Gå til innhold

BMW i5 M60 prøvekjørt


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Det har blitt sagt og mange har ment mye om nye 5 serien.

Billig, kjip, kjedelig, for kort rekkevidde osv osv.

Jeg har tatt tidlig juleferie og hadde et par ledige timer, så hvorfor ikke ratte en i5 å se hva dette er med egne øyne.

Bilen jeg disponerte var en hvit M60, med relativ intetsigende kombinasjon med sort interiør. 
Bilen ser jo diskret ut, lite som skriker 601 hk.

Innvendig er den teknisk uten å være for mye (hyperscreen).

Dette er vel noe av det jeg liker mest med BMW, de (8000 SW teknikere) gir føreren en fin blend av visuell og ryddig betjening. 

Enkelte merker gjør for mye ut av detaljer og mister fokuset (MB) og interiør kvalitet som tidligere var BMW sin akilleshæl, er nå kanskje best i klassen.

Her syns jeg MB og Audi har gått seg litt bort.

Helt siden VW tok over Porsche, har Audi nå mistet litt av eksklusiviteten de nøt et par tiår. 
Porsche har blitt prioritet nr 1 for VW som sitt sportslige premium Brand.

BMW står i en liten spagat i disse dager, mellom utgående plattformer og kommende ny teknikk, slik er vanskelig å balansere.
Vi er nå midt mellom iDrive 7 og Neue klasse som vil rydde opp i iDrive hjul og det meste av knapper.

Så ordet ventepølse gir endel mening med denne modellen, både når det gjelder HW og SW, med det i mente - hva er det å finne og forvente?

Forventningene mine var innstilt på medium, for meg er dette ingen sterk model som E39 eller F11.

Men dette er en ny 5 serie, den skal sette benchmark i klassen og den har samtidig blitt kåret til årets bil.

Men for en som har eid (E39 og E61) og kjørt alle 5 serie generasjoner, skal jeg prøve å kategorisere - etter mitt syn, hvor denne modellen hører hjemme. 

Seter er utrolig viktig i en 5 serie, selv setter jeg komfort setene i E6* generasjonen høyest.

Dette var første skuffelsen med nye i5, med justerbar forlengelse av sitteputen i i drive menyen og med en rar følelse i nedre del av korsrygg er dette ingen høydepunkt blant setene i 5 serien, snarere tvert imot.
Men hvis du liker å sitte lavt, som mange har kritisert BMW for ikke å få til, får man til dette i nye i5.

Rattet med flat bunn og rød midtstilling er fint og godt å holde i, syns det er litt tacky med den røde stripen, ikke min stil.
Overraskende hvor varm rattvarmen var i laveste nivå.

Klarer ikke hisse meg opp over blinklyshendler, men vindusheisene føltes veldig billig ut.

Ellers har jeg ingen sterke følelser for interiøret - i noen retning, syns iDrive skjermen er integrert fint og stikker ikke for mye opp og ut.
Tror farger og tilvalg blir særdeles viktig hvis man skal bestille denne modellen, den blir fort anonym. 

Selv om bilen er teknisk og moderne er den enkel å kjøre, intuitiv og lettkjørt.

Finner ikke helt den optimale kjørestillingen, men etter halvannet tiår med SUV er det kanskje ikke nok med noen timer i en 5 serie for å bli komfortabel?

Bilen skal ha skryt for komforten, langt bedre enn fryktet med den potente drivlinjen og verdig en 5 serie.

Så er også støynivået, ikke helt iX nivå, men veldig veldig bra.

Syns boost hendelen tidligere har vært litt gimmick i andre modeller. 
Men her i M60 gir den mer mening, både i form av opplevelse og visuelle detaljer med head up displayet.

Er nesten som biler logrer når den blir aktivert og man merker bilen strammer seg til og «dyret» er klart til å gyve frem og opp.

Selvsagt etterfulgt av en imponerende og spontan akselerasjon som kun en elbil kan gi.

Bilen oppleves særdeles komfortabel også i disse situasjonene, med alle kreftene disponible.
Den går som et tog, men er samtidig både stødig og trygg og gir førerne feedback og tillit.
Her kommer BMW til sin rett.
For de Kinesiske elbilene (eller Volvo) med 4-500 hk oppleves som en båt i plan under tilsvarende forhold. Uten kontroll, med betydelig krenging og lite tilfredsstillende kjøreopplevelse, som om effekten er for høy for chassi til å håndtere.

BMW i5 M60 oppleves som diametralt motsatt, selv om effekten er eksplosiv og spontan, håndterer den effekten med eleganse.

Slik at M60 er både en elegant og komfortabel elektrisk 5 serie, men kan også være en spennende elektrisk kraftplugg.

Siste tanker, tja - jeg liker start og stopp lyden, maskulin og tøff.
Hadde aldri trodd jeg ville si det om en kunstig skapt lyd.

Vindusspyleren, som blir brukt hyppig i disse dager, det høres også ut som en floskel, er helt topp. Nesten som fiberoptikk lys i taket på en 7 serie.

Komforten og den brutale og spontane akselerasjonen er også imponerende for en så stor og tung (2.2 tonn) bil. 

Kjip ladeluke, uten flapp over øverste ladeinntak.

Endelige ord om i5 M60, vel - den er det man kan forvente med det BMW har for hånden. Sagt på en annen måte: jack of all trades, master of none.
I dagens situasjon har i5 helt greie specs og rekkevidde. 
Nye 5 seien har brutale forhold, siste oppløpside av fossil drivlinje, hybrid drivlinje og helelektrisk versjon, med en utgående plattform.
Vanskelig å lage legendemateriale av et slikt utgangspunkt.

Man begynner å se konturene av 3 X av investeringer som Kineserne og Sør Koreanerne har gjort vs Tyskerne.

BMW gjør det bedre enn de fleste Tyske merker, det er flere som nærmer seg Nokia tilstander i nærmeste fremtid.

Så i5 M60 pr idag, utvilsomt en bra bil, men med endel begrensninger ifht HW og SW. 
Den vil nok ikke eldes med verdighet, om 2-3 år, vil den oppleves utdatert, som iX1 vil være.
Men sistnevnte koster halvparten. 
 

Av 5 tiår med 5 serie, rangerer jeg dette som topp 3:

- E39

- F1*

- E34

Ellers God jul folkens!

🎅🏻

IMG_9518.jpeg

IMG_9517.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint innlegg og interessant lesing👍

det kommer Audi A6 Etron i løpet av -24 og jeg tror mange heller vil velge den. Har 100 kWh batteri, snakker om 70 mil rekkevidde, som høres for mye ut egentlig ifht batteri, luftfjæring med hev og senk, og ser mye bedre ut. 

IMG_7410.jpeg

IMG_7409.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lars S skrev:

Fint innlegg og interessant lesing👍

det kommer Audi A6 Etron i løpet av -24 og jeg tror mange heller vil velge den. Har 100 kWh batteri, snakker om 70 mil rekkevidde, som høres for mye ut egentlig ifht batteri, luftfjæring med hev og senk, og ser mye bedre ut. 

IMG_7410.jpeg

IMG_7409.jpeg

Tvillingen id7 er her allerede.
Er spent på hva som kommer etter E-tron SUV’ene, originalen har ikke eldet med stil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing - kjekt at du tar deg tid til å dele👍 Så for første gang i5 i levende liv selv idag, rakk ikke se på den lenge nok til å bli enig med meg selv hva jeg synes. Men helt sikkert en flott bil, selv om den ikke lengre har det forspranget på konkurrentene som jeg føler 5-serien hadde i perioden fra E39 kom og til og med F10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi hadde mange like erfaringer fra G60. Særlig å kjøre synes jeg bilen var en klar forbedring, tross sin vekt og at den nå har vokst til over 5 meter så kjører den uforskammet bra med Adaptivt understell. Men den var ikke den 5-serien jeg hadde håpet på, BMW har tatt modellen ett steg for langt ut. Skal bli spennende å prøve 550e og 540d for å se hvordan man opplever den med de drivlinjene man er vant med fra før. Jeg synes ikke BMW håndterer elbiler helt bra, det blir hverken fugel eller fisk sammenliknet med de beste. Mens på fossile drivlinjer er de fortsatt i verdensklasse. 

Ellers så har den jo vært igjennom noen tester nå og det har jo ikke gått så veldig bra målt opp mot nye E-klassen. Målestokken i segmentet tilhører E-klasse skal vi tro de siste testene, hva pottitlandet Norge kåret til årets bil er det ingen som bryr seg om. Bortsett fra oss som bort her, vi som tror vi dikterer resten av Europa 👍 Men nå selges jo ikke E-klasse her lenger så da er kanskje 5ern best her hjemme?

Gikk ikke BMW sin vei i første testen i papirutgaven av AMS heller…

IMG_0530.thumb.jpeg.4e887dec66bfaa5c92f03d77ea046baa.jpeg

IMG_0531.thumb.jpeg.5264b71035837eb1313f9fe4550b98df.jpeg

@Lars S

Som med de fleste nye Audi e-tron modeller så skal A6 e-tron også baseres på en VW plattform. Og da føler jeg at Audi kundene som velger elbil får ett kjipere produkt enn de som kjøper Audi fossilbil (som får en Audi utviklet bil). Dagens ICE A6 bytter ved modellskifte navn til A7, og blir å få i sedan og Avant. Bensin, diesel og PHEV, R4 og V6 motorer. Dagens A4 blir til A5, det vil da komme en A4 e-tron basert på en kortere ID7 plattform. Dette er nesten på grensen til svindel, særlig hvis man ettergår Q4 e-tron og ser hvor mye ID4 som er i den….trommelbremser bak liksom? wft 😂 Riktig nok gikk A3 og Q7 på VW plattformer, men ellers så har man fått Audi for penga når man velger Audi. Det er det slutt på nå for norske Audi kunder. Nok en gang sparer man seg til fant ved å velge elektrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW ID7 er basert på MQE platformen slik vi kjenner den fra resten av ID familien + Q4 E-tron.

A6 E-tron baserer seg på PPE platform forbeholdt Audi/Porsche. Med andre ord blir ikke A6 Etron en ren ID7 tvilling. 

Edit:

Skal man tro "ryktene" blir også kommende A4 E-tron basert på PPE. Med andre ord ikke en kortere ID7 den heller. 

https://www.electrive.com/2023/10/24/audi-a4-e-tron-likely-to-release-by-the-end-of-2025/

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin AMS-test @Fredrik 90, men den blottlegger dessverre mange av G60s svakheter. Det er tydelig å se hva de små detaljene utgjør for helhetsinntrykket, den opplevde kvaliteten og premiumfølelsen. Interiøret fremstår som godt, solid og gjennomdesignet, uten at ting er overlatt til tilfeldighetene slik G60 dessverre fremstår.

488068581_Skjermbilde2023-12-21kl_06_37_46.thumb.png.be24379ea0c5b22f5dfd740cfa858c78.png
978658957_Skjermbilde2023-12-21kl_06_38_22.thumb.png.2f71221526b013e6b4a9667e25d11686.png
64348852_Skjermbilde2023-12-21kl_06_41_25.thumb.png.ec8428b2a4968a62f289d48479f480d1.png
300449952_Skjermbilde2023-12-21kl_06_41_44.thumb.png.fc3ee5644bd07f739d852648432a50a2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@///M-ini95

Okei, da sitter jeg med feil informasjon 😅 Det er i såfall posetivt at de ikke deler plattform men VW, for det må jeg si er ganske ulekkert. 

@Saltkjelen

Jeg må bare være så ærlig å si at etter å ha eid E34, 2xE39, E60, F10 og G30 så er nye E-klasse den 5-serien jeg helst vil ha. G60 tikka bare ikke mine bokser denne gang, og det skal litt til da jeg er enormt fan av modellen. Den fremstår først og fremst som mer tradisjonell, den har det fokus på detaljer som 5-serie alltid har hatt og kostnadsbesparelse gjør seg ikke like tydelig. Selve byggekvaliteten, altså hvordan ting er skrudd sammen virker å være veldig bra på G60…som forventet av BMW. Nå har jeg ikke tatt på E-klassen men søsteren EQE har jeg kikket på og det er litt mer "knirk" over interiøret i MB selv om det ser veldig lekkert ut. Og i forhold til EQE så er det ikke noen tvil om at i5 trumfer, selv om den har kortere rekkevidde og lavere ladehastighet. Den bare ser milevis bedre ut, og det sier mye om EQE. E-klassen derimot viser seg å være en sterk modell, etter mange generasjoner med svake modeller. Må vel tilbake til W124 for å finne en E-klasse som hevdet seg, da mot E28 (sommer eller mindre var en facelift E12 fra 1973) og Audi 100. 

IMG_0277.thumb.jpeg.6e8fe94e8d25056e45f5653fffed041e.jpeg

Jeg synes iallfall at MB har løst kombinasjonen av minimalisme og eleganse bedre enn BMW. 

IMG_0266.thumb.jpeg.5ddfb3ee84648cbaf3fdf1f9fe5712f1.jpeg

Mens hvis vi ser på i5 vs EQE så har BMW løst designoppgaven bedre. EQE er rett og slett en horribel bil..

IMG_0532.thumb.jpeg.7d4fb78469186ab26c9b8ea3659b5ccd.jpeg

IMG_0533.jpeg.c7e05dd2afe68706fa95e96946e294e9.jpeg

Mens den alle egentlig vil ha er denne….E450d AllTerrain med 367 hk rekkesekser diesel og 800 nm. Hengervekt på 2,2 tonn og rekkevidde på 1100 km 😎 Er dette konseptet nordmenn flest vil ha hvis de kunne velge fritt.

IMG_0267.webp.556dd9259cd498895f7d2b03953fc955.webp

Men G61 tror jeg kommer til å gjøre 5-serien godt designmessig. Selv om alle de andre kostnadsbesparende løsningene fortatt kommer til å skinne igjennom. Den kommer som M60 variant og for første gang på mange år også som M5.

IMG_0529.thumb.jpeg.82586f69c27dc09f216783b3e68875dc.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...