Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det her var artig lesning. En god tråd om M5 blir aldri feil, og disse bilene begynner jo å bli sjeldene å se i trafikken.

En stor liste med gjøremål på bilen men her er jo du allerde godt i gang med oppgradering.

Jeg husker også at de traktene i fronten var populære å få på men veien du går nå med oppgraderingene dine er jo helt topp å se.

Følger med videre her.

Skrevet
På 29.7.2025 den 22.56, sveigis skrev:

Gøy å se hvordan denne blir😊

Bra å få ting på stell .

Takk! 😁

På 30.7.2025 den 9.02, papertiger skrev:

Herligt å se oppryddingen, hvordan den tas tilbake til fin klassisk stand. Er veldig fan av de små kosmetiske utbedringene du gjør, selv om teknisk selvsagt er viktigst :) 

Så hyggelig å høre. Enig i det, hver sin type tilfredstillelse 😎

På 30.7.2025 den 9.39, *MrB* skrev:

Bra jobb du legger ned her.

Jeg driver og hamstrer inn deler her og der når jeg finner det på tilbud. Bla kjøpte jeg det siste originale paralellstaget som GS hadde. Kostet meg vel ca 11-1200kr. Det var for øvrig stemplet TRW. Gjorde også et kupp på en laderegulator tidligere i vår. Kjekt å få i hus når man ser ordinærpris på regulator (for ikke å snakke om dynamo…. 😵 )

Mange takk! Det er veldig lurt. Det er langt ifra gratis for deler til disse nei, har fått mangfoldige bakoversveiser mens jeg har tittet gjennom delekatalogen. Og ikke minst er det mye som plutselig blir utgåtte varer. Men vet man bare hvem som produserer originalt er jo fort veldig mye spart ved å kjøpe del uten BMW-logoen også. 

På 30.7.2025 den 17.46, RF91 skrev:

Blir bedre og bedre detta her 🙂 Eg ha forresten nye, originale, ubrukte  locariskjerma (e da da dei kalla da?) til innerskjermane framme på begge sider. Solgte E39'en før eg fekk montert dei. Dei kan du få for ein grei pris om du trenge dei 🙃

Takk! Prates på pm, vi 🫡

14 timer siden, Thundercoil skrev:

Ser veldig bra ut dette 😎👌 Støtter alle endringene også, nå som jeg nærmer meg 40 og ikke råner lenger. 😅 Veldig glad for å se at du slapp å kjøpe ny viskermotor. Den koster litt. Bra styringen ikke trengte helt ny tannstang også. 

Takk! Haha, var ikke noe galt med det forrige, bare forskjellige smaker også. Har definitivt hatt et par biler med tilsvarende mods tidligere jeg også 😅 Tja, jeg klarte jo selvfølgelig å bestille viskermotor i forkant i tilfelle det var den. Så den får bare ligge i reservedels-kassa her 😂 

13 timer siden, M-jakob skrev:

Det her var artig lesning. En god tråd om M5 blir aldri feil, og disse bilene begynner jo å bli sjeldene å se i trafikken. En stor liste med gjøremål på bilen men her er jo du allerde godt i gang med oppgradering. Jeg husker også at de traktene i fronten var populære å få på men veien du går nå med oppgraderingene dine er jo helt topp å se. Følger med videre her.

Takk for hyggelige ord! 😄 Ja, blir mer og mer "klassiker"-følelse av disse, selv om hodet mitt ikke vedtar at de har blitt så mange år gamle enda. Og ja, det har vært litt lang liste til å begynne med, men mesteparten av småtingene er iallefall i boks nå. Så gjenstår det litt store og dyre prosjekter som rust og lakk osv., men det blir veldig fort utrolig mye bedre så snart det er i orden også. Og deretter kan man jo begynne å tenke på kose-mods som eksos, stereo osv. eventuelt også. 😎

• Gabz changed the title to Gabz' E39 M5
  • 4 weeks later...
Skrevet (endret)

Får kjøre en liten update her. 
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust. 

Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring. 

Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:

IMG_0261.thumb.JPG.a4bece0261d7d3f1034a1362ca925908.JPG

IMG_0262.thumb.JPG.d643712d09d593ac4512c48b91fe5caf.JPG

Men letingen har jo gått.. tja..

IMG_0002.thumb.JPG.3841db698285eb559e1da8763bfff778.JPG

Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.

IMG_1432.thumb.JPG.5b84b92be0bfaa32da623e4909b29f7e.JPG

Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.

Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..

IMG_3407.thumb.JPG.68daf8dc8d3a207474db5e29c189f2a6.JPG

Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer. 

Så jeg satt igang:

IMG_3412.thumb.JPG.ab6602b799bc233f59803851bfa143a3.JPG

Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:

IMG_3416.thumb.JPG.69c07ad4f11b000f144998d255861afd.JPG

Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:

IMG_3417.thumb.JPG.52668de4f15204cffa12bc179612de13.JPG

Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld. 

IMG_3424.thumb.JPG.6bf6c54c6a1155a755957dea17f96c8f.JPG

Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.

IMG_3447.thumb.JPG.de519c42ff099f3c30e38d7c10a33154.JPG

Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!

IMG_3540.thumb.JPG.7cdb8059b7eed453e2edf1ec4a043a1b.JPG

Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):

IMG_7811-2.thumb.JPG.7cf1a3d27072e668b5c3d5ec92b557b6.JPG

Brukisene fikk også være med:

IMG_7769-2.thumb.JPG.dd94ca24915f205913ec15ba611e7cfd.JPG

IMG_7915-2.thumb.JPG.e5fb17478e90872115867053395dfe88.JPG

Endret av Gabz
Skrevet

Å finne rustfrie dører til eldre Bmwer generelt ,er umulig omtrent ,så bra du fant tilslutt 😊.

Ser ut som du har kommet i mål med bremseproblemer og ,det er godt .

Så er det morro å se at du er tilbake her Gabz .

• 3 weeks later...
Skrevet

Bakbremsene har nok hengt litt, som mistenkt, og kniper mer når de blir varme. Akkurat samme som foran før overhaling. 10 år med vinterlagringer er ikke alltid det beste for bremsene. 😅 Hvert fall bra de dyre skivene ikke hadde kast. 😎 Har vært helt umulig å finne kalipere siste par årene. Tragisk at deler til en M5 utgår. 

Godt jobbet med å finne hel dør! Jeg kjøpte en fin dør selv, etter samme leteaksjon, men da jeg hadde fått den hjem og tok av panelet, så jeg at den var 10 ganger verre enn min, på innsiden. Gikk rett på dyngen. 😂

Skrevet
22 timer siden, Thundercoil skrev:

Antakelig. Ble litt verre igjen etter en liten stund bak nå, så blir litt nye deler igjen ved neste anledning. Rister ikke så fælt i lavere hastigheter, men i høyere hastigheter rister det en del.. Og ja, det var et kapittel i seg selv med diverse deler til denne, gitt. Døra ser foreløpig veldig bra ut, men vi får jo se når det blir dypdykket litt i den før lakkering. Tør ikke ha for høye forventninger 😅

Men - nå er det snart på tide med vinterlagring for meg, så da kan det hende det blir en omgangsrunde når den hentes ut igjen til våren potensielt. Vil ha den innerst i lokalet jeg skal lagre den i for å slippe å flytte på den for andres behov ila vintersesongen, isåfall må den inn allerede nå på onsdag. Litt kjipt når det enda er litt ålright vær ute, men samtidig har jeg ikke så veldig mye tid til overs om dagen uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...