CHNilsen Skrevet Fredag kl. 21:48 Skrevet Fredag kl. 21:48 (endret) Etter å ha tenkt og vurdert endel år nå så følte jeg det var på tide å lage en tråd om min bil. En E90 325d (03/10) med N57. Meldte meg inn i forumet her i 2013 en gang så det er vel på tide 😂 håper denne tråden kan være til inspirasjon og underholding for den som tar seg tid til å lese. Nå er det jo skjedd litt (mods/vedlikehold) med bilen de 10 årene jeg har eid den, så kommer til å legge ut litt poster om jeg finner noen gode bilder fra prosessen. Får bare håpe det ikke tar 10 nye år🫣 Før jeg skriver alt for mye, her er noen bilder av bilen opp igjennom. Sommerfelgene jeg hadde fra 2015-2022: TSW Nürburgring i 18" er etter min mening en helt rå felg for sin kost og noe ikke alle andre hadde, med gummi i 235/40 og 265/35. Slik bilen har sett ut fra 2022 til nå, med OZ Ultraleggera HLT i 19". Var heldig å få tak i ett slik sett før prisen på de gikk mye opp våren 22. kombinert med 235/35 og 265/30 ser de virkelig bra ut etter min skjønn. Har nå endel år under beltet i dekk- og felgverdenen og OZ er ekstremt bra kost mot ytelse - uslåelig i mine øyne. Hvilke av oppsettene som er tøffest? Vanskelig å si, liker begge godt. TSW-felgene lever enda på bilen til en kollega. Så litt historie: min BMW-reise startet i 2012. Da fikk jeg endelig muligheten til å kjøpe meg en ny (brukt) bil og etter å ha prøvd en bekjent sin E90 var det ingen tvil om hva jeg skulle ha. Etter mye søk på finn kom jeg over en 2006 320si med relativt lav km og tenkte at dette må man bare gå for. Noe jeg gjorde, bensin og manuell. Jeg var frelst! Det var et ganske bra steg opp fra min 2001 Mazda 323f. Jeg hadde bilen i litt over to år og sverget på at jeg aldri skulle ha diesel og at automat var noe tull! Men… 320si med 170 hester og et forbruk høyere en en 330i kombinert med køkjøring til og fra jobb var ikke akkurat slik den bilen var tiltenkt å brukes. Veien til å lete på finn etter en ny bil var kort da jeg fant ut at motorene (n45b20) i disse bilene var en tikkende bombe med fare for sprekk i sylindervegg. Veldig synd, da dette er en ekstremt morsom bil å kjøre med sin gode balanse. Det hører også til historien at jeg og en god kamerat gikk til innkjøp av en e36 328i (som vi hadde i 10år) som på en måte tok seg av den manuell bensinbil-biten. 320si og 328i Det gikk ikke lang tid før jeg fant bilen som skulle bli min og det i mange år. Har fortsatt Finn annonsen! ☺️ Med lav km (34k) og et ganske respektabelt utstyrsnivå var det bare å slå til. Bilen var hentet fra Tyskland så jeg er eneste norske eier.Så turen gikk fra Oslo til Bergen en dag grytidlig(før fuglene fiser som man sier) i september 2014 for å hente bilen. Selger fikk min bil og jeg fikk min 325d med et mellomlegg. Her fikk jeg altså begge tingene jeg ikke skulle ha, diesel og automat 😂 Ikke at jeg angrer et sekund. Det viste seg jo at denne bilen gjør absolutt alt, det er jo en av grunnene til at jeg har beholdt den så lenge. Kosten for å få noe som er merkbart bedre er i mine øyne for høye. Nå har vi en E60 og en i3 i husstanden så da er vi godt dekket i våre bilbehov, per nå i hvertfall. For meg er BMW hovedsakelig en 3-serie. En sportslig bil som kan gjøre det meste du måtte ønske av den, og her har jeg virkelig brukt bilen slik jeg tror BMW hadde tenkt. Den har vært på flere og lange turer til Tyskland, Italia, Nord-Norge (ja, det er så langt unna så det regnes som et eget land) og en runde på Nürburgring. Samt den daglige turen på butikken og på jobb. Bilen har prestert helt ekstremt bra. Kombinasjonen av kraft (nedtunet N57 har jo litt hester som enkelt kan slippes løs), forbruk og plass er helt unik i mine øyne. Etter 4 år husker jeg at jeg tenkte "jeg vil ha hele E90 opplevelsen fra krybbe til grav". Så får vi se om det faktisk skjer da, men det er noe eget å følge en bil over så mange år. Man blir godt kjent med alle problemene (jada, HT-pumpa tok kvelden i 2020) og styrkene til modellen. Bilde fra når HT-pumpa tok kvelden. Det har blitt endel mods og vedlikehold over årene. Har ikke alt av bilder, men legger ved litt av det jeg har tilgjengelig nå. Jeg har alltid siktet på et oem+ resultat på endringene, noe jeg tror jeg har klart. En av de største tingene skjedde faktisk i 2024. Bytte av interiør til F80 M3 stoler, noe som virkelig blåste nytt liv i bilen for min del. Her har jeg fått alt til å fungere (også baksetene som foldes ned) noe som gjør at det ser ut som bilen kom slik fra fabrikken. Bilen kom originalt med skinn, men det å gå over til delskinn var en bevisst greie da jeg ønsket å sitte litt mer fast i stolen. Også ser det faktisk helt sinnsykt rått ut 🤩 Litt andre div mods:Trådløs lader i midtkonsoll avstiver under fra e92airbag trukket i skinnH&R coils(bildet brukt i reklame på jobben)M3 understellsdeler BMW performance bremserMidtkonsoll med utvidet skinn og BMW Performance girvelger og håndbrekkHåndtak i Nappa-skinn, individual høyttaler deksler (er originalt 676 HiFi, men har byttet alle høytalere med Bavsound og Match UP7 forsterker) og ambient lyslist fra E92 Tårnavstiver fra M3 Lakkering av stoff i bagasjerom, grått til svart. Nå begynner dette innlegget å bli noe langt og jeg ser bunnen av ølglasset, så da er det på tide å kutte. Skal prøve å poste litt mer en annen gang. Listen med ting jeg ønsker å gjøre fremover blir ikke mindre, så jeg tror det fortsatt er mange år igjen med eierskap og mods/vedlikehold ☺️ Og innlegg! Til slutt ønsker jeg å sende ut en liten takk til de jeg har blitt kjent med på denne E90-reisen, uten dem hadde ingen ting av dette vært mulig. Stor takk til dere! @Saltkjelen,@SweetBMW (Bimmerfiks), @ahj som har hatt E9x like lenge som meg og selvfølgelig @idapederse❤️ Det fine med å eie og være entusiastisk rundt en bil og et merke er ikke nødvendigvis bare bilen, men de menneskene man møter og de vennskapene som formes på veien. Endret Fredag kl. 22:50 av CHNilsen E.C., Eystein Ose, ///M-ini95 og 30 andre reagerte på dette 29 4
mr.pingu Skrevet Fredag kl. 22:16 Skrevet Fredag kl. 22:16 Ja endelig Gøy å lese din reise! CHNilsen reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Fredag kl. 22:26 Forfatter Skrevet Fredag kl. 22:26 8 minutter siden, mr.pingu skrev: Ja endelig Gøy å lese din reise! Takk! Har jo mye opplevelser og erfaring med denne bilen nå og mer kommer håper jeg.
E.C. Skrevet Fredag kl. 23:06 Skrevet Fredag kl. 23:06 Fint å kunne følge med på slike langvarige prosjekter som finnes her på bimmers, så det er absolutt kjekt at du lager tråd Du gjorde nok lurt i å kvitte deg med 320 si'en i sin tid. Kult konsept (om man får si det sånn), men definitivt mer dritt pålitelighetsmessig enn f.eks. E36 318is, som trolig hadde en av de siste pålitelige R4 bensin fra BMW på en stund. CHNilsen reagerte på dette 1
sveigis Skrevet Fredag kl. 23:14 Skrevet Fredag kl. 23:14 Dette var bra og for en flott bil og masse bra mods 😊 Gøy du lager egen tråd her og gledes til å følge videre . CHNilsen reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Fredag kl. 23:25 Forfatter Skrevet Fredag kl. 23:25 14 minutter siden, E.C. skrev: Fint å kunne følge med på slike langvarige prosjekter som finnes her på bimmers, så det er absolutt kjekt at du lager tråd Du gjorde nok lurt i å kvitte deg med 320 si'en i sin tid. Kult konsept (om man får si det sånn), men definitivt mer dritt pålitelighetsmessig enn f.eks. E36 318is, som trolig hadde en av de siste pålitelige R4 bensin fra BMW på en stund. Jeg skal prøve å ta bilder og lage innlegg når det skjer noe mer vedlikehold og eventuelt nye mods. Så kanskje det blir noe spennende på sikt. 320si var en veldig kult konsept, litt lite effekt. Men men bil som likte turtall og svingete veier. Veldig synd det med motoren, tror ikke jeg har sett en som ikke har måtte bytte motor. E.C. reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Fredag kl. 23:25 Forfatter Skrevet Fredag kl. 23:25 10 minutter siden, sveigis skrev: Dette var bra og for en flott bil og masse bra mods 😊 Gøy du lager egen tråd her og gledes til å følge videre . Takk for hyggelig kommentar, skal prøve å oppdatere med både store og små ting fremover. sveigis reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Lørdag kl. 10:32 Skrevet Lørdag kl. 10:32 Endelig! Gøy å se tråd og fremtidige oppdateringer. CHNilsen reagerte på dette 1
HakonLimseth Skrevet Lørdag kl. 10:43 Skrevet Lørdag kl. 10:43 Her var det mye smakfulle modifikasjoner, setene var virkelig prikken over i-en! Dette var virkelig gjennomført 😃 Hva brukte du for å lakkere stoffet? CHNilsen reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Lørdag kl. 10:46 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 10:46 13 minutter siden, Saltkjelen skrev: Endelig! Gøy å se tråd og fremtidige oppdateringer. Ja det var virkelig på tide, men bedre sent enn aldri 😆
CHNilsen Skrevet Lørdag kl. 10:49 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 10:49 3 minutter siden, HakonLimseth skrev: Her var det mye smakfulle modifikasjoner, setene var virkelig prikken over i-en! Dette var virkelig gjennomført 😃 Hva brukte du for å lakkere stoffet? Takker, ja stolene var en sikkelig oppgradering. Har lenge vurdert å bytte bare fremstolene, men når jeg fant ut at det er mulig å få inn f80 baksetene så var det bare å finne et komplett sett. Jeg gikk også bra manuelle stoler til elektriske, som også var en fin endring. brukte denne, kjøpt på GS. Måtte endel lag til, men er veldig fornøyd med resultatet.
HakonLimseth Skrevet Lørdag kl. 10:54 Skrevet Lørdag kl. 10:54 Se der ja. Tittet på den etter BMW CCN la inn rabatten min på GS, men var usikker på hvordan utfallet etter fargeendring ble. Det så jo bra ut, hva tipper du varigheten på noe sånt er? CHNilsen reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Lørdag kl. 11:07 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 11:07 11 minutter siden, HakonLimseth skrev: Se der ja. Tittet på den etter BMW CCN la inn rabatten min på GS, men var usikker på hvordan utfallet etter fargeendring ble. Det så jo bra ut, hva tipper du varigheten på noe sånt er? Litt vanskelig å si enda, men er nå ca 1 år siden jeg gjorde denne jobben. Det er per nå ingen tegn til at det falmer eller at fargen blir borte, så tar det som et tegn på at det kommer til å holde en stund. Det er litt verre med plastbitene, de ble grunnet først også lakkert. På kanten mot opning en har noe lakk flasset av etter at jeg har vært borti med diverse ting. HakonLimseth reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Lørdag kl. 15:18 Skrevet Lørdag kl. 15:18 Flott bil med mye riktige oppgraderinger/mods F80 interiøret passet overraskende bra inn i bilen, både utseendemessig og mtp passform. Måtte det noe modifsering til på baksetene? BMW må ha gjort noe riktig med disse E9x 3-seriene, for jeg så opprinnelig på meg selv som en 5-serie person men nå er jeg på min tredje E9x 😂 Nåværende er faktisk en 325d N57 med automat også. Håper jeg slipper unna et HT-pumpe havari da 😅 Kjøpte du Performance bremsene nytt, eller brukt? CHNilsen reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 15:42 Skrevet Lørdag kl. 15:42 17 timer siden, CHNilsen skrev: Selger fikk min bil og jeg fikk min 325d med et mellomlegg. Her fikk jeg altså begge tingene jeg ikke skulle ha, diesel og automat 😂 Ikke at jeg angrer et sekund. Det viste seg jo at denne bilen gjør absolutt alt, det er jo en av grunnene til at jeg har beholdt den så lenge. Kosten for å få noe som er merkbart bedre er i mine øyne for høye. tenker selv tilbake til 2016 når jeg kjøpte en 2011mod 320d msport manuell 184hk med 38k km på telleren, det var en kjempe bil ! men drivlinja ødela heler opplevelsen, for den var hinsides bra på alle andre punkt. hadde det vært en 325d eller 330d automat så hadde jeg muligens eid den bilen enda, det var det jeg var på utkikk etter å men de lå litt høyere i pris om du skulle ha lav kilometer. nå i etterpåklokskapen så hadde jeg vell nesten ikke tapt noen ting om jeg hadde kjøpt en 330d med 150k på telleren den gang. Ron Jeremy reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå