Gå til innhold

Hvilken olje bruker dere på deres BMW


Jonas Nielsen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Ravenol Rup 5w40 når jeg skifter selv. LL04. Bavaria fyller 0w30 når bilen er på service så jeg kjører med den også til den er gått 8000-9000km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10 N47S1 - BMW 0W-30 olje. Tidligere brukt Mobil 1 ESP 0W-40, men den har mistet LL04 sertifisering. 

E61 M54 - Castrol 5w-40

Viktigere å bytte olje ofte enn hva slags merke du bruker. Benytter du av oljer med riktig sertifisering (f.eks LL04) så er du mer enn trygg nok

Men ja, som @Otis påpeker er det kanskje lurt å fortelle hva slags motor det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Viktigere å bytte olje ofte enn hva slags merke du bruker. Benytter du av oljer med riktig sertifisering (f.eks LL04) så er du mer enn trygg nok

 

Korrekt.

...også finnes det jo endel tråder om dette fra før av nå så hvis en søker litt så finner en svar på alt man lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Otis said:

Jeg var sikker på at 0-30 var for tynn.

0W er jo kun visk. ved lav temp, ved arbeidstemp er visk. 30. Ettersom oljen ved arbeidstemperatur alltid er "tynnere" (mindre viskøs) enn viskositeten på kald motor så ser jeg ikke for meg hvordan en olje med ønskelig viskositet ved arbeidstemperatur kan noen sinne være "for tynn" pga. lavere oppgitt vinterviskositet. 30 er dog et steg i den vanlige inndelingen på 20-30-40, så ulike oljer inne XW-30 kan variere i faktisk viskositet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...