Gå til innhold

///M-ini95

Medlem
  • Innholdsteller

    1950
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    19

///M-ini95 vant dagen sist Februar 24

///M-ini95 hadde mest likt innhold!

2 følgere

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    F10 525D & E61 525i

Nylige profilbesøk

10585 profilvisninger
  1. https://www.facebook.com/share/v/191vCbuajK/ N57, 70K miles - forkortede serviceintervaller iflg innlegget.
  2. Minst 1 gang i året blir ting kalibrert hos oss, men vil påstå snittet ligger nærmere 2 grunnet sertifiseringer fra Tyskland osv. Når tyskerne er på besøk, er som regel ting kalibrert og sjekket over en ekstra gang uavhengig av hvor lenge siden det var sist ting ble kontrollert/kalibrert. Har dog blitt lurt av Hunter apparat mer enn en gang før, så klok av skade pleier jeg å restarte PC'n hver gang for å utelukke "bugs".
  3. Tipper det Slik jeg tolker emballasjen, så er det trolig en kode på selve pinnen som avgjør om man har vunnet noe eller ikke 🤷‍♂️
  4. Som betyr at det kan gå begge veier. Jeg kjøpte motorfester fra Febi, som hadde nedslipt BMW logo på. Skifta de originale grunnet mistanke, og de fra Febi holdt ikke mer enn noen år før ene siden hadde sunket såpass at du merket vibrasjonene fra motor. Etter min erfaring, så er ikke kravene Febi stiller til delene særlig høye. Har bare negativ erfaring med deler fra Febi Bilstein, spesielt understellsdeler.
  5. Det er rart hva man finner når man reiser langt nok ut av Norge 😅
  6. Kan også være ledningsbrudd. På min hadde ledningen til sensor V.F ryki rett før ledningen går bak locariskjermen.
  7. Ikke tilfeldigvis et defekt CA dørhåndtak som har slått ut sikringen? Edit: leste nå at feilen kom og gikk ABS sentral sitter rett ved jekkepunkt V.F
  8. Sånn! 😬 Men ja, det er ingen tvil om at bilverdenen var noe helt annet for 20 år siden. Jeg har fått prøve MK4 R32 et par ganger, og lyden fra en sånn med aftermarket eksos har brent seg godt i minnet. Ikke en super rask bil på noe måte, men lydbilde fra en VR6 gjør at man gjerne girer unødvendig... og jeg elsker biler som gir slik kjøreglede. Phaeton er også en bilmodell som alltid har fascinert meg, iallefall mer enn en A8. Trolig pga hvor sjeldne de er iforhold. Første møtet mitt med en Phaeton er vel nærmere 20 år siden det også, og det var ikke i Norge vel og merke. Klarte aldri helt å skjønne hva det var for noe, men selv som barn var jeg såpass opplyst at jeg skjønte at det var noe "spesielt.
  9. 10/10 som vanlig dette her Ellers helt enig i at på biler som begynner å bli modne, er det bare tullete å hive nye fjærer/lagre på en sliten demper, iallefall dempere uten EDC funksjon. Har en kollega med en E60, hvor han startet med å bytte fjær + lager og nå 6 mnd senere skal bytte demperen. Bare det å slippe å gjøre den jobben flere ganger, er verdt de ekstra tusenlappene en Bilstein/Sachs demper koster. For å ikke snakke om hvor digg det er å ut/innmontere komplette fjærben. Sachs var også sparsommelige med fett på toppen av fjærbenslageret. Tenkte ikke så mye over det før jeg så bildet ditt nå 🤔
  10. Du har nok rett i det, Jan. Du kommer liksom ikke unna kostnader med sånn type bil når de drar på årene. Dog skal det sies at BMW har noe mer "fornuftige" priser på deler. En elektrisk baklukedemper koster typ dobbelt så mye på en E-tron enn hva den koster på en X5/X7. Så kan man skru selv, så er ikke det å eie en 7 serie sånn altfor ille. Edit: For å ikke glemme fordelen med at vi som kjører BMW har nettsider som KOED/GS, realoem, vin dekodere og/eller en nedlastingsfil unna ISTA o.l
  11. Har veldig lite erfaring med 4.2 TDI og A8 generelt. Eneste A8 jeg er borti personlig, er PST sine biler. Der er det D4 generasjonen og nyere, da med bensinmotorer. Har hatt service en sjelden gang på D4 3.0 TDI, men det kan sikkert telles på en hånd. Jeg vet at 4.2 TDI skal være bedre enn 4.0 TDI du fikk i D3. 4.2 TDI fikk du i både D3 og D4, med ulike effektklasser, men har ikke studert i detalj forskjellene dem i mellom. Søkte opp "kjente feil og løsninger" på 4.2 TDI i systemet, og den listen var jaggu en del mindre enn tilsvarende bil med 3.0 TDI. Det som kan nevnes er iallefall EGR kjøler, differensialtrykksensor til DPF som feiler pga kondensvann og sperreventil til kjøling av girkasse. Kjølevann finner veien forbi ventilen, og kan også korrodere ledningsnettet som følge av det. Dette er ikke et spesifikt 4.2 TDI problem, tipper flere Audi modeller har dette som akilleshæl. Ble bytta motor på en slik for mange år siden, grunnet kjedehavari. Det var dog en dårlig vedlikeholdt bil, men utenom det har jeg ikke hørt stort. Spurte en kollega som har jobbet her i 14 år, og selv han hadde ikke noe konkret å komme med ettersom D4 V8 TDI ikke akkurat er noe vi ser daglig.
  12. Ville ikke bekymret meg så mye om drivlinjen på disse egentlig. Ser mange A8 med 4.0TT som brukes av PST/Stortinget, med godt over 200 000 km. Sist forrige uke hadde jeg en innom med over 260 000 km kjørt, og måtte nesten sjekke historikken. Hva drivlinje gjaldt, var det utført arbeid på vannpumpe/termostat (vanlig feil på V8'ern) og tilbakekalling på oljesil til turboen - thats it Lyste dog en motorlampe, men det er en lambdasonde som begynner å bli moden for utskiftning, så vi snakker ikke havarikostnader her altså. På en brukt D4 S8 sitter igjen med inntrykket over at det som er rundt motor og girkasse, er det som kan bli kostbart. Skulle du falle for fristelsen, så sjekk opp at oljesil oppgradering (21H7) er utført. Sett noen tilfeller i USA hvor veivhusventilasjon systemet går sønder, grunnet kjølevann som finner veien inn. En relativt stor jobb å skifte ut hele systemet pga mye demonteringer, så det kan potensielt bli en dyr greie. Ikke vært borti slikt personlig, så vet ikke helt feilraten på akkurat det.
  13. Er det S8 med V10 du tenker på eller den med V8TT. Mener å huske du nevnte V10'ern for en stund tilbake
  14. Hell i uhell det der 😁 Retrofit budsjettet hadde vel fått seg en hardere smekk om du måtte legge ny gummi også😅
  15. Jeg gjorde alt selv og havnet på c.a 30k om jeg ikke husker feil. Kjøpte ny original pumpe til 18k, da brukt ikke var et alternativ i mitt hode. At the time kunne ikke BOSCH levere ny enhet til spesifikt min bil, kun overhalte enheter av den "gamle" typen. Så dermed låste jeg meg selv til ny fra BMW med rabatt naturligvis. Fikk tak i fire brukte Piezzo dyser fra en kræsjet F15 i utlandet med halvparten av kjørelengden som min bil. Dette kostet meg mellom 5 og 6k med frakt. Så gikk det naturligvis noen tusenlapper i brukt rail og "hard-lines". Nye slanger, filtere, pakninger etc... Det som kunne rengjøres med sikkerhet, ble rengjort grundig. Det som jeg følte var unødvendig å ta sjansen på, ble byttet ut. Jævla kjip kostnad tatt alder og km.stand i betraktning, men kunne vært mye verre om man leverer til verksted. Selv ikke-merkeversteder tar lett opp mot 70k, kanskje mer for rep etter HT pumpe havari. Selv om man finner brukte deler, går det en del arbeidstimer når havariet først oppstår.
×
×
  • Opprett ny...