eivi91 Skrevet i går, 05:50 Skrevet i går, 05:50 Tenkte det var på tide med min egen tråd hvor jeg kan oppdatere om smått og stort, i stedet for å legge alt i "Snapshot of the day" eller lignende. 😅 Etter å bare hatt Ford og Subaru i en årrekke så ble det i høst BMW på meg. 😁 Min far har hatt BMW siden år 2000, og jeg har ingen tvil om at det er gode biler. Jeg overtalte en kollega av meg til å selge meg X5en hans som han har eid siden 2015. Bilen er påkostet og virker veldig solid. Det er en 2009 X5 E70 M-Sport med M57 235 hk og 3500 kg hengervekt. 🙂 Dusy, fupsaker, mslello og 2 andre reagerte på dette 5
eivi91 Skrevet i går, 05:51 Forfatter Skrevet i går, 05:51 Etter en stund ble det montert inn en sårt tiltrengt oppgradering av BASE-stereoen. 😅🔊 Match UP 6DSP Plug&Play forsterker UP C42BMW-FRT.3 frontsett UP X42BMW-FRT.3 baksett UP W8BMW-S subber under stolene Seicane Android head-unit da jeg har blitt avhengig av å ha trådløs Apple CarPlay i mine biler 😅 mslello, Dusy, fupsaker og 1 annen reagerte på dette 4
eivi91 Skrevet i går, 05:52 Forfatter Skrevet i går, 05:52 Hadde også bilen inne for FluidFilm understellsbehandling hos Ørsta Antirust før vinteren, slik at en skulle være bedre beskyttet mot saltsuppa. En tanke mer grisete når man skal skru på bilen, men likevel verdt det i det lange løp. Fikk også lagt opp ryggekamera opp mot Android-skjermen, kjekt å ha på en såpass stor bil. 😊 Får opp parkeringssensorene her, og hjelpelinjene er svingbare når man svinger på rattet. Sånn sett imponert over integrasjonen man får mot bilen med disse skjermene. mr.pingu, Dusy, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5
eivi91 Skrevet i går, 05:53 Forfatter Skrevet i går, 05:53 Tenkte også at jeg skulle være føre var, og skifte termostatene først som sist. 😄 Original BMW til venstre, uoriginal (ukjent fabrikat) til høyre. Termostaten nede på oljekjøleren hadde faktisk aldri vært skiftet. mr.pingu, sveigis og fupsaker reagerte på dette 3
eivi91 Skrevet i går, 05:53 Forfatter Skrevet i går, 05:53 Tørre veier og 12 plussgrader - da ble det en etterlengtet håndvask etterfulgt av latmannsvoks. 🤩 Satser på en skikkelig polering til våren, om man får overskudd og tid til det. 😅 mslello reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet i går, 05:54 Forfatter Skrevet i går, 05:54 Selv om jeg har skiftet subbene under setene, og montert Match-forsterker, så foretrekker jeg fortsatt litt mer trøkk enn disse klarer å gi. 😅 Driver derfor nå og funderer på en basskasse i brønnen under bagasjeromsgulvet. Har prøvd meg på å 3D-scanne brønnen med gratis iPhone app, med faktisk OK resultat til formålet. 😂 iPhone har LiDAR, og kan derfor brukes til enkle 3D-scan. Mitt første utkast var en kasse med 2x 8" elementer: Men så fant jeg ut at Bass Brothers tidligere har levert en brønnkasse til F15 X5 med 4x 6,5": Så jeg tegnet opp en lettere modifisert utgave av denne, med andre elementer: Og den ser også ut til å passe fint i brønnen på E70: Så jeg kommer nok til å gå for en slik etter hvert. 😁🔊 mr.pingu og Ampera reagerte på dette 2
eivi91 Skrevet i går, 05:56 Forfatter Skrevet i går, 05:56 Jeg kjøpte ZF servicesett ganske rett etter jeg kjøpte bilen, for tenkte det var greit å ta en service. Men det har ligget på hylla frem til jeg nå nylig mannet meg opp til å gjennomføre denne jobben. Ble også byttet olje på fordelingskassen og begge diffene: Mechatronic’en nede for bytte av sleeves: Bunnpanna hadde ikke vært skiftet før på denne. Men når det lokale verkstedet fikk seg ny maskin for å flushe girkasser, så var denne bilen demo for denne, så oljen har vært byttet tidligere. Genialt tips jeg så på YouTube var å bruke pumpekanne for å fylle girkassen med olje: Kjekk oljesprøyte fra Biltema: Avsluttet også med nytt dieselfilter: Til slutt ble det flashet XHP Stage 3 tune, og det ble som en ny bil. 🥳 mr.pingu, mslello og Ingvaldsen reagerte på dette 3
eivi91 Skrevet i går, 05:57 Forfatter Skrevet i går, 05:57 Fikk gjennomført en vask og rens av interiøret på søndag, så det var deilig å sette seg inn i ren bil mandags morgen. 😁 Eksteriøret er en annen sak, det bøtter ned på Sunnmøre, så det er håpløst å holde noe rent. 😅 Iv3rs3n reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet i går, 06:07 Forfatter Skrevet i går, 06:07 Jeg var tidlig ute i år og bestilte nye sommerdekk for å få den utgiften ut av veien. De kom på døren i går ettermiddag, og valget endte på Vredestein Ultrac Vorti+, i 315/35-20 og 275/40-20. Fant disse til overkommelig pris. 😊 Så har jeg hatt en vibrasjon ved bremsing, så skiftet først skiver og klosser ganske rett etter jeg kjøpte bilen, og problemet forsvant i noen uker før det var tilbake i litt mildere grad. Leste meg da frem til at det nok var caster-stag som var modne for utskifting. Endte med nye armer fra Meyle HD, og disse ble skiftet i går kveld: Og kan meddele at vibrasjonene forsvant med nye armer, så det var godt å få gjort. 😄 mslello og Dusy reagerte på dette 2
Ingvaldsen Skrevet i går, 08:54 Skrevet i går, 08:54 2 timer siden, eivi91 skrev: Endte med nye armer fra Meyle HD vær forberedt på kortvarig glede, jeg og flere har hatt veldig dårlig erfaring med disse. og at de er bedre en originale er løgn for selv gummiforinga er mindre solid en den originale, og kulene holder knapt 50k km. hadde x5 med komplett ny meyle forstilling og der var nesten alle kulene defekt etter underkant av 50k km dessverre. det originale holder 200k ++ hadde nok anbefalt deg x5M casterarm da disse har enda kraftigere gummiforing til nesten samme pris som de vanlige fra lemførder. mr.pingu reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet i går, 09:06 Forfatter Skrevet i går, 09:06 9 minutes ago, Ingvaldsen said: vær forberedt på kortvarig glede, jeg og flere har hatt veldig dårlig erfaring med disse. og at de er bedre en originale er løgn for selv gummiforinga er mindre solid en den originale, og kulene holder knapt 50k km. hadde x5 med komplett ny meyle forstilling og der var nesten alle kulene defekt etter underkant av 50k km dessverre. det originale holder 200k ++ hadde nok anbefalt deg x5M casterarm da disse har enda kraftigere gummiforing til nesten samme pris som de vanlige fra lemførder. Såpass ja. Jeg leste her på forumet om andre som hadde god erfaring med Meyle sine HD armer, så trodde dette var gode greier. Men da får man bare se hvor lenge de varer. 😊
540is Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden På 4.3.2025 den 9:54 AM, Ingvaldsen skrev: vær forberedt på kortvarig glede, jeg og flere har hatt veldig dårlig erfaring med disse. og at de er bedre en originale er løgn for selv gummiforinga er mindre solid en den originale, og kulene holder knapt 50k km. hadde x5 med komplett ny meyle forstilling og der var nesten alle kulene defekt etter underkant av 50k km dessverre. det originale holder 200k ++ Har selv sett E70 med Meyle casterstag hvor de holdt i ca 50 000km /4 år.. Vi satser på oppdatering fra eivi91 om noen få år mr.pingu reagerte på dette 1
sveigis Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det var en fin og ryddig e70 😊 Ser det skrues og passes på og ,det kan jeg like svært godt . E70 tråder er det ikke for mye av så fortsett og oppdatere her fremover . eivi91 reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 59 minutes ago, 540is said: Har selv sett E70 med Meyle casterstag hvor de holdt i ca 50 000km /4 år.. Vi satser på oppdatering fra eivi91 om noen få år Jaja, vi får vente spent. 😂 Heldigvis ikke værste jobben eller kostnaden når man gjør det selv. Betalte vel 1100,- per stk for disse. Ser jeg hadde fått Lemförder X5M stag for 1850,- per stk på Autodoc nå. Noterer meg det, så for jeg gå for de neste gang. 😁 17 minutes ago, sveigis said: Det var en fin og ryddig e70 😊 Ser det skrues og passes på og ,det kan jeg like svært godt . E70 tråder er det ikke for mye av så fortsett og oppdatere her fremover . Takk for det. 😊 Prøver å ta litt forefallende, så håper jeg på et pålitelig bilhold i retur. Bilen er jo tross alt 16 år gammel i år, selv om jeg ikke syns det føles slik. Min første bil var 16 år gammel når jeg kjøpte den i 2008, og da følte jeg det var en veldig gammel bil. 😂 Neste på listen er å bytte vaiere fra låskasse til dørhåndtak i begge fremdørene. Har kjøpt disse også, så de ligger klar. Har hatt et par tilfeller når det har slått om til frost at de har kilt seg eller at jeg ikke får åpnet døren, spesielt på passasjersiden. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Morsomt tråd her. Skal følge med fremover Jeg har også Meyle HD bærearmer på F48’en og de har holdt seg nå 40k km (2år) og har ikke merket noe tegn av slitasje enda men jeg tror neste gang at jeg går for PowerFlex, har fortsatt de gamle med slitte føringer liggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå