Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skal bytte ut firmabil (elbil) med privat i jobb, og trenger en grei bruksbil som samtidig skal være familiebil. Sett litt på G30/31 530i. Virker som det er relativt solide motorer disse B48, utifra hva jeg leser på nettet iallefall. Ser også litt på diesel, da F11 530/535d. 

Spørsmålet er om jeg skulle inkludert hybridmodellene også. Kjører ca 90km daglig til prosjektet jeg jobber på nå, motorvei nesten hele veien. 

Ser litt på denne, hva tenkes? https://www.finn.no/439876824

Fin km, greit utstyrt, og jeg liker kontrastfarger på bil og interiør 😊

Skrevet

Ja, det er akkurat det. Har ingen erfaring med hybrid, men må jo si det frister når man får facelift for samme pris 🤔 Men rett før garanti går ut, man burde kanskje sikre seg med maskinskadeforsikring? 2 drivlinjer, mer som kan gå galt

Skrevet
30 minutter siden, FTE skrev:

man burde kanskje sikre seg med maskinskadeforsikring?

Det bør du ha uansett hva du kjøper av nyere dato

Skrevet
3 timer siden, Lars89 skrev:

Uten tvil en nydelig bil og ingenting galt med bensinmotor. 

Men vanskelig å komme unna at man kan få en 3-4 år nyere bil til 400k hvis man velger 530e.

https://www.finn.no/447670620

Den der var jo nitrist iforhold til trådstarter sin. Nydelig med utvidet merino og BW. 10/10 interiør 😁

Skrevet

Bensinbil en definitivt innenfor, og 530i med B47 er er driftssikker sak. Interiør er jo en smakssak, men lyst merinoskinn hadde jeg styrt langt unna. Det ser veldig fort shabby ut. 

530e er også en fin bil, men min erfaring med BMW hybrid er veldig….tja. Du må i hvertfall kunne lade den hjemme, ellers blir det en masete sak.

Mange meninger om maskinskadeforsikring. Jeg synes det har vært enormt kostbart på flere biler der jeg har sjekket pris. Jeg har ikke dette på noen av mine pdd. 

Skrevet
1 time siden, Skulebollen skrev:

Den der var jo nitrist iforhold til trådstarter sin. Nydelig med utvidet merino og BW. 10/10 interiør 😁

Var bare en "random" bil for å illustrere hvor ny 530e man kan få. 

Helt enig i at den 530i-en fremstår lekrere. 

Fordel med 530e er vel primært forvarming av kupe. Rekkevidden holder jo bare til lokalkjøring. 

Maskinskade hadde jeg kjøpt uansett drivlinje.

Er blitt så mye dyrt og avansert nå. 

Skrevet (endret)

Den 530i’en har jeg også sikla mye på. Ikke akkurat ny bil, men gått relativt lite, og fremstår strøken. 1-eiers bil, utrolig fint satt opp innvendig med utstyr. Men ser for meg at det er utfordrende å holde hvitt nappaskinn fint uten å bruke mye tid på vedlikehold, når brukt som daily driver. Hadde jeg kun hatt den som bil kun jeg selv brukte og hadde kontroll over, hadde jeg dog ikke nølt. Lekkert. 
Så undrer jeg veldig på hvordan 530i føles kontra 530d osv.

Det er jo kupevarmer på denne, så det fungerer jo greit, og mindre risiko for feil uten hybridsystemet over tid tiltaler i alle fall meg vs 530e.

Endret av papertiger
Skrevet

Jeg har ikke renset mitt identiske interiør på 15.000 km nå, ser førerstol er moden for en rask shine, ellers fremstår det meget flott. Så hvitt er ingen fare om man gidder ta skinnbehandling en gang i året eller verstefall annethvert år. 

Skrevet
2 timer siden, papertiger skrev:

Men ser for meg at det er utfordrende å holde hvitt nappaskinn fint uten å bruke mye tid på vedlikehold

Jeg synes dette har blitt veldig oppskrytt inne på bimmers på lik linje med alcantara, nå hadde vi hvit merino skinn i både X3M - 7 serien - 6 serien og det har aldri vært et problem selv med 3 unger og ei dame i hus som styrer med alt mulig. Ikke har jeg følt at jeg må vaske ofte heller og ingen av de 3 har fått blå skjær av buksene vi bruker. Ikke bruker vi sete trekk lenger heller uten at at det har utgjort noe :) 

Skrevet
On 1/22/2026 at 12:49 PM, FTE said:

Spørsmålet er om jeg skulle inkludert hybridmodellene også. Kjører ca 90km daglig til prosjektet jeg jobber på nå, motorvei nesten hele veien. 

Hvor lenge skal du stort sett kjøre langkjøring/motorvei? Bare for en kort periode og så tilbake til blandet/småkjøring?

Hybriden har 22 liter mindre bensintank (46l), så mulig du vil tilbringe mye tid ved pumpene hvis du bare kjører motorvei.  En ulempe med mange moderne biler generelt og spesielt hybrid er de små bensintankene. 

Skrevet
1 hour ago, Snagg30 said:

Jeg synes dette har blitt veldig oppskrytt inne på bimmers på lik linje med alcantara, nå hadde vi hvit merino skinn i både X3M - 7 serien - 6 serien og det har aldri vært et problem selv med 3 unger og ei dame i hus som styrer med alt mulig. Ikke har jeg følt at jeg må vaske ofte heller og ingen av de 3 har fått blå skjær av buksene vi bruker. Ikke bruker vi sete trekk lenger heller uten at at det har utgjort noe :) 

Jeg bare prøver å konstruere argumenter for å unngå å ta vurderingen om å bytte til bensin-G31. 

Skrevet
1 time siden, Werther skrev:

Hvor lenge skal du stort sett kjøre langkjøring/motorvei? Bare for en kort periode og så tilbake til blandet/småkjøring?

Hybriden har 22 liter mindre bensintank (46l), så mulig du vil tilbringe mye tid ved pumpene hvis du bare kjører motorvei.  En ulempe med mange moderne biler generelt og spesielt hybrid er de små bensintankene. 

Skal jobbe på dette prosjektet et år til (90km tur/retur for å presisere), ikke lademuligheter på arbeidsplassen.  Etter det kan det jo bli et prosjektet i nærheten for alt jeg vet, men kan jo bli i Oslo også (bor i Eidsvoll) 😄

Skrevet

I dette tilfellet her så tror jeg at jeg ville forsøkt å finne en LCI G31 530e. Da får du så ny bil som mulig og hybrid systemet til BMW er veldig bra. Særlig når de har gått over til B48 motoren som egner seg langt bedre i en hybid drivlinje enn forgjengeren. Hvis du er god til å lade bilen når du setter den fra deg hjemme så kan du kjøre ganske billig på denne distansen, enda bedre om du også har lademulighet på jobb. Om ikke rekkevidden på strøm alene er allverden så gjør hybridsystemet sitt til at forbruket på en slik distanse vil bli veldig gunstig. For rundt 400 000,- så er G31 530e veldig mye bil for pengene. 

Tur retur Arendal- Kristiansand som er en distanse på 115 km med motorvei så kjører jeg på nøyaktig 0,5 l per mil med min X5 45e. Da starter jeg hjemme med fullt batteri og kjører i 120-125 km/t. Jeg har riktig nok større batteri men bilen er også vesentlig tyngre, har større luftmotstand og har en tre liters motor fremfor en lavere, lettere bil med toliters motor.

Det er etablert en sannhet om at ladbare hybrider er så dyre å kjøre på motorvei med. Det er en sannhet med modifikasjoner. På lange roadtrips så vil en ladbar hybrid ha ett høyere forbruk, da vil man stort sett ha tomt batteri største parten av strekningen. Men på kortere distanser, typisk pendler avstander rundt 100 km så kan en ladbar hybrid være vel så gunstig å kjøre med som en diesel. Men det forutsetter at man bruker hybridsystemet riktig, bilen må lades. Det ligger i ordet ladbar hybrid, og en slik bil gir først mening når man lader bilen. Jeg ser så mange som avfeier ladbar hybrid som noe tull fordi de bruker så mye bensin, så viser det seg at disse folkene sjelden lader bilene sine. Det holder ikke å gjøre det en gang i uka, bilen må lades hver gang den parkeres på sin faste plass. Jeg må bare si jeg har blitt veldig fan av ladbar hybrid når jeg bare lærte meg å bruke systemet riktig. Bilen er ett Kinderegg, el bil i hverdagen og fossilbil med herlig rekkesekser på langtur. Fikk stor, romslig og luksuriøs familiebil med 400 hester for prisen av en nesten ny 3-serie. 

Skrevet

Liten tank er ikke noe problem. Min gamle 330e lå på realistisk 0.6 på langkjøring, så 40-literstanken holdt greit. Ikke 1000km som på en diesel selvsagt, men 550km går fint uten å kjøre på lukten siste biten. 

Ellers fikk jeg totalhavari på batteripakken, og fikk høre fra verksted at det er noe som skjer fra tid til annen. Så min opplevelse av kvaliteten er ikke udelt positiv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...