Gå til innhold

///M-ini95

Medlem
  • Innholdsteller

    2000
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    19

///M-ini95 vant dagen sist Februar 24

///M-ini95 hadde mest likt innhold!

2 følgere

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    F10 525D & E61 525i

Nylige profilbesøk

11202 profilvisninger
  1. En ny dag, en ny person som ikke lærte å tegne innenfor strekene på barneskolen...
  2. Ikke mye til kompis han som parkerte ved siden av meg... 🤦‍♂️
  3. Flott stykke arbeid dette her! Forfriskende å se detaljene rundt realiteten, og ikke bare solskinnshistorier. At bilen ender opp med å henge i luften pga uplanlagte hendelser, eller mangel på deler/ verktøy er iallefall noe jeg hater. Ser dog ut som det gikk greit i ditt tilfelle
  4. Jeg også får litt vondt av å parkere bilen hvis regen ikke er ferdig, av to grunner: 1. Det ene er naturligvis at bilen ikke får gjort ferdig prosessen, og dermed må ta igjen dette ved neste kjøretur (om den klarer det) 2. Det blir igjen sinnsykt med restvarme grunnet høy eksostemperatur. De gangene jeg må stoppe bilen før regenereringen har gjort seg ferdig, kjører jeg max varme i 1 minutt for å prøve å kvitte meg med noe av varmen. Selv da går viftene på i noen minutter for å kjøle ned motoren.
  5. Unlocker man noe heftigere horn ved å presse på emblemet istedenfor hele airbagen mon tro ? 😛 Skjønner ikke hvorfor man ellers skal trykke inn emblemet... Ikke en dum idé å demontere plastdekselet. Kan jo gi det et forsøk 🙂 Pre 09/2005: Etter 09/2005 Før jeg kjøpte rattet gjorde jeg litt research, og fikk med meg at de ikke passer overens. Aner dog ikke om det er det elektriske, eller om den fysisk ikke passer på slepering/ratt.
  6. Fyrer en rask oppdatering før sommerferien initieres: Blir dessverre ikke biltur i år heller, da mindre turer beviser at minstemann er altfor rastløs. Ønsker heller ikke å dope ned ungene med iPad over flere dager, så bilferie sørover for la vente på seg til de finner glede i å reise med bil. Klemte i det minste inn en hyttetur sammen med hele familien for ikke så lenge siden. Ettersom jeg var usikker på terreng og hvorvidt F10n hadde klart siste etappen frem til hytten uten å bite tenna sammen, ble det til at "den grønne" måtte tre til. Var heldigvis langt ifra så ille som jeg trodde, men ettersom Octavia'n har størst bagasjerom av alle bilene i bilparken, var det kanskje like greit E61n trengte litt TLC iform av vask og avbalansering av hjul før den ble sendt avgårde på tur. Siden det først er snakk om E61, så har med hjelp av falkeblikket til @E.C. klart å endelig få tak i et ratt som er mye mer kledelig. Det renner dessverre ikke over med oppvarmede sportsratt til biler før 09/2005, men når de først dukker opp må man være kvikk. Denne lå 15 min unna, og var i OK stand også til høyst akseptabel pris. Karbondetaljene håpet jeg var folie, men dessverre var dette "ekte" karbon deksler. Dukket heldigvis opp noen svært fine deksler ikke lenge etter, så plutselig ble utgangspunktet mye finere Har enda ikke montert det i bil, da jeg ikke liker hvordan airbagen ser ut. Mer bestemt logoen er trykket inn i ene hjørnet og jeg vet at det kommer til å irritere meg hver gang jeg setter meg i bilen. Så satser på å finne en penere airbag etter ferien. Kom over en latterlig bra deal og la inn en bestilling på diverse deler. Vet at coilene på bilen er originale, og dermed over 20 år gamle. For å være litt føre var, bytter jeg alle coilene og sparer på de gamle just in case ettersom de fortsatt fungerer. Siden de originale er produsert av Bosch, ble det også Bosch denne gangen. Dessverre er disse ikke produsert i Tyskland, så spent på å se kvalitetsforskjellen over tid. Siden forstillingen så og si er ny på bilen, tenker jeg at det er på tide å begynne å planlegge arbeid på bakakselen. Ettersom demperne fremme var kaputt, regner jeg med at de bak også er rimelige slitne. Bestilte derfor opp noen nye som enda ligger i boden. Vært mer fokusert på å få kjerra igjennom PKK. Noe som skulle vise seg å være uproblematisk. Vil ikke si at jeg er sjokkert over at den ble godkjent, men at det er null hull på seddelen er jo absolutt en hyggelig overraskelse Apropos null hull, så kom også den grønne igjennom PKK med nada anmerkninger. Deilig å ta seg ferie uten å måtte skru bilene i hjel. F10'n fikk seg etterlengtet pleie: Kjølevæskenivået har heller ikke sunket siden sist, så det tyder på at diagnosen var korrekt. "Milepæl" nådd Som har vært langt ifra billig... Sjekket igjennom heftene til F10'n og E61'n og så at jeg ikke har printet ut diverse fakturaer fra de siste 3 årene. Ble en god økt med utskriving og sortering. Det koster uten tvil bra med penger å drifte "gamle" BMW'er om man ønsker at de skal være pålitelige og tålelig bra stand. Med det sagt, så blir nok den bunken venn med noen nye ark til høsten. Har brukt mye tid på E61'n, noe som har påvirket tiden og motivasjonen min til å drive på med F10n. Blir nok å ta en ordentlig runde på den til høsten, spesielt siden frist på godkjent PKK er i januar 2026. Nå derimot er det kun ferie som ligger i hodet, så alle bilene er vasket, fylt opp og parkert trygt for de neste ukene
  7. En ting som stadig fascinerer meg med denne generasjonen 7 serie, er hvor "unik" den er ifra alle andre modellene som BMW produserte på denne tiden. Ser man på E38 eller F01, så ser man mye likheter mellom disse og 5 seriene fra samme tidsepoke. Tenker spesielt på design språket på interiøret. Det er liksom ingen tvil om hvor en F10 har hentet inspirasjon fra, hvor på en E65 er en helt egen greie. Du finner rett og slett ikke instrumentpanelet fra en E65 på noe annen BMW. Samme med designet på dashbord, midtkonsoll, girvelger, ratt osv. Uten tvil et mesterstykke av en bil, og dette kommer ifra en person som egentlig aldri har kjent noe "begjær" etter 7 serie
  8. Du er rå, Jan! Hvis jeg noensinne blir født på ny som en bil, håper jeg å havne hos deg 😅
  9. @Reef89 En fantastisk motor rett og slett, fra tiden M i "BMW" betød mer enn bare hestekrefter. Bare 215' km her, så det lover godt for fremtiden
  10. Ser bra ut det der Kjøreturen hjem, så endret min seg også fra sist bilde. Ved halv tank på nåla, så leser for det meste høyre nivåsensor "alt". Derfor tror jeg måleren mister litt "troverdigheten" når man havner under halv tank. De får seg nok en reset ved neste tenningsyklus som gjør at de muligens leser lavere og så korrigerer igjen. Min er iallefall såpass stabil at jeg aldri har tenkt på det som et problem, og for det meste har jeg lagt merke til det på vinterstid. Da kan plutselig nåla hoppe fra rett under 1/4 til rett over 1/4 uten at bil har flyttet på seg.
  11. Kjenner noe av opplevelsen fra min F10, spesielt hvis den står med under halv tank. Parkeringsplassen bilen står på har en liten helling, og estimert rekkevidde/drivstoffmåler kan endre seg fra dagen før. Opplever ikke et fast mønster på det, men er som regel når bilen har under halv tank og hvis det er kjøligere temperaturer. Etter litt kjøring pleier den som regel å havne sånn c.a der den var da den ble parkert natten før, men har også opplevd å se måleren bevege seg litt mens den står på tomgang etter oppstart også. Drivstofftanken har en innebygd nivåsensor i venstre side. Skal man skifte den, så er det dessverre hele tanken. I secret menu kan man også lese av ohm verdiene for de forskjellige sensorene, og se mengden konvertert i liter.
  12. Kan legge til at hvis du tar kontrollen innen 2 mnd før frist, så beholder du opprinnelig frist. Min E61 hadde ikke frist før 10.08.25, og hadde PKK forrige uke. Ny frist er nå 10.08.27, som i utgangspunktet gir meg litt over 2 år igjen.
  13. Ryktes om at det er EGR kjølere, men ingenting er bekreftet såvidt jeg vet. En av de som brant sist, hadde faktisk den nyeste EGR kjøleren montert (ref bruker på FB) Siden det ikke er bekreftet at det er den faktiske årsaken, så kan det nesten like gjerne være oljedrypp fra toppdeksel rett på eksos for alt vi vet
  14. Livets rett i nye to år. Akkurat på samme dag som PKK for to år siden - Litt av en timing Alt gikk jo så bra idag, så selvfølgelig ble bilen driti ned av måker og tauekrokdekselet bestemte seg for at den ikke ville være en del av frontfangeren mer 🙃
×
×
  • Opprett ny...