-
Innholdsteller
2013 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
19
///M-ini95 vant dagen sist Februar 24
///M-ini95 hadde mest likt innhold!
Om ///M-ini95
- For øyeblikket Viser emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Oslo
-
Kjøretøy
F10 525D & E61 525i
Nylige profilbesøk
11535 profilvisninger
///M-ini95's Achievements
-
mslello reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
mslello reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - utvidelse av bilparken
-
Daniel. reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Tidligere var intervall for skift av haldex olje på VAG 60 000 km, men nå er det endret til hvert 3. År uavhengig av km. Mener også oljen fikk et nytt delenummer (VAG nummer), men ser fortsatt tilfeller hvor det dannes slam og sila til pumpen går tett. Det som er dumt, er at det som kalles "haldex service" på verksted i utgangspunktet bare er å tappe av gammel og fylle ny. Følger man fabrikkens intervall uten å ta ut pumpen, vil det uansett bli tett der før eller siden.
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Min 2018 m3cs
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Dusy reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
laffe reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Er noen år siden nå, men opplevde på min F10 at bilen gikk i energisparemodus helt ut av det blå. Batteriet ble testet og konkludert med var OK. I testplan kunne man lese av historikk på batteriet de siste 5 dagene. Den lå stabilt over 80% foruten siste dag hvor den lå på 0%. Konklusjon fra ISTA var en bug i istep versjonen, og at løsningen var å oppdatere til nyeste. Opplevde aldri noe slikt i senere tid, til tross for at istep versjonen er den samme som den gang. Edit: Fant bilde fra den gang
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Bilen er på sitt andre servicehefte, hvor samtlige stempler (om ikke alle) er utført av merkeverksted. Det står uten tvil respekt av! Vi har heldigvis to stk som tok fagbrevet sitt da disse bilene fortsatt hadde et hint av nybil lukt igjen. Største utfordringen med disse bilene for oss er mer mangel på tilgang til reservedeler. Hadde en episode sist PKK på denne hvor bilen stod en lengre periode grunnet vanskeligheter med å få tak riktige deler. Ingenting fra Audi var tilgjengelig, og det kunden klarte å skaffe selv i første omgang passet ikke. Blir dessverre ikke EU godkjent i år heller, så får vi se hvor enkelt det er å få tak i deler denne gang. En ting som er sikkert, er at kunden er av typen som ikke bryr seg om kostnaden - det er dedikasjon Men tro det eller ei, denne gamle traveren er kompatibel med det samme systemet for feilsøk som man ville brukt på en 30 år nyere A6. En adapterledning, og vipps er du inne og kan lese av feilkoder. Hyggelig overaskelse Dette er jo en type bil hvor det er mer info å finne i papirpermer som ligger og støver på lageret vårt enn onlinesystemet.
-
Morsomt å tenke på at denne bilen er eldre enn meg selv. Ikke akkurat "hverdagskost" å ha disse trillende inn på verkstedgulvet i 2025
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - utvidelse av bilparken
-
Nettopp vært borti PDC feil på E61n. Der sluttet alle 8 å klikke (PDC knapp blinket også). Lånte en PDC modul som jeg visste funket for å teste, men samme feil. Koblet ut sensorene fremme, ingen forskjell. Koblet ut alle sensorene bak, så begynte de foran å klikke. Sjekket ledningsnett, utrolig nok ingen feil der. Koblet så inn en og en PDC sensor bak og fulgte med på når de fremre sluttet å "klikke". Feilen lå i en av de midtre sensorene bak, som tilfeldigvis ble byttet ut ifjor med en ny uroginal. Å lese av feilkoder hjalp ikke stort, da det stod feil på alle 8. Både på sensor, og på "wire" Så jeg ville prøvd å koble inn/ut en og en bak for å se når de foran slutter å klikke. Så lenge ledningsnett er utelukket som feilkilde så klart
-
Flott reisebrev, Bjørn Blir alltid like imponert over reisebrev som dette. Det norske landskap er uten tvil vakkert, og jaget etter å dra til syden gjør nok at flere i den sørlige delen av Norge går glipp av mye fint (meg selv inkludert). F11'n er stadig like vakker å se på Er noe med blå BMW som jeg finner tiltrekkende, men når man kombinerer det i et av mine favoritt design, blir det 10/10. 11/10 når det attpåtil sitter M5 felger på!
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i ///M-ini95 sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
-
På min E61 (M54) skiftet jeg ut coilene litt sånn preventivt da alle 6 er 20 år gamle. Bestilte Bosch coiler siden de originale åpenbart bar samme logo. Rent fysisk er det noen små forskjeller mellom original og "uoriginal". Bosch delenummeret på de originale slutter på 100, der de nye slutter på 464. De nye er produsert i Slovenia vs Tyskland på de fra "BMW". I det minste er de ikke produsert i Kina. Har ikke kjørt mange mil siden skift, men bilen fungerer minst like bra som den gjorde. Pessimisten i meg har dog en følelse på at de nye trolig ikke varer 20+ år slik de fra fabrikken gjorde, men per nå har jeg ingenting vondt å si om Bosch.
-
Feilkode 290b00 air mass system measured air mass too low
emne svarte i ///M-ini95 sin pedro i Teknisk
Hvis det ble utført som følge av en aksjon, så vil jeg tro de har gjort jobben i henhold til beskrivelsen. Kjenner ikke med 100% sikkerhet hvor strenge retningslinjer BMW forhandlere har ved utførelse aksjoner, men kan med egen erfaring si at hos andre merker man pliktig til å gjøre jobben slik det er beskrevet i rep.manual/aksjonsbeskrivelsen. Alt "diagnosearbeid" loggføres, og gjør man ting på sin egen måte, risikerer verkstedet å stå med regningen selv. -
Feilkode 290b00 air mass system measured air mass too low
emne svarte i ///M-ini95 sin pedro i Teknisk
Har du eller kjenner du noen med tilgang til ISTA? I ISTA har du en fin test plan for feilsøking på air mass relaterte feil, hvor den kjører diverse tester for å snevre inn hvor problemet trolig stammer ifra. Nevnte Bilia noe om innsugsmanifolden din ved skifte av EGR kjøler/ventil? En av testene som skal utføres, er hvorvidt manifoldet er fri for lekkasjer for å utelukke at det ikke er brent hull i innsugsmanifoldet. Det er hele essensen med aksjonen fra BMW. EGR systemet brenner hull i manifoldet, som i sin tur øker faren for brann i motorrommet. -
Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.
emne svarte i ///M-ini95 sin Galro i Annet BMW og motorprat
Kom over et classic treff. Helt annen mentalitet her enn i Norge. Her stod 9/10 biler ulåst, og hvem som helst var velkommen til å gå ut og inn av bilene som om de var deres egne. Klarte ikke å få meg selv til stige inn i bilene til ukjente folk, så det ble å bare beundre fra fra utsiden for min del. Jugoslavisk "boble" Noen amerikanere fant også veien Gammel Fiat av no slag: Ikke heeeelt tilfeldig at det lå plater av pappkartong under bilene 😅 Er nok litt for ung, for slet litt med å se at dette var en Opel ved første øyekast Skandinaver med en meget sær motor: En VW med et emblem folk fra gamle Jugoslavia husker godt (Tvornica automobila Sarajevo) Enda et motorrom man ikke lenger ser på verkstedgulvet i 2025 Og for å holde det ekstra relevant til forumet... -
I 2019/2020 et sted kom det en oppdatering på CP4 pumpen som kan kjennetegnes med en skrue på siden av "kammeret". Denne skal i teorien hindre at innmaten vrir seg 90° og skaper spon. Ved et havari er det betraktelig mer arbeid enn ved kun utskiftning av pumpen. Ved kun bytte av pumpen, så trenger du spesialverktøy for å holde drevet til HT.pumpen slik at du ikke ender opp med registerkjede jobb itillegg. Men å bytte bare for å bytte er også heftige summer. Det er større sannsynlighet for at eieren etter deg finner glede i den utgiften, enn hva du selv gjør... I 2022 endte jeg opp med utgifter på c.a 30 000 da min havarerte. Det inkluderer helt ny original ht.pumpe, ny Pierburg matepumpe, 4 stk brukte dyser, nye slanger i motorrom, og brukte høytryksrør. Tank ble demontert, vasket ren, og rør mellom tank og motor ble flushet. Skiftet også toppdekselpakning i samme sleng, og rengjorde innsugsmanifold. Nå har ting blitt betraktelig dyrere, så hadde nok ikke klart den delekostnaden fra 2022 i 2025. Du får tak i CP4 pumpe via Bosch istedenfor "BMW". Det er noen tusenlapper å spare på det, men i 2022 fikk jeg ikke tak i fabrikkny fra BOSCH, kun brukte (overhalte) varianter. Dette har muligens endret seg siden den gang. Det stemmer at merkeverksted ligger på nordsiden av 100k for en sånn jobb, men de fleste verksteder er ikke så langt unna 100' tallet heller. Er en del arbeid involvert ved havari, samt en del deler som må byttes. Ingen verksteder være seg BMW eller Mekonomen ønsker en sånn jobb i retur på reklamasjon, så setter man bort arbeidet, blir det heftige summer uansett. Vet ærlig talt ikke hva jeg foretrekker av CP4 havari eller motorhavari, men etter å ha opplevd førstnevnte... så må jeg ærlig si at det ikke var så ille jobb. Personlig vet jeg at ved et motorhavari ender man plutselig med å betale en god del penger i "mens jeg er der" situasjoner. Så den byttemotoren til 40k blir plutselig noe dyrere når du skal bytte pakninger, kjede, slanger etc. Med det sagt, hadde ikke akkurat en N57 med under 200' på telleverket bekymret meg sånn veldig hva motorhavarier gjelder. Gitt at bilen har blitt vedlikeholdt godt og ikke eid av folk som utsetter hver minste utgiftpost. F11'n som @Daniel. tidligere eide synes jeg var et fint kompromiss av en bil med det som er gir hverdagslig glede uten å bite godt i økonomien den dagen ting ryker.
-
-