SportyMorty Skrevet Oktober 12 Share Skrevet Oktober 12 (endret) Flere bilder vil komme senere. Er ikke helt fornøyd med skyggene, så må ta bedre bilder etter hvert. Dette var det jeg rakk før høstværet traff oss for fullt. Nerdedata: Prod. Date: 2024-08-29 Type: 520d xDrive Touring Series: G61 (5 Series) Engine: B47P Colour: sophisto-grau brillant metallic Upholstery: Leather merino Black/Atlas Grey Editions and packages S337 M Sports package S33B M SPORT PACKAGE PRO S704 M Sports suspension S710 M Leather steering wheel S7EW Option package Professional S7LK Travel Paket S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line S7VB Comfort Package Comfort and interior equipment S420 Sun protection glazing S428 Warning triangle and first aid kit S43L Fine wood, dark oak, high-gloss S453 Climate-controlled seats, front S459 Seat adjustment, electric, with memory S488 Lumbar support, driver and passenger S4FL Travel & Comfort rail system S4GQ M seat belts S4HA Seat heating, front and rear S4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl S4NR Interior camera Multimedia S654 DAB tuner S6AE Teleservices S6AF Statutory emergency call S6AK Connected Drive Services S6C3 Connected Package Professional S6F4 Bowers & Wilkins Surround Sound System S6NX Storage tray wireless charging S6PA Personal eSIM S6U3 BMW Live operating area Professional S6U7 BMW Natural Interaction Driver assistance and lightning S548 Kilometre speedo S552 Adaptive LED headlight S5AS Driving Assistant S5AT Driving Assistant Plus S5AV Active Guard S5DN Parking assistance system Plus Wheels and drive S230 EU-specific additional contents S248 Steering wheel heater S2PA Locking wheel bolt S2TE Automatic transmission w/ shift paddles S2VB Tyre pressure display S2VC Tyre repair set Environment and safety S302 Alarm system S322 Comfort access S3AC Trailer coupling S3DP BMW Iconic Glow exterior package S3GN BMW lt-all.whl star spk 938M STD MB S3M1 M SPORT BRAKING SYSTEM,DARKBLUE METALLIC S3MF BMW INDIVIDUAL LIGHTS SHADOW LINE S842 Cold-climate version S850 Dummy-SALAPA S8A7 Language version Norwegian S8AW On-board literature, Norwegian S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8R3 COC ADDITIONAL SCOPES S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car ident. number visible from outside S8TF Active pedestrian protection Individual equipment S760 High gloss shadow line S775 Headlining anthracite Other equipment S1CB CO2 equipment S1CE Recuperation system S1DF Exhaust emission standards EU6 rde II S993 model year code in VIN S9T1 M SPORT EXTERIEURUMFAENGE S9T2 M SPORT interior equipment S9TA Specific additional contents in M Sport package S9TB SPEZ. ZUSATZUMF. M SPORTPAKET PRO SA070 70 Ah AGM battery Endelig har guttedrømmen gått i oppfyllelse, ved å kjøpe en helt fabrikkny premiumbil. Javel, så er det «bare» en firesylindret dieselmotor, men fint læll, når man kommer fra en Skoda-verden. Litt bakgrunnshistorie for valg av akkurat denne bilen kan leses her: Den som leser utstyrslista og vet litt om hva helt nye dieselbiler koster i Norge, skjønner jo at dette ble en latterlig dyr bil ift. den relativt tamme motoren. Men alt er relativt, og som beskrevet i kjøpstråden ovenfor, så er dette en bil som er kjøpt for meg, og ikke med tanke på videresalg. Den tid, den sorg, og planen er å rekke å kjøre den i stykker på egen hånd, om en 15-20 års tid. Endret Oktober 12 av SportyMorty Orjan, Ampera, sveigis og 16 andre reagerte på dette 19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SportyMorty Skrevet Oktober 12 Forfatter Share Skrevet Oktober 12 (endret) Flere bilder: (Egentlig et latterlig lite bagasjerom, for en som kommer fra Skoda Superb, men det duger forhåpentligvis) (Hva, ingen ordentlig girspak, bare en «bryter»? Funker greit, det) (Oh, la la) (Overraskende god plass, men igjen, latterlig dårlig plass for en som kommer fra Skoda Superb) (Grei lyd, ja) (Hva bruker de resten av det sykt lange panseret til?) (Veldig fornøyd med 20-tommerne, som også er gode å kjøre på - ville gjerne ha den levert på sommerdekk, selv om winter is coming, da de er så fine) (Forhjul - var spent på om 20-tommerer ville bli litt «humpete», men funker overraskende bra) (Bakhjula er noe bredere enn forhjula, samt noe lavere, av en eller annen grunn) (Mein gott, diesel?) En raritet, synes nå jeg, er at startbatteriet ikke er å se noe sted, og at polene er plassert/forlenget dritlangt fra hverandre: Endret Oktober 28 av SportyMorty Lagt til bilde av forhjul også, som har en litt annen dimensjon enn bakhjula BrokeBoi, Ampera, KireS og 11 andre reagerte på dette 14 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SportyMorty Skrevet Oktober 12 Forfatter Share Skrevet Oktober 12 Første tur gikk fra Høvik til Drammen, primært for å sjekke ståa nordover opp Lierbakkene på vei hjem (prøvekjørte jo ikke denne motoren før jeg skrev kontrakt), sekundært for å belønne seg selv på Snappy’s: Dette var på kveldstid, så anledningen bød seg til å ta bilde i mørket, der gråfargen nærmer seg svart: Ulykksalig nok, ved parkeringen på bildet ovenfor, så var jeg for mye flink gutt, og presterte å parkere ørlite grann for nærme fortauskanten: Helvete, assa! At jeg ikke fikk den levert på vinterdekka i det minste. Til slutt, et nattabilde med det innebygde kameraet: Når det gjelder de nevnte Lierbakkene, så hadde den selvsagt ingen problemer der. Det er «nok» av krefter til vanlig norsk kjøring. Noen Autobahn-racer er det jo selvsagt ikke, men det var heller aldri meningen. Dusy, humpfy, papertiger og 14 andre reagerte på dette 17 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SportyMorty Skrevet Oktober 12 Forfatter Share Skrevet Oktober 12 (endret) Av ting som ser ut til å kreve litt erfaring er «gesture controls», f.eks. skifte av radiokanal ved å bevege tommelen bestemt mot én av sidene. Likeledes, en snurrende bevegelse med fingeren for å øke/dempe lydvolumet. Åpning av bakluka med foten er heller ikke helt innøvd. Det kreves en markert og ganske rask fotbevegelse frem og tilbake midt på. Naboer og medparkerende har sett meg stå og sparke i løse lufta uten at noen ting vettugt skjer. Får ta tiden til hjelp. Den er dessuten i overkant ivrig til å slå på ratt- og setevarme automatisk når gradestokken kryper under et visst nivå. Får lete etter litt innstilling på dette. Nå høres det kanskje ut som mye syting, og det var slettes ikke meningen! Den er fantastisk å kjøre, og lever generelt opp til forventningene så langt. PS. Når vi først er litt sytete, så er det denne ufordragelige «EU-plingingen» når man kjører 2 kilometer i timen for fort. Den kan heldigvis skrus av med hurtigtast, men må til gjengjeld gjøres hver eneste gang tenninga går på. Men det begynner allerede å bli en vane å skru den av som del av oppstartsprosedyren. Endret Oktober 13 av SportyMorty Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Oktober 12 Share Skrevet Oktober 12 (endret) 17 minutter siden, SportyMorty skrev: PS. Når vi først er litt sytete, så er det denne ufordragelige «EU-plingingen» når man kjører 2 kilometer i timen for fort. Kommer nok en mer permanent fix på dette snart. De har forhåpentligvis ikke hardkodet denne funksjonen. Flott bil!! Endret Oktober 12 av PIIIPower SportyMorty reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 12 Share Skrevet Oktober 12 Gratulerer med lekker bil! 5-serien har etterhvert blitt en såpass kostbar bil at det er ikke alle forunt å kunne specce opp og hente ut et flett nytt eksemplar fra butikken i disse dager (det har det vel heller aldri vært, men enda færre nå enn i F11’s dager). Privilegert er kanskje rette beskrivelsen? Heldig er du i alle fall! Håper du nyter den og bruker den for alt den er verdt, og håper du oppdaterer oss her på forumet på livet med G61 framover! SportyMorty reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SportyMorty Skrevet Oktober 12 Forfatter Share Skrevet Oktober 12 (endret) Et lite sidespor: Jeg solgte gammelbilen (altså Skoda Superb) via Nettbil, og har foreløbig ingenting annet enn positive ting å si om den prosessen. Det var en relativt godt speccet 2011-modell 140-hesters diesel, som begynte å få en ganske lang liste over kjente feil. Bl.a. strøk den på EU-kontrollen i høst, men «bare» p.g.a. knekt demperfjær. Uansett, tentativt tilbud fra Bilia ved kjøp av nybilen var bare 15’, med forbehold om tilstandssjekk (da ikke tenkt for salg via Bilia, men en oppkjøper han hadde på hånda). Tilfeldigvis hadde jeg vært i kontakt med Møller Bruktbil også, da de sendte en e-post på forsommeren, på generell basis. Sendte inn bilder og beskrivelse av kjente feil, og de ga tilbud på 35’, selvsagt også med forbehold om tilstandssjekk. Så kom turen til Nettbil. Etter å ha sendt inn en relativt omfattende liste over kjente feil ble jeg gitt et estimat på 35-40’, før fratrekk etter tilstandssjekk. Da jeg fikk tilsendt rapporten fra NAF-senteret på formiddagen etter innlevering, så dalte forventningene betraktelig, p.g.a. funn av mer rust og litt annet krimskrams. Da selve auksjonen startet rett etterpå hadde jeg minusforventninger, og hadde bestemt for å selge bilen no matter what, så lenge jeg fikk mer enn vrakpanten. Som forventet iflg. FAQ’en deres, så startet auksjonen veldig tregt, der ulike interessenter «melder seg på», ved å by så lavt som mulig (minstebud 1000 kr, og det samme i økning, altså allerede fratrukket 5’-cuten til Nettbil). Interessant nok meldte det seg 12-13 ulike forhandlere, så da var jeg allerede fornøyd med 14’ tror jeg det var. Så tok det virkelig av når den relativt korte budrunden nærmet seg slutten. Til slutt endte det på hele 40’, altså til meg. Da kundebehandleren i Nettbil ringte meg etter auksjonsslutt, så sa han at det hadde vært langt over snittet antall budgivere, med 16 til sammen, tror jeg. Etter salget fikk jeg pengene på konto i løpet av en dag eller to. En solskinnshistorie for Nettbil der, altså. Anbefales! Ganske raskt etterpå ble bilen for øvrig lagt ut av forhandleren for salg, for hele 120’! Vet ikke helt hva kutymen er for bruktbilsalg, men det står ingenting i annonsen om kjente feil. Til alt overmål hevder de at den nå er EU-godkjent, noe den ikke var sist jeg sjekket (etter at annonsen ble lagt ut). De har dessuten ført opp noe utstyr jeg definitivt ikke hadde. Annonsen: https://www.finn.no/mobility/item/372559696 Endret Oktober 12 av SportyMorty EasyL og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sluquet Skrevet Oktober 13 Share Skrevet Oktober 13 10 timer siden, SportyMorty skrev: Til alt overmål hevder de at den nå er EU-godkjent, noe den ikke var sist jeg sjekket (etter at annonsen ble lagt ut). https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=BS23591 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SportyMorty Skrevet Oktober 13 Forfatter Share Skrevet Oktober 13 23 minutter siden, sluquet skrev: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=BS23591 Så bra, tross alt. Da var det vel bare litt treghet i systemet. Da har de i hvert fall fikset støtdemperen. Men hvordan vet man egentlig hva ellers som er feil på en bruktbil? Tar man den praten med bilforhandleren, eller må man sjekke noe på egen hånd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron788m Skrevet Oktober 13 Share Skrevet Oktober 13 Alle bruktbiler har feil, så de lener seg nok litt på det. Også er folk noen sløve jævler, som syns det er en trygghet i å handle fra forhandler - og det melker dem fullt ut SportyMorty reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Oktober 13 Share Skrevet Oktober 13 13 minutter siden, Ron788m skrev: Også er folk noen sløve jævler, som syns det er en trygghet i å handle fra forhandler - og det melker dem fullt ut Men nå er det jo faktisk en viss trygghet i å kjøpe fra forhandler om de driver på en ordentlig måte, mitt regnskap viser hvert fall at kunden kjøper biler dyrt med meg for en grunn. Men er og enig med deg, bruktbil forhandlere kan være noe jævla herk mildt sagt og har mye dårlig erfaring selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SportyMorty Skrevet Oktober 13 Forfatter Share Skrevet Oktober 13 Da har jeg hatt gleden av å ta første «langtur», fra Oslo-området til Gardermoen og tilbake, på motorveien. Herlig adaptiv cruise control. Dette var en «must have» da helt ny bil skulle specces. Den har flere moduser, bl.a. med «assisted driving». Da hjelper den til med å holde bilen i feltet sitt - noe den gjør en svært god jobb med. Bare på de aller krappeste svingene gir den opp. Den vil svært gjerne at man i det hele tatt holder henda på rattet under slik kjøring, men nøyer seg med noen lette kjærtegn helt i bunnen (men kun én hånd er ikke nok). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SportyMorty Skrevet Oktober 13 Forfatter Share Skrevet Oktober 13 20 timer siden, papertiger skrev: Gratulerer med lekker bil! […] Heldig er du i alle fall! Håper du nyter den og bruker den for alt den er verdt, og håper du oppdaterer oss her på forumet på livet med G61 framover! Tusen takk for det! Føler meg veldig heldig, ja. Jeg skal prøve å huske å dele stort og smått etter hvert som jeg blir bedre kjent med bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 13 Share Skrevet Oktober 13 Nydelig bil du har skaffet deg 😊 Og ekstra stas når det er fossilt som står i den . Denne vil nok gi deg glede i mange år . paukri og SportyMorty reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SportyMorty Skrevet Oktober 13 Forfatter Share Skrevet Oktober 13 (endret) 1 time siden, sveigis skrev: Nydelig bil du har skaffet deg 😊 Og ekstra stas når det er fossilt som står i den . Denne vil nok gi deg glede i mange år . Tusen takk for det! Fått mye skryt av naboer og familie så langt, og er selvsagt superfornøyd selv - det siste er nå tross alt det viktigste. Men oppmerksomhet fra andre er en god nummer to 😎 I dag var det familieselskap med flere elbilfantaster tilstede, men det ble ikke noe snakk om akkurat det. En av dem poengterte tvert i mot at moderne dieselmotorer renser svært bra… Endret Oktober 13 av SportyMorty Ampera og paukri reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå