ehaugsnes Skrevet Mandag kl. 20:59 Share Skrevet Mandag kl. 20:59 På 7.8.2024 den 21.25, Fredrik 90 skrev: Vi hadde jo som kjent en solid sommerferie ned til Italia i sommer med denne bilen. Når tiden strekker til å skal jeg få laget en skikkelig reisetråd, vi besøkte så mye fine steder at det må jeg få delt med folket her. Men inntil videre så har man ett lite sammendrag her fra årets sommer ferie/roadtripp 👍 Gardasjøen skuffer aldri 😀 Trange gater i Verona 😉 Sirmione 😀 Comosjøen var like flott som Gardasjøen, kun to timer lenger vest 👍 Bellagio ved Comosjøen 😍 På tur lenger ned i Italia, litt ute på landsbygda 😀 San Marino var absolutt verd ett besøk, en bitteliten lilleputt stat i Italia. Ett kjent skjevt tårn 😅 Kveldsvask av bil utapå og inni, aldri undervurder barns evnet til å skitne til en bil 😂 Cinque Terre. Her kommer man ikke til med bil så her var det å ta beina fatt 😀 Portofino er helt utrolig 😀 Vi dura igjennom Mont Blanc tunellen 😀 Charmonix var som ett postkort 😅 Lauterbrunnen i Sveits 🇨🇭 En demning på vei opp Grimes passet En kjent lokasjon for de som følger med i sosiale medier. Furkapass 👍 Luzern 😀 Frankfurt 😀 Autostadt i Wolfsburg 👍 For en fantastisk bil å reise på ferie i, sykt komfortabel og romslig. I ukjente omgivelser så setter man pris på høy sittepossisjon. Plassen ombord for barna var også veldig bra. Forbruket er litt i høyeste laget så her ville nok en diesel har gjort jobben bedre 😀 Denne skal lagres som tips til neste sommer! Dette er drømmeferie😍😍 Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 21:09 Share Skrevet Mandag kl. 21:09 7 hours ago, Fredrik 90 said: Vi får vel ta en liten X5 update igjen 😀 Hadde litt utfordringer med at ladeluka var vanskelig å åpne. På første besøket hos Bavaria så ble det fikset med å sprøyte WD40 i låsen. Noe jeg stilte meg tvilende til ville holde… Fikk låne iX1 mens bilen var inne. Greit fremkomstmiddel…intet mer eller mindre. Men etter en liten måned så begynte luka å bli vanskelig å åpne igjen. Dette forventet jeg jo at skulle skje når de foretar en sånn jallafiks som sist. Så da var det inn igjen for å få ny ladeluke. Deilig å ha en luke som spretter opp på første forsøk. Denne gangen fikk jeg låne iX3, en bil jeg liker bedre enn iX1. Jeg kjenner også at X3 er en passelig SUV størrelse, jeg må innrømme at X5 noen ganger føles litt stor og klumpete. Kunne levd fint med en M40d 👍 Har siden jeg fikk bilen irritert meg over at innstegslistene har vært ripete. Dette er noe jeg ser hver gang jeg åpner døra så det har plaget OCDen min. Så jeg byttet disse med nye og for at de ikke skal bli oppskrapet av unger og passasjerer som ikke vet bedre så la jeg PPF på dem 😀 Også er jo bakbelyste innstegslister i seg selv enn greie jeg finner veldig tiltalende, synd BMW dropper dette på nye modeller. Før: Etter: Det er tilfredstillende å dra av folien 😅 Ferdig PPF En liten detalj som for meg spiller stor rolle 👍 På selveste Halloween så fikk jeg opp at det lå en "overraskelse" fra BMW i iDriven. En artig liten animasjons snutt, gikk rett hjem hos ungene 😂 Ble full tank her i Oktober, da hadde jeg ikke fylt drivstoff siden August. På samme tid hadde jeg kjørt 2400 km på en tank med bensin. Noe jeg synes er ganske bra, det beviser at ladbar hybrid funker hvis brukt riktig. Så da blir det å fylle 98 oktan heretter. Vil ikke ha den E10 dritten på tanken nå bensinen står over en måned i tanken. Vi hadde også besøk av nordlys, det er det ikke ofte vi ser her på Sørlandet 😀 Helt utrolig å være vitne til, ett kamera gjør det ikke rettferdighet. Så fant jeg frem vinterdekka, disse hadde jeg ikke sett så nøye på. De har ligget på dekkhotell hos Bavaria siden jeg kjøpte bilen. Ble rett og slett litt skuffet, synes de var ultra kjipe 🙁 Ikke noe tvil om at dette har vært leasingbil 😅 Men det sto på veldig gode Hakka R3 piggfri så de får duge denne vinteren i allfall. De fikk seg to lag med Fusso voks sånn at de blir lette å holde rene i vinter. Vaske litt når man først har tilgang, ordentlig nedvask for hånd blir der til våren 😀 Tok også å plugga i ledningen til den høytaleren som lager lyd når bilen kjører elektrisk, var lei av feilmelding hver gang jeg startet. Teipet en bit av lydisoleringsmatte over høytaleren sånn at det ble helt tyst. Så sånn ble nå dette, full leasingbil spekk 🤣 Monterte også skvettlapper, disse får man ikke originale til M-sport. Men eBay leverer fra Kina, måtte tilpasses litt også. I Kina kopierer de alt, til og med etiketten på posen slik at det ser ut som det er originalt. Jeg skjærer dem til sånn at jeg slipper at den ligger utapå lakken og gnager. Videre så er det mye lettere å dunke av snø og isklumper når de er så tynne 👍 Og når vi først er i gang for å preppe bilen for vinteren så var jeg innom Bavaria å handla nye gummimatter 😀 Synes de så veldig fine ut 👍 Var ute med min gode venn @paukri på litt X5 cruising. Etter min mening er dette de to mest vellykkede X5 generasjonene, E70 er virkelig tidløs i designet. I det ene øyeblikket er vi voksne og fornuftige familiefedre…i det neste er vi ca 12 år gamle guttunger 😂 Så da måtte det jo testes litt… Fuktig gress var ingen hindring 😀 Xview var litt kult, men om jeg skal være ærlig så vil jeg heller ha 360 kamera på sånn at jeg kan se rundt bilen litt lettere. Til slutt endte vi opp helt ute i havgapet.. Dette var en kul fotoplass 👍 Var litt gøy å erfare en annen egenskap bilen også har. Tror nok bilen er langt mer kapabel enn hva vi testa denne dagen. Men i redsel for å ødelegge noe så tar vi det litt rolig 👍 Det var nydelig bilder; Rett og slett en veldig deilig post å scrolle seg gjennom ☺️ Fortsett med disse fine bilder 🤩 fupsaker og Fredrik 90 reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Tirsdag kl. 08:40 Forfatter Share Skrevet Tirsdag kl. 08:40 17 timer siden, sveigis skrev: Fin oppdatering Fredrik .😊 Nye matter /gummi til vinterbruk er absolutt å foretrekke så skjønner deg her . Den turen du hadde ,sånt er jo veldig trivelig og som du nevner så skal det endel til før disse står dønn i naturen ,men viktig å ikke ta helt av . Er liksom ikke en Hilux heller . Den ppf folien var det greit å legge på Fredrik ? Takk for det. Ja jeg kjører alltid gummimatter om vinteren, de går inn i bilen samtidig som vinterdekka kommer på. Men sommerstid så foretrekker jeg stoffmatter da jeg synes det ser vedre ut og gir mer komfort. Ja det var gøy å "teste" litt men i forsvarlige former, før i tiden så dundra vi jo bare inn i skauen uten slepetau eller noe som helts formening om hva som møtte oss av vei/løype. Men X5 er ikke noe offroad kjøretøy, og det finnes biler som enkelt er mye mer kapable enn dette. Men likevel gøy å teste litt Var litt fikkel å få på folien uten luftbobler, men det gikk sånn passe til slutt 17 timer siden, Makky123 skrev: Hvor kjøpte du PPF folie? Den kommer fra ett firma i Arendal som heter Kanonbra reklame AS 11 timer siden, paukri skrev: Enig Fredrik, begge to lekre x5er og utrolig morro med litt greeenlaning som de kaller det i England.. klar for mer av det! Når/hvis det kommer mye snø så må vi ut å teste litt igjen.. 11 timer siden, ehaugsnes skrev: Denne skal lagres som tips til neste sommer! Dette er drømmeferie😍😍 Kan absolutt anbefale en sånn tur, det er noe av de fineste opplevelsene man kan ha med bil synes jeg. Krever litt planlegging men det er absolutt ved det 11 timer siden, mr.pingu skrev: Det var nydelig bilder; Rett og slett en veldig deilig post å scrolle seg gjennom ☺️ Fortsett med disse fine bilder 🤩 Mange takk for hyggelig tilbakemelding Jeg skal forsøke å holde det gående Makky123 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simmelim Skrevet Tirsdag kl. 09:30 Share Skrevet Tirsdag kl. 09:30 På 12.8.2024 den 21.51, Fredrik 90 skrev: Man kan jo selvsagt si det på den måten også, og da skulle det nok stemme bra med 1,2 liter på mila. Likevel så er er det totale gjennomsnitts forbruket for bilen som er interessant for min del. Kjører man bilen kun på bensin så er jo ikke dette lønnsomt i det hele tatt, men bruker man dette riktig så blir det absoutt ikke så galt. Om vinninga går opp i spinninga med tanke på høyere forbruk på langtur gjenstår å se. Jeg tok en liten teip bit over kontakten for denne gang, må finne en fullgod løsning. Ble litt spontant bestemt at nå skulle den lyden vekk 😅 Men jeg var ikke klar over at VSG kunne kodes bort, hvor må man dra for å få gjort dette? Føler du bilen er "kjipere" å kjøre på bare elmotoren? Husker ikke i hodet hva X5 G05 har i motorstørrelse på el-motoren, 120-150 hk? Sist jeg hadde hybrid ble jeg fort lei av å lunke rundt på 1/3-del av motorkapasiteten kun for å spare bensin. Litt kjedelig å kjøre dyr og fin bil for å så spare mest mulig på å kjøre uten at fossilmotoren slår inn. Om du regner forbruk på 0,54 l per mil så ser det jo pent ut, men vil anta det ligger endel kroner i strøm i forbruk også? Har du målt strømforbruket per mil når du kjører elektrisk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Tirsdag kl. 14:50 Share Skrevet Tirsdag kl. 14:50 (endret) On 11/18/2024 at 2:58 PM, Fredrik 90 said: Så fant jeg frem vinterdekka, disse hadde jeg ikke sett så nøye på. De har ligget på dekkhotell hos Bavaria siden jeg kjøpte bilen. Ble rett og slett litt skuffet, synes de var ultra kjipe 🙁 Ikke noe tvil om at dette har vært leasingbil 😅 Men det sto på veldig gode Hakka R3 piggfri så de får duge denne vinteren i allfall. De fikk seg to lag med Fusso voks sånn at de blir lette å holde rene i vinter. Veldig fin bil! Vår X5 var også opprinnelig leasingbil og har samme vinterhjulene. For min del syns jeg de er helt OK og det er egentlig greit med litt gummi på en sånn bil. Jeg har forsøkt å finne ut hvilke felger det er men klarte det ikke. Ble i tvil om det er originale BMW-felger i det hele tatt. Vet du hvilke det er, @Fredrik 90? Endret Tirsdag kl. 17:51 av RNJ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Tirsdag kl. 18:15 Share Skrevet Tirsdag kl. 18:15 3 timer siden, RNJ skrev: Veldig fin bil! Vår X5 var også opprinnelig leasingbil og har samme vinterhjulene. For min del syns jeg de er helt OK og det er egentlig greit med litt gummi på en sånn bil. Jeg har forsøkt å finne ut hvilke felger det er men klarte det ikke. Ble i tvil om det er originale BMW-felger i det hele tatt. Vet du hvilke det er, @Fredrik 90? Disse vinterfelgene må være style 734, 9x19". RNJ reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet 23 timer siden Forfatter Share Skrevet 23 timer siden (endret) På 19.11.2024 den 10.30, Simmelim skrev: Føler du bilen er "kjipere" å kjøre på bare elmotoren? Husker ikke i hodet hva X5 G05 har i motorstørrelse på el-motoren, 120-150 hk? Sist jeg hadde hybrid ble jeg fort lei av å lunke rundt på 1/3-del av motorkapasiteten kun for å spare bensin. Litt kjedelig å kjøre dyr og fin bil for å så spare mest mulig på å kjøre uten at fossilmotoren slår inn. Om du regner forbruk på 0,54 l per mil så ser det jo pent ut, men vil anta det ligger endel kroner i strøm i forbruk også? Har du målt strømforbruket per mil når du kjører elektrisk? Det krever litt omlegging av tankesettet hvis man skal kjøre og bruke en ladbar hybrid riktig. Jeg for min del var motivert til det ettersom jeg ser denne teknologien som ett fint kompromiss mellom ren fossibil og ren elbil. Jeg ønsket en løsning som var midt i mellom, altså elektrisk drift i det daglige som gjør at man ikke trenger å bekymre seg for småkjøring, koksa EGR, tett partikkelfilter samt besparelsen i kr og øre. Men jeg ønsker også å slippe å lade på langtur, jeg vil ha den tryggheten og forutsigbarheten en fossil drivlinje gir når man ønsker det. Med denne motivasjon i bunn så synes jeg det er relativt uproblematisk å kjøre på kun elmotoren i det daglige. Elmotoren alene yter vel rundt 120 hester som helt klart er for lite på en så tung bil, men som sagt i det daglige så plager det meg sjeldent. Jeg savner jo selvsagt å ha 400 dieselhester klare "on demand" til en hver tid, men jeg fant ut at i mellom jobb, barnehage, kjøpesenteret, sentrum og i nærområdet så er det sjeldent jeg trengte det. Så jeg føler egentlig ikke at bilen er kjipere å kjøre på elmotoren, den er jo herlig stillegående og sømløs i girkassen så man glir stille og behagelig bortover veien. Også må det legges til at det er mest kona som kjører denne til daglig, jeg kjører for det meste en V8erne mine og har da nok av lyd og krefter når jeg trenger det 😀 Jeg har ikke målt forbruket på strøm noe særlig, akkurat det interesserer meg ikke så mye. Men dagen jeg fikk bilen så nullstilte jeg kjørekomputer og har siden kjørt nesten 16000 km totalt så da ser det sånn ut. På tross av to turer til Tyskland, sommerferie til Italia og en tur til Lidköping i Sverige så har jeg kjørt nesten halvparten på strøm. Før med 540d så fylte jeg for rundt 1100,- i måneden i diesel, nå bruker jeg rundt 250,- i måneden i strøm. Sleng på ett par hundrelapper i bensin også. 19 timer siden, RNJ skrev: Veldig fin bil! Vår X5 var også opprinnelig leasingbil og har samme vinterhjulene. For min del syns jeg de er helt OK og det er egentlig greit med litt gummi på en sånn bil. Jeg har forsøkt å finne ut hvilke felger det er men klarte det ikke. Ble i tvil om det er originale BMW-felger i det hele tatt. Vet du hvilke det er, @Fredrik 90? Takk for det 👍 Det går en del G05 X5 45e i området her hos oss også og alle har de samme felgene som jeg (oss) 😅 Etter hva jeg har funnet ut så heter de 734 og skal være "originale" felger, det vil si de er produsert av Ronal som lager felger for BMW. Endret 23 timer siden av Fredrik 90 paukri reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå