Ove67 Skrevet Fredag kl. 19:47 Skrevet Fredag kl. 19:47 Da har jeg solgt min BMW 740e, bensinhybrid, 2018-modell etter nesten seks års eie og kjøpt meg en 2025-modell, i7 xDrive60 med kun 8500 km på telleren – altså i praksis en nær ny bil. Importert selv – denne gangen fra Belgia hos merkeforhandler nær Antwerpen, Jorssen Zuid. Fikk med meg hele fire års garanti som gjelder i Norge. Jeg må vel si at overgangen alt i alt er svært positiv. Jeg er veldig opptatt av kjørekomfort (det er derfor jeg kjører 7’er) og G70 skuffet på ingen måte for å si det mildt! Var i utgangspunktet litt skeptisk fordi den nye bilen har M Sport, noe den gamle ikke hadde. I tillegg har den 21˝ felger (dim foran 255/40-21 bak 285/35-21), mens G11’en bare hadde 19˝. Jeg var redd for at denne kombinasjonen ville gi redusert komfort, men absolutt ikke! Det er heller ingen antydning til sporing selv med såpass brede dekk. Rattet er deilig polstret – bedre enn på G11. Fikk faktisk anledning å kjøre min gamle bil et stykke i går (har stått til salgs og jeg har ikke kjørt den på en måned) og fikk direkte sammenligne. Og jeg vil si komforten i G70 rett og slett er langt bedre! Og jeg husker jo jeg prøvde G60 da den kom og fant at G11 slo den ned i støvlene på komfort. Setene er av multifunksjonstypen og er rett og slett fantastiske! Noen har kalt dem litt «sofaaktige» og det er jeg enig i, men man sitter likevel utrolig godt med bl.a. veldig god sidestøtte. Da jeg kjørte G11 i går, syntes jeg plutselig setet var så hard i ryggen… Jeg også elsker hvordan de enorme kreftene (544 hester) leveres så smooth og progressivt. Savner ikke fossilmotor, men det er meg. Elsker å ha kreftene tilgjengelig promte – ingen turbotrykk som skal bygge seg opp eller nedgiring som skal skje. Regenerering fikk jeg satt til laveste nivå så fort jeg fant ut hvor jeg kunne stille den ned. Jeg vil at bilen skal trille videre når jeg slipper gassen. Trenger jeg å bremse, har jeg bremsepedalen til det. Så var det de negative tingene, da. Det er tydelig at BMW har foretatt kostkutt her og der. Blinklyshendelen er rett og slett forferdelig – jeg husker den fra G60, men hadde aldri trodd BMW ville sette denne i en 7’er. Den er altfor lett – og har på ingen måte den tyngden en slik ypperste premiumbil skal ha. Det er så jeg mistenker BMW har tenkt «BMW-sjåfører bruker ikke blinklys likevel, vi setter inn den billigste hendelen vi kan finne». Hendelen er så lett å betjene at jeg ofte ender opp med kontinuerlig blink når jeg bare vil ha tre blink. Men jeg venner meg kanskje til det… Så er det dørhåndtakene. Hvorfor bruker BMW nå disse «brevsprekkene» i stedet for skikkelige håndtak man kan ta rundt? Betjeningen av dem er forsåvidt grei nok. Mitt største problem med disse er at de er så stygge. G70 er etter min mening en meget pen bil (ja, mange er uenig med meg), men de brevsprekkene ødelegger totalinntrykket for meg. Komfortilgang er redusert i og med at man bare kan låse bilen på fremdørene. Opplåsing fungerer imidlertid på alle fire dører. Så tross alt ikke så aller verst. Så er det konsollen med de f***** haptiske knappene. Jeg blir ikke helt klok på hvordan de betjenes. Noen ganger går det greit – andre ganger føler jeg det klønete. Det er kanskje en tilvenningssak. Den store buede skjermen med iDrive 8.5 er et kapittel for seg selv med masse funksjoner gjemt i menyer og en del dumme funksjoner. Men det får jeg lage en egen tråd på. Men alt i alt er jeg ekstremt fornøyd med bilbyttet når det kommer til det viktigste – altså kjøreegenskapene. Skulebollen, ///M-ini95, Ron Jeremy og 7 andre reagerte på dette 10
laffe Skrevet Fredag kl. 19:59 Skrevet Fredag kl. 19:59 Bilder....🤔😎 (Gratulerer med ny bil forøvrig🥳) RNJ reagerte på dette 1
Ove67 Skrevet Fredag kl. 20:06 Forfatter Skrevet Fredag kl. 20:06 7 minutes ago, laffe said: Bilder....🤔😎 (Gratulerer med ny bil forøvrig🥳) OK. Det får jeg legge ut imorgen. laffe reagerte på dette 1
Ove67 Skrevet Fredag kl. 20:07 Forfatter Skrevet Fredag kl. 20:07 7 minutes ago, laffe said: (Gratulerer med ny bil forøvrig🥳) Takk.
RNJ Skrevet Fredag kl. 20:08 Skrevet Fredag kl. 20:08 Gratulerer med ny bil! Som G11-eier er jeg også opptatt av komfort og dette var interessant lesing. Håper du løpende vil legge ut oppdateringer når du har blitt bedre kjent med bilen.
Ron Jeremy Skrevet Fredag kl. 20:23 Skrevet Fredag kl. 20:23 Da ble det handel ja. gratulerer med nok en 7’er. Når man først har tatt steget opp, er det nok vanskelig å gå tilbake ja. Spennende å høre dine betraktninger, jeg ser poengene dine og er enig i flere av dem. Men hvis du synes iX/G70 har kjipe dørhåndtak, prøv iX3 sine nye… 😅 Bilder ønskes ja!
Saltkjelen Skrevet Fredag kl. 20:31 Skrevet Fredag kl. 20:31 Gratulerer med G70. Spennende å høre hvordan du opplever denne kontra G11en etter hvert. iDrive-kontrolleren er rett og slett blitt litt vanskelig å bruke, men jeg oppdaget selv etter en ukes tid med G61 at trykk på ytterkantene av kontrolleren er en "dead spot". Trykker man lenger inn, fungerer det sånn tålelig greit, men det er helt klart et stort steg tilbake i forhold til hva du er vant til.
Fredrik 90 Skrevet i går, 10:31 Skrevet i går, 10:31 Gratulerer med ny bil 👍 Men her mangler det bilder 😅 Er det en ting man ikke kan ta ifra de nye BMW’ene (for man ta fra dem stort sett alt annet) så er det kjøreegenskapene. Jeg har kun hatt en liten test tur i G70, men mange mil i forskjellige G60. De kjører fantastisk, G70 flyter bortover veien med ett utrolig komfortnivå. Her er fortsatt BMW spizten klasse. Greit nok at du ikke savner fossilmotor, ingen vil savne en tung 7-serie med en masete B48 firer. Hadde du kjørt R6 eller V8 så spørs det ikke om du hadde savnet det litt 😉 Jeg har alltid vært en forkjemper for BMW sine komfort seter med tiltbar øvre rygg. Og jeg har alltid sagt at det er en stor skam at BMW ikke viderefører disse setene i dagens modeller. Men jeg må innrømme at setene i G70 og G60 er svært komfortable likevel. Du har samme erfaring ser jeg. Eneste som må være litt dritt med i7, når man er opptatt av mest mulig komfort er at man må stoppe for å lade. I sludd, stiv kuling og snø må man ut i elementene og styre med den kablen i stedet for å kunne velge å bare kjøre videre til destinasjonen sittende lunt og godt omgitt av komfort og velvære. Det er ett privilegie man gir opp med i7 😅 Ove67 og RNJ reagerte på dette 2
Ove67 Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Da fikk jeg tatt noen bilder. Fargen er Carbon Black, som er en litt merkelig farge. Den ser svart ut mesteparten av tiden, men i direkte sollys og i spesielle lysforhold også i gråvær, kan man se blåfargen. Skulle jeg valgt farge helt fritt, ville jeg kanskje gått for davitgrå. Den gir også mer kontrast mot de svarte listene, samt grillen - nå syns jeg mye går i ett. Lars89, sluquet, RNJ og 11 andre reagerte på dette 14
Ove67 Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden On 6/13/2026 at 12:31 PM, Fredrik 90 said: Eneste som må være litt dritt med i7, når man er opptatt av mest mulig komfort er at man må stoppe for å lade. I sludd, stiv kuling og snø må man ut i elementene og styre med den kablen i stedet for å kunne velge å bare kjøre videre til destinasjonen sittende lunt og godt omgitt av komfort og velvære. Det er ett privilegie man gir opp med i7 😅 Nuvel. Man må vel ut og tanke etter en tids kjøring med bensin og diesel også - også i sludd og vind. Det tar lengre tid å lade, men hvem sier man må stå ute og vente? Kan vel sitte i bilen? Når du fyller bensin eller diesel, må du jo stå og holde i pistolen hele tiden. Det er nesten ingen bensinstasjoner som har lås på fyllepistolen lengre. Jeg synes ihvertfall det er greit med en beinstrekk etter 6-7 timers kjøring - og med 200 kW ladehastighet så trenger man ofte ikke mer enn 15 minutters lading. Nok til en beinstrekk og tur på do. Når det er sagt, skal jeg innrømme at lading på langtur en liten ulempe med elbil. Kanskje passer det ikke med pause akkurat da... Så har vi dette med langkjøring på store utfartsdager. Jeg skal på langtur i fellesferien - da er jeg spent på om det kan bli kø og ekstra ventetid på ladestasjonene. Men jeg har inntrykk av at antall ladestasjoner er så stort nå at dette ikke er nor særlig problem.
Ove67 Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden On 6/13/2026 at 12:31 PM, Fredrik 90 said: Greit nok at du ikke savner fossilmotor, ingen vil savne en tung 7-serie med en masete B48 firer. Hadde du kjørt R6 eller V8 så spørs det ikke om du hadde savnet det litt 😉 Hadde R6 på tre tidligere 5'ere (E39, E60 og F10). Nei, savner det fortsatt ikke. Savner ihvertfall ikke vibrasjonene fra dieselmotor på tomgang. uglefossen reagerte på dette 1
Ove67 Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden En liten irritasjon blant kostkuttene som jeg glemte å ta med, er knappen på rattet for justering av hastighet for cruice kontroll. Denne var en premium gummiert sak på både F10 og G11, mens nå er den av plast. jeg får vondt i fingrene av å betjene den. Og den bruker jeg mye....
Fredrik 90 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 time siden, Ove67 skrev: Nuvel. Man må vel ut og tanke etter en tids kjøring med bensin og diesel også - også i sludd og vind. Det tar lengre tid å lade, men hvem sier man må stå ute og vente? Kan vel sitte i bilen? Når du fyller bensin eller diesel, må du jo stå og holde i pistolen hele tiden. Det er nesten ingen bensinstasjoner som har lås på fyllepistolen lengre. Jeg synes ihvertfall det er greit med en beinstrekk etter 6-7 timers kjøring - og med 200 kW ladehastighet så trenger man ofte ikke mer enn 15 minutters lading. Nok til en beinstrekk og tur på do. Når det er sagt, skal jeg innrømme at lading på langtur en liten ulempe med elbil. Kanskje passer det ikke med pause akkurat da... Så har vi dette med langkjøring på store utfartsdager. Jeg skal på langtur i fellesferien - da er jeg spent på om det kan bli kø og ekstra ventetid på ladestasjonene. Men jeg har inntrykk av at antall ladestasjoner er så stort nå at dette ikke er nor særlig problem. Joda, men det kjekke med bensinstasjoner er jo at de har ett svært tak over seg. Må stå å holde i pumpa i ca 3 minutter ja, så det suger jo litt. Også koster det jo stort sett 1000 lappen eller mer. Dieselpumpe pistolene har lås, den lokale Esso stasjonen her har både lås og sånn "Truck fylling" knapp som på min G30 540d gjorde at tanken ble full på rett over ett minutt 😅 Men ikke la dette spore av, det er en flott bil du har fått deg. Synes den kler denne fargen veldig bra jeg, synes G70 vokser litt på meg. Den har en voldsom tilstedeværelse på veien når den kommer kjørende. Skal bli spennende å se Alpina utgaven av denne som kommer om ikke så lenge. 1 time siden, Ove67 skrev: Hadde R6 på tre tidligere 5'ere (E39, E60 og F10). Nei, savner det fortsatt ikke… Da er du rar…😉 Ove67 reagerte på dette 1
Ron Jeremy Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Gratulerer med flott bil og for min del, riktig drivlinje! Carbonsort er en sober farge som passer til store biler, den passer bra til bilen/modellen og til interiøret, så dette ble veldig riktig det 👍🏻 Mtp kost kutt, så syns jeg det er rart at de gjør slikt på ratt og åpenbare ting man tar på/bruker mye. Endret 3 timer siden av Ron Jeremy Marius2002 og Ove67 reagerte på dette 2
Marius2002 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Gratulerer med kul bil i en knalltøff farge Lading er ingen problem og bilen er gjerne klar før du er. Et tips er å lade når man kan og ikke når man må. Altså er du på 40% og du stopper for en matbit, toalettbesøk, strekk eller hva det måtte være - lad samtidig. Så kan du ofte hoppe over de plassene det er stor pågang på, samtidig at du kanskje slipper å stoppe de gangene det egentlig ikke passer Jeg har aldri(!) stått i kø på lading, det var antydninger i Strømstad - men jeg slapp inn da en annen kjørte ut da jeg kom. Skylder på egne vurderinger og burde stoppet på stasjonen 20 min(?) før. Strømstad klokken 12 på en lørdag i uke 28, tillegg er Tesla-laderne på en grusplass sammen med bobilparkeringen, så det hele var et salig kaos. Ellers har vi vært Norge på langs noen ganger fra Andenes i nord til Kristiansand i sør, og sør-Sverige i sørøst. Husker vi ladet i et skikkelig uvær på Beitostølen for 2 år siden, det var null stress det også: vi plugget i og spiste nisten vi hadde med og vipps var bilen ferdig før vi(ungene) var. Da hadde vi kjørt i 5,5 timer og følte for en pause. Jeg kan bare tenke meg at alt dette blir mye kjekkere i en 7-serie Langtur med elbil er egentlig bare kjekt og sømløst. Oppdater gjerne med fler bilder og erfaringer underveis Endret 2 timer siden av Marius2002 Ron Jeremy og Ove67 reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå