-
Innholdsteller
2022 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
20
///M-ini95 vant dagen sist November 12
///M-ini95 hadde mest likt innhold!
Om ///M-ini95
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Oslo
-
Kjøretøy
F10 525D & E61 525i
Nylige profilbesøk
11684 profilvisninger
///M-ini95's Achievements
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Orjan reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne:
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
-
papertiger reagerte på et innlegg i et emne:
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne:
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
-
laffe reagerte på et innlegg i et emne:
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne:
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne:
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
-
BimmerFan! reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
BimmerFan! reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Må innrømme at når jeg ser denne bilen, kjenner jeg litt på den "må ha" følelsen jeg kjente for mange år siden da disse enda stod i salgsavdelingen. Er noe som er utrolig tiltrekkende med dette karroseriet for min del, og iallefall når denne bilen er så riktig på så mange måter. Vet ikke hva du skal erstatte denne med, men for min del kunne jeg lett hatt en sånn bil i sikkert 20 år og fortsatt ikke blitt lei
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
mslello reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Hyggelig å høre Tror nok ikke Audi selgere rundt dette langstrakte land er så jævla begeistret for at jeg er så utfyllende i innleggene 😅 Det var absolutt ikke meningen å skremme potensielle kjøpere på forumet her, men jeg er dessverre skrudd sånn at når noen spør meg om bil, så sier jeg alt jeg kan - på godt og vondt. Vil liksom ikke at noen som får tips fra meg skal komme en dag og si at jeg ga dem dårlig råd. Som da @Snagg30 spørte om råd rundt R8, visste jeg at han var drittlei sportsbiler som havarerte hver tredje trackday på Rudskogen. Da kan jeg liksom ikke "sugarcoate" det jeg ser, som f.eks at R8 kan være en vanskelig bil å eie når det bare er 3 stk merkeverksteder i hele Norge som har lov å skru på dem (hvor to er i Oslo). Har sikkert skremt mange potensielle BMW eiere blant venner og bekjente også, og kunne sånn sett like gjerne laget en like lang liste over ting som man må være obs på en F10(vet det er en mye eldre bil, men bare for å velge en godt likt BMW modell). Jeg personlig hadde vært mer redd for verditapet på de bilene enn potensielle feil. De tingene jeg nevner nå er som regel luket ut ila garantien, er jo sånn sett derfor jeg vet om dem. Kjenner flere som har hatt GT som bruktbil noen år, uten at de har hatt mye tull. Fellesnevneren har vært, fukt i lykter, PTC varmer, vifter eller skjevslitasje på bakhjulene (garanti på alt naturligvis).
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Jobber med dem ja, på godt og vondt 😅 Som flere har påpekt, så er jeg veldig enig i at GT er en mer estetisk velykket bil. Synes også MMI infotainment systemet er mer intuitivt enn hva enn slags system Porsche bruker. Skal dog sies at jeg har veldig begrenset erfaring med Taycan, så det må taes til betraktning. Har ingen førstehåndserfaring med Taycan annet enn et par kjøreturer, men tipper de deler mye av de samme utfordringene. De eldste bilene (GT) har ganske grei aksjonsliste til bare å være noen år gamle. Noe er SW tilbakekallinger, og andre ting er fysiske komponentbytter. Er sikkert noen som husker at det ble stor mediesak for noen år siden da flere GT eiere måtte ha bilen stående på verksted over flere måneder pga delemangel. Tror dette gjaldt Taycan også. Kort fortalt var det PTC varmeren som tok kvelden. Dette har i senere tid blitt en aksjon på, så PTC varmere produsert før 18.02.2023 ( om jeg husker 100% rett) skal skiftes ut. En felles feil med Taycan er disse viftene som sitter altfor utsatt til. En av dem er for å kjøle ned AC kondensatoren, og andre er for kjølevæsken. Dessverre ingen tilbakekalling på dette, så man burde sjekke dette opp ved kjøp. Feil merkes ved dårlig ladeeffekt grunnet begrenset varmestyring, evnt at AC anlegget er noe begrenset ved varme dager. Om man svinger hjulet maks til en av sidene, er det akkurat plass nok til å sette en lang skrutrekker inn via locariskjermen og kjenne etter om viftene sitter fast. De skal kunne beveges med veldig lite kraft. Betjeningsenhet for klima har jeg sett noen ganger. Denne delen er klin lik den du finner på Q4 (kjent feil der også), og merkes ved at minst en av knappene plutselig slutter å funke. Kjipt om det skulle være knappen for å justere temperaturen, men dette kan løses midlertidig ved å "sende" ønsket temp via appen. Mye demonteringer for å bytte den dessverre, skikkelig drittjobb etter min mening da alt av interiørpaneler sitter fast som om de er limt på. Bra for opplevd kvalitet, elendig for de som skal skru på dem. De tidligste GT bilene har også begynt å få problemer med vindushevermekanismen. Kjennetegnes ved at det knirker og lager lyd ved varmt vær, før det til slutt bare gir opp. Som regel får du kjørt ruten ned, og så er den stuck der pga wiren krøller seg. De ruster dessverre ganske bra og når ruten er i nederste posisjon, gjør det jobben med å demontere 10 ganger verre... Frontlykter er kjent for å sprekke opp i øvre del, rett bak forskjermene. Kjennetegnes av fuktdannelse. De fleste GT RS bilene er godt utstyrte, så typisk havner vel lampebytte foran på minst 100 tusen per lykt om man har laserlykter. Opplevd noen biler med knirk fra fra foring/bærekule i nedre bærearm. Merkes best ved varmt vær, og ved fult rattutslag under rygging. Spesielt om det er litt helling så bilens understell står i spenn. Du ser at dette er en Porsche i grunn, for understellet er ulikt hvilken som helst Audi. MMI som står og "loader" i evigheter er kjent feil med kjent løsning. Løsning er å slette alt av kartdata og oppdatere til nyeste SW. Vi pleier å ha bilen stående hel dag for dette, da det fort tar minst halv arbeidsdag om alt går som det skal. Motor/drivverk vil jeg påstå er ganske solide. De fleste er jo kjent med motorfeilene på E tron SUV. GT har ikke dette problemet, og jeg tror faktisk jeg kun har sett 1 stk GT med motorskift hos oss til nå. Mulig det er mer enn en, men det er iallefall ytterst få. Hva HV batteriet gjelder har det vært tilbakekallinger for kontroll av battericellene. Uten at jeg har tall på det, vil jeg påstå at biler som er OK etter sjekk ligger over 95%. Som regel har de bilene som har måttet skifte batterimoduler som "preventivt" arbeid, allerede vært flagget fra Audi med mistanke om at noe er feil før de kom til oss. Kunden har i disse tilfellene ikke merket noe på forhånd, så det er snakk om små marginer med feil her. Bilene er tydeligvis mer glad i spise bremser bak enn fremme, da jeg har til gode å se noen av oss skifte bremser foran. Mener å huske prisen på bremser foran faktisk var dyrere enn Taycan utifra innlegg som @Skulebollen la ut for en stund siden. Det skilte noen få tusenlapper i favør Taycan. Da snakker vi om Carbid bremsene. Defekt høytsittende bremselys har jeg sett noen tilfeller av. Kommer irr i ledning som i utgangspunktet går via bakruten. Rep.løsning før var å skifte hele bakruten frem til en glup tekniker hos oss foreslo å heller legge "Y" ledning til en annen stikker. Så nå er det heldigvis en rep.løsning som er mye mindre kostbart. Feilmelding på hekkspoiler kan oppleves på tidligste modeller. Husker ikke datoen i hodet, men det er en utbedret spoilermotor som monteres og som allerede er montert på 23 modeller tror jeg. Ledningsbrudd i bakluke kan forekomme på tidligste modeller, men skal være utbedret via tilbakekalling. Tilbakekallingen går utpå å montere beskyttelse rundt ledningsnettet og flytte det noen cm slik at ikke de ligger konstant i spenn. Skadete ledninger skal i utgangspunktet repareres under aksjonen, men du kan risikere at noen har oversett en liten skade som blir verre over tid. Typiske kjennetegn er feil på ryggekamera, spylervæske som renner i bagasjerommet, eller diverse feilmeldinger på komponenter i bakluken. Knall bil å kjøre, kanontøff å se på. Får man senket litt på lufta og foliere en liten del av frontfangeren i bilens farge slik at "grillen" minskes med 40%, så har man en killer elbil etter min mening. Dessverre så har prisene gått ned like fort som disse akselererer, og de kan være tungsolgte når den dag kommer. Ingen PAW å hjelpe til her hvis man ikke har garanti, så en solid forsikring er å anbefale. Når ting først ryker, så sørger dyre delepriser for at man kjenner det i lommeboka... Men husk, ikke ta mitt innlegg som en dyster spådom. Man blir farget av å jobbe på merkeverksted. Så at man ser 10 biler av 1000 med den samme feilen trenger ikke bety at alle er dritt
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Papertigers fargerike carport | F11 530xd LCI og i3S 120Ah
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne:
Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Har personlig bare dårlig erfaring med Febi Bilstein. Det funker en kort periode, men så ender man opp med å måtte bytte ut igjen. Prøvd Febi på både japsebiler, samt tyske. Er det gummi eller kule i komponenten med Febi stempel, så er min erfaring at det ikke varer kjempelenge. Jeg opplevde for noen år siden "klunk-lyd" fra min E61 fremme. Enkleste måten å lokalisere sånn c.a hvor det kom fra var å ha bilens vekt på forstillingen, og få noen til å gynge den frem og tilbake. Merket antydning til "slakk" i ene bærearmen, men fra foringsiden. Mistenker den har vært tatt av ved utmontering av fjærben tidligere og at de har brukt skrue/mutter på nytt. Fant også ut ved en tilfeldighet at boltene til bremseklaven h.f ikke var stramme nok. Tar jeg ikke helt feil er det vel 110nm disse skal draes til med, og gjetter på at de lå nærmere 90 et sted. Hvorvidt lyden stammet derifra tørr jeg ikke å påstå, men etter å ha godt over forstillingen og sjekket tiltrekningsmomentet på diverse, ble lyden borte.
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i ///M-ini95 sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Ryktes at den motoren gikk mer på 5 sylindre enn 6, så skjønner at det er mer lønnsomt å kondemnere bilen enn å fikse den. -
Erfaringer med Ceratec tilsetningsmiddel?
emne svarte i ///M-ini95 sin KristianI i Annet BMW og motorprat
@Hpi har vel god erfaring rundt dette? Har personlig prøvd det på N47S1 og M54B25 uten at det har gjort noe skade. Har ingen måledata før/etter, så har egentlig gjort det mest for nysgjerrighetens skyld. -
BimmerFiks AS tar trolig på seg sånt, men om du eier utstyr for å lodde, så koster det deg noen få hundrelapper og 1t av helgen for å fikse det. Skrev vel litt om det i tråden min: https://bimmers.no/forums/topic/816849-f10-525d-alpinweiss-3-e61-525i-titanium-grey-ii-gosommer/?page=30
-
Er mye rart man ser om dagen nå som AI virkelig har blitt en trend. Av den grunn trodde jeg først ikke at dette her var ekte. Men tydeligvis har det blitt en greie å bygge om Corsa "C" med E60 hovedlykt. Synes faktisk det var litt tøft 😅 @sveigis dette må jo være perfekte drømmekombinasjonen for deg!
-
Tidligere var intervall for skift av haldex olje på VAG 60 000 km, men nå er det endret til hvert 3. År uavhengig av km. Mener også oljen fikk et nytt delenummer (VAG nummer), men ser fortsatt tilfeller hvor det dannes slam og sila til pumpen går tett. Det som er dumt, er at det som kalles "haldex service" på verksted i utgangspunktet bare er å tappe av gammel og fylle ny. Følger man fabrikkens intervall uten å ta ut pumpen, vil det uansett bli tett der før eller siden.
-
Er noen år siden nå, men opplevde på min F10 at bilen gikk i energisparemodus helt ut av det blå. Batteriet ble testet og konkludert med var OK. I testplan kunne man lese av historikk på batteriet de siste 5 dagene. Den lå stabilt over 80% foruten siste dag hvor den lå på 0%. Konklusjon fra ISTA var en bug i istep versjonen, og at løsningen var å oppdatere til nyeste. Opplevde aldri noe slikt i senere tid, til tross for at istep versjonen er den samme som den gang. Edit: Fant bilde fra den gang
-
Bilen er på sitt andre servicehefte, hvor samtlige stempler (om ikke alle) er utført av merkeverksted. Det står uten tvil respekt av! Vi har heldigvis to stk som tok fagbrevet sitt da disse bilene fortsatt hadde et hint av nybil lukt igjen. Største utfordringen med disse bilene for oss er mer mangel på tilgang til reservedeler. Hadde en episode sist PKK på denne hvor bilen stod en lengre periode grunnet vanskeligheter med å få tak riktige deler. Ingenting fra Audi var tilgjengelig, og det kunden klarte å skaffe selv i første omgang passet ikke. Blir dessverre ikke EU godkjent i år heller, så får vi se hvor enkelt det er å få tak i deler denne gang. En ting som er sikkert, er at kunden er av typen som ikke bryr seg om kostnaden - det er dedikasjon Men tro det eller ei, denne gamle traveren er kompatibel med det samme systemet for feilsøk som man ville brukt på en 30 år nyere A6. En adapterledning, og vipps er du inne og kan lese av feilkoder. Hyggelig overaskelse Dette er jo en type bil hvor det er mer info å finne i papirpermer som ligger og støver på lageret vårt enn onlinesystemet.
-
Morsomt å tenke på at denne bilen er eldre enn meg selv. Ikke akkurat "hverdagskost" å ha disse trillende inn på verkstedgulvet i 2025
-
Nettopp vært borti PDC feil på E61n. Der sluttet alle 8 å klikke (PDC knapp blinket også). Lånte en PDC modul som jeg visste funket for å teste, men samme feil. Koblet ut sensorene fremme, ingen forskjell. Koblet ut alle sensorene bak, så begynte de foran å klikke. Sjekket ledningsnett, utrolig nok ingen feil der. Koblet så inn en og en PDC sensor bak og fulgte med på når de fremre sluttet å "klikke". Feilen lå i en av de midtre sensorene bak, som tilfeldigvis ble byttet ut ifjor med en ny uroginal. Å lese av feilkoder hjalp ikke stort, da det stod feil på alle 8. Både på sensor, og på "wire" Så jeg ville prøvd å koble inn/ut en og en bak for å se når de foran slutter å klikke. Så lenge ledningsnett er utelukket som feilkilde så klart
-
Flott reisebrev, Bjørn Blir alltid like imponert over reisebrev som dette. Det norske landskap er uten tvil vakkert, og jaget etter å dra til syden gjør nok at flere i den sørlige delen av Norge går glipp av mye fint (meg selv inkludert). F11'n er stadig like vakker å se på Er noe med blå BMW som jeg finner tiltrekkende, men når man kombinerer det i et av mine favoritt design, blir det 10/10. 11/10 når det attpåtil sitter M5 felger på!
