eivi91 Skrevet August 11 Forfatter Skrevet August 11 (endret) Bilen sto på sakseløfteren halve ferien for å få gjennomført en polering og coating. 😊 Det gjorde seg virkelig, det blir fint å gå høsten i møte med bil som er enkelt å holde ren. Bilen ble først grundig vasket: Etterfulgt av clay for å få bort de siste urenhetene: Før jeg da kunne gå i gang med poleringsmaskinen. Det ble brukt Scholl S20 Black på lilla spiderpad på DA-maskin: Det kommer seg: Etter bilen var polert, gikk jeg på med Cerakote Headlight Restoration Kit. Denne har jeg brukt en gang før (på en annen bil) med veldig godt resultat: Lyktene våtslipt: Etter påføring av keramisk coating: Før og etter: Deretter var det klart for keramisk coating av bil. Har alltid brukt voks, men ville prøve meg på coating denne gangen. Valget falt på Carpro CQuartz 3.0 UK, som var veldig enkel å legge: Etterfulgt av Carpro Reload: Alt av glass ble satt inn med Clearvue, dekksidene fikk dekkfornyer, og eksoshaler polert opp med Autosol. Fornøyd med resultatet. 😊 Fin vannskrekk: Endret August 11 av eivi91 Sverre 2468, T.V, E.C. og 9 andre reagerte på dette 11 1
eivi91 Skrevet August 14 Forfatter Skrevet August 14 Når jeg kjøpte bilen, så plaget det meg at fronten var mye høyere enn hekken. Det er et stuk jeg ikke liker, syns det bare ser ut som bilen er segen. Så ved bytte av bakfjører, så tenkte jeg dette ville jevne seg ut, noe det ikke gjorde. Hekken var fremdeles for lav. Så ble det montert H&R senkefjører, men fortsatt var bilen 1 cm lavere bak enn foran (målt fra bakken til skjermkant). Mulig det bare er slik det er ment å være på disse bilene? Viser ikke så godt fra denne vinkelen: Men fra denne vinkelen synes det godt: Bilen er ikke flyttet på mellom de to bildene. Jeg søkte derfor opp et firma i Litauen som produserte hevekit til E70, men kjøpte bare de to klossene til bakfjørene med rød ring rundt (20 mm heving): Så nå er bilen 1 cm høyere bak enn foran, noe jeg syns tar seg mye bedre ut: sveigis, Orjan, Ron Jeremy og 11 andre reagerte på dette 14
sveigis Skrevet August 14 Skrevet August 14 Først av alt en flott jobb du har gjort på bilen med både polering og alt 😊 En fryd og se . Og helt enig segen bil er ikke pent ,heldigvis kan man gjøre noe med dette bla dette du har gjort . Har og stusset på dette at enkelte modeller er så lave bak 😩 Ta e91 min,den ser jo ut som om den er på vei til raggartreff i Halden enda der er alt nytt ,men noen har bestilt feil deler ,noe jeg er sikker på . Har alltid sagt aldri mer x5 ,men etter og ha sett denne ,samt flere her inne lagres det i vilden sky både på face og Finn 😊 Gøy å se her. eivi91 og teerex reagerte på dette 2
eivi91 Skrevet August 14 Forfatter Skrevet August 14 Takk for det! Ikke noe å stusse i, det er veldig kjekke biler når de fungerer. 😂 Generasjonen før (E53) hadde vel en del problemer med girkasse. Jeg har snart eid denne i et år nå, og det har jo blitt litt påkost, men 85% er jo påkost som strengt tatt ikke har vært nødvendig, men fordi jeg har hatt lyst (stereo, senk, shadow line, lykter, etc.). Når det gjelder dette med segen hekk, så er det mulig jeg er litt miljøskadet av å ha kjørt Sierra, som ofte har blitt kalt "Sirævva", fordi de ofte ble sett med segne fjører bak. 😂 Uansett, begynner å bli bra fornøyd med hvordan bilen har blitt nå. 😊 sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet August 14 Skrevet August 14 3 timer siden, eivi91 skrev: Generasjonen før (E53) hadde vel en del problemer med girkasse Takk ja ,byttet tre stykk på 40000 km 😩😩😩😩😩😅 eivi91 reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet September 1 Forfatter Skrevet September 1 ⭐ Motorhavari ........ på girspaken ⭐😂 For noen mnd tilbake så begynte girspaken å gå bananas, og oppførte seg slik som i starten av denne videoen: Leste av feilkoder, og der lå "A82E Interlock E Faulty", som betyr at motoren inne i girspaken var på vei ut. Denne motoren roterer på en aksling som bare tillater å vippe spaken mot venstre (sport/manuell modus) når girkassa står i D. Har også lest om de der motoren har havarert i åpen stilling, slik at man kan vippe spaken over til venstre i alle posisjoner. Her hadde den altså tatt kveld i låst stilling: Sjekket litt rundt, ny komplett spake kostet 15.000,- uten rabatter, så det var jo uaktuelt: Fant derimot noen brukte spaker fra huggerier til 2500-3000,-, men disse kom fra biler som var kjørt like langt, eller lengre enn min. Med andre ord ingen garanti for at det kan skje akkurat det samme med de om ikke lenge. Etter en del googling og fundering så fant jeg ut hvilken motor det var snakk om, og fant den på AliExpress til 200,- ferdig fraktet hjem: 9 dager senere lå den i postkassen: Så da var det bare å begynne å demontere: Og til slutt var spaken komplett igjen med ny motor: Og gledelig nok var det 100% suksess: Slik så den originale motoren ut: E.C., papertiger, Ingvaldsen og 7 andre reagerte på dette 9 1
Saltkjelen Skrevet September 1 Skrevet September 1 Kjekt at det rent faktisk lages (uoriginale) deler som gjør at man kan reparere deler fremfor å bytte bestandig. Jeg bet meg merke i at det fortsatt er en lyd som kommer på "girspake 2"-filmen. Dette er kanskje bare en lyd den nye motoren lager? eivi91 reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet September 1 Forfatter Skrevet September 1 (endret) Etter hva jeg har funnet ut, så virker det som dette er en mer eller mindre "bransjestandard" motor som brukes til forskjellige motoriserte oppgaver hos mange bilmerker. Blant annet girstang, sentrallås, justering av rattstamme, motoriserte ryggekamera som flippes ut, motoriserte sidespeil etc. Ja, lyden er av motoren som roterer på akslingen når bilen settes i og tas ut av Drive. Den lyden var der alltid før også, før den gamle motoren tok kveld. Så det antar jeg skal være slik, men det hadde vært interessant å høre fra andre med samme bil om det er slik hos de også. 😊 EDIT: Hører forsåvidt samme lyden her, 9 sekunder ut i videoen: Endret September 1 av eivi91 mr.pingu reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet September 10 Forfatter Skrevet September 10 (endret) Bilen brukes, og fungerer stort sett som den skal. 😃 Men jeg kunne tenkt meg å skifte solenoider/magnetventiler på ventilblokka/mechatronicen i girkassa. Den girer fint 90% av tiden, men noen ganger hender det at den girer, men turtallet forblir like høyt, og senkes ikke før jeg slipper gassen. Så det kan vel tyde på converter lockup som herker av og til, og kunne av den grunn tenkt meg å skiftet solenoiden til torque converter clutchen. Og når jeg da i så fall må ned igjen med hele mechatronicen, så ville jeg da skiftet samtlige solenoider. Har sjekket oljenivå på kassen, og det var spot on. Har vurdert å resette adapsjoner, men vet ikke om det har noe for seg. Solenoid-kit fra GS koster 7 168,- inkludert BMWCCN rabatt. Fra Eurodel koster samme settet 6 522,-. Fra Autodoc har jeg sett samme kit helt nede i 4 113,-. Men problemet der er at det ikke har vært på lager på ukesvis. Så avventer foreløpig litt. Sunnmøringer liker ikke å betale mer enn de må. 😂 Ellers så oppdaget jeg at det stod en skrue i høyre bakdekk her en dag, men det holdt heldigvis på luften. Så ble en pit-stop innom den lokale dekksjappa for fjerning av skrue og rep i går. Sakseløfteren er forresten kjekk å ha for andre oppgaver også. 😃 Holder på å bygge en ute-trapp: Endret September 10 av eivi91 mslello, Marius2002, Ampera og 5 andre reagerte på dette 8
Otis Skrevet September 10 Skrevet September 10 Apropos solenoider, så har jeg alt liggende. Du kan kjøpe mitt tror jeg. eivi91 reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet September 10 Skrevet September 10 10 timer siden, eivi91 skrev: Den girer fint 90% av tiden, men noen ganger hender det at den girer, men turtallet forblir like høyt, og senkes ikke før jeg slipper gassen. Så det kan vel tyde på converter lockup som herker av og til, og kunne av den grunn tenkt meg å skiftet solenoiden til torque converter clutchen. Vist det kun skjer når bil/kasse er kald så er det helt iorden, kassa går ikke i lockup før den får litt varme. eivi91 reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet September 11 Forfatter Skrevet September 11 8 hours ago, Otis said: Apropos solenoider, så har jeg alt liggende. Du kan kjøpe mitt tror jeg. Jeg trenger ZF-settet med nummer 1068.298.047. Er det dette du har? 😊 7 hours ago, Ingvaldsen said: Vist det kun skjer når bil/kasse er kald så er det helt iorden, kassa går ikke i lockup før den får litt varme. Hmm, ja, det skjer vel oftest ved kald bil når du sier det, men føler det har skjedd når bilen har fått litt varme også. Men det skal jeg undersøke litt nærmere. Det som er litt merkelig, er at jeg kan reflashe XHP, så syns jeg den girer mer presist i noen dager, før det er tilbake. Men flashing av XHP resetter ikke noen adapsjonsverdier til girkassen. I går syns jeg den tullet litt når jeg var ute på en runde fra butikk til butikk (med kald/mellomvarm bil vel og merke). Prøvde da trikset jeg har sett noen anbefaler, om å skru på tenning, holde nede gasspedalen i 30 sekund, av med tenning, og starte. Da giret den på samme måte som når jeg reflashet XHP. Men etter hva jeg har forstått, så er det throttle body adaptions reset? Andre skriver at det er "reset transmission shifts". Noen som vet hva som egentlig skjer når man gjør dette? Det fungerte i hvert fall, bilen føltes mer responsiv, og mer presise girskift. Jeg kontaktet XHP i sommer og spurte om de hadde noen forslag, og de svarte: Quote Adaptation values look fine, so there is at least no obvious mechanical failure, regarding failing seals, etc. What you are describing could be the torque converter clutch not always as fast as it should. Maybe the TCC solenoid failing or an issue with the torque converter itself? This would be a mechanical failure, which is not visible in the "adaptation values". Unfortunately, diagnosing over the internet is always difficult, and we recommend visiting a proper transmission workshop should this behaviour come back. Så når jeg spurte hvorfor det ble bedre med en reflash i noen dager før det var samme oppførselen igjen: Quote No, we do not have an explanation for it. Maybe it's due to the flash; the module resets, which also resets the solenoids. Maybe it was just a coincidence. Watch for fault codes, which might point you toward possible issues with the TCC. Should changing the solenoids not fix the issue, we recommend getting a transmission workshop to look at it. Så derfor kunne jeg tenkt meg å prøvd å bytte solenoidene. De er jo uansett 16 år gamle med over 200k km bak seg.
Ingvaldsen Skrevet September 11 Skrevet September 11 6hp skal være den nydeligste kassen i verden når den er iorden, så mulig du får ordnet det med nye ventiler. Du har sikkert byttet olje, filter og tetninger imellom kasse og mechatronic ? eivi91 reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet September 11 Forfatter Skrevet September 11 Jepp, olje, filter og tetninger er skiftet. Så holder en knapp på solenoider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå