Gå til innhold

Hjelp til valg av ny bil (G11 750d eller 740le). Ny bil kjøpt!!


Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Ingvaldsen said:

det du skriver er helt irrelevant, 40e og 50d kan på ingen måte sammenlignes. det blir som å sammenligne en moped og R sykkel. når trådstarter allerede spekulerer på 50d så regner jeg med pengebiten er iorden.

Er det irrelevant å ville spare penger? 

Forresten var det ikke jeg som sammenlignet de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ove67 skrev:

Er det irrelevant å ville spare penger? 

Forresten var det ikke jeg som sammenlignet de to.

spare penger og bmw 7 serie går ikke akkurat hånd i hånd, kanskje toyota er tingen da ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2024 at 10:15 PM, Fredrik 90 said:

Og sett fra ett verdiperspektiv så vil en G70 740d holde verdien langt bedre enn i7, som kanskje må være en av de mest ukurante bilene på bruktmarkedet. En ting er at det er en 7-serie, en modell som ikke akkurat er kjent for god andrehåndsverdi. Noe annet er at det er en elbil, en biltype som heller ikke akkurat er synonymt med god andrehåndsverdi. Kombiner så disse to faktorene i en og samme bil…grøss og gru 😅

 

Da gikk jeg mer inn i detaljene her. Som sagt ligger det INGEN G70 740d på finn.no - så det er ikke et alternativ. Da må jeg bruktimportere. Finner altså at billigste ca. to år gamle G70 740d og billigste i7 ligger rundt 75 000 EUR (nettopris = eksl. tysk moms) hos tyske merkeforhandlere.

Prisen i norske kroner før avgifter blir for begge ca. 850 000 NOK. 

Så var det avgifter på dieselen. Den har 25% moms fra første krone. Det blir 211 000 NOK. Så kommer engangsavgiften. CO2-utslippet var oppgitt til 171 g/km. Knotter dette inn i Tolletatens kalkulator: kr. 435 000 i engangsavgift, takk! Staten har tydeligvis skrudd opp avgiftene på fossilbiler horribelt siden jeg importerte fossilbil sist 😧😦

Totalpris for en to år gammel G70 740d ca. 1,5 MNOK!!

Så var det i7'en. Kun moms på beløp over 500 000. Det blir her kr. 87 000. Bilen har ikke engangsavgift, men en vektavgift som for 2700 kg tunge i7 med bruksfradrag blir kr. 24 000.

Totalpris for i7'en blir 960 kNOK.

Så hvis jeg hadde hatt veldig lyst å sponse staten med en drøy halvmillion ekstra i skatt, kan jeg jo velge dieselbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ove67 skrev:

Da gikk jeg mer inn i detaljene her. Som sagt ligger det INGEN G70 740d på finn.no - så det er ikke et alternativ. Da må jeg bruktimportere. Finner altså at billigste ca. to år gamle G70 740d og billigste i7 ligger rundt 75 000 EUR (nettopris = eksl. tysk moms) hos tyske merkeforhandlere.

Prisen i norske kroner før avgifter blir for begge ca. 850 000 NOK. 

Så var det avgifter på dieselen. Den har 25% moms fra første krone. Det blir 211 000 NOK. Så kommer engangsavgiften. CO2-utslippet var oppgitt til 171 g/km. Knotter dette inn i Tolletatens kalkulator: kr. 435 000 i engangsavgift, takk! Staten har tydeligvis skrudd opp avgiftene på fossilbiler horribelt siden jeg importerte fossilbil sist 😧😦

Totalpris for en to år gammel G70 740d ca. 1,5 MNOK!!

Så var det i7'en. Kun moms på beløp over 500 000. Det blir her kr. 87 000. Bilen har ikke engangsavgift, men en vektavgift som for 2700 kg tunge i7 med bruksfradrag blir kr. 24 000.

Totalpris for i7'en blir 960 kNOK.

Så hvis jeg hadde hatt veldig lyst å sponse staten med en drøy halvmillion ekstra i skatt, kan jeg jo velge dieselbilen.

Man kan jo selvsagt sette opp regnestykker som passer fint til sin egen argumentasjon. Men det er jo ett par ting i regnestykke ditt jeg føler det kan være greit å belyse. For det første så får man G70 740d til langt under 75 000 EUR eks tysk moms, får en høvelig grei en for 72 000,-. Men det er ikke snakk om de store summene i forskjell uansett. Men den i7en du har tatt utgangspunkt i her er verd å merke seg at er en i7 edrive 50 som har RWD og mindre batteri. Så det er vel kanskje ikke helt sammenliknbart. 

Å få inn en G70 740d for 1,4 mill er vel kanskje ikke så galt når man ser hva nyere fossile biler koster her i landet nå. For han som skal ha en stor og komfortabel motorveicruiser så kan det være verd pengene over en RWD i7 med begrenset bruksområde og livsfarlig andrehåndsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Man kan jo selvsagt sette opp regnestykker som passer fint til sin egen argumentasjon. Men det er jo ett par ting i regnestykke ditt jeg føler det kan være greit å belyse. For det første så får man G70 740d til langt under 75 000 EUR eks tysk moms, får en høvelig grei en for 72 000,-. Men det er ikke snakk om de store summene i forskjell uansett. Men den i7en du har tatt utgangspunkt i her er verd å merke seg at er en i7 edrive 50 som har RWD og mindre batteri. Så det er vel kanskje ikke helt sammenliknbart. 

Å få inn en G70 740d for 1,4 mill er vel kanskje ikke så galt når man ser hva nyere fossile biler koster her i landet nå. For han som skal ha en stor og komfortabel motorveicruiser så kan det være verd pengene over en RWD i7 med begrenset bruksområde og livsfarlig andrehåndsverdi.

OK -jeg ser det er en til 72 000 Euro. Så 1,45 MNOK ferdig registrert i Norge - greit, sparte knappe 50kNOK der.

Billigste i7xDrive60 altså med største batteri og WLTP 606 km koster ca. 79 000 EUR. Med den rekkevidden og ladehastighet 10-80% på ca. en halvtime tror jeg du skal være temmelig religiøs i ditt elbilhat for å påstå at har "begrenset bruksområde".

BMW i7 xDrive60 Limousine | i7 | BMWi | BMW | Fahrzeuge | IUCP DE BMW Webseite

Den kommer altså da på 1,015 MNOK ferdig registrert. Med den prisforskjellen har jeg med i7 ganske mye å gå på i verditap i forhold til dieselen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Ove67 said:

OK -jeg ser det er en til 72 000 Euro. Så 1,45 MNOK ferdig registrert i Norge - greit, sparte knappe 50kNOK der.

Billigste i7xDrive60 altså med største batteri og WLTP 606 km koster ca. 79 000 EUR. Med den rekkevidden og ladehastighet 10-80% på ca. en halvtime tror jeg du skal være temmelig religiøs i ditt elbilhat for å påstå at har "begrenset bruksområde".

BMW i7 xDrive60 Limousine | i7 | BMWi | BMW | Fahrzeuge | IUCP DE BMW Webseite

Den kommer altså da på 1,015 MNOK ferdig registrert. Med den prisforskjellen har jeg med i7 ganske mye å gå på i verditap i forhold til dieselen. 

 

Det er faktisk verre enn som så. Hvis man i dette tilfellet velger dieselen til 1,45 MNOK, så binder man 435 000 kroner ekstra i forhold til i7'en. De fleste må låne dette beløpet. Kan man ta det inn i boliglånet, kan man slippe unna med en rente på 5,5 %. Det er 435 000 X 0,055 X 0,78 (siste faktor: får 22% rentefradrag) = 18 661 kr/år = 1555 kr/mnd.

Enda verre igjen om man må låne med pant i bilen.

Det begynner å bli veldig dyrt å tviholde på diesel eller bensin.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2024 at 10:15 PM, Fredrik 90 said:

@RNJ har en G11 750d. Kanskje han kan dele noen erfaringer som kan få deg til å velge det eneste riktige alternativet her. 

 

On 6/20/2024 at 11:36 PM, BimmerFan! said:

Jeg har allerede pratet med @RNJ på PM og fått utfyllende svar på det jeg har lurt på angående 750d :) 

Ja, jeg har gitt 750D mine beste anbefalinger! Objektivt sett har jeg ikke bruk for den jeg har, men etter hver kjøretur klarer jeg ikke selge.

Et annet moment i forhold til 740Le er lengden. Om man kjører selv og ikke ofte har folk i baksetet så ville jeg heller ha G11 fremfor G12. Min G11 er lang nok som den er å ratte rundt og ikke minst parkere. Jeg har aldri selv sittet i baksetet i bilen i fart og når jeg har passasjerer med så er det uansett god nok plass. Hadde jeg hatt sjåfør så hadde jeg valgt G12 men ellers passer G11 meg best.

@BimmerFan!: om du holder til i nærheten av Bærum så kan vi ta en tur og få deg overbevist om valg av 750D :). Send en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, RNJ skrev:

 

Ja, jeg har gitt 750D mine beste anbefalinger! Objektivt sett har jeg ikke bruk for den jeg har, men etter hver kjøretur klarer jeg ikke selge.

Et annet moment i forhold til 740Le er lengden. Om man kjører selv og ikke ofte har folk i baksetet så ville jeg heller ha G11 fremfor G12. Min G11 er lang nok som den er å ratte rundt og ikke minst parkere. Jeg har aldri selv sittet i baksetet i bilen i fart og når jeg har passasjerer med så er det uansett god nok plass. Hadde jeg hatt sjåfør så hadde jeg valgt G12 men ellers passer G11 meg best.

@BimmerFan!: om du holder til i nærheten av Bærum så kan vi ta en tur og få deg overbevist om valg av 750D :). Send en PM.

Tusen takk for dine gode resonnementer angående valg av bil. 750d er absolutt det jeg ønsker meg slik ting ser ut nå. Eneste som holder meg litt igjen nå er at den jeg har kikket litt på er litt "labert" utstyrt. 

Lengde er absolutt noe å tenkte på. G11 er lang nok som den er i utgangspunktet. Jeg vil nok helst ha "kort" versjonen, men de finnes så og si ikke å få som G11 i 740e, de fleste er G12. Uansett så utgår nå g11 hybrid :) 

Tusen takk for det @RNJ. Du hører ifra meg dersom jeg skal innover til Bærum. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/21/2024 at 9:19 PM, Ingvaldsen said:

spare penger og bmw 7 serie går ikke akkurat hånd i hånd

90% av alle 7-serie eiere uten nybilgaranti er uenige. Hvor ofte ser man ikke eldre 7ere med servicekvitteringer fra "Kåres Bilekspertise"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Saltkjelen said:

@BimmerFan! Husk at mye kan ettermonteres, da. Det finnes flere vrakbiler i Norge som er relativt godt utstyrte. :) 

Ettermontering koster vanligvis skjorta - hvis det i det hele tatt er mulig. Husker at jeg på min forrige bil, en F10, ville ha ettermontert elektrisk lukking av bagasjelokk. 20 kNOK skulle Baviara ha for det....

Ettermontering av DAB skulle de ha mellom 10 og 20 kNOK for før de fant ut at de ikke ville tilby dette i det hele tatt.

Samme med ettermontering av regnsensor (på en E39 i sin tid). Der fikk jeg aldri noen pris - fikk bare vite at "det går ikke an".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk før jul tilbud fra Bilia på ettermontering av hengerfeste på min 750D: 67 948,44 kr inklusiv MVA. Valgte å takke nei, men sikret meg hengerfeste på i4'en som jeg kjøpte før i år.

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ove67 skrev:

Ettermontering koster vanligvis skjorta - hvis det i det hele tatt er mulig. Husker at jeg på min forrige bil, en F10, ville ha ettermontert elektrisk lukking av bagasjelokk. 20 kNOK skulle Baviara ha for det....

Ettermontering av DAB skulle de ha mellom 10 og 20 kNOK for før de fant ut at de ikke ville tilby dette i det hele tatt.

Samme med ettermontering av regnsensor (på en E39 i sin tid). Der fikk jeg aldri noen pris - fikk bare vite at "det går ikke an".

 

Det der er et ikke-eksisterende problem for mitt vedkommende. Det finnes dedikerte selskaper (og privatpersoner) som gjør denne type jobb. At noe er kostbart skyldes rett og slett at det er en del deler og moduler som ofte hører med. Å ettermontere original DAB er f.eks «ikke bare å kode» og slenge inn en antenne, men det er ny headunit, antenner/antenneforsterker, ny rute etc.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Saltkjelen said:

Det der er et ikke-eksisterende problem for mitt vedkommende. Det finnes dedikerte selskaper (og privatpersoner) som gjør denne type jobb. At noe er kostbart skyldes rett og slett at det er en del deler og moduler som ofte hører med. Å ettermontere original DAB er f.eks «ikke bare å kode» og slenge inn en antenne, men det er ny headunit, antenner/antenneforsterker, ny rute etc.  

Sikkert fint det så lenge du ikke har garantier å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • BimmerFan! changed the title to Hjelp til valg av ny bil (G11 750d eller 740le). Ny bil kjøpt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...