minst mulig slitasje pga et videresalg etterhvert .

Uansett når det blir brukt på denne tiden ,så setter det seg spor :

IMG_1129.thumb.jpeg.a32a5049f5721c692da45c575bad5a24.jpeg

Ned på Esso for vask .

Først en runde med denne :

IMG_1130.thumb.jpeg.3a8179a1498138a38c567f9407ffd73c.jpeg

Som er kjøpt på FK og er en av mine nye favoritter .

Tar godt og ikke spesielt dyr heller .😊

Så skum :

IMG_1131.thumb.jpeg.86ac109281ac580437adeea94dfbdec1.jpeg

Null berøring her denne gangen da det er bortkastet 😊.

Men ble nå ren og alt av salt og møkk er borte :

IMG_1132.thumb.jpeg.4f7cd3a217e150f8a0f79b0436c2f579.jpeg

Bak:

IMG_1134.thumb.jpeg.e0d3b4e10555b6569db2028a277ced7e.jpeg

Kjekt og få unnagjort sånt så nå står den ren hjemme til neste tur .

Denne bilen her blir kjempefort varm og det digger jeg altså .

Alt av varme i seter virker og .

Apropos vask ..Denne fikk bort all møkk igår før leggetid og :

IMG_1127.thumb.jpeg.0f2a58539afda2694a812c00a4b69cbb.jpeg

Så fant jeg noen bilder her over en bil jeg ikke har tenkt så mye på i det siste :

IMG_8756.jpeg.c99af121c643e378f66092b48872eef1.jpeg

Gud bedre hvor godt det blir når mars kommer og man kan ta denne i bruk 🙏🙏.

For meg så er denne oppskriften på godt humør og glede .

Komme ut døren og se denne bakenden :

IMG_8755.jpeg.e14a0742c304cbc29e68c025bf599859.jpeg

Sette seg inn ,vri om nøkkel og høre en kald nervøs sugetrimmet m30 som pendler opp og ned mellom 900 og 1500 omdr de første tredve sekundene ,gjør noe med meg .

I mellomtiden får man kose seg i e61en og sørge for at den er på stell fremover .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Fredags upd .

Hmm, jeg tror jeg ville gått noen runder til på de felgene dine Jan. Bremsestøv kan sitte veldig ja, men det finnes midler som er veldig gode (uten at jeg kan uttale meg om det produktet du brukte) og som burde ta mer enn det der. Har du prøve Alu Devil sin lysegrønne felgrens? Eller K2 Roton Pro? Er billigere og enklere enn å pusse og lakke ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2023 den 11.18, sveigis skrev:

Inspeksjon og vask av felger .

Er rart det der når man får nye ting i hus ,så må man alltid se og føle på tingene .

Selv om det er mange måneder til disse skal på bil så måtte jeg likevel ut og ta en titt på de og ta en grovrengjøring .😊

Så ting ble funnet frem :IMG_1109.thumb.jpeg.c14f0eb7629bb6fe2d91b13167463036.jpeg

Og fant frem den som var verst :

IMG_1107.thumb.jpeg.0f720224be5c06dc95622f3e44d03063.jpeg

Her ble det brukt både børste og skrubbesvamp for å få det bedre ,men her satt det så godt at det kun ble 10 prosent bedre :

IMG_1111.thumb.jpeg.a6c2e0ef95e2cf80fbded85a4f6b4a76.jpeg

Dette er nok bremsestøv som har satt seg .

Tipper det ikke finnes et middel som tar dette ,så her er det frem med drill og ting og pusse det rent 😊

De andre derimot ble sånn:

IMG_1113.thumb.jpeg.26726fafd71e3de357db7329b69ec7d2.jpeg

Et mye bedre utgangspunkt å jobbe med når den tiden kommer .

Helt ærlig så hadde jeg håpet på at jeg kun skulle slippe unna med å fjerne klister fra loddene på felgene og rubbe og polere de opp bak .

Det kan faktisk la seg gjøre om jeg legger litt mer i vask og gnikk ,samtidig da må jeg akseptere lakkslipp bak enkelte plasser .

Dette kan jeg tenke på i god tid .

Tilstand generelt :

Ikke sprekker 

Minimalt kantkjørt 

Lakksår ?Ja men lekende lett og gjøre noe med 

Bulker i kant på felg der dekkene står ?

En antydning på den ene på indre del ,men er såpass lite at jeg tror neppe det har noe å si .

Og er jeg i tvil så gjør jeg som på den ene Throwing star felgen for 10 årsiden :

Varmet opp området ,en plankebit og ei slegge og vips null risting 😊😊🙏🙏.

Totalt sett fine utgangspunkt som skal bli lette og jobbe med .

Et par bilder til av ferdig grovvasket felger :

9 og 8 :

IMG_1114.thumb.jpeg.f392e3ee1e332472971bfde5b69d29f8.jpeg

Alle fire :

IMG_1115.thumb.jpeg.193ccca6db3a9a4dba53594f5f703da4.jpeg

Og disse :

IMG_1112.thumb.jpeg.0b372a1e8d43255dc6a979a3987ac191.jpeg

Nå får jeg bruke tiden til å finne lakk til disse og klarlakk .

Datteren min selger jo alt dette og hadde visst klarlakk som tålte alt dette som har med bremsestøv og slitasje .

En klarlakk som tålte en støyt liksom .

For jeg vil jo ha de så fine som mulig disse 😊😊

La et sett med felg på siden av bil og ser jo allerede hvor mye finere dette blir enn de som jeg fikk med .

Summen av gårsdagens handel ,hel ved som det vil ende godt med senere .

 

Jeg brukte Tuga flyverustfjerner på mine, den tok ganske bra den, men måtte jobbe litt, men om den hadde tatt så mye mer enn det du har fått av på dine her vet jeg ikke. 🙂 Enkle felger uten så mye kriker og kroker disse, lett å holde fine når du blir ferdig med de 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, norbakken skrev:

Hmm, jeg tror jeg ville gått noen runder til på de felgene dine Jan. Bremsestøv kan sitte veldig ja, men det finnes midler som er veldig gode (uten at jeg kan uttale meg om det produktet du brukte) og som burde ta mer enn det der. Har du prøve Alu Devil sin lysegrønne felgrens? Eller K2 Roton Pro? Er billigere og enklere enn å pusse og lakke ;)

 

Ja mulig og jeg har vel egentlig ikke gitt opp sånn sett Einar ,var vel kun litt for å se her.

Takk for tips ,kan nå ta med meg en Tuga Alu og sjekke da denne fåes kjøpt over disk hos datteren min 😊😊.

Er bare det at det virker som det har brent seg fast 10 millioner føflekker inni den ene felgen.

 

57 minutter siden, Olaandref skrev:

Jeg brukte Tuga flyverustfjerner på mine, den tok ganske bra den, men måtte jobbe litt, men om den hadde tatt så mye mer enn det du har fått av på dine her vet jeg ikke. 🙂 Enkle felger uten så mye kriker og kroker disse, lett å holde fine når du blir ferdig med de 🙂

Ja skal prøve den jeg og å se ,selv om den jeg har faktisk er veldig bra .

Edit tydeligvis ikke bra nok .😅

Ja disse skal bli en lek å holde rene kontra style 32 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StigJ skrev:

enig med @Olaandref Her må det flyverustfjerner til. Har du tilgang til Tuga så tar du med deg en slik. Grønn Alu Devil blir for mild på dette. Evt kjører du på med den syrebaserte røde Alu Devilen. 

Ja vi får kjøpe en dunk og teste Stig 😊

For bare jeg får bort det meste ,så er det godt nok .

De andre er skal jeg redde og legge på voks ,sånn at det ikke setter seg så godt .

Må selvsagt lakkere utsiden av felgene ,men det er jo bare gøy .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en liten handletur før idag .

Ble denne :

IMG_1152.thumb.jpeg.c43081f263dc7bd74999b55b962da397.jpeg

Og måtte teste den og selvsagt 😊

Sprayet inn et felt ,lot stå et par minutter og skrubbet lett og jo :IMG_1151.thumb.jpeg.c49d381acd15e1a2c35a74a45554f753.jpeg

Denne fjernet det lett heldigvis.

Så nå skal jeg få de rene bak sånn at jeg kan polere de ,og ting vil holde .

Takk for tips dere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Alu Devil test .
44 minutter siden, E.C. skrev:

Den grønne er veldig god til vanlig vask, men det ser ut som at man kanskje burde ha den røde også for å ta i et tak på felger der det ikke er så mye å tape.

Ja har skjønt at den grønne er for mer vanlige vasker .

Denne var fabelaktig faktisk til sitt bruk .

Tuga er gode produkter ,har selv en plastrens og den får beige interiør og brun plast som jeg har til å se akkurat ut som det skal .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Bremsejobb ferdig .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...