Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Bestilt nytt M35 bolt / lokk for M47D20, da det er "gjennomtrekk" til blokka, så håper dette løser problemet.
Hvis ikke frykter jeg at pumpen er innstilt på feil timing, og at det hvite røyken som kommer ut er diesel. (Får forøvrig ikke opp noen feilmeldinger på pumpa i DIS INPA ISTA, får samtidig sett vinkler og mengde diesel den pumper ut)

Så er spørsmålet, hvordan justerer man timingen på denne pumpen? Finner så mye forskjellig på nettet.

  1.  På Cummins forumene er det snakk om en "key" som står for timingen
  2. På TIS er det beskrevet justering ved bruk av noe slikt
  3. Andre sier at det justeres elektronisk

Har mistanke om at pumpen er montert 180* feil

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe kjent fenomen at en dieselmotor har tull med glødesystemet hvor bilen er ekstremt tungstartet kald med én gløding men starter problemfritt med to? 

Har en Detroit Diesel 6.5TD V8 i en Tahoe som gjorde det her om dagen. Hadde stått et døgns tid. Ville IKKE starte uansett hvor mye og mange ganger jeg prøvde. Men når jeg glødet 2-3 ganger før jeg vrei om nøkkelen startet den fint. Dagen etter hadde den også stått siden kvelden før. Glødet to ganger før jeg vrei om, startet øyeblikkelig. Forrige eier sier han har byttet 6 av 8 glødeplugger. Kan det være noe tull med de siste to som er igjen (og som da sikkert sitter forferdelig godt ettersom han hoppet over de)? Eller er det noe annet som foråsaker det? Synes det er rart at det skal være så stor forskjell bare ved å gløde en ekstra gang (som da tilsvarer et par ekstra sekunder ish)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gabz skrev:

Er det noe kjent fenomen at en dieselmotor har tull med glødesystemet hvor bilen er ekstremt tungstartet kald med én gløding men starter problemfritt med to? 

Har en Detroit Diesel 6.5TD V8 i en Tahoe som gjorde det her om dagen. Hadde stått et døgns tid. Ville IKKE starte uansett hvor mye og mange ganger jeg prøvde. Men når jeg glødet 2-3 ganger før jeg vrei om nøkkelen startet den fint. Dagen etter hadde den også stått siden kvelden før. Glødet to ganger før jeg vrei om, startet øyeblikkelig. Forrige eier sier han har byttet 6 av 8 glødeplugger. Kan det være noe tull med de siste to som er igjen (og som da sikkert sitter forferdelig godt ettersom han hoppet over de)? Eller er det noe annet som foråsaker det? Synes det er rart at det skal være så stor forskjell bare ved å gløde en ekstra gang (som da tilsvarer et par ekstra sekunder ish)..

De litt eldre motorene på diesel fra uniatn, har ikke helt perfekt gløde tid. Husker min får også med sin 6.2d. Samme greia der. Naboen å med 6.5td. Gløde et par ganger var vanlig.

Mulig alle disse bilene hadde samme feil dog. Men gløding er vel ikke elektrisk styrt på disse siden der hjelper å gløde mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dette er en long shot men prøver nå likevel og spør raskt og gæli.. Jeg har komt over en e46 320d facelift. ( 03mod.)  som er for salg.. Han sier at han sliter med lavt turbotrykk og har prøvd og skifte turbo til en annen brukt uten at dette hjalp. Han har ikke tatt diagnose og vet ikke hva som feiler.

Jeg er veldig fristet til og kjøpe denne og se om jeg kan få fart på den. Er det noen typiske feil dette kan vere?  evt. Potensielle dyre feil?  Tenker da på ting som dieselpumpe osv.

Skjønner at det er ett hav av ting det kan vere, og at det er umulig og si noe sikkert uten diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finst det en VNT turbo eller en annen turbo jeg kan få mer bunndrag ut av M51 motoren med? Trenger ikke mer topp effekt, men den er litt svak under 2500rpm :x

Tok en pakning på dieselpumpa i går. Lot den på stillverket vente litt siden jeg tror lekkasjen kommer fra den øvre. Får se om det har blitt tett når jeg får kjørt den litt. Første prøvetur lovet bra!

IMG_3739.thumb.JPG.4f630bf42453f9130bce1558341697a6.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi ser etter en ny brukt BMW 3 serie. Kommet over en 318 2006 men er litt usikre på denne motoren. Har motortype

M47-TU2D20 med 122 hk  
 
Noen som har en formening om denne. Hva er typisk svakhet   er redd  den kanskje blir  for dau.. . 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.5.2017 at 6.59, Otis skrev:

De litt eldre motorene på diesel fra uniatn, har ikke helt perfekt gløde tid. Husker min får også med sin 6.2d. Samme greia der. Naboen å med 6.5td. Gløde et par ganger var vanlig.

Mulig alle disse bilene hadde samme feil dog. Men gløding er vel ikke elektrisk styrt på disse siden der hjelper å gløde mer.

ligger nok ett gløderelee inni motorrommet en plass.

har samme køddet med min powerstroke motor. må noen ganger gløde flere ganger før den kommer.

skal bytte gløderelee på min, da dette er en gjenganger at dem ryker. blir ikke orginalt relee da dem er dyre og svake i forhold til mye annet på markedet i unaiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Chrispa skrev:

Vi ser etter en ny brukt BMW 3 serie. Kommet over en 318 2006 men er litt usikre på denne motoren. Har motortype M47-TU2D20 med 122 hk  

 
Noen som har en formening om denne. Hva er typisk svakhet  er redd  den kanskje blir  for dau.. . 

Swirlflaps bør blendes om det ikke allerede er blitt gjort.

Funker helt greit, og de kan jo tunes litt om du syns den er for dau.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, DanielStance skrev:

Swirlflaps bør blendes om det ikke allerede er blitt gjort.

Funker helt greit, og de kan jo tunes litt om du syns den er for dau.

 

Den motoren har ikke swirl flaps...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...