Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for det. 😊 

Nja, usikker på det. Jeg åpnet dekslene for å se hvordan det så ut inni der, og det var jo en del kabler, men i begge åpningene stod det vifter for å kjøle LED-pærene, så det var ikke enkelt å komme til så mye inni der egentlig. Skulle man gjort noe sånt ser jeg for meg lyktene måtte splittes opp. 

Skrevet

Ser ut som X5'en får fint stell, smart å skifte deler preventivt, kjedelig hvis man står der med skjegget i postkassa og en campingvogn bak 😆 Er også glad i vanilje cola selv, synd dem ikke har den i Norge 😕 Heldigvis er det ingen andre her i huset som liker den, så får beholde den for meg selv når vi først tar en harryhandel i Sverige.

De lyktene ble jo veldig bra, løftet virkelig utseende foran på bilen. Hvor kjøpte du de?

Skrevet
2 hours ago, HakonLimseth said:

Ser ut som X5'en får fint stell, smart å skifte deler preventivt, kjedelig hvis man står der med skjegget i postkassa og en campingvogn bak 😆 Er også glad i vanilje cola selv, synd dem ikke har den i Norge 😕 Heldigvis er det ingen andre her i huset som liker den, så får beholde den for meg selv når vi først tar en harryhandel i Sverige.

De lyktene ble jo veldig bra, løftet virkelig utseende foran på bilen. Hvor kjøpte du de?

Ja, kjedelig om ferien skulle ende med havari på et eller annet. 😁

Lyktene er direkte fra Kina, kjøpt på AliExpress. 😊 

Skrevet

Jeg så du skrev at du ikke var fan av ettermarkedslykter og det er jeg enig i ,men disse var jo pene og kledde bilen godt 😊

Lekkert.

Skrevet (endret)

Det kledde bilen veldig godt. Mange av de lyktene skriker  Temu/Aliexpress men de her var pene og betydelig løft :) 

Og her også en Cola vanilje(Og Cherry)-elsker. 

jeg har forresten hatt en sporadisk suse-lyd en gang og da var det rett og slett luftfilter-boksen som på mirakuløst vis hadde hoppet halvveis ut av feste sitt. Så avhengig av humper / svinger var den tett / ikke tett inntil røret til innsugsmanifold.  Dette skapte en sporadisk suse-lyd. ;) 

Endret av mr.pingu
Skrevet

I likheit med deg so ha eg óg sansen for LED-lyktene X6 og X5M fekk i 2012/13, men full ombygging av fronten til X5M e ikkje tema 😅

E dessa lyktene dine adaptive? Eller kan ein få dei med den funksjonen, tru? 🤔

Skrevet
45 minutes ago, RF91 said:

I likheit med deg so ha eg óg sansen for LED-lyktene X6 og X5M fekk i 2012/13, men full ombygging av fronten til X5M e ikkje tema 😅

E dessa lyktene dine adaptive? Eller kan ein få dei med den funksjonen, tru? 🤔

Nei, mine lykter var ikke adaptive originalt heller, og disse passet bare biler uten adaptive lykter slik jeg forstod det. 😊 

• 3 weeks later...
Skrevet

I går bestemte jeg meg for å prøve å finne ut av hva den hvese/suselyden var for noe, den har plaget meg lenge. 

Det er en jeg kjenner som leier ut røykmaskin til feilsøking av lekkasjer, men fant fort ut at jeg heller kjøpte min egen maskin. Var ikke verre enn 1000kr ferdig fraktet hjem, og det er kjekt å ha på lur. 😊 

Denne ble levert i postkassen i går. 

20260808-100430.jpg

Som røykolje kan man visst bruke babyolje, men ChatGPT mente at det aller beste er å bruke flytende parafin, så da ble det kjøpt fra apoteket. Tarmsystemet er vel tipp topp nå da etter feilsøking med dette. 😂 

245500.avif

20260808-101215.jpg

Begynte først med feilsøking på innsugssiden. Koblet opp maskinen, og denne bygger trykk også, men ingen lekkasje å finne.

Så prøvde jeg eksossiden. Plugget ene utløpet, og koblet røykslangen til det andre, men slet med å få det tett nok til å bygge noe trykk.

20260808-143034.jpg

Og jeg tror trykk er vesentlig her, siden lyden kommer bare ved litt pådrag når eksostrykket bygger seg opp.

Så da var det bare å pakke bort røykmaskinen, og begynne å demontere i området der jeg har hatt mistanke, men håpt at det ikke var pga mye arbeid. Så da ble det på nytt ut med motorfeste, motorlabb, løsne og koble fra DPF for å vri dette ut av veien, og da kom følgende til syne:

20260808-173416.jpg

Trangt og fælt, men det var rett og slett løse muttere/studs på eksosmanifolden ved sylinder 5 og 6. Tightet disse ned igjen, og monterte alt sammen igjen, og lyden er med det endelig borte. 🥳 

Så lekkasjen var der med andre ord bare ved kald manifold, så snart eksosen varmet opp stålet, utvidet dette akkurat nok til å tette. 

Veldig godt å finne ut av dette, selv om jeg er stiv og støl etter 5 timer i garasjen, med ukurrante arbeidsstillinger på kne med hendene langt opp gjennom motorrommet. 🫣 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...