Gå til innhold

Hjelp meg å vurdere en E34 M5 før kjøp


Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer sterkt å hente denne E34 M5. Se finn.no linken.

Har dere noen formening? Virker dette som et bra kjøp? Virker prisen ok?

Bilen ble hellakkert i 2019, ny motor i 1997, importert til norge i 2022.

https://www.finn.no/311461566

 

Se også bilder av understell jeg fikk tilsendt.

 

Takk for hjelpa folkens!

 

Messenger_creation_12f1ae2f-cf6a-4c3c-93d6-e81787ff13f5.jpeg

Messenger_creation_ae7aa731-510e-4e4d-8b4e-e5d4e8a9c68b.jpeg

Messenger_creation_e9d36d76-8eef-4f06-a928-6d22594f6ac2.jpeg

Messenger_creation_b1a5bf95-ff8e-4e3c-acd1-735224975c7b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke oppdatert på prisnivå for E34 M5, men min første tanke var at den var i dyreste laget. Den er jo ikke helt mint, selv om den absolutt ser fin ut. (Men prisene kan jo være i stigning på disse, for alt jeg vet).

Forhandleren kjenner jeg ikke, men km-standen var for 220000km for 2 år siden, så det bør du i hvertfall forlange en redegjørelse for. De opplysningene du tydeligvis har fått mtp motor og lakk, burde også stått i en seriøs annonse etter min mening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, *MrB* skrev:

Er ikke oppdatert på prisnivå for E34 M5, men min første tanke var at den var i dyreste laget. Den er jo ikke helt mint, selv om den absolutt ser fin ut. (Men prisene kan jo være i stigning på disse, for alt jeg vet).

Forhandleren kjenner jeg ikke, men km-standen var for 220000km for 2 år siden, så det bør du i hvertfall forlange en redegjørelse for. De opplysningene du tydeligvis har fått mtp motor og lakk, burde også stått i en seriøs annonse etter min mening.

 

Takk for godt svar.

Dette ble lagt merke til faktisk i går, og spurt han som importerte bilen og han mener det må være feil, for han aner ikke hvor 220 tusen km kommer fra.

 

Bilen ble henta til Norge i 2016 men ikke regga før 2022.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vel ligget til salgs de siste 2 årene? Tungsolgt til den prisen selv om selger er en seriøs bedrift som jeg aldri har hørt noe negativt om. 

Mitt inntrykk er at E34 M5-markedet i Norge er tøft - vanskelig å få tyske priser på disse bilene her til lands da vi har vært vant til å kjøpe de for 80-250 000kr siden det har vært såpass mange av de i landet i forhold til folketallet, samt mange ombygde Essoråner-biler.  Riktignok ble det solgt en Daytona-fiolett Touring i Drøbak for et par mnd siden veldig kvikt, den lå ute til 420k-ish hvis jeg husker riktig.  Men den er et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette var litt i dyreste laget, særlig med litt "uklar" historikk. Denne har ligget ute for salg ganske lenge og det vitner nok om at markeder også synes dette er vel stivt.

Jeg har sett 3,8 litere til salgs i Sverige for vesentlig lavere priser enn dette. Men det går lengre mellom hver gang de dukker opp nå, dessuten så begynner markedet i Sverige å bli utplukka av Europeere som har oppdaget at svenskene ikke har fulgt med i timen på priser.  

Må det være en 3,8? Du sparer deg for en god del penger ved å gå for en 3,6. Jeg synes prishoppet opp til 3,8 er ganske massivt for 25 hester. Dette er 30 år gamle biler så jeg antar at bajaskjøring uansett ikke er formålet her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Fredrik 90 said:

Jeg har sett 3,8 litere til salgs i Sverige for vesentlig lavere priser enn dette. Men det går lengre mellom hver gang de dukker opp nå, dessuten så begynner markedet i Sverige å bli utplukka av Europeere som har oppdaget at svenskene ikke har fulgt med i timen på priser.  

Må det være en 3,8? Du sparer deg for en god del penger ved å gå for en 3,6. Jeg synes prishoppet opp til 3,8 er ganske massivt for 25 hester. Dette er 30 år gamle biler så jeg antar at bajaskjøring uansett ikke er formålet her.  

 

En kamerat hentet en 1992 M5 3.8 sedan med ca 225 000km i Sverige for 47 000 SEK (ca 43 000 NOK) mener jeg, sommeren 2007.

Relativt pen, god og solid bil som funket fjell. Ble dessverre kjørt i hjel og endte opp som delebil for E30er. Ikke rart Sverige ble støvsuget for bra eksemplarer da de var skitbillige! Gikk nok av E34 M5 sedan og touring til 40-80 000kr fra Sverige til Norge på 2000-tallet som endte som delebiler. Litt det samme som alle de billige E36 M3-delebilene folk hentet fra England for 40-60 000kr.

Har ikke kjørt 3.6 selv, men kjørte 25 000km med min M5 Touring med S38B38.  Aldri et feilslag når jeg hadde den - startet og gikk uten problemer.  Grom motor med den ujavne tomgangen og masse moment selv i en grisetung E34.  Eneste ulempen er at den er glad i bensin.  Siste 3 mnd har jeg kjørt S50B32 som brukis, og man merker "slektskapet" til S38 - tomgangen, lyden, momentet...Disse gamle S-motorene er helt fantastiske med en helt egen sjarm, dessuten går de ganske godt selv i 2024.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werther skrev:

Den har vel ligget til salgs de siste 2 årene? Tungsolgt til den prisen selv om selger er en seriøs bedrift som jeg aldri har hørt noe negativt om. 

Mitt inntrykk er at E34 M5-markedet i Norge er tøft - vanskelig å få tyske priser på disse bilene her til lands da vi har vært vant til å kjøpe de for 80-250 000kr siden det har vært såpass mange av de i landet i forhold til folketallet, samt mange ombygde Essoråner-biler.  Riktignok ble det solgt en Daytona-fiolett Touring i Drøbak for et par mnd siden veldig kvikt, den lå ute til 420k-ish hvis jeg husker riktig.  Men den er et unntak.

 

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenker at dette var litt i dyreste laget, særlig med litt "uklar" historikk. Denne har ligget ute for salg ganske lenge og det vitner nok om at markeder også synes dette er vel stivt.

Jeg har sett 3,8 litere til salgs i Sverige for vesentlig lavere priser enn dette. Men det går lengre mellom hver gang de dukker opp nå, dessuten så begynner markedet i Sverige å bli utplukka av Europeere som har oppdaget at svenskene ikke har fulgt med i timen på priser.  

Må det være en 3,8? Du sparer deg for en god del penger ved å gå for en 3,6. Jeg synes prishoppet opp til 3,8 er ganske massivt for 25 hester. Dette er 30 år gamle biler så jeg antar at bajaskjøring uansett ikke er formålet her.  

 

1 time siden, Werther skrev:

 

En kamerat hentet en 1992 M5 3.8 sedan med ca 225 000km i Sverige for 47 000 SEK (ca 43 000 NOK) mener jeg, sommeren 2007.

Relativt pen, god og solid bil som funket fjell. Ble dessverre kjørt i hjel og endte opp som delebil for E30er. Ikke rart Sverige ble støvsuget for bra eksemplarer da de var skitbillige! Gikk nok av E34 M5 sedan og touring til 40-80 000kr fra Sverige til Norge på 2000-tallet som endte som delebiler. Litt det samme som alle de billige E36 M3-delebilene folk hentet fra England for 40-60 000kr.

Har ikke kjørt 3.6 selv, men kjørte 25 000km med min M5 Touring med S38B38.  Aldri et feilslag når jeg hadde den - startet og gikk uten problemer.  Grom motor med den ujavne tomgangen og masse moment selv i en grisetung E34.  Eneste ulempen er at den er glad i bensin.  Siste 3 mnd har jeg kjørt S50B32 som brukis, og man merker "slektskapet" til S38 - tomgangen, lyden, momentet...Disse gamle S-motorene er helt fantastiske med en helt egen sjarm, dessuten går de ganske godt selv i 2024.  

 

Takk for flere gode svar her. 

Tror ikke drn har ligget til salgs i 2 år, den ble solgt relativt kjapt i fjor mener jeg, og nåværende eier har eid den i ett år og har prøvd å selge den igjen en god stund.

Jeg er veldig enig i at prisen er drøy, spesielt med tanke på at historikk er noe ukjent. Nå skal det sies at jeg har snakket med eieren, ikke forhandleren som selger bilen for eieren, og jeg spurte han om 400 tusen er en aktuell pris å la den gå for, noe han syns var greit. Har tenkt i ettertid at en mer rett sum er nok nærmere 350 tusen kr, og det har mange bekreftet som jeg har hatt kontakt med for å spørre om tips. Både venner og fremmede som har kunnskap om disse bilene.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre her, men jeg skal kjøre norge langs om en uke og tenker da å stikke innom å se på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik bil må nok sees og testes, for deretter trå vannet mtp pris. 
E34 er ingen E30, men det blir heller ikke flere av disse bilene på veiene.

Sjekk den ut, masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

En E34 er ingen E30…

Og godt er det! Jeg betaler heller 450 000,- for en E34 M5 enn 700 000,- for en E30 M3. Bortsett fra det kjøredynamiske så er en E34 M5 bedre enn en E30 M3 på alle punkt. Disse bilene er blitt så gamle nå at færre og færre pusher disse på bane. I M5 får man først og fremst sekssylindret motor, bedre ytelser, MYE bedre kvalitet og bredere bruksområder. Å betale nesten dobbelt så mye for en annenrangs bil som E30 er kontra E34 synes jeg er komplett idioti.

Men dette var en avsporing fra tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående prisen så hjalp jeg et klubbmedlem med LMK forsikring på en helt strøken 3,8 for en 6 års tid siden. Når jeg besiktiget den så satt han forsikringsverdien til 350 000.

Sjekk at de spesielle  EDC demperne fungerer. De er svindyre og fikse og er kjent for og svikte. Du ser bilde av bryteren i bilde 61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2024 den 9.31, Rune-K skrev:

Sjekk at de spesielle  EDC demperne fungerer. De er svindyre og fikse og er kjent for og svikte. Du ser bilde av bryteren i bilde 61.

finnes det ikke folk nåda som overhaler disse, eller er det bare tullball ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ingvaldsen skrev:

finnes det ikke folk nåda som overhaler disse, eller er det bare tullball ? 

Jeg er ganske sikker på at jeg har sett firmaer som overhaler disse både i Tyskland og England. Jeg går jo med en drøm om E31 og har sjekket dette ettersom disse ofte har slike dempere 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamerat fikk dem overhalt i Polen med bra resultat og ok pris. 

Uansett om dem virker eller ikke er det på tide med en service etter 30 år. Tetninger blir harde osv, slik er det bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den var omlakkert i 2019 så er det gjort slett arbeid. 
det er synlig bobling av rust på baksiden av døra over tetningslisten i nederkant godt synlig på venster bakdør i enden av listen, kan anes på oversiden av listen mere mot midten av døra på førerdør og ganske ille på høyre fremdør. 
sansynlig omlakkert uten å ta av disse.

undertil ser den jo fin ut, dog må man se nøye under gulvteppene foran og/eller under bilen frem på kanalene, drenasjen på takluke kommer INN i kanalen her og der er det nesten altid råte. 
 

er det ikke skiftet front på denne- de "breie" kom til årsmodel -95, fra sept -94.

"Facelift" var jo populært 90-2000-tallet men ofte i forbindelse med kollisjonskade.

motorbytte, hmm. Disse skal jo gå lett 30-40000mil med rett vedlikehold.

Bilen ser jo generelt pen og ålreit ut men konklusjon er at den nok er noe overpriset tenker jeg. 
den er ikke strøken og må omlakkeres/rustrepareres hverfall delvis(dørene) før det er for seint, den er ikke "matching numbers" lenger med litt brokete historikk. 
 

men hvis du fortsatt er interessert så er rust på noen plassert viktig å sjekke, likeså få noen til se over motoren. Dette er mye penger for en gammel bil.

Men dette er noe av det beste som BMW har laget, jeg kjørte over 110 000km med en -93 M5 touring over 8 år. 
angrer fortsatt at jeg solgte den i 2009...

mvh

Sakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...