Tja. Elektriske biler kommer til å (og bør) ta over i en del markeder. Primært urbane strøk og bruksmønstre med lav daglig kjørelengde. De gamle "bybilene" type Yaris, Fiesta osv, som før gikk med 1-liters bensinmotorer kan nå være elektrisk der infrastrukturen tillater det. Dette er typisk lavthengende frukt ettersom elbiler alt for noen år siden løste dette minst like bra som ICE-biler. Langpendling med elbil er en annen saga. Der er ICE-bilene fortsatt overlegne, og kommer til å være det lenge ennå. Jo lenger distanse og jo høyere snittfart, jo bedre er ICE. I4 er jo en fin elbil, men jeg ser at strømmen renner ut når man bikker 100km/t. Hva den gjør i 140km/t kan jeg bare forestille meg. Selvsagt kan man fint kjøre både Oslo-Trondheim og Oslo-Munchen med en slik bil, men en dieselbil gjør det rett og slett bare bedre.
Kort sagt: I overskuelig fremtid ser jeg at begge drivlinjer har sin plass, og synes det er bra at EU nå ser det samme. I Norge kjøres nok business as usual....