Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryktene om at teleoperatører vil stenge 2G nettet i 2025 bekymrer meg, da min 2017 F34 bruker 2G nettet for datatrafikk aka live oppdatering av trafikk som jeg bruker hele tiden.

Vil BMW komme med noe retrofit eller er det andre muligheter for å unngå å havne "off the grid" for en som ikke har Apple produkter, vil gjerne fortsette å bruke det som er Integrert i bilen.

Skrevet (endret)

Jeg vet noen som har retrofitted 4G ATM på F3x men det er utført av en bedrift i Belgia, vet ikke hva må til eneste jeg vet at det er mulig. Han som eide bilen viste heller ikke hva ble gjort akkurat men det involverer mye små detaljer mener jeg. 
 

Nå har jeg ikke problemet så har ikke skrevet alt ned men husker noen ting

 

1) Må loddes om SIM-kortet fra ATM / TCM eller bestille ny fra forhandler for koble opp til ConnectedDrive

2) Det var også noen greier med mikrofonen siden den går gjennom ATM’en med 4G modulen

3)Må ha NBT EVO 

4) Ukjent hva ellers må kodes

 

Nå ha jeg ikke legget innsats i det siden jeg har en bil med 4G… 

 

Endret av mr.pingu
Skrevet

Kanskje man kan håpe på at BMW eller andre ser en forretningsmulighet og at det vil komme kit/retrofit muligheter hvis stengingen blir en realitet.

De vil jo miste business på dette, fra meg så er det snakk om Map Update, connected booster til ca 1500,- i året.

Blir Android Auto som er alternativet for min del, må ha live traffic på nav.


 

Skrevet (endret)

Kan aldri tenke meg at BMW vil komme opp med noe her. Bilene det gjelder er rett og slett for gamle. Dette har forøvrig vært diskutert før, både på dette foraet og internasjonalt. Noen har sågar vært i kontakt med BMW om saken, uten å bli særlig klokere. 
 

Skal det komme en løsning på dette, så kommer det nok fra en annen aktør enn BMW. Jeg har jo en bil som blir rammet av dette, men har ikke løftet så mange steiner for å finne ut av det ennå. Tror kanskje jeg ville begynt med å spørre bimmerfiks da. 

Endret av *MrB*
  • 4 months later...
Skrevet

Nedstengningen av 2G-nett begynner å bli et aktuelt tema, og fra nasjonalt hold er det noen skriverier om at rundt 700 000 norske biler vil miste sin kontakt med nødnettet. Det virker om om bransjeorganisasjonene jobber med å finne løsninger, men foreløpig er vel dette er særnorsk fenomen på lik linje med DAB/FM-saken.

I USA saksøkte bøttevis av BMW kunder BMW NA, slik at det ble lansert en TCB-US-4G for ettermontering i amerikanske biler. Dette var en ettermontering til rundt $6-800 ferdig kodet og koblet opp mot ConnectedDrive-server hos forhandler.

Om det er ønskelig å fortsatt opprettholde funksjoner som f.eks remote, RTTI etc., er det nok viktig at man selv aktivt også pusher BMW litt. Jo flere som pusher, desto vanskeligere blir det å overse utfordringen.

Jeg har pushet litt og fikk dette til svar;

"Regarding solutions for the 3G networks shutting down, we don't have a solution available for the Norwegian market as of yet. 

BMW is working on solution regarding this matter, and as soon as we have a solation it will be communicated to you as a customer.

In the beginning of 2025, all the customers that are affected by the 2G / 3G-shutdown will be contacted and informed about the situation together with the implications for them.

Hope we have been able to give some clarity regarding the matter.

Wishing you a good day!"
 

Det ser i alle fall ut til at BMW erkjenner problematikken og at det tilsynelatende jobbes med en tilsvarende løsning som USA med en potensiell TCB-ECE-4G. 

Skrevet

Sender mail til alle andre steder enn BMW Norge. Denne gangen gikk det mail til ConnectedDrive (bmw-connecteddrive@bmw.de). De vil ivrig forsøke å få deg til å sende mail til BMW Norge, men de svarer deg likevel ut når du ber om ikke å bli henvist dit. Ellers er det effektivt å bruke kontaktskjema på den tyske nettsiden, og så får man heller da bare legge inn en tysk adresse til en BMW forhandler. Bakdelen da er at du må endre adresse tilbake til din norske i myBMW appen siden det flettes/endres der også iht. kontaktskjemaet (mest sannsynlig endrer kundeveilederen kundekortet ditt). 

Skrevet

Jeg pleier å ringe de når jeg sitter i bilen og kjeder meg :P Og etter andre gang be jeg de om å eskalere saken og sende meg svar på epost. Har stortsett fått svar og til og med en gang det var black friday rabatt i Tyskland og Nederland men ikke i Norge så maste jeg på de og fikk til slutt svar fra BMW.de at det aldri vært black friday i norden. 

  • 1 month later...
Skrevet

Ser ut som det kan være noen utsettelser på trappene; er visstnok ikke bare eldre BMW’er som bruker 2G, men også melkeroboter, “120.000 trygghetsalarmer, 35.000 heiser, og et høyt antall vann- og avløpsinstallasjoner baserer seg på 2G-teknologi, anslår Norsk kommunalteknisk forening (NKF)”.

 

https://www.nrk.no/norge/na-apner-regjeringen-for-a-droppe-a-slukke-2g-nettet-neste-ar-1.17121128

Skrevet

Å stenge dette her er jo helt fullstendig uansvarlig. Tenk hvor mange liv nødhjelp assistanse har reddet når folk har kjørt ut på øde veier og sitter fast og ikke kan ringe selv. 

  • 3 weeks later...
Skrevet

Rykende ferske gode nyheter:

IMG_4710.thumb.png.a25235c75f01c1a7b9c52be5360a7cfa.png
 

ifølge BMW ConnectedDrive som jeg prata med på mail, er det 3G SIM i 530’en vår fra 2016, som skulle bli lagt ned sammen med 2G-nettverket. Av den grunn fikk jeg ikke kjøpe RTTI for mer enn et halvt år på denne bilen nå. På i3’en med 4G kjøpte jeg for 1 år.

Skrevet (endret)

Je

On 5/16/2024 at 5:47 PM, mr.pingu said:

Jeg vet noen som har retrofitted 4G ATM på F3x men det er utført av en bedrift i Belgia, vet ikke hva må til eneste jeg vet at det er mulig. Han som eide bilen viste heller ikke hva ble gjort akkurat men det involverer mye små detaljer mener jeg. 
 

Nå har jeg ikke problemet så har ikke skrevet alt ned men husker noen ting

 

1) Må loddes om SIM-kortet fra ATM / TCM eller bestille ny fra forhandler for koble opp til ConnectedDrive

2) Det var også noen greier med mikrofonen siden den går gjennom ATM’en med 4G modulen

3)Må ha NBT EVO 

4) Ukjent hva ellers må kodes

 

Nå ha jeg ikke legget innsats i det siden jeg har en bil med 4G… 

 


Jeg har også en god nyhet til:
Jeg kan bekrefte at NBT EVO + ATM retrofit og litt goodwill fra BMW (registrere en brukt ATM på annet VIN)  har funket på en i3 (2014) :) 
ATM og EVO NBT må flashes med riktig VIN og så kjøpe en FSC repair-pack for det og så måtte BMW registre ATMen til VIN. Etter det hadde vi 4G ATM i en 2014 i3. Samt Apple CarPlay :)  

Jeg har også hørt(men ikke bekreftet selv) at lodding SIM-kortet ut fra TCB og lodde det in i ATM lar seg gjøre, så trenger man ikke BMW for registrere den ATM'en til spesifikk VIN. Det skal være nemlig sånn at i databasen på BMW-servere det er bare relasjon mellom IMSI (ikke IMEI) og VIN. 



 

Endret av mr.pingu
Skrevet

Liten update angående overstående om man skal ha en brukt ATM og gå veien til aktivering hos BMW. Gamle T1 versjon kan ikke blir aktivert hos BMW lenger.  Det er viktig at det er den av nyere versjon som har «EUICC ID». Altså T2 versjon! 

ATM-01 T2-ECE-4G

Den skal vises eUICC ID i ISTA og stå på utsiden av ATMen. 

41eedbc0-8d68-40e9-84b4-85e8193f3820.jpeg.40763e9c2b266b905d7cc8d8a9e4e454.jpeg

Herunder bilder av en feil ATM. Her skal vi forsøke lodde metoden på ;) Så ta Simkortet fra TCB og lodde den inn.4dfe6bb5-0703-42aa-b9e0-cfca88f64be2.thumb.jpeg.f1a6dc7ba8d6b51ce87a895975970f16.jpeg

85c1b492-d4d5-4ccc-b277-230a965be908.jpeg.bdd12a94562e6cc81879b98984ca3385.jpeg

 

 


 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...