Gå til innhold

----LØST-----"Lugging" på lav belastning

Anbefalte innlegg

• 5 months later...
Skrevet

Ja da var det tid for en liten oppfølging på denne. Det står jo løst i headingen nå og det er forsåvidt riktig men var jo ikke helt i mål i og med at rep ikke var foretatt. 

Tok ut fordelerkassen og sendte den til overhaling. Kom tilbake nyoverhalt og med ny olje. Satte inn og adapterte clutchmotoren og satte avgårde. SAMME NØKKINGEN. OK da føltes det som om rådyra var gode. Noen tusen svidd av til ingen nytte. Men pytt pytt nå begynte det jo å bli virkelig interessant. 

Ut med sikringen til VTG og bilen gikk som en drøm igjen. Mistanken falt da på hjulsensorer. La inn grafisk visning av alle hjulsensorer i min Autel 908 pro. Den viste at alle hjulsensorer hadde en smooth fin kurve hvor alle lå oppå hverandre og det var ikke mulig å se noe avvik. 

Måtte prøve et siste desperat forsøk på dekk. Hadde jo helt nye sommerdekk med de var ikke stjernemerket (Barum fra Continental.) Målte omkretsen på dem og fant ut at alle var like men tenkte likevel at jeg var nødt til å prøve med stjernemerkede dekk. Så da ble det innkjøp av nye Goodyear Eagle F1 originale med stjernemerking for BMW: Ikke så billig heller. Men det kunne ikke være uprøvd. Gamle (Nye) dekk ble vrengt av og på med nye stjernemerkede. Resultat: Du gjettet riktig. Ingen forskjell. Hva nå? Hmmmm

Skrevet
10 minutter siden, leading edge skrev:

Ja da var det tid for en liten oppfølging på denne. Det står jo løst i headingen nå og det er forsåvidt riktig men var jo ikke helt i mål i og med at rep ikke var foretatt. 

Tok ut fordelerkassen og sendte den til overhaling. Kom tilbake nyoverhalt og med ny olje. Satte inn og adapterte clutchmotoren og satte avgårde. SAMME NØKKINGEN. OK da føltes det som om rådyra var gode. Noen tusen svidd av til ingen nytte. Men pytt pytt nå begynte det jo å bli virkelig interessant. 

Ut med sikringen til VTG og bilen gikk som en drøm igjen. Mistanken falt da på hjulsensorer. La inn grafisk visning av alle hjulsensorer i min Autel 908 pro. Den viste at alle hjulsensorer hadde en smooth fin kurve hvor alle lå oppå hverandre og det var ikke mulig å se noe avvik. 

Måtte prøve et siste desperat forsøk på dekk. Hadde jo helt nye sommerdekk med de var ikke stjernemerket (Barum fra Continental.) Målte omkretsen på dem og fant ut at alle var like men tenkte likevel at jeg var nødt til å prøve med stjernemerkede dekk. Så da ble det innkjøp av nye Goodyear Eagle F1 originale med stjernemerking for BMW: Ikke så billig heller. Men det kunne ikke være uprøvd. Gamle (Nye) dekk ble vrengt av og på med nye stjernemerkede. Resultat: Du gjettet riktig. Ingen forskjell. Hva nå? Hmmmm

Hvem overhalte kassen og hva kostet det?

Skrevet

Fortsettelse følger:

Som de som har lest tråden har sett så har jeg nå vært innom omtrent alt som jeg kunne tenke skulle forårsake nøkkingen og var i ferd med å miste piffen i feilsøkingen. Klarte imidlertid ikke helt å slippe tanken om hjulsensorer. Etter litt mer studier så finner jeg ut at Autel leser kun OBD data levert over Canbus som jo er et tregt nettverk (0,5Mb) Kommunikasjonen mellom VTG (Fordelerkassen), DSC (Dynamic stability control og ICM (Integrated Chassis management) modulene går over flexray som er et ethernet basert og mye raskere nettverk (10Mb). Dette fordi det kreves svært rask responstider for å håndtere disse systemene. Jeg begynte da å mistenke at Autel kanskje ikke klarte å lese ut nøyaktig nok dataene fra hjulsensorene. Jeg hadde heller ikke mulighet til å zoome inn grafene for å få en mer detaljert utlesning av hjuldata i min Autel. 

For å lese ut mer detaljerte hastighetsdata fra denne kommunikasjonen lette jeg etter et bedre verktøy og fant en app laget av https://www.bimmergeeks.net/ som heter Protools. De anbefaler et adapter som kjører ENET og kobles til telefonen over en rask WIFI tilkobling. Dette skulle kunne lese sanntids flexray data direkte og mye raskere enn Autelen min. 

Jeg gikk til anskaffelse av Protool app og et UniCarScan UCSI-3000 ENET WLAN LAN adapter. Her fant jeg mulighet for å lese ut hastighetsdata fra hjulsensorene med en oppdateringsfrekvens på 1/10 sekund. Den gav altså 10 avlesninger i sekundet. Jeg la inn alle hjulene og tallene kommer som en mitraljøse i appen. Det er imidlertid ikke mulig å få det ut som en graf og det ser tilsynelatende ut som alle hjul leverer nokså likt. 

For å bli litt klokere startet jeg en logging av dataene over en periode som inneholder en opplevd nøkking og denne loggen lagres som en kommaseparert fil i appen. Jeg lastet ned filen og bearbeidet den litt i Excel for å prøve å hente ut en graf som kunne gjøre meg litt klokere. 

Nedenfor ser dere resultatet etter litt Excel "tweaking".  

image.thumb.png.c99f5f2de5966bba3d085b2a75a7802c.png

image.thumb.png.d865e709425ff5231d4c6d9c879f5421.png

Som man kan se av grafene er er det ikke lenger noen tvil om at det er høyre hjulsensor bak som har vært synderen hele tiden. Nå gjenstår bare å bytte den ABS ringen så har jeg VELDIG stor tro på at vi skal være ved veis ende :-) 

Skrevet

Protool er kjempegreit nettopp mtp. den muligheten til å dumpe ut i CSV, så bra funn!

Er vel aktiv sensor i disse også, så ikke bare bare å hooke opp oscilloskop på disse da det sender signal som strøm og ikke spenning.

Skrevet

Så mener jeg da at det er mangelfull programvare i DSC som ikke setter feilkode med urealistisk signal fra høyre hjulsensor når den oppfører seg slik i forhold til de andre hjulene ved konstant fart og lav belastning. En liten softwareoppdatering fra BMW kunne spart meg for en del tusenlapper ja. Men, men, lærerikt, spennende og interesant er det jo og kunnskapen er lett å bære som min mor pleier å si :-) 

Skrevet (endret)

Det er vel kanskje rett innenfor toleransen da. Folk hadde sikkert ikke blitt veldig fornøyde om verksteder der ute hadde begynt å bytte hjulsensor og ring/hjullager basert på feilkode (som en del dessverre gjør) bare fordi mønsterdybden på det ene dekket var feil ;)

EDIT: men sånn generelt er jeg helt med deg, de fikk jo en mulighet i ISTA til å sjekke for registerkejdestrekk basert på sensorer, så sånne ting bør være mulig å overvåke.

Endret av E.C.
Skrevet

Wow det var litt av en reise. Bra du fant ut av det etter hvert.

Sikkert helt innenfor toleransen for ikke sette feilkode siden du så heller ikke noe differansen via CAN. Det var ikke før du byttet til høyere oppløsning at du fikk sett differansen ;) 
Likevel burde DSC’en hadde skjønt et det var alltid  høyre bak som måtte noe gjøres med. I en mer realistisk situasjon kan jeg tenke meg at alle hjul har like mye varians. Så HB burde vært stempla som «implausable value» 

Skrevet

Imponerende feilsøking her, og bra jobba med å ikke gi opp og å stille spørsmålstegn ved det du gjorde.

Så fikk du deg på reisen nye stjernemerkede GY dekk (samme som jeg har på min F11 530xd) og overhalt fordelingskasse. Kan melde at disse dekka for øvrig på min har ca 2-3mm forskjellig mønsterdybde (størst framme) etter at vi startet 3. sesongen på de nå. Det gir et avvik på 0,14% i omkrets. Med en snittkjørelengde på 20 000 km i året og fin kjøring holder de ca 3 sesonger, ryker først bak.

Skrevet
5 timer siden, papertiger skrev:

Imponerende feilsøking her, og bra jobba med å ikke gi opp og å stille spørsmålstegn ved det du gjorde.

Så fikk du deg på reisen nye stjernemerkede GY dekk (samme som jeg har på min F11 530xd) og overhalt fordelingskasse. Kan melde at disse dekka for øvrig på min har ca 2-3mm forskjellig mønsterdybde (størst framme) etter at vi startet 3. sesongen på de nå. Det gir et avvik på 0,14% i omkrets. Med en snittkjørelengde på 20 000 km i året og fin kjøring holder de ca 3 sesonger, ryker først bak.

Ja men jeg har 245/45-18 både foran og bak så jeg kan bytte litt rundt så kanskje det kan bli fire sesonger :-) 

Skrevet
1 time siden, leading edge skrev:

Noen som vet om man kan bytte krans til ABS eller om man må bytte hele drivakslingen? Eller går den på hjullager?

Er innebygd i lager.

Skrevet
4 timer siden, leading edge skrev:

Noen som vet om man kan bytte krans til ABS eller om man må bytte hele drivakslingen? Eller går den på hjullager?

Som nevnt er det i simmering til lager.  Og sånn kan det se ut når varsellampene begynner å lyse. Dette er det værste jeg har byttet, men bare noe "grums" på/med magnetringen kan gi rykkinger og liknende som du opplever uten at det nødvendigvis gir feilkoder. 

På nyere Bmw er det ofte lett å ta ut abs sensor og så se på tilstanden til ringen med endoskop. 

20190108_165530.thumb.jpg.3602e06bac67e7575ae4416aadf9a7ae.jpg

Skrevet

Regner med at det som sendte meg ned blindgaten med fordelerkassen er at når du kobler ut denne ved å ta sikringen så vil også DSC koble ut og slutte å sende torque release signaler til DDE og dermed forsvinner feilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...