Gå til innhold

Skulebollen

Medlem
  • Innholdsteller

    6675
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    84

Skulebollen vant dagen sist August 3

Skulebollen hadde mest likt innhold!

3 følgere

Om Skulebollen

  • Bursdag 10/10/1991

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Stryn
  • Kjøretøy
    e61 530d, 98 m3 3.2

Nylige profilbesøk

16326 profilvisninger
  1. Ja da begynner jeg med casterstag og avventer litt mer nye skiver og klosser. Finner ikke løse foringer, men komplette stag var ikke spesielt dyrt fra autodoc. @Ingvaldsen Mener og ha lest at du med andre på forumet har våre plaget med enten Meyle eller Lemførder? Har alltid trodd begge deler skal vere bra. Er skeptisk til alt annet😅 Skal Delphi vere bra? Klarte heller ikke løse endeledd/styrestag. Så dette må kjøpes nytt komplett.
  2. Kjøpte den av Sulland Tromsø for 965 ink omreg og levering med hurtigruta når den var 1 år gammel og hadde gått 8000km.. Fascinerende pris 6 år senere 🥴
  3. Var vanskelig og få sett skjikkelig, men kanskje det er sprekker man ser her på foringene? Bremseskivene har sett bedre dager disse også.. Dessverre litt mye belegg igjen på klosser enda 😅 Målte tjukkelsen til ish 35mm. Noen som vet hvor jeg finner minimumtykkelse?
  4. Nei har vert inne på tanken ang. Casterforinger. Klarer man merke voldsom slakk i disse når bilen henger på løftebukk uten og demontere? Har ikke presse så blir vel evt. Og kjøpe nye stag, som jo er forholdsvis kostbart bare for og bytte uten og vite. Tenker også at det er rart med såpass kast i originale skiver og klosser på en familiecruiser som dette..
  5. 997 Turbo og ikke minst GT3 er vel kjent for og være særs driftsikre biler 😊 I tillegg til at bunnen for en slik med manuell sikkert er nådd, så er ikke det noen dum invistering.
  6. Bilen har vertfall fungert fint resten av ferien 😊 ferien ble på 3200km. Hvorav 2500km var med vogn. Er nå på tide og begynne og få bilen litt på stell.. Er som tidligere nevnt en haug ting som allerede er byttet. Og en haug som står for tur. Ting som er byttet før min tid ( bilen hadde ved kjøpt gått 110k ) : Begge hjullager fremme Egr kjøler Blinklys venstre speil Høytrykkspumpe ( uten at det hjalp, ingen spon i systemet ) Oljefilterhus ( grunna lekkasje, som viste seg og vere gåen oring etter bytte av høytrykkspumpe ) Dyser, fuelrail. div i forstilling. Når jeg kjøpte bilen hadde/har den følgende feil: Risting ved nedbremsing Lekkasje på venstre fjørbein bak Rolloen til taktrekk har kilt seg så taktrekk henger ned Endeledd fastrustet Bremseskjold løse bak begge sider Sprekk i Hardy kobling I tillegg er all plast i front falmet og blitt lilla. ( Kjent G serie svakhet ) Så her er og ta tak i... Skal prøve og få moet opp og løsnet endeledd i helgen, og inspisere bremser. Jeg synes det er fryktelig rart at det er kast i bremser. Det ble byttet komplett br.skiver og klosser fremme og bak, 14.12.2021. Antagelig på en km.stand på rundt 75.000 km. Er det ikke da rart det er verre kast enn noe annen bil jeg har kjørt allerede nå da? ( Snart 40.000 km siden, men likevel.. ) Bilen rister ved bruk av adaptive CC også. Er her noen som kan bekrefte/avkrefte om bilen bruker alle 4 bremser ved adaptive CC? Trodde det kun var bakbremser som ble brukt da? Ønsker og bruke originale deler, men hos GS kommer nye bremser KUN på fremaksling opp i 15.000 i deler. Så det blir nok og velge uoriginalt. Tips til merke og sted og handle på settes pris på Feriebilde fra noen vindfulle dager på Ekeberg.
  7. Bytter girkassa uansett om den eller diff ryker. Gt3 er litt plaga med diff.. Uansett, en 991 går ikke og eige uten PAW, så enkelt er det 😅 Usikker hva drivverksforsikring koster, men mistenker at den hadde vært insane høy hadde ikke 97% av bilene hatt PAW 😅
  8. Stemmer for kjøp😬
  9. Har noen dager i Oslo for og kjenne på hvor godt jeg har det hjemme 🤭 Kom en nederlandsk GT3 kjørende, sjelden man ser en GT3 på langtur i Norge. Han drog selvsagt på inni tunellen, noe som er helt umulig og unngå, selv på langtur med en slik motorlyd 🥰
  10. Skiboks stuket. Den er allerede tatt av og blir ikke montert igjen før det blir høyst nødvendig 😅 bråkete og stygt
  11. Vanskelig og beskrive lukten faktisk, har ikke kjent slik lukt før. Men kunne kanskje minne om noe ala svidd olje🤔 Men ikke som feks. Motorolje på en manifold. Lukten var der før jeg satt i gang tanking, så tviler på det har noe med det og gjøre På ingen måte 100% sikker, men såg veldig mørkt ut. Men var jo mørkt ute også😅 Er med på det du sier, og er enig i at det absolutt kan vere tilfelle, men det er da rart lukten var så intens. En "vill" teori fra min side er at hjulstilling bak muligens var såpass på bærtur, samtidig som vekt på bakaksling var veldig høy. Slik at 4hjulstyringa måtte jobbe ekstra, og medførte varmgang i olje/grease i sylinderne. Men ikke vet jeg 😅
  12. Så når du nesten er komt frem på hotellet, så stopper du på en hurtiglader og står der 20-30 min😅? X5 45e er nok en god trekkbil, Cayenna var langt bedre enn 530en til å dra vogn. Selvom 530en faktisk nærmet seg 2.6 tonn nå på tur ( ink. Kulevekt ) Cayenna var 2.9t.
  13. Ja har bilen 5-600km rekkevidde funker det nok fint på Norgesferie sommerstid 😊 Men slikt er jo ikke mulig og få til på vinterstid. I tillegg er du jo avhengig av og finne ett hotell/overnatting med lademuligheter slik at du har 100% ved start. Dette blir sikkert enklere og enklere. Men på hoteller jeg bodde på under min elbil periode var som regel elbil laderne opptatt. Om vi selger campingvogna vår og man får kjøpt en batteribil av anerkjent merke som ser bra ut og har plass, med minst 5-600km rekkevidde vinterstid. Så vil det fungere veldig godt. Elbil er hærlig og kjøre til dagen. Dog vil den da sikkert koste så jævlig mye at det vil ta lang tid før det er økonomisk forsvarlig. Jeg orker rett og slett ikke bruke så enormt mye penger på og eie en bruksbil..
  14. Meeen over til reisebloggen. Siden jeg nå er tilbake til Bmw er det jo konstant skruing/feil som dukker opp.. Husker f11en hadde en etterhvert laang liste i vårt eigerskap, den var heldigvis ny nok til at mesteparten ble tatt på garanti. Skal føre opp en liste på noe av det som er byttet på g31 så langt, men det er riktig så ille på en bil gått 110k. Merket en voldsom lukt ved tankestopp, og tenkte at her parkerer vi ikke for natten. Kjørte litt til, rygget oss fint på plass. Og oppdaget da at lukten fortsatt var der, og en luftlekkasje lyd. Tenkte at nå er det lekkasje på belg igjen. Men bilen ble aldri lavere, og lekkasjen var ekstrem. Bøyde meg under bilen og såg at tannstanga på 4hjulstyringa var synderen. Her dryppet det olje, og det sto luftlekkasje ut. VID_20250716_232815860.mp4 Dagen etter var der ingen trykklekkasje. Forhørte meg på Facebook gruppen til g3x uten respons, ringte min lokale Bmw forhandler som aldri hadde hørt om dette, tannstanga var elektrisk så han forsto hverken oljelekkasjen eller luftlekkasjen. Fikk time hos Sulland Sarpsborg litt utpå dag. Så da var det bare og kjøre 20 min, og hekte av vogna, ferien var på nytt fucked Mekaniker las ut feilkoder og funksjonstestet 4hjulstyringa, alt funket fint. Han såg heller ingen tegn til lekkasje.. Fikk se videoen men hadde ingen svar. Siden bilen først sto der ble det tatt en hjulstillingskontroll samtidig. Her satt endeledd venstre side fremme så jævlig at mekaniker ga opp. Fikk dog justert 3 andre hjul, men når siste står igjen så er jo justeringen helt unyttig. Dei fakturerte i tillegg 2000kr ekstra for jobben siden ting satt og dei ikke fikk det til. Så uten å bli noe klokere satt vi avsted videre, 7000kr fattigere. Til absolutt null nytte 🙃 Bilen har dog gått plettfritt siden, ingen lukt/lukt/lekkasje fra tannstang. Men man går jo likevel rundt med en uggen følelse om at her er det noe som ryker etterhvert
  15. @Saltkjelen Ja absolutt, i overgangsfasen måtte vi pisse på flaske. Fruen savner nok absolutt elbil siden hun ikke lenger får lov og drikke væske på tur, men sånn må det jo bare bli når man kjører fossilbil.. Ferie er trossalt ikke tiltenkt kos og avslapping. Jeg tørr dog ikke tenke på hvor seigt det hadde blitt med bilferie med bebis som sover/skriker helt uten å ta hensyn til neste ladestopp. Vi kjører vel rundt 600km på en tank nå så er kanskje ikke så langt unna elbil. Tanker jo heeeele tiden
×
×
  • Opprett ny...