-
Innholdsteller
1939 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
19
///M-ini95 vant dagen sist Februar 24
///M-ini95 hadde mest likt innhold!
Om ///M-ini95
- For øyeblikket Viser emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Oslo
-
Kjøretøy
F10 525D & E61 525i
Nylige profilbesøk
10353 profilvisninger
///M-ini95's Achievements
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Dusy reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Skulebollen reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Fredrik 90 reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Ville ikke bekymret meg så mye om drivlinjen på disse egentlig. Ser mange A8 med 4.0TT som brukes av PST/Stortinget, med godt over 200 000 km. Sist forrige uke hadde jeg en innom med over 260 000 km kjørt, og måtte nesten sjekke historikken. Hva drivlinje gjaldt, var det utført arbeid på vannpumpe/termostat (vanlig feil på V8'ern) og tilbakekalling på oljesil til turboen - thats it Lyste dog en motorlampe, men det er en lambdasonde som begynner å bli moden for utskiftning, så vi snakker ikke havarikostnader her altså. På en brukt D4 S8 sitter igjen med inntrykket over at det som er rundt motor og girkasse, er det som kan bli kostbart. Skulle du falle for fristelsen, så sjekk opp at oljesil oppgradering (21H7) er utført. Sett noen tilfeller i USA hvor veivhusventilasjon systemet går sønder, grunnet kjølevann som finner veien inn. En relativt stor jobb å skifte ut hele systemet pga mye demonteringer, så det kan potensielt bli en dyr greie. Ikke vært borti slikt personlig, så vet ikke helt feilraten på akkurat det.
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.Koffertrom med mer .Upd
-
Er det S8 med V10 du tenker på eller den med V8TT. Mener å huske du nevnte V10'ern for en stund tilbake
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: E60/61 tråden
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: E.C.'s garasjetråd - spring break!
-
Hell i uhell det der 😁 Retrofit budsjettet hadde vel fått seg en hardere smekk om du måtte legge ny gummi også😅
-
Ingvaldsen reagerte på et innlegg i et emne: BMW dieselmotorer
-
teerex reagerte på et innlegg i et emne: BMW dieselmotorer
-
togga reagerte på et innlegg i et emne: BMW dieselmotorer
-
Jeg gjorde alt selv og havnet på c.a 30k om jeg ikke husker feil. Kjøpte ny original pumpe til 18k, da brukt ikke var et alternativ i mitt hode. At the time kunne ikke BOSCH levere ny enhet til spesifikt min bil, kun overhalte enheter av den "gamle" typen. Så dermed låste jeg meg selv til ny fra BMW med rabatt naturligvis. Fikk tak i fire brukte Piezzo dyser fra en kræsjet F15 i utlandet med halvparten av kjørelengden som min bil. Dette kostet meg mellom 5 og 6k med frakt. Så gikk det naturligvis noen tusenlapper i brukt rail og "hard-lines". Nye slanger, filtere, pakninger etc... Det som kunne rengjøres med sikkerhet, ble rengjort grundig. Det som jeg følte var unødvendig å ta sjansen på, ble byttet ut. Jævla kjip kostnad tatt alder og km.stand i betraktning, men kunne vært mye verre om man leverer til verksted. Selv ikke-merkeversteder tar lett opp mot 70k, kanskje mer for rep etter HT pumpe havari. Selv om man finner brukte deler, går det en del arbeidstimer når havariet først oppstår.
-
Minimal,men aldri 0. Min havarerte etter kun 130 000 km. Ila den tid, har bil fått flere skift av dieselfilteret enn hva BMW spesifiserer selv er nødvendig. Alltid brukt originale deler, alltid luftet via ISTA. Eid bilen siden 53 000 km, og første filterskift ble utført av BMW, så vil tro det ble gjort i henhold da. Aldri kjørt tanken tom, kan telle med en hånd hvor ofte jeg har fylt etter at nåla har ligget under 1/4. Det sies at gen 2 CP4 som kom ila 2019/2020 skal være bedre, men kun tiden vil vise det.
-
Uten tvil Har vært borti tilfeller hvor det ligger IKEA pakker stablet inn i bilen, tiltross for at kunden vet man skal utføre arbeid på innsiden av bilen. Man kan liksom ikke si noe, for da blir det dårlig stemning En bil jeg aldri glemmer, må være den hvor det lå halvspiste tyggegummi klistret fast på interiørlisten fremme. Resten av bilen så også ut som den behøvde et "BioHazard" skilt. Men som sagt, det verste jeg vet er å måtte rote i kundens eiendeler på let etter ting. Plutselig får man skylden for at det mangler noe der, siden man åpenbart har vært i midtkonsoll/hanskerom, dørlommer osv...
-
Jeg personlig synes det er hyggelig at den ikke blir levert med det. Jeg forventer det ikke, men noe av det verste jeg vet om, er å måtte rote rundt i kundens eiendom på let etter nøkkel til ting som skiboks. Slike servicer har ofte en fastsatt tid, og det beregnes ikke tid for å måtte ta av/på skiboks. Igjen, det forventes ikke at bilen leveres skinnende ren, ryddig eller klargjort for enklest mulig arbeid - men akk så mye mer hyggeligere det er for den som skal holde på Btw det er ikke tilfeldigvis E-tron som skal ha denne servicen?
-
Ujevn motorgange og active steering feil
emne svarte i ///M-ini95 sin Kennyboi92 i Koding og diagnose
Om det er likt som på min E61 med M54 motor, så kommer du til bunnen med å ta av dekselet under, og sensorliden er muligens enklest å komme til fra siden. Så av med hjulet på venstre siden I guess. -
Siden Porsche har egen patent på demontering av frontlykter (les video på TikTok av biler med stjålne hovedlykter) så kan det godt hende at man slipper unna frontfanger demontering. På E-GT har du ingen sjans til å ta ut hovedlykter uten å ta av frontfangeren, som er synd siden flere av disse "sprekker" opp i hjørnene og hadde gjort jobben enklere. Men ja, er enig i at det for dårlig med en bil ment for "offroad bruk" ikke tåler grus/sand/skitt. Burde sånn sett vært konstruert annerledes fra start av. Biler produsert fra andre kvartal 2023 skal ha de nyeste delene montert, og bør sånn sett ikke være like plaget med vifter som setter seg fast.
-
@Skulebollen Pleier å være lagret feilkoder som tilsier at viften sitter fast, så er nok derfor de sier det. På GT iallefall må du av med frontfangeren. Dermed kommer iallefall kalibrering av 360 kamera + Side Assist inn. ACC og NV sitter montert på en brakett bak frontfangeren, så ved å ta av fangeren endrer du ikke deres posisjon. Pleier dermed ikke å kalibrere dem som følge av det. Igjen, dette er GT. Vet ikke åssen systemene på Taycan sitter, men vil anta de to førstnevnte er likt.
-
Kjipt angående viftene. Vet ikke hvor lett tilgjengelige viftene er fra innerskjermen på Taycan, men på E-tron GT klarer du å stikke en skrutrekker inn via luftkanalene. Da kjenner du fort om viftene sitter bomfast og kan unngå en smell der ved bruktbilkjøp. Folk flest merker ikke at viftene sitter fast eller går tregt, før det går for langt. På GT så byttes de samme tingene ser det ut som utifra pristilbudet. Kjølevifte med tilhørende ramme og smådeler på GT koster nesten 30 000 kr inkl mva... og da snakker vi bare delepris her altså. Tipper man havner på 80 000 for å utbedre begge viftene, inkl kalibreringer av førerassistent systemer. Sånn sett var faktisk viften billigere på Taycan. Om det er 100% samme del, så er det jo mer lønnsomt å kjøpe del fra Porsche. Det er isåfall første gang 😅
-
Ujevn motorgange og active steering feil
emne svarte i ///M-ini95 sin Kennyboi92 i Koding og diagnose
En ting du kan prøve på, er å se om du klarer å fremprovosere feilen. Typ varme opp en av de sensorene med hårføner eller liknende, for så å kjøle den ned. Se om feilmelding dukker opp underveis siden dette er temperatur basert. Samtidig kan du ta ut stikkerne og kontrollere etter fukt/irr i samme sleng. -
Ujevn motorgange og active steering feil
emne svarte i ///M-ini95 sin Kennyboi92 i Koding og diagnose
Leste den PDF'n litt fort. Den nedre sensoren leser av en egen verdi, så selv om rattvinkelsensoren leser av korrekt, så kan du få feil om ikke nedre sensor klarer å lese vinkelen på selve "pinion" delen. -
Ujevn motorgange og active steering feil
emne svarte i ///M-ini95 sin Kennyboi92 i Koding og diagnose
Den nederste sensoren måler jo "total angle", altså rattvinkelsensor i SZL + sensoren i tannstanga. Jeg tolker det som at den feilkoden der kanskje går litt på dette? Denne tolker jeg litt som en følgefeil av den første. AL systemet er ganske komplekst, så er ikke lett å forstå seg på det med en gang. Nå koster jo ikke den "sensor lid" all verdens, så iverstefall er du 1000 lappen fattigere. Du har ikke byttet noe i understellet nylig og muligens sendt hjulvinklene på bærtur ? -
Ujevn motorgange og active steering feil
emne svarte i ///M-ini95 sin Kennyboi92 i Koding og diagnose
@Kennyboi92 Joa det skjønner jeg, men den sensoren som jeg antar ble byttet av trådstarter i innlegget jeg lenket til, ser ikke ut til å være samme del som "sensor lid". Den ligger ikke på samme plass utifra deletegningen, og stikkerkoblingen ser heller ikke 100% lik ut. Tillegg nevner han at han måtte bruke delen fra en brukt tannstang, da den ikke var å kjøpe som reservedel. Min konklusjon er dermed at sensor lid er delen markert med rød, og den sensoren som han fyren hadde problemer med, er markert i blå. Hvorvidt det løser det du opplever, det vet jeg ikke med sikkerhet...