Litt off topic men..
Problemet er jo at alt er så jævla komplisert med el bil. Ytterst sjelden alt funker optimalt. Man blir tvunget til apper og teknologi, som er fulle i bugs
Man må først klikke inn på gps hvor man skal lade for og forvarme batteriet. Så må man sjekke at ladestasjoner er ledige, og i tillegg faktisk funker og er en feks. 300kw. Stasjon.
Så skal man finne den jævla stasjonen, for den er ikke merket tydelig som en bensinstasjon, på Sjåk feks. Står Ionity laderne bak en kafe og en matvarebutikk, bortgjemt på en parkeringsplass. I Knarvik fant jeg anbefalt ladestasjon fra gps inni ett parkeringshus.
Så er det bingo om ladestasjonen som skal ta bank kort faktisk tar bankkort. Da er det bare å kjøre på med qr kode, eller en av ti apper. ( Jeg har Fortum appen, mer osv. Som liksom skal funke på alt )
Så begynner man og lade, men neih.. ladestasjonen følte ikke for og gi mer enn 150kw.
Det er bare og lese på Taycan gruppa, det er en haug folk som klager på variabel ladehastighet.
Hjemme har jeg nå Zaptec stasjon. Kan man lese av batteriprosent via appen? Nei.
Kan man starte og stoppe lading? Nei. ( Kanskje i selvstendig modus? )
X antall folk sliter med at Zaptec laderen overstyrer innstillinger på bilen, slik at den plutselig lader for mye. ( Taycan )
På i3en klikket den helt, men funker når laderen står i selvstendig modus.
Heldigvis har alle med elbil så jævlig med feil i forbindelse med lading, slik at hjelpen til løsninger aldri er langt unna på facebookgruppene.
Lading er som rekkevidde. Bare bull.
Såkalte energistasjoner fra feks. Circle K funker stortsett bra. Men det er jo ikke alltid det passer og stoppe akkurat der hvor disse står..