Gå til innhold

*MrB*

Medlem
  • Innholdsteller

    2963
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    12

*MrB* vant dagen sist Oktober 22

*MrB* hadde mest likt innhold!

Om *MrB*

  • Bursdag 08/14/1979

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Rett vest
  • Kjøretøy
    BMW

Nylige profilbesøk

6537 profilvisninger
  1. Smil og pust med magen. Det er helg.
  2. Kun tilgjengelig med «utvidet drivverk-pakke» 🤷🏻
  3. Alt fungerer strålende her i hvertfall.
  4. ACC er en del av Fully Charged. Portimao er egentlig en fin farge, men veldig mange velger den slik at den er veldig vanlig, og den er ikke den mest vellykkede fargen på I4 synes jeg. Jeg ville ha sort. Kona ville ha Fire Red (som også er fin), men den fantes ikke på lager (Jeg er en gnitalus som kjøpte M50 på lagertømmingssalg), så da ble det Portimao. Angrer litt, men hey.... Det er en bruksbil.
  5. Vet ikke om tett sludd er de beste forhold for å kjøre med ACC uansett... 5500kr er ikke allverden nei, men jeg ser ikke poenget med å krysse av for det om jeg vet jeg aldri kommer til å bruke det. Selv DA er egentlig i overkant i forhold til mine kjørevaner. (F.eks. er lane assist er noe av det første jeg slår av på alle biler jeg kjører). Sånn sett er det vanskelig for meg å finne argumenter for DAP. At du og jeg er i hver vår ende av utstyrslisten er vel ingen hemmelighet, men det er fair, det.
  6. Det kan du si. Nå har jeg ikke finlest alt rundt DAP, men DA har alt man trenger og litt til. Jeg har ikke behov for assistanse med feltskifte, trafikklys eller å kjøre handsfree på motorveien. Sånt er mest partytriks i min bok. Blindsonevarsleren er visstnok mer raffinert i DAP, men jeg synes den fungerer fint i DA.
  7. Sjåførovervåkning, hands free driving, utvidet funksjonalitet på acc som f.eks filskiftassistent. Selv vanlig DA har ting som lane assist og blindsonevarsler i tillegg til ACC. Ting jeg aldri kommer til å bruke, men det er nå en individuell sak. FC har elektriske seter. Hadde valgt en annen farge enn Portimao.
  8. Dårlig hjullager bør gi rumle eller hvinelyd når du snurrer på hjulet og/eller kjennes "løst" når du røsker i hjulet mens bilen er jekket opp. Har du kvalitetsmerker på alle deler du har byttet? En del av de billigste merkene er bortimot defekt fra esken. Vet du at lyden kommer forfra? Du har ikke sjekket/byttet noe bak? Hva trigger lyden? Brems? Motorbrems? Pådrag? Ujevnheter? Eller ingen mønster? Ser du skriver det er diffust, men du må bare prøve å isolere hva som fremprovoserer lyden. Ellers blir det fort famling og unødvendig delebytte.
  9. Om du ikke tåler diskusjon og uenighet, så er kanskje ikke et forum rette stedet for deg.
  10. Ja. Det er en driftssikker og god motor. Kan slite litt med dyser og hpfp kan ryke bl.a. Men ikke den tikkende bomben enkelte andre motorer fra denne perioden kan være.
  11. Det var du som sa at støtten til smart varmtvannsbereder var 5000kr, noe den ikke er. Du snakket også om smarthusstyring generelt ja, men ikke i den forbindelse. Styringssystemet gir deg inntil 10000, men krever også gjerne større investering. (F.els bereder og lader). Antar du har fått 2 ladere godkjent som 2 energilagre, og har fått støtte på den pakken, slik at lader nr2 var tjent inn igjen? Full støtte forutsetter at gildet kostet 40k, men det gjorde det neppe.
  12. Fortsatt 4000kr i følge Enova: Tibber leverer strøm og andre tjenester på lik linje som Norgesenergi, Fjordkraft og Fortum? Jeg har Fjordkraft, og har pulsmåler tilkoblet HAN-port, med full kontroll i app. Mer eller mindre samme greien som Tibber. Jeg mangler smartlader da. Har bare en dum, gammel boks fra Salto.
  13. Du får vel ikke Enovastøtte til elbillader med mindre den inngår i et smarthussystem? Ang varmtvannsbereder røk min i fjor, og jeg ble overtalt til å kjøpe en smartbereder fra Høiax. Det gav meg 4000kr tilbake fra Enova, men berederen kostet jo 5-6000kr mer enn en tilsvarende kraftig "dum" bereder den gangen, og jeg kan heller ikke se at den bruker merkbart mindre strøm enn den gamle. Er det noen som har klart å spare mer enn noen hundrelapper i året med grid rewards? Det synes jeg er en puslete gevinst for å miste ytterligere fleksibilitet i ladingen. Hjemmelading av elbil krever allerede mer planlegging/gir mindre fleksibilitet enn fylling av en fossilbil, og smartlading tar det ett hakk videre. Er du litt uheldig er ikke bilen klar når du trenger det, og i verste fall må du hurtiglade eller ta bensinbilen i stedet. Om du har et bruksmønster der spontane kjøreturer aldri skjer så er det greit. Jeg har imidlertid ikke det, og ser derfor ikke poenget med en slik løsning. Videre er jeg nok kanskje gammeldags, men jeg foretrekker at bilen lader om kvelden fremfor om natten, når jeg sover.
  14. Jeg er enig i at Lifetimeolje er noe tull, men å bytte olje på fordelerkasse og girkasse noe særlig oftere enn ca 100000km ser jeg ikke poenget med. Da er kosten fordelt på 5 år om du kjører mye. Enda flere år om du kjører gjennomsnittlig. Er det en E46 fra 2002 som er nåværende bruksbil? Det begynner jo å bli en ganske gammel bil etterhvert, og man vil selvsagt risikere noe mer nedetid pga dette. (På den annen side er det jo en relativt lettskrudd bil med overkommelige delepriser). En fossilbil fra f.eks. 2018-2020 med god historikk vil nok ha en del bedre forutsetninger med tanke på årlig vedlikehold. Men det er kanskje litt sidespor i denne tråden.
  15. Om du mener at fordelerkasse og girkasse er ting man må regne med skal ryke, så skjønner jeg hvordan du klarer å regne dette hjem ja. Selvsagt kan det skje om du er uheldig, men som regel skjer det jo ikke. For øvrig var det den elektriske drivlinjen som røk på hybriden min. Den fossile siden, med alle sine bevegelige deler, hadde ikke et eneste feilskjær i løpet av 7 år og 130000km. Misforstå meg rett. Har du lyst og råd er det bare å kjøre på. Jeg er bare ikke helt med på premissene for regnestykket.
×
×
  • Opprett ny...