Gå til innhold

SportyMorty sin fabrikknye G61 520d xDrive M Sport Pro


Anbefalte innlegg

image.thumb.jpeg.8c5c27f2be4a84fae8410b5be1dd383f.jpeg

image.thumb.jpeg.899666444417edc460d1ebeefd2e208a.jpeg

image.thumb.jpeg.6d7c7fbe1829652dbb6baa01c48c0075.jpeg

Flere bilder vil komme senere. Er ikke helt fornøyd med skyggene, så må ta bedre bilder etter hvert. Dette var det jeg rakk før høstværet traff oss for fullt.


Nerdedata:
Prod. Date: 2024-08-29
Type: 520d xDrive Touring
Series: G61 (5 Series)
Engine: B47P
Colour: sophisto-grau brillant metallic
Upholstery: Leather merino Black/Atlas Grey

Editions and packages
S337 M Sports package
S33B M SPORT PACKAGE PRO
S704 M Sports suspension
S710 M Leather steering wheel
S7EW Option package Professional
S7LK Travel Paket
S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line
S7VB Comfort Package

Comfort and interior equipment
S420 Sun protection glazing
S428 Warning triangle and first aid kit
S43L Fine wood, dark oak, high-gloss
S453 Climate-controlled seats, front
S459 Seat adjustment, electric, with memory
S488 Lumbar support, driver and passenger
S4FL Travel & Comfort rail system
S4GQ M seat belts
S4HA Seat heating, front and rear
S4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl
S4NR Interior camera

Multimedia
S654 DAB tuner
S6AE Teleservices
S6AF Statutory emergency call
S6AK Connected Drive Services
S6C3 Connected Package Professional
S6F4 Bowers & Wilkins Surround Sound System
S6NX Storage tray wireless charging
S6PA Personal eSIM
S6U3 BMW Live operating area Professional
S6U7 BMW Natural Interaction

Driver assistance and lightning
S548 Kilometre speedo
S552 Adaptive LED headlight
S5AS Driving Assistant
S5AT Driving Assistant Plus
S5AV Active Guard
S5DN Parking assistance system Plus

Wheels and drive
S230 EU-specific additional contents
S248 Steering wheel heater
S2PA Locking wheel bolt
S2TE Automatic transmission w/ shift paddles
S2VB Tyre pressure display
S2VC Tyre repair set

Environment and safety
S302 Alarm system
S322 Comfort access
S3AC Trailer coupling
S3DP BMW Iconic Glow exterior package
S3GN BMW lt-all.whl star spk 938M STD MB
S3M1 M SPORT BRAKING SYSTEM,DARKBLUE METALLIC
S3MF BMW INDIVIDUAL LIGHTS SHADOW LINE
S842 Cold-climate version
S850 Dummy-SALAPA
S8A7 Language version Norwegian
S8AW On-board literature, Norwegian
S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km
S8R3 COC ADDITIONAL SCOPES
S8R9 Refrigerant R1234yf
S8SM Car ident. number visible from outside
S8TF Active pedestrian protection

Individual equipment
S760 High gloss shadow line
S775 Headlining anthracite

Other equipment
S1CB CO2 equipment
S1CE Recuperation system
S1DF Exhaust emission standards EU6 rde II
S993 model year code in VIN
S9T1 M SPORT EXTERIEURUMFAENGE
S9T2 M SPORT interior equipment
S9TA Specific additional contents in M Sport package
S9TB SPEZ. ZUSATZUMF. M SPORTPAKET PRO
SA070 70 Ah AGM battery

 
Endelig har guttedrømmen gått i oppfyllelse, ved å kjøpe en helt fabrikkny premiumbil.
Javel, så er det «bare» en firesylindret dieselmotor, men fint læll, når man kommer fra en Skoda-verden.

Litt bakgrunnshistorie for valg av akkurat denne bilen kan leses her: 

 

Den som leser utstyrslista og vet litt om hva helt nye dieselbiler koster i Norge, skjønner jo at dette ble en latterlig dyr bil ift. den relativt tamme motoren. Men alt er relativt, og som beskrevet i kjøpstråden ovenfor, så er dette en bil som er kjøpt for meg, og ikke med tanke på videresalg. Den tid, den sorg, og planen er å rekke å kjøre den i stykker på egen hånd, om en 15-20 års tid.

Endret av SportyMorty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder:
image.thumb.jpeg.44bad581168967ba44103d6d665c8bfe.jpeg
(Egentlig et latterlig lite bagasjerom, for en som kommer fra Skoda Superb, men det duger forhåpentligvis)

IMG_7182.thumb.jpeg.7efcd1067503f65ba500c4305cc74aad.jpeg

IMG_7183.thumb.jpeg.180a1ba63bf5570663447cf0bd703bb8.jpeg

IMG_7184.thumb.jpeg.df4e85cc23201ec2e0a1a24cf5eb5900.jpeg

IMG_7185.thumb.jpeg.f4d02977ae69b2b8f4102733d5d3c8b7.jpeg
(Hva, ingen ordentlig girspak, bare en «bryter»? Funker greit, det)

IMG_7187.thumb.jpeg.cef3c20e99a8283ad2c9e3266e807ef0.jpeg

IMG_7188.thumb.jpeg.0e4f4d87dd510102429cf669cf43625b.jpeg
(Oh, la la)

IMG_7189.thumb.jpeg.6c98a2dff1c2aa5a31d393c66dc4b6d5.jpeg

IMG_7180.thumb.jpeg.ecda947f80492e3b6bb4825188fc70e2.jpeg
(Overraskende god plass, men igjen, latterlig dårlig plass for en som kommer fra Skoda Superb)

IMG_7181.thumb.jpeg.41d6141fd17b5f1e7e9d04ee1a3c5327.jpeg
(Grei lyd, ja)

IMG_7193.thumb.jpeg.787bbf69b061fbd3a8e5a54ff20db305.jpeg
(Hva bruker de resten av det sykt lange panseret til?)

IMG_7177.thumb.jpeg.aa607da36f6674d8bceed343cc50bf8d.jpeg
(Veldig fornøyd med 20-tommerne, som også er gode å kjøre på - ville gjerne ha den levert på sommerdekk, selv om winter is coming, da de er så fine)

IMG_7248.thumb.jpeg.bb9695baa03ae488520dd362d49517d8.jpeg
(Forhjul - var spent på om 20-tommerer ville bli litt «humpete», men funker overraskende bra)

IMG_7176.thumb.jpeg.ea9d47d96fb37f2cf74d9a7a31bdd4fa.jpeg
(Bakhjula er noe bredere enn forhjula, samt noe lavere, av en eller annen grunn)

IMG_7190.thumb.jpeg.507881aebf773ab7429362a104c4978d.jpeg
(Mein gott, diesel?)

En raritet, synes nå jeg, er at startbatteriet ikke er å se noe sted, og at polene er plassert/forlenget dritlangt fra hverandre:
image.thumb.jpeg.933d1024cad66efb5e37ffe8d815cc0d.jpeg

Endret av SportyMorty
Lagt til bilde av forhjul også, som har en litt annen dimensjon enn bakhjula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tur gikk fra Høvik til Drammen, primært for å sjekke ståa nordover opp Lierbakkene på vei hjem (prøvekjørte jo ikke denne motoren før jeg skrev kontrakt), sekundært for å belønne seg selv på Snappy’s:
image.thumb.jpeg.fd8aa561a49e8dc288b02b1724dc6ff2.jpeg

Dette var på kveldstid, så anledningen bød seg til å ta bilde i mørket, der gråfargen nærmer seg svart:
image.thumb.jpeg.40196741683b2eb037744241c39469d4.jpeg

Ulykksalig nok, ved parkeringen på bildet ovenfor, så var jeg for mye flink gutt, og presterte å parkere ørlite grann for nærme fortauskanten:
image.thumb.jpeg.d09d85483a04e1350ecf7c7e020c15bf.jpeg
Helvete, assa! At jeg ikke fikk den levert på vinterdekka i det minste.

Til slutt, et nattabilde med det innebygde kameraet:
image.thumb.jpeg.c90d0d4ecbd1952decc5ba3723dccadc.jpeg

Når det gjelder de nevnte Lierbakkene, så hadde den selvsagt ingen problemer der. Det er «nok» av krefter til vanlig norsk kjøring. Noen Autobahn-racer er det jo selvsagt ikke, men det var heller aldri meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ting som ser ut til å kreve litt erfaring er «gesture controls», f.eks. skifte av radiokanal ved å bevege tommelen bestemt mot én av sidene.
Likeledes, en snurrende bevegelse med fingeren for å øke/dempe lydvolumet.

Åpning av bakluka med foten er heller ikke helt innøvd. Det kreves en markert og ganske rask fotbevegelse frem og tilbake midt på. Naboer og medparkerende har sett meg stå og sparke i løse lufta uten at noen ting vettugt skjer. Får ta tiden til hjelp.

Den er dessuten i overkant ivrig til å slå på ratt- og setevarme automatisk når gradestokken kryper under et visst nivå. Får lete etter litt innstilling på dette.

Nå høres det kanskje ut som mye syting, og det var slettes ikke meningen! Den er fantastisk å kjøre, og lever generelt opp til forventningene så langt.

PS. Når vi først er litt sytete, så er det denne ufordragelige «EU-plingingen» når man kjører 2 kilometer i timen for fort. Den kan heldigvis skrus av med hurtigtast, men må til gjengjeld gjøres hver eneste gang tenninga går på. Men det begynner allerede å bli en vane å skru den av som del av oppstartsprosedyren.

Endret av SportyMorty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SportyMorty skrev:

PS. Når vi først er litt sytete, så er det denne ufordragelige «EU-plingingen» når man kjører 2 kilometer i timen for fort.

Kommer nok en mer permanent fix på dette snart. De har forhåpentligvis ikke hardkodet denne funksjonen.

Flott bil!!

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med lekker bil! 5-serien har etterhvert blitt en såpass kostbar bil at det er ikke alle forunt å kunne specce opp og hente ut et flett nytt eksemplar fra butikken i disse dager (det har det vel heller aldri vært, men enda færre nå enn i F11’s dager). Privilegert er kanskje rette beskrivelsen? Heldig er du i alle fall! Håper du nyter den og bruker den for alt den er verdt, og håper du oppdaterer oss her på forumet på livet med G61 framover! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespor: Jeg solgte gammelbilen (altså Skoda Superb) via Nettbil, og har foreløbig ingenting annet enn positive ting å si om den prosessen.

Det var en relativt godt speccet 2011-modell 140-hesters diesel, som begynte å få en ganske lang liste over kjente feil. Bl.a. strøk den på EU-kontrollen i høst, men «bare» p.g.a. knekt demperfjær.

Uansett, tentativt tilbud fra Bilia ved kjøp av nybilen var bare 15’, med forbehold om tilstandssjekk (da ikke tenkt for salg via Bilia, men en oppkjøper han hadde på hånda).

Tilfeldigvis hadde jeg vært i kontakt med Møller Bruktbil også, da de sendte en e-post på forsommeren, på generell basis. Sendte inn bilder og beskrivelse av kjente feil, og de ga tilbud på 35’, selvsagt også med forbehold om tilstandssjekk.

Så kom turen til Nettbil. Etter å ha sendt inn en relativt omfattende liste over kjente feil ble jeg gitt et estimat på 35-40’, før fratrekk etter tilstandssjekk.

Da jeg fikk tilsendt rapporten fra NAF-senteret på formiddagen etter innlevering, så dalte forventningene betraktelig, p.g.a. funn av mer rust og litt annet krimskrams.

Da selve auksjonen startet rett etterpå hadde jeg minusforventninger, og hadde bestemt for å selge bilen no matter what, så lenge jeg fikk mer enn vrakpanten.

Som forventet iflg. FAQ’en deres, så startet auksjonen veldig tregt, der ulike interessenter «melder seg på», ved å by så lavt som mulig (minstebud 1000 kr, og det samme i økning, altså allerede fratrukket 5’-cuten til Nettbil).

Interessant nok meldte det seg 12-13 ulike forhandlere, så da var jeg allerede fornøyd med 14’ tror jeg det var.
Så tok det virkelig av når den relativt korte budrunden nærmet seg slutten. Til slutt endte det på hele 40’, altså til meg.

Da kundebehandleren i Nettbil ringte meg etter auksjonsslutt, så sa han at det hadde vært langt over snittet antall budgivere, med 16 til sammen, tror jeg. 

Etter salget fikk jeg pengene på konto i løpet av en dag eller to.

En solskinnshistorie for Nettbil der, altså. Anbefales!

Ganske raskt etterpå ble bilen for øvrig lagt ut av forhandleren for salg, for hele 120’! Vet ikke helt hva kutymen er for bruktbilsalg, men det står ingenting i annonsen om kjente feil. Til alt overmål hevder de at den nå er EU-godkjent, noe den ikke var sist jeg sjekket (etter at annonsen ble lagt ut). De har dessuten ført opp noe utstyr jeg definitivt ikke hadde.
Annonsen: https://www.finn.no/mobility/item/372559696

Endret av SportyMorty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, sluquet skrev:

Så bra, tross alt. Da var det vel bare litt treghet i systemet. Da har de i hvert fall fikset støtdemperen. Men hvordan vet man egentlig hva ellers som er feil på en bruktbil? Tar man den praten med bilforhandleren, eller må man sjekke noe på egen hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ron788m skrev:

Også er folk noen sløve jævler, som syns det er en trygghet i å handle fra forhandler - og det melker dem fullt ut

Men nå er det jo faktisk en viss trygghet i å kjøpe fra forhandler om de driver på en ordentlig måte, mitt regnskap viser hvert fall at kunden kjøper biler dyrt med meg for en grunn. Men er og enig med deg, bruktbil forhandlere kan være noe jævla herk mildt sagt og har mye dårlig erfaring selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt gleden av å ta første «langtur», fra Oslo-området til Gardermoen og tilbake, på motorveien.

Herlig adaptiv cruise control. Dette var en «must have» da helt ny bil skulle specces.

Den har flere moduser, bl.a. med «assisted driving». Da hjelper den til med å holde bilen i feltet sitt - noe den gjør en svært god jobb med. Bare på de aller krappeste svingene gir den opp. Den vil svært gjerne at man i det hele tatt holder henda på rattet under slik kjøring, men nøyer seg med noen lette kjærtegn helt i bunnen (men kun én hånd er ikke nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer med lekker bil! […] Heldig er du i alle fall! Håper du nyter den og bruker den for alt den er verdt, og håper du oppdaterer oss her på forumet på livet med G61 framover! :) 

Tusen takk for det! Føler meg veldig heldig, ja.

Jeg skal prøve å huske å dele stort og smått etter hvert som jeg blir bedre kjent med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Nydelig bil du har skaffet deg 😊

Og ekstra stas når det er fossilt som står i den .

Denne vil nok gi deg glede i mange år .

Tusen takk for det! Fått mye skryt av naboer og familie så langt, og er selvsagt superfornøyd selv - det siste er nå tross alt det viktigste. Men oppmerksomhet fra andre er en god nummer to 😎

I dag var det familieselskap med flere elbilfantaster tilstede, men det ble ikke noe snakk om akkurat det. En av dem poengterte tvert i mot at moderne dieselmotorer renser svært bra…

Endret av SportyMorty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...