norbakken Skrevet Juni 25, 2024 Skrevet Juni 25, 2024 (endret) I fjor høst la jeg ut e28’n for salg. Intensjonen var å redusere antall biler i bilparken, men omtrent samtidig begynte jeg å leke med tanken på å fikse opp en e65 - denne forhatte 7-serien 😂 Var med i budrunden på en sliten 735i med dårlige coiler, men selger solgte bilen til en annen selv om vi hadde en avtale. Bitter som jeg var fant jeg frem en gammel annonse jeg hadde lagret på Finn. Bilen hadde ligget ute lenge, hadde åpenbart noen issues, og var altfor dyr. Jeg tok kontakt med forhandleren og dro til Drammen for prøvekjøring. Juletreet i dashboardet vitnet om feil både her og der, men bilen gikk godt og virket for så vidt å være i grei stand. Etter litt pruting ble det handel og jeg fikk frakta spontankjøpet hjem. Så noen detaljer: - N62B44: 333hk & 450nm. - 266.000km. - Titan-silber. - Sort skinn og forholdsvis godt utstyrt. - Produsert 29.08.2001 (altså en veldig tidlig utgave). - Bestilt ny av BMW Norge Så noen bilder av skjønnheten(?)… Selv om jeg har hatt bilen snart ett år så har det ikke skjedd fryktelig mye, har jobbet mest på e31’n i vinter. Men noe har jeg ordnet, så det kommer noen oppdateringer i ny og ne fremover. Ikke mange e65 i live på forumet her nå så heng dere på 😂 Fornøyd nå, @sveigis? 😉 Endret Oktober 25, 2024 av norbakken Carlsius, PIIIPower, mslello og 13 andre reagerte på dette 15 1
Olaandref Skrevet Juni 25, 2024 Skrevet Juni 25, 2024 Spennende prosjekt, får det nok bra denne i dine hender. 🙂👌 Første som slo meg var øynene, følte jeg hadde sett de før 😅 mr.pingu, Kvasi og norbakken reagerte på dette 3
sveigis Skrevet Juni 25, 2024 Skrevet Juni 25, 2024 Ja nå er jeg fornøyd 😊😊 Byttet ut likes med pokal .😅 Dette er jo virkelig morro for en e65 mann som meg . Og her gleder jeg meg til å følge . Ja dette må jo være en av de første som kom her . Og så gode de er å kjøre ikke minst . Nei dette var bra Einar 😊 norbakken reagerte på dette 1
norbakken Skrevet Juli 12, 2024 Forfatter Skrevet Juli 12, 2024 På bildene i annonsen hadde bilen sorte interiørlister noe jeg synes er veldig pent. Samtidig stusset jeg litt over dette da jeg trodde sort høyglans var tilvalg av typen Individual. Det viste seg fort at listene var lakkert med heller varierende resultat. Kom over et interiør med standard treverk og handlet dette, jobben med å bytte over er ganske omfattende og jeg tok dashboard og midtkonsoll i første omgang. For å bytte listene i dørene er det like greit å bytte hele dørsiden. En titt på bukk kunne også understreke at bilen har levd et langt liv med mye salt på østlandet, har aldri sett en diff som er sååå rusten. Det samme gjelder bremserør og braketter. Ut over dette ser understellet ok ut. Jeg handlet også inn en del deler til service, deriblant nye bremser rundt om og deler av veivhusventilasjonen som er kjent for å gå tett på disse motorene. Det fulgte forresten med en mengde ræl i bilen 😂 Lar meg stadig imponere av at folk ikke rydder før de selger. Fikk med spacere og bolter, ABS-enhet, en hjulnøkkel pluss mye annet søppel 😜 sveigis, CHNilsen, ///M-ini95 og 6 andre reagerte på dette 9
norbakken Skrevet September 18, 2024 Forfatter Skrevet September 18, 2024 Ett av prosjektene med 745’n har vært å rydde opp i hovedlyktene - her var det litt å ta tak i. For det første var det boret hull og trukket noen ledninger mellom lyktene, og i tillegg var begge lyktebrakettene knekt så det var i stor grad én eller to skruer som holdt alt sammen. Falmet plastglass er heller ikke ukjent så her måtte det gjøres en jobb. Bort med ettermonterte ledninger og på plass med nye deksel og braketter. Glassene ble ikke bra, men de ble litt bedre. Her må nok nye glass på plass om det skal bli helt 100 (men skulle aller helst hatt lykter med hvit blink… 🙄) Tåkelysene var heller ikke noe særlig, så de fikk seg en liten oppgradering de også. wSax, ///M-ini95, paukri og 7 andre reagerte på dette 10
sveigis Skrevet September 18, 2024 Skrevet September 18, 2024 Detaljer som gjør at alt blir så meget bedre Einar.😊 Morro å se at du bruker tid på den . norbakken reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet September 18, 2024 Skrevet September 18, 2024 Artig prosjekt dette her, godt noen gir nytt liv til disse bilene. Dette var virkelig en teknisk tour de force da den ble lansert i 2001, alle andre konkurrenter så ut som 15 år gamle biler 👍 Hvor fikk du tak i veivhus ventilasjon? Jeg har samme maskineri i min E61 og lurer litt på å bytte dette preventivt men finner ikke dette. norbakken reagerte på dette 1
norbakken Skrevet September 18, 2024 Forfatter Skrevet September 18, 2024 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Artig prosjekt dette her, godt noen gir nytt liv til disse bilene. Dette var virkelig en teknisk tour de force da den ble lansert i 2001, alle andre konkurrenter så ut som 15 år gamle biler 👍 Hvor fikk du tak i veivhus ventilasjon? Jeg har samme maskineri i min E61 og lurer litt på å bytte dette preventivt men finner ikke dette. Det virker som at deler av veivhusventilasjonen er utgått til disse motorene, men jeg byttet membranen i hvert doppdeksel og så rengjorde jeg bare rørene imellom etter beste evne. Blir nok å ta av toppdekslene også for å få rengjort skikkelig på innsiden. Har sett litt på «Timm’s BMW repairs and information» på YouTube. Han har en 645Ci som han gjør mye med, og han påstår langt på vei at N62’ens dårlige rykte på oljeforbruk og ventiltettinger ofte handler om tett veivhusventilasjon som gir følgeskader. Ny membran og rengjøring av systemet i ny og ne bør hjelpe. Membranen får du kjøpt overalt. Fredrik 90 reagerte på dette 1
norbakken Skrevet Oktober 24, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2024 (endret) Alle gode ting er tre? Vel, i går havnet det enda en 7-serie i garasjen, men denne gangen en e38. Har aldri kjørt eller eid en slik før, og når en kollega svært gjerne ville selge den til meg, for en forholdsvis grei penge, så ble 7’ern min. Lager ikke en egen tråd på denne da tanken egentlig er å selge den videre til våren, men kan jo skrive litt for det. Bilen det er snakk om er en 728 produsert i mars 1996. Den har den «nye» steptronic-kassen, er Fjordgrau og har komfortstoler i sort skinn. Etter 289k km har den åpenbart sine skjønnhetsfeil og mangler, men jeg håper og tror at det er litt bil igjen. Den ble hvert fall EU-godkjent for to uker siden 😎 Dagen i dag gikk med til en etterlengtet utvendig vask - det må være flere år siden sist! Interiøret er i samme kategori. Uheldigvis røyk en kjøleslange da den lå imot ac-kompressoren så akkurat nå står den ganske i ro… Får også ro i sjelen av å fikse bulkete skilt, kan hende det bare er meg 😂 Noen bilder etter timesvis med vask: I kveld fikk jeg tak i nytt relé til forseten, og vips kunne jeg regulere disse igjen. Ellers er jeg på jakt etter følgende, så om noen har noe liggende så er det bare å rope ut 🤩 - 4:3 Navi/radio. Min er død. - Speilkåpe høyre side. - Antenne til bakruta. - Oransje blinkelys foran 😏 Endret Oktober 24, 2024 av norbakken StigJ, wSax, sveigis og 7 andre reagerte på dette 10
viggo E34 Skrevet Oktober 30, 2024 Skrevet Oktober 30, 2024 Hærlig bilpark dette E38 var lenge på ønskelista etter første transporter filmen 😅 men ble aldrig noe av. E65 ser forsåvidt komfy ut men den er en litt merkelig modell 😅 E31 er jo bare en perle da norbakken reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå