mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 11:50 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 11:50 Ja da…. da blir det ny rute før vinteren. 😕 Kjenner at det irriterer meg litt, prøver å holde god avstand og likevel får jeg steinsprut. Greit nok at man får det, men kan jeg for en gang skyld ikke få sprek med en gang? Det ikke vært en eneste steinsprut hvor det gikk an å lime det gratis. Den ruta her var fra mai 😕 Og dette blir rute nr 4. i mitt eie, så antageligvis rute nr 5 eller 6 på denne bilen. Mar 2023 - ny rute Feb 2024 - ny rute Mai 2025 - ny rute Dec 2025 - ny rute sveigis og fupsaker reagerte på dette 2
Makky123 Skrevet Torsdag kl. 12:26 Skrevet Torsdag kl. 12:26 Prøvde å søke i tråden din, men fikk ikke noe treff. 7. Mer brukbart kø-assistent Hva endret du her, og hva blir bedre?
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 12:40 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 12:40 8 minutes ago, Makky123 said: Prøvde å søke i tråden din, men fikk ikke noe treff. 7. Mer brukbart kø-assistent Hva endret du her, og hva blir bedre? I den sammen posten står alt av selve kodingen i en «spoiler» blokk. Hvis «åpner» den ser du alt jeg har endret. Bedre betyr har, lavere min- og høyere maks hastighet. Og aktiverbart på flere veier. Fungere utmerkende om man står fe i kø på E16 ved Hønefoss 7. Mer brukbart kø-assistent SAS LDM_QalcgRel_v_Tacho_aktiv_kmh -> 99_kmh (63) # Maks hastighet TJA LDM_QalcgRel_v_Tacho_aktiv_low_kmh -> 35kmh (23) # Min hastighet TJA LDM_STA_Einschraenkung -> keine Einschraenkung (00) #Aktiverbart på flere veier, ikke bare på motorvei Makky123 og fupsaker reagerte på dette 2
Makky123 Skrevet Torsdag kl. 12:44 Skrevet Torsdag kl. 12:44 4 minutter siden, mr.pingu skrev: I den sammen posten står alt av selve kodingen i en «spoiler» blokk. Hvis «åpner» den ser du alt jeg har endret. Bedre betyr har, lavere min- og høyere maks hastighet. Og aktiverbart på flere veier. Fungere utmerkende om man står fe i kø på E16 ved Hønefoss 7. Mer brukbart kø-assistent SAS LDM_QalcgRel_v_Tacho_aktiv_kmh -> 99_kmh (63) # Maks hastighet TJA LDM_QalcgRel_v_Tacho_aktiv_low_kmh -> 35kmh (23) # Min hastighet TJA LDM_STA_Einschraenkung -> keine Einschraenkung (00) #Aktiverbart på flere veier, ikke bare på motorvei Aha, sikkert derfor det ikke ble plukket opp av søkemotoren. Takk
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 16:11 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 16:11 3 hours ago, Makky123 said: Aha, sikkert derfor det ikke ble plukket opp av søkemotoren. Takk Høres logisk ut. På andre bilen er den kodingsbiten forresten i ICM eller LDM modulen Makky123 reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 13:13 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 13:13 (endret) Trodde jeg var ferdig med ting for en stund men nå har jeg plutselig en liten klunkelyd / kneppelyd ved bremsing og av og til ved fartsdempere(enten ved anslag til fartsdempere eller rett etter). Lurer på om det er det sammen eller 2 forskjellige lyder. Jeg mistenker at det er noe med bremseklossene eller bremseskive. Selve skiva har nå gått 140k km, og bremseklossen nærmest 70k km. Så jeg viste det var neste så har allerede en Zimmermann sett liggende på hylle. Bare må få satt det på Likevel tror jeg egentlig ikke det er sammen lyd. På fartsdempere er litt mer dybde i klunken enn ved bremsing men jeg synes det er vanskelig å høre. Uansett, jeg hadde bilen på buk hos Bilia Vestfold etter ruteskift (Supert service igjen ) og alt i selve forstillingen virka tight. Vi klarte ikke å finne noe slark, samtidig at dempere, topplager, kyllingbein(Mars 2025) og indre og ytre styreledd (Okt 2025) har vært byttet i år. (lemförder eller orginal BMW). Eneste som er ikke byttet per nå er nok selve stabilisator. Og så er nedre bærærmer er fra MEYLE HD og det var før jeg viste om reputasjon til det merke her på forumet Likevel virker de fint og har gått 42k km nå. Når OE var utslitt fikk jeg veldig ustabilt bil ved bremsing, bilen er alt annet ustabilt. Så her var råden nok å lade delekanonnen delvis, og få byttet bremsene siden det oppstår ved bremsing og de har hatt sin beste tid. Jeg vet nemlig framskivene er ikke 100% OK lenger, får nemlig lett vibrasjon ved bremsing ved hastigheter over 160kmh, men det er selvfølgelig ikke noe problem i Norge. Jeg har ikke hatt planer å dra nedover før neste vår, så jeg har utsatt det litt Om det er ikke det har jeg likevel en liten mistanke at det er topplageret men de har bare gått 14k km(Mars 2025), så det er egentlig ikke så mye men det kan være uflaks. Men de typiske symptomer ved lave hastighet og stor rattutslag er ikke der (enda?). Uansett så fant jeg ut at OE topplageret er Vibracoustics. Om jeg har forstått det rett, er det eid av Corteco. Så om (per nå rent teoretisk) jeg må bestille ny topplageret, har noen en formening om jeg burde bestille Corteco eller Lemförder? OE er 2000kr per side, så de blir nok ettermarked denne gangen. Endret Lørdag kl. 13:31 av mr.pingu mslello, fupsaker og sveigis reagerte på dette 3
sveigis Skrevet Lørdag kl. 14:00 Skrevet Lørdag kl. 14:00 Stadig noe som dukker opp med bilene . Trøsten er jo at du tar utfordringene på strak arm 😊 Det med delemerker er jeg sluttet og bli helt klok på her på forumet . Den ene skriver ditt og datt om Lemførder ,mens den andre skriver datt og ditt om Meyle osv osv . Jeg har hatt begge merker på bilene mine og har funket for min del . Det sagt så kjører jeg aldri gris så tror og det hjelper på holdbarheten . Enkelte ting som Topran osv det vil jeg ikke ha på bilene mine . Uansett du finner nok ut ting og lykkes med både valg av deler og tingene der 😊🥳 mr.pingu og fupsaker reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Lørdag kl. 14:06 Skrevet Lørdag kl. 14:06 Lemförder er alltid en sikker vinner, og er (har vært) originalleverandør i en årrekke. Jeg ville gått den veien i alle fall. sveigis, mr.pingu og fupsaker reagerte på dette 3
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 15:36 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 15:36 26 minutes ago, sveigis said: Stadig noe som dukker opp med bilene . Trøsten er jo at du tar utfordringene på strak arm Hehe ja det gjør det, altid ett eller annet når de kommer opp den alderen. Må jo ta være på den så lenge det er vært det 26 minutes ago, sveigis said: Det sagt så kjører jeg aldri gris så tror og det hjelper på holdbarheten . Hva er kjøre som en gris? Jeg liker å kjøre sportslig noen ganger, det er en grunn at jeg kjører BMW Samtidig gjør jeg det ikke på dårlig vei. Og siden jeg har gått over til sportunderstell er det bare kjøre saktere over grusvei ellers får man vite det Jeg har heller ikke lyst å bytte ut bak- og forstillinger etter 40k km fordi jeg skal kjøre som en gris 47 minutes ago, sveigis said: Det med delemerker er jeg sluttet og bli helt klok på her på forumet . Den ene skriver ditt og datt om Lemførder ,mens den andre skriver datt og ditt om Meyle osv osv . Jeg har hatt begge merker på bilene mine og har funket for min del Enkelte ting som Topran osv det vil jeg ikke ha på bilene mine . Uansett du finner nok ut ting og lykkes med både valg av deler og tingene der 😊🥳 Billige deler kommer det hvertfall ikke på. Jeg er ikke sååå glad å skru ute med dette været. Jeg har trua at det sparer i lengden med kvalitetsdeler . Hvertfall så lenge planen er beholde bilen en stund til Samtidig har jeg ikke alltid trua på BMW OE priser, eller bedre sagt at BMW OE varer 2x ganger så lenge enn f.e. lemförder Det blir stortsett følgende merker for meg: Lemförder for foringer og for- og bakstillingsdeler. SKF / FAG om det gjelder hjullager. SWF / Bosch for vindusviskere. Zimmermann for bremseskiver Zimmermann / Textar / ATE for bremseklosser Sachs for dempere Pierburg for pumper osv Mann / UFI / Mahle for dieselfilter (UFI er OE på X1en hvertfall) Mahle / Mann for Olje og luftfilter Mann for kupefilter (Gjerne den gul/grønne variant) Mahle for kjølevifte 19 minutes ago, Saltkjelen said: Lemförder er alltid en sikker vinner, og er (har vært) originalleverandør i en årrekke. Jeg ville gått den veien i alle fall. Ja Lemförder skal være det sikre valget her, men... det er ikke OEM for akkurat UKL plattformen Toplageret til X1'en er hvertfall Trelleborg/Vibracoustics men Trelleborg har gått ut av Vibracoustics i 2016. men det stod fortsatt på min gamle topplager (produksjon 2017). Per nå eier Freudenberg Group både Corteco og Vibracoustics. Rubber Metal Parts - Corteco Så derfor var jeg spent om andre har noe mening om det fupsaker og sveigis reagerte på dette 2
///M-ini95 Skrevet Lørdag kl. 16:14 Skrevet Lørdag kl. 16:14 (endret) Lemförder er som regel safe, men i disse dager er det nesten like viktig å se på hvor den produseres. For min del hadde jeg f.eks valgt TRW laget i Tyskland/Europa før Lemförder laget i Kina. Byttet hjullager på F10n for ikke lenge siden, og bestilte først FAG. Observerte at denne var produsert i Kina, så den ble pent lagt i hylla, og monterte heller SKF produsert i Italia. Edit: Hva Vibracoustic gjelder, så er de OEM produsent for både BMW og VAG på fjærben med luft. Hørt kun gode ting om Cortecco også når det kommer til deler som består av gummi. Endret Lørdag kl. 16:16 av ///M-ini95 Saltkjelen, sveigis, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 3 1
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 17:07 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 17:07 (endret) 53 minutes ago, ///M-ini95 said: Lemförder er som regel safe, men i disse dager er det nesten like viktig å se på hvor den produseres. For min del hadde jeg f.eks valgt TRW laget i Tyskland/Europa før Lemförder laget i Kina. Byttet hjullager på F10n for ikke lenge siden, og bestilte først FAG. Observerte at denne var produsert i Kina, så den ble pent lagt i hylla, og monterte heller SKF produsert i Italia. Edit: Hva Vibracoustic gjelder, så er de OEM produsent for både BMW og VAG på fjærben med luft. Hørt kun gode ting om Cortecco også når det kommer til deler som består av gummi. Problemet at man vet heller ikke om det som er produsert i Kina er dårlig, men sjansen er større. Pierburg har hatt fabrik i Kina for mange år, så mye av dems pumpene er produsert der uten store problemer. Annet problem er hvordan i alle dager vet man på forhånd hvor den lemforder delen er produsert? Det vet man ikke før man har kjøpt delen. Det hørtes positivt ut. Jeg får prøve Corteco om det viser seg å være nødvendig. Prisen er uansett gankse lik. Noen som vet forskjellen mellom sachs og lemforder, er jo begge ZF og men bårde KOED og Eurodel fører de opp som separat produkt: Fjærbeinslager - BMW X1 (F48) Diesel xDrive 18 d 110kW/150PS - Eurodel.no Endret Lørdag kl. 17:09 av mr.pingu
E.C. Skrevet Lørdag kl. 17:56 Skrevet Lørdag kl. 17:56 Kjøpt litt Corteco selv på gummigreier. Vibrasjonsdempere og simmeringer på diff skal de være tilsvarende OE på. Ryktes det. FAG-lagere er jo kjøpt opp av Schaeffler som flytter ting til Kina. Ikke sikkert man får så mye produsert i Europa lengre. Husker jeg kjøpte OE viskerarmer til E61 fra BMW, de var fra Malaysia. Skikkelig bingo å kjøpe aftermarket om dagen. Har fortsatt kjøpt Lemförder til understell og en del står det made in Germany på. Kjøpte jo Sachs tårnlager til E61 forrige gang, varte ikke lenge de. mr.pingu reagerte på dette 1
Otis Skrevet Lørdag kl. 19:05 Skrevet Lørdag kl. 19:05 Jeg har liggende komplett bakstilling fra Lemførder, produsert i Europa! (skryte kommentar) mr.pingu, fupsaker, teerex og 1 annen reagerte på dette 1 3
teerex Skrevet Lørdag kl. 23:23 Skrevet Lørdag kl. 23:23 5 timer siden, E.C. skrev: Kjøpt litt Corteco selv på gummigreier. Vibrasjonsdempere og simmeringer på diff skal de være tilsvarende OE på. Ryktes det. FAG-lagere er jo kjøpt opp av Schaeffler som flytter ting til Kina. Ikke sikkert man får så mye produsert i Europa lengre. Husker jeg kjøpte OE viskerarmer til E61 fra BMW, de var fra Malaysia. Skikkelig bingo å kjøpe aftermarket om dagen. Har fortsatt kjøpt Lemförder til understell og en del står det made in Germany på. Kjøpte jo Sachs tårnlager til E61 forrige gang, varte ikke lenge de. Er det ikke fortsatt masse bildeler som kommer fra Taiwan?
mr.pingu Skrevet i går, 02:32 Forfatter Skrevet i går, 02:32 8 hours ago, E.C. said: Kjøpt litt Corteco selv på gummigreier. Vibrasjonsdempere og simmeringer på diff skal de være tilsvarende OE på. Ryktes det. FAG-lagere er jo kjøpt opp av Schaeffler som flytter ting til Kina. Ikke sikkert man får så mye produsert i Europa lengre. Husker jeg kjøpte OE viskerarmer til E61 fra BMW, de var fra Malaysia. Skikkelig bingo å kjøpe aftermarket om dagen. Har fortsatt kjøpt Lemförder til understell og en del står det made in Germany på. Kjøpte jo Sachs tårnlager til E61 forrige gang, varte ikke lenge de. Schaeffler blitt dårlig og? 😕 7 hours ago, Otis said: Jeg har liggende komplett bakstilling fra Lemførder, produsert i Europa! (skryte kommentar) Jeg er veldig stolt av deg, gutten min 3 hours ago, teerex said: Er det ikke fortsatt masse bildeler som kommer fra Taiwan? Ikke så mye bildeler at jeg vet om, er det ikke mer databrikker /elektronikk og sånt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå