Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Posten kommer neppe til å droppe et momskrav, til tross for forevist kvittering på innbetalt eller "innbetalt" moms. Dette har blitt ganske tydelig nå med innskjerpede regler på moms fra første krone (fra 2024). Har du betalt til selger så er det vedkommende du skal be om å få refundert moms fra. Gebyr fra Posten på toppen av det hele får du også.

Autodoc har jeg nettopp handlet fra og det har jeg gjort siden ca. 2021. Aldri hatt noen problem med moms. Det eneste er at de kan pakke litt dårlig noen ganger. Fikk refundert en billig vare (150 kr) der skaden var av betydning, selv om de var litt mindre fremoverlente på akkurat det enn butikker i Norge.

Jeg er innlogget på både PC og App. Leter som regel opp på PC og legger til wishlisten og følger med på pris på app. Før var mandag billigst, med noen % ekstra på kveld. Nå kan det fort være billigst på tirsdag også. % - rabatten har nå blitt litt hipp som happ, varierer masse avhengig av vare. Venstre del kan være -40 % og symmetrisk speilvendt høyre del - 46 %. Noen ganger vises ikke prosenten i app i det hele tatt, men varen er billigere enn da den ble annonsert med f.eks. -12 %. Hele poenget er nok at man skal slite med å få en stor og god bestilling der alt har god rabatt.

Strategien min er egentlig å lempe inn "mye" på wishlisten og følge med, gjerne via screenshots av pris. Når man har nok til gratis frakt så kjøper man en bulk, men da forutsetter det at man planlegger en del framover og ikke har akutt behov til å kjøpe noe der og da. Noe av ekstra ulempen det siste året eller to er at kronekursen går ad undas, så det blir enda en faktor i puslespillet. Leveringstiden varierer litt, men ettersom man pga. tidspunktet for mest prisavslag sjeldent bestiller før mandag/tirsdag så kommer prøvene som regel i løpet av påfølgende uke.

Endret av E.C.
skrivefeil
Skrevet (endret)

Har handlet masse på Autodoc. Hentet deler fra de senest i dag. Aldri fått noe betalingskrav ut over det som oppgis i nettbutikken (eller appen, som jeg bruker) deres. Levering tar i snitt 1-1,5 uke om delene er på lager. 
Sjekker slltid delenr opp mot realoem, og har fortsatt tilgode å få feil. Godt fornøyd  Eneste innvendingen min er at prisene deres er litt som børsen. Varierer nesten fra dag til dag. Men i snitt betydelig billigere enn Koed og GS  støtter sånn sett taktikken med å fylle opp ønskelisten og følge med litt over tid om ikke ting haster  

Eurodel har jeg aldri prøvd, og kan ikke uttale meg. 

Endret av *MrB*
  • 1 month later...
Skrevet

Her kommer dagens (og min første) erfaring med Eurodel. Bestilte spesifikt en Valeo kupevifte til min E39. Den var utsolgt mange plasser, men tilsynelatende på lager hos Eurodel, til en del høyere pris enn f.eks. Autodoc. Sporingsnummeret kom etter noen dager og i dag fikk jeg bekreftelse på at delen er sendt. En vifte fra Nissens, uten at dette var verken spesielt uthevet eller varslet på forhånd. Nissens-vifte hos Autodoc i dag koster ca. 35 % mindre enn hva jeg har betalt her. Så her har jeg sittet i 6 dager og ventet på en Valeo vifte og når den er utsolgt swapper de inn en annen. Å spørre om det er greit på forhåndt har visst glippet her.

Han jeg pratet med hos kundeservice var hyggelig og ålreit og sendte meg returinfo, men det var litt kjedelig for en som meg som cherry-picker deler basert på OE-leverandør av en gitt del. Hadde beskjeden om at de ikke hadde akkurat den delen kommet med en gang og før alternative deler var pakket inn og sendt så hadde det vært noe annet. Det er jo en type butikk som har "premium", "budget" og "price/performance"-kategorisert varene sine, så her kan de sikkert finne på å swappe ting i stillhet så lenge det fortsatt er innenfor den samme kategorien. Når f.eks. verktøy fra både Hazet og KS Tools ligger i samme bunke så er det i alle fall noe å være obs på.

Skrevet

Det med at deler blir byttet ut i et annet merke har jeg opplevd nylig på Autodoc.

Bestilte Brembo bremseklosser, men fikk Textar pakket inn i Brembo-eske. De kosta egentlig 1000kr mer så det var sånn sett en bonus. 

Fikk også Ridex istedet for Denckerman håndbremsesko. 

Ingenting av dette ble sagt i fra om så ser ut som man praktiserer "samme kvalitet"-prinsippet her også. 

Skrevet
1 minutt siden, Lars89 skrev:

Det med at deler blir byttet ut i et annet merke har jeg opplevd nylig på Autodoc.

Bestilte Brembo bremseklosser, men fikk Textar pakket inn i Brembo-eske. De kosta egentlig 1000kr mer så det var sånn sett en bonus. 

Fikk også Ridex istedet for Denckerman håndbremsesko. 

Ingenting av dette ble sagt i fra om så ser ut som man praktiserer "samme kvalitet"-prinsippet her også. 

Har kun bestilt Ridex deler fra Autodoc til min e87 hos Autodoc, men har hørt om andre som har bestilt kjente merkevarer også fått dårligere derfra ja.

Hos Eurodel har jeg alltid fått det jeg har bestilt.

Skrevet

@Lars89

Når du sier det så har jeg opplevd dette på Autodoc med ABS-ringer til E9x. Der ble det dog byttet om på allerede i appen. Trodde at jeg hadde blingset første gangen, men på runde nr. 2 så jeg at jeg trykte "kjøp" på en ting, men så lå det noe annet i kurven etterpå. Akkurat her hadde ikke det så mye å si når det ikke eksisterer noe originalt og alt er hipp som happ.

Skrevet (endret)

La inn min første ordre hos eurodel onsdag kveld.

Status da var at de skulle sende i dag.

I etterkant så jeg at noen av varene mine var markert "ikke på lager" og spurte derfor om de kunne bekrefte at pakken blir sendt i dag eller jeg blir sittende å vente i dagevis på at noe skal plutselig dukke på lager.

Fikk da kjapt melding og svar, hvor støtdempere ( som jeg hadde valgt og som sto som "på lager" også nå var byttet til annet merke og beskjed om at de gjør sitt beste med å få det sendt i dag. 

Så kanskje var varen jeg var bekymret for, plukket til min ordre og det deretter ble tomt og motsatt på demperne, blir spennende. :)

Foreløpig er jeg optimist

Bestillingen jeg sendte inn samme dag på gsbildeler har jeg allerede plukket opp fra postkontoret, ( i går ) men de hadde dessverre ikke alt denne gangen. Så ser ut som jeg ikke får fikset noe bil denne helgen.

Endret av TorsteinAa
Skrevet

Du får følge med. Jeg fylte nettopp ut en forespørsel om retur, nettopp pga. triks og miks som de driver med. Vifta jeg bestilte kostet 1479 kr. Den de byttet til koster 1413 kr hos de. At en butikk så bekymringsfritt og uten forvarsel både bytter vare til en billigere en og putter prisdifferansen som går deres vei rett i lomma er både kleint og lite profft.

Skrevet

Før i tiden var ikke Autodoc momsregistrert, og da kom det toll og moms i i tillegg. Men I dem 3-4 siste årene  har dem inkludert moms (registrert i VOC registeret.....og krever inn moms til norge). Ingen problemer så langt. Har fått det jeg har bestilt. noen ganger med litt lang leveringstid. Men fått korrekt vare til avtalt pris. Bestiller ikke fra Autodoc om det haster. Men dem er knallgode på pris om man følger litt med, og kjøper når totalprisen på bestilling er lavest.

Skrevet

La inn min første ordre hos eurodel onsdag kveld.

Status da var at de skulle sende allerede fredagen. Den ble satt til sendt etter helga og kom med posten ( jeg tok helt hjem) tirsdag kveld her i Oslo.

• 4 months later...
Skrevet (endret)

Alt blir visst bare billigere og billigere. Kjøpte Brembo-skiver fra Autodoc i vår, kostet nesten kr 1100 pr. stk. Ikke akkurat dyrt.

Nå koster de samme kr 850. Fortsatt produsert i Kina, men allikevel.

Ellers er jeg fornøyd med Eurodel, har kjøpt litt der også de siste 4-5 årene. 

Endret av teerex
  • 3 months later...
Skrevet (endret)

Drar opp igjen denne, da jeg akkurat har oppdaget at både Autodoc og Eurodel har begynt å selge bremseskiver og fjærer kun parvis. 
Forsåvidt greit nok, da dette er deler som skal/bør byttes parvis, men for min del litt frustrerende da jeg byttet til Bilsteinfjærer fremme for fire måneder siden, og nå står med en knekt fjær igjen. Menmen, fortsatt billigere å kjøpe to nye Bilsteinfjærer hos Autodoc enn èn OEM. 

Endret av AndersJH
Skrevet
On 2/5/2025 at 10:10 PM, AndersJH said:

Forsåvidt greit nok, da dette er deler som skal/bør byttes parvis, men for min del litt frustrerende da jeg byttet til Bilsteinfjærer fremme for fire måneder siden, og nå står med en knekt fjær igjen. Menmen, fortsatt billigere å kjøpe to nye Bilsteinfjærer hos Autodoc enn èn OEM. 

Fjærene holdt altså hele 4 måneder, også gidder du å montere på samme skiten enda en gang?  

Skrevet

Uoriginale fjærer er virkelig en jungel. 

Har opplevd fjærer som blir deformert under montering, som ikke ligger riktig i fjærskåler, feil antall runder, feil lengde og skremmende mange som brekker etter noen få måneder. 

Alle er såkalt "sjekket opp mot original delekatalog" og kjøpt via norske grossister.

Men Bmw sin leverandør sliter jo tydeligvis med kvaliteten de også når fjærer knekker etter under 100k km.

I verste fall ryker jo både dekk og forskjerm++ hvis bruddet skjer i fart. 

Skrevet

Kan dele min erfaring med Skruvat og bestillingen jeg la inn på Black Friday. Jeg kjøper ikke stort på BF, men pleier å kjøpe motorolje for det kommende året når det er litt billigere.

Spoiler

Pakken min ankom sånn:

image.thumb.jpeg.1199a49c2c084643ba6bbda2c823eebb.jpeg

image.thumb.jpeg.fceac0ef26609bfa3208cb6496fc403e.jpeg

Det var jo veldig praktisk da jeg ba samboeren om å plukke den opp på veien hjem. Så måtte en ekstra tur hjem for å hente en balje. Pakket ut og det var klart tydelig mindre olje i den ene flasken:

image.thumb.jpeg.acabf88d5c8b0b0cd5a9a54d0e3dfe36.jpeg

Skyter en e-post til Skruvat med bildene og tenker at her sender de vel bare en ny flaske på 1 L (eller 4 L for å være litt hyggelige) og så har vi saken ut av verden. Post i butikk hadde også registrert skaden ved ankomst.

Svaret jeg får: "du må bruke vårt returskjema".

Greit, ikke superservice, men kan til dels forstå slike skjemaer. Fyller ut et skjema og får i retur: "Det er ikke nok bilder av emballasjen fra alle vinkler, du har ikke tatt bilder av innpakkingen og pakkematerialet". Og det er ikke sånn at jeg kan legge til mer info her, nei nei, denne returforspørselen er avvist og stengt, så du må starte alt på nytt. Fordi de muligens skal prøve å henge det på transportøren Bring.

Altså, de har puttet flaskene med olje i hver sin pose for å forsikre seg mot lekkasjer, men samtidig så har de slengt dem inn i en pappeske uten noe pakkemateriale, så de kan bare skli fra side til side der. Da må jeg lage en 3. henvendelse og vise til sprekken i flaska som skyldtes deres dårlige innpakning: 

image.thumb.jpeg.29c87da90a1f225a8a4e201e2866f0f7.jpeg

Og grave ut pappeska fra søpla for å vise at den ikke var skadet:

image.thumb.jpeg.cf82a421be027a88860a1709009a328c.jpeg

Og at de hadde poser:

image.thumb.jpeg.724eea93005ed0a02058f1585d6824c0.jpeg

Og det er jeg som må "bevise" hvordan de har pakket inn deres egne pakke (som for øvrig ser ut til å være pakket av en robot, basert på eska, så bør da være mulig å vite nøyaktig hva som er oppi den). Da måtte gå med disse bildene av pakkematerialet:

image.thumb.jpeg.acf0eddad4a34d5422a1c1b6d8ce2a7f.jpeg

image.thumb.jpeg.3966c35c0ae9138846fe8055d2a7bc93.jpeg

image.thumb.jpeg.53aa00162bb17ccf30eaa1065870dbf7.jpeg

Og vipps så var returen plutselig godkjent.

Det er dog sånn at du får penger i retur og ikke en ny vare. Akkurat her får jeg 3,5 L olje "gratis" i bytte mot krangling over internett, men om jeg hadde ventet ut et tilbud på BF og fått en vare som har blitt skadet i transport og som ikke kan brukes så ville det være ganske dårlig deal å få igjen penga når alle prisene hos konkurrentene har gått opp. Også dårlig deal om jeg hadde kjøpt denne olja til et oljeskift som skulle gjøres straks etter mottak og halvparten av olja hadde lekket ut fordi de ikke gidder å pakke inn ordentlig. Blir ikke bestilling hos Skruvat i 2025 for å si det sånn, må i så fall være et eksepsjonelt bra tilbud for at jeg skal vurdere de igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...