Gå til innhold

Stenging av 2G nett


Anbefalte innlegg

Ryktene om at teleoperatører vil stenge 2G nettet i 2025 bekymrer meg, da min 2017 F34 bruker 2G nettet for datatrafikk aka live oppdatering av trafikk som jeg bruker hele tiden.

Vil BMW komme med noe retrofit eller er det andre muligheter for å unngå å havne "off the grid" for en som ikke har Apple produkter, vil gjerne fortsette å bruke det som er Integrert i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet noen som har retrofitted 4G ATM på F3x men det er utført av en bedrift i Belgia, vet ikke hva må til eneste jeg vet at det er mulig. Han som eide bilen viste heller ikke hva ble gjort akkurat men det involverer mye små detaljer mener jeg. 
 

Nå har jeg ikke problemet så har ikke skrevet alt ned men husker noen ting

 

1) Må loddes om SIM-kortet fra ATM / TCM eller bestille ny fra forhandler for koble opp til ConnectedDrive

2) Det var også noen greier med mikrofonen siden den går gjennom ATM’en med 4G modulen

3)Må ha NBT EVO 

4) Ukjent hva ellers må kodes

 

Nå ha jeg ikke legget innsats i det siden jeg har en bil med 4G… 

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kan håpe på at BMW eller andre ser en forretningsmulighet og at det vil komme kit/retrofit muligheter hvis stengingen blir en realitet.

De vil jo miste business på dette, fra meg så er det snakk om Map Update, connected booster til ca 1500,- i året.

Blir Android Auto som er alternativet for min del, må ha live traffic på nav.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg at BMW vil komme opp med noe her. Bilene det gjelder er rett og slett for gamle. Dette har forøvrig vært diskutert før, både på dette foraet og internasjonalt. Noen har sågar vært i kontakt med BMW om saken, uten å bli særlig klokere. 
 

Skal det komme en løsning på dette, så kommer det nok fra en annen aktør enn BMW. Jeg har jo en bil som blir rammet av dette, men har ikke løftet så mange steiner for å finne ut av det ennå. Tror kanskje jeg ville begynt med å spørre bimmerfiks da. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nedstengningen av 2G-nett begynner å bli et aktuelt tema, og fra nasjonalt hold er det noen skriverier om at rundt 700 000 norske biler vil miste sin kontakt med nødnettet. Det virker om om bransjeorganisasjonene jobber med å finne løsninger, men foreløpig er vel dette er særnorsk fenomen på lik linje med DAB/FM-saken.

I USA saksøkte bøttevis av BMW kunder BMW NA, slik at det ble lansert en TCB-US-4G for ettermontering i amerikanske biler. Dette var en ettermontering til rundt $6-800 ferdig kodet og koblet opp mot ConnectedDrive-server hos forhandler.

Om det er ønskelig å fortsatt opprettholde funksjoner som f.eks remote, RTTI etc., er det nok viktig at man selv aktivt også pusher BMW litt. Jo flere som pusher, desto vanskeligere blir det å overse utfordringen.

Jeg har pushet litt og fikk dette til svar;

"Regarding solutions for the 3G networks shutting down, we don't have a solution available for the Norwegian market as of yet. 

BMW is working on solution regarding this matter, and as soon as we have a solation it will be communicated to you as a customer.

In the beginning of 2025, all the customers that are affected by the 2G / 3G-shutdown will be contacted and informed about the situation together with the implications for them.

Hope we have been able to give some clarity regarding the matter.

Wishing you a good day!"
 

Det ser i alle fall ut til at BMW erkjenner problematikken og at det tilsynelatende jobbes med en tilsvarende løsning som USA med en potensiell TCB-ECE-4G. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender mail til alle andre steder enn BMW Norge. Denne gangen gikk det mail til ConnectedDrive (bmw-connecteddrive@bmw.de). De vil ivrig forsøke å få deg til å sende mail til BMW Norge, men de svarer deg likevel ut når du ber om ikke å bli henvist dit. Ellers er det effektivt å bruke kontaktskjema på den tyske nettsiden, og så får man heller da bare legge inn en tysk adresse til en BMW forhandler. Bakdelen da er at du må endre adresse tilbake til din norske i myBMW appen siden det flettes/endres der også iht. kontaktskjemaet (mest sannsynlig endrer kundeveilederen kundekortet ditt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ringe de når jeg sitter i bilen og kjeder meg :P Og etter andre gang be jeg de om å eskalere saken og sende meg svar på epost. Har stortsett fått svar og til og med en gang det var black friday rabatt i Tyskland og Nederland men ikke i Norge så maste jeg på de og fikk til slutt svar fra BMW.de at det aldri vært black friday i norden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...