Saltkjelen Skrevet Mandag kl. 18:40 Skrevet Mandag kl. 18:40 Gratulerer med artig prosjekt, Jan! Det er noe forfriskende med å se en helt original E90/E91. Tidløst og klassisk BMW design! sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet Mandag kl. 20:03 Forfatter Skrevet Mandag kl. 20:03 7 timer siden, PIIIPower skrev: Sålenge du har 12.6-12.8 så er det innafor. DEFA app hos meg viser 12.8v etter en uke uten bruk på batteri som var nytt i sommer (billig biltema batteri), så det kan jo være greit å ha ett lite øye med volten hvis bilen blir stående noen dager. Ser du under 12.6 bør du ta en test av batteriet før du måler over sikringer. Ja regnet med det at det bør være greit . Det sagt ,så skal jeg nå la bil stå uten lader noen dager og se hva som skjer . Skal det om jeg får problemer .
sveigis Skrevet Mandag kl. 20:08 Forfatter Skrevet Mandag kl. 20:08 1 time siden, Saltkjelen skrev: Gratulerer med artig prosjekt, Jan! Det er noe forfriskende med å se en helt original E90/E91. Tidløst og klassisk BMW design! Mange takk Lasse .😊 Ja det er jeg igrunn enig i da altfor mange nå er ødelagte . Så denne skal være som e61en min og jeg trives med det . Ja de holder seg godt Lasse og så gøy å kjøre ,skulle bare vært en 335 😅. Neida dette holder til vårt bruk samt at jeg skal ha den helt klin original . Men sender deg en melding imorgen da det er noe jeg er usikker på som jeg vet du vet svaret på her.
sveigis Skrevet Tirsdag kl. 10:04 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 10:04 Sånn da har det skjedd ting her igjen . Igår kveld var jeg avgårde og hentet flere lyspærer da det viste seg at pærer på andre siden var long gone ,så fyrte opp e61 og tok turen på Biltema 😊 Når dette var gjort ,så demontere jeg pæreholdere og tok de med inn for service .(Fint inne arbeid). Så kom dagen idag ,type tidlig og var ute 07 dvs mellom regnbygene. Med det meste nytt av pærer er alt iorden her : Ser så mye mer helt ut med en gang og det er da jeg la merke til noe . Er ikke så mange e91 som faktisk har indre del av pærer iorden ,hvertfall de jeg har sett. Ryggelys iorden : Dvs nesten 😅 For når luken er oppe ,så blinker høyre men om jeg holder oppe ved ledningsnettet i gummi så virker det ,ergo et brudd som jeg tar når det er oppholds . Så det eneste varselet jeg har nå er soltak: Og lite bensin : Så ja fått gjort mye her egentlig på kort tid . Noe jeg brukte endel tid på er å sette meg inn i sikringer osv og fikk vel sjokk ,når jeg tittet inni sikringsboksen . Heldigvis etter litt studering og tenking ,så var det kun sikring til takluke som faktisk manglet ,da andre portene var til bil med annet utstyr .😊 Noe som er forbruksvare på disse og som koster dritt ,er denne : Dette er valvetronic enheten som sitter på toppen og er endel av vanos systemet . Å ha en sånn i reserve er gull og ved et tilfeldig dypdykk på Marketplace var det en i Kr sand som hadde en delemotor . Spurte om pris og om den virket ,noe han kunne bekrefte og fikk beskjed at om jeg skrudde den ut selv ,var det gratisvare og ut døren garanti 😊,elsker sånne handler . Om været spiller på min side idag ,så vil jekke opp bilen ,gå over håndbrekk og sjekke denne lyssensoren ,hvis ikke så får jeg vente . Hvertfall ting skjer . Tony Soprano, ///M-ini95, mslello og 3 andre reagerte på dette 6
sveigis Skrevet i går, 10:04 Forfatter Skrevet i går, 10:04 Det rykkes stadig fremover her . Igår kveld etter middag ,fant jeg ut at jeg ville komme helt til bunns i litt mer på e91en ,så fant frem arbeidslampe og satte igang . Først var følgende : Hvorfor har jeg ikke lys i hanskerom og bak i bagasjerom ? La oss begynne med det aller enkleste og sjekke sikringene . Fant omsider ut hvilken sikring det var og den var gåen . Satte i den og da : Som dere ser lys i hanskerom og bak : Flott og en ting mindre og krysse av på to do listen 😊 Jeg har jo som sagt massiv olje lekkasje/svetting samt en kjølevannslekkasje en vei og bevegde meg fremover : Oljelekkasjene har jeg kontroll på og det er : -Toppdekselpakning -Pakning rundt ecsentring sensor -Samt O ringer på vakuumpumpe Og ikke minst pakninger ved filter hus . Det ligger små dammer med olje ved blokk der oljefilteret står . Som tidligere nevnt er de kjent for dette og de fleste gir pokker i det . Jeg derimot skal ha det hundre prosent tett .😊 Så var oppe på Bmw og bestilte komplett Kit til vakumpumpe av O ringer ,så etterfulgt av Thansen for disse to : Denne: Så når alt dette er byttet ,så vil det blir andre boller 😊. Jeg skal legge ut bilder av motor og områdene når jeg skal til med motorvask så skal dere få se . Sjekket og kjøleslanger men helt ærlig så sliter jeg her 😩😩. Finner ikke liksom årsaken hvor det lekker ,dvs føler det var litt fuktig inn på slangene ved termostat ,men vet ikke om det er grums fra servolje blandet med alt annet der . Og apropos servo ,alle slangeklemmene der var løse og det lakk der og . Så ja det går sin skjeve gang her ,men jeg koser meg og tar det svært rolig pga økten igår med å ligge på knær og leke slangemann etter sikringer og lekkasjer ,gjør at det er innedag idag foreløpig 😩. Men er jo så morro å rette opp feil ,og få orden på det som folk har gitt blaffen i . Så må jeg skryte av meg selv her for har dere lagt merke til noe ? Det aller første jeg gjør når jeg får et prosjekt ,er jo å vaske å shine det utvendig og inni .Dette før skruing . Denne gangen har jeg ikke gjort det da det skal være en belønning om jeg får bil opp og gå . Litt viktigere å få den skikkelig teknisk og motormessig kontra en skinnende bil som ikke kan brukes 😊. Regner ikke med den lille vasken på lørdag for den måtte taes uansett . Meldt oppholds ,så da blir det vel bremser bak next 🥳🙌 BimmerFan!, Tony Soprano, viggo E34 og 6 andre reagerte på dette 9
E.C. Skrevet i går, 21:04 Skrevet i går, 21:04 Husk at valvetronic må snurres en bestemt vei inn/ut ved montering/demontering, så den går ut lettere/riktig. Er en unbrako bakerst i den. Vil også anbefale å bytte pakninga på den om du skulle finne på å bytte den. ///M-ini95 og sveigis reagerte på dette 2
sveigis Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden 8 timer siden, E.C. skrev: Husk at valvetronic må snurres en bestemt vei inn/ut ved montering/demontering, så den går ut lettere/riktig. Er en unbrako bakerst i den. Vil også anbefale å bytte pakninga på den om du skulle finne på å bytte den. Ja det fikk jeg greie på igår og når jeg skal til på dette ,så skal jeg ha hjelp .Enkelte ting vil jeg ikke prøve alene .😩😊 E.C. reagerte på dette 1
sveigis Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden (endret) Jeg ligger foran mtp på oppdateringene og kan skrive litt om hva som skjedde igår . Bil ble jekket opp og satt på bukker : Og fikk sett litt over tingene og disse skivene er ikke gått mange kilometerne : Ellers nye dempere og fjærer ser jeg ,men fjærene er nødt til å være noe uoriginalt da den er sigen bak og det må jeg få orden på . Det var kaldt og surt igår , så brukte tiden på å få ut den sensoren til lysene. Den hadde jeg feilkode på ,så demonterte den . Den stod fast i kuleleddene og demonterte dette . Vasket og pusset de rene ,samt la på fett : Ferdig og klar for montering : Hadde samme jobben på e53 en gang og da virket den etterpå så får vi se. Om jeg får ting til idag ,så blir det bremser dvs håndbrekk.😊 Fikk og beskjed at deler til viskermekanisme var på vei fra Temu og . Rettelse : Jeg skriver nye dempere bak ,men er en ny demper bak ,resten nytt . Merkelig å ikke bytte alt synes jeg men 😊 Endret 17 timer siden av sveigis BimmerFan! og mslello reagerte på dette 2
Rune-K Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Det er når man ser slike ting som den sensoren at man skjønner at moderne biler ikke er bygd for en norsk vinter. Det er forbausende mange som sparer og kun bytter enkeltdempere Jan. Jeg har sikkert fortalt det før men han jeg kjøpte Sjuern av skrøt av at det var nye dempere på den. Men under prøvekjøringen så syntes jeg den oppførte seg så rart. viste seg at selgeren hadde helt rett, det var nye dempere, høyre foran og venstre bak.😂 Endret 13 timer siden av Rune-K sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden 3 timer siden, Rune-K skrev: Det er når man ser slike ting som den sensoren at man skjønner at moderne biler ikke er bygd for en norsk vinter. Det er forbausende mange som sparer og kun bytter enkeltdempere Jan. Jeg har sikkert fortalt det før men han jeg kjøpte Sjuern av skrøt av at det var nye dempere på den. Men under prøvekjøringen så syntes jeg den oppførte seg så rart. viste seg at selgeren hadde helt rett, det var nye dempere, høyre foran og venstre bak.😂 Ja dette er ekstremt og Rune😊 Ja ikke sant ?Vanvidd spør du meg det der . Haha er det mulig liksom ?😅 Igjen skjønner ikke vitsen i det hele tatt med sånne bytter ,må jo være bedre å bytte alt .
sveigis Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Vel folkens da skal jeg skrive litt om dagen idag . Og starter med å si at en jobb som dette skulle ta X antall timer er uforståelig ,men sier vel sitt om hvor godt ting satt . 06.30 frem med verktøy og vente til litt bedre lys . Og starter alltid på førersiden . Noe jeg aldri har opplevd før er at glidebolter satt dønn både i gjenger og gummi ,etterhvert ute . Så til helsike her .. Branketten til calliperen skulle av og den satt så godt at den var ikke til å rikke 😡. Etter mye varme og forsiktig moving løsnet alt omsider : Skive satt like ekstremt : Men etterhvert av . Glemte å ta bilder her ,men kun puss og smøring og justere bånd . Dagens røde løper : Verktøy vogna på siden .: Så var det klargjøring for å sette sammen ting og ting ble pusset : Glidebolter vasket : Etterhvert alt på plass: Calliper her måtte jeg virkelig trimme for å liv i igjen ,men ser ut til å funke . Så neste side og det var her det var mest ulyder : Samme drittten her ,alt sitter dønn og ting må glødes : Så kom man til håndbrekk: Her så man åpenbart synderen : Rustet fast : Som sagt det blir ikke lagt noe innsats på finnish ,så her var det puss og skraping for å få liv den etterfulgt av smøring : Så var det å justere ting ,smøre opp og ting kom på plass Håmdbrekk ble sjekket ,pumping på brems og bremsene slapp ,so far so good 😊 Så var det å få den ned på bakken og testkjøre den og nå fikk jeg noen helt andre bremser her dere 😊😊 Fin pedal og alt er mykt ,ja sånn det skal være . Håndbrekk holdt bilen i ro i bakker ,i fri rullet fint uten motstand . Dagens møkk gav hvertfall resultater og en lettelse å ha fikset nå . Parkert og klar for neste jobb : Så må jeg ærlig talt si at det er fryktelig morro å drive med noe helt annet enn det man har altså . Lære nye ting ikke minst og bare det å skru på noe annet ,er rett og slett gøy . Eneste som ikke ble suksess var brankett til sensor der feste som skal inn i travers røk og strips var ikke suksess ,så det får de fikse når den skal godkjennes .Trangt og fælt ,så det får mekanikere fikse😊 Jeg kjøpte bil for en uke siden og hadde satt som mål å godkjenne den i mars ,men jeg ligger jo godt ann. For jeg ferdig motor til neste uke så kan jeg godkjenne den allerede etter den tolvte og det er ny rekord for min del . Men før det ,mye skruing og tenking . Neste oppdrag er å få den opp i front ,demontere deksler under og vaske alt som omhandler motor rom og tingene der . Da skal dere få se søl da !🙌🙏😊 Uansett godt å se ut og vite at jeg tok rev i seila og fikset det for det fristet ikke mye idag morges . BimmerFan!, Ampera, Dusy og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå