Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Litt elbilnytt:

https://www.tek.no/artikler/porsche-mission-e-porsches-aller-forste-elbil-kommer-i-2019/408153

Porsche Mission E til samme pris som en Tesla Model S. Jeg begynner å se trøbbel i siktet for Tesla. Spesielt om Porsche klarer å lade såpass kjapt som 80% på 15 minutter, uten å måtte stoppe på et bestemt sted i Tyskald for å få max effekt.

Model 3 gjennomgang av tidlig kunde:

Model 3 ser overbevisende ut. Liker det jeg ser i videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... Model 3 ser virkelig overbevisende ut selv om den på enkelte steder bærer preg av at selve packagingen er et kompromiss pga. batteripakken og en relativt lav takprofil. Det er uten tvil god plass i baksetet også til godt voksne personer, men selve sittestillingen er ikke den beste (dette deler den med Model S). Foran ser det imidlertid veldig bra ut og jeg elsker det minimalistiske dashboardet med kun en sentral skjerm. BMW i3 og Citroën Cactus har lignende løsninger og dette fungerer helt fint rent bruksmessig etter litt tilvenning.

Vedr. Porsche Mission E i relasjon til f.eks Model S tenker jeg at den på mange måter kan sammenlignes med Panamera (bortsett fra at Mission E er helelektrisk selvfølgelig). Vi snakker ganske sikkert om en imponerende konstruksjon, men vi snakker også om et temmelig lavt produksjonsvolum, som på ingen måter vil bli signifikant i forhold til utbredelsen av elektriske biler som sådan. Porsche produserte kun 14200 stk. Panamera i 2016 og dette tror jeg i overskuelig fremtid vil være et høyt tall også i forhold til hvor mange Mission E de vil produsere.

Storselgerne hos Porsche er Macan (97000 stk. i 2016) og Cayenne (71700 stk. i 2016) så det er nok ikke bare rykter at Elon Musk vil satse på en SUV variant av Model 3 så snart produksjonen av denne modellen er tilfredsstillende. 911 som på mange måter er Porsches varemerke ble det kun bygget 31600 stk. av i 2016.

En sammenligning med Porsche når det gjelder Tesla gir forøvrig mye mer mening enn en sammenligning med f.eks BMW - som de fleste biljournalistene har en tendens til å gjøre. Porsches årlige produksjon av biler er knapt 240000 enheter, mens BMW pr. år produserer over 10 ganger så mange biler. Porsches dekningsbidrag pr. produserte bil er imidlertid mye høyere og dette forklarer også hvorfor Porsche er blandt de mest profitable bilprodusentene idag. Jeg vil tro at dette er et vesentlig mer opplagt mål for Elon Musk enn å produsere flest mulig biler med en lavere fortjenestemargin.

@Rune-K En artig film og det som er litt interessant er at produksjonen ikke var mye annerledes så sent som i 1987 da jeg besøkte fabrikken i Zuffenhausen i Stuttgart. Dette var stadig før automatisering og digitalisering gjorde sitt inntog i bilproduksjon og når jeg tenker tilbake virker det nesten uvirkelig gammeldags idag, men slik var det på slutten av 80-tallet. Det var ikke kun produksjonen av bilene som var litt altmodisch i Zuffenhausen i 1987. 911 var heller ikke helt moderne lenger og trengte sårt til en oppgradering (den kom i 1989 med 964) som denne filmen fra 1988 viser... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å holde tungen rett i munnen vedrørende de enkelte modellene.

Tesla model 3 er melk og brød modellen fra Tesla og skal produseres i 6 sifrede antall etterhvert. Det er utvilsomt at konkurransen tilspisser seg. Men enkelte av disse modellene bærer mer preg av å være ment som ren markedsføring av hvor de enkelte merkene er rent teknisk, enn et ønske om å produsere et stort antall elbiler av en gitt model. Det er ikke mye penger i elbil pr idag, tvert imot - derfor kvier de tradisjonelle bilprodusentene seg for å produsere et høyt antall model pr idag. Dette innser man når det er 18 mnd leveringstid på f.eks Opel sin kritikerroste model Ampera.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at produksjon av elbiler idag mest handler om posisjonering i forhold til et marked man antar vil være en realitet om få år. Alle de store bilprodusentene har nå som et minimum en elektrisk bilmodell under produksjon eller minst en elektrisk bil som vil bli produsert i løpet av 1-2 år. Porsche er et godt eksempel her selv om utviklingen av Mission E går parallelt med Audi's e-tron for å effektivisere den tekniske utviklingen samt skalere opp produksjonen (ikke ulikt det Porsche ellers gjør med modeller som Macan og Cayenne). Mission E handler derfor om fremtiden for Porsche, men også om å vise seg frem i relasjon til at de mestrer det som skal til for å være like teknisk ledende innenfor elektriske biler som konvensjonelle biler. 

Så langt er det kun Tesla og Volkswagen som satser mer eller mindre hele butikken på elektriske biler. De deler et litt merkelig skjebnefellesskap ved at Tesla eksisterer for å kun utvikle elektriske biler, mens Volkswagen pga. "dieselgate" har et akutt behov for å gjenoppfinne seg selv som produsent av kun elektriske biler.

Model 3 vil som du sier være "melk & brød" modellen fra Tesla, men selv en sekssifret årlig produksjon er ingenting i denne sammenhengen når Volkswagen først begynner å røre på seg. De både planlegger og har økonomiske insentiver for en mye større produksjon enn dette. Porsche's mest solgte modell (Macan) bygges i et sekssifret antall (passeres ganske sikkert i 2017), men den modellen er langt på vei basert på Audi Q5 som igjen bygges på VAG's MLB plattform som også deles av Audi A4/A5 (modellene med langsliggende motor). Rent teknisk handler dette med andre ord om flere ulike bilmodeller over samme grunnkonsept/plattform og dette igjen er et uttrykk for VAG's store fokus på economy of scale. Jeg er rimelig sikker på at VAG med Volkswagen i spissen vil følge dette konseptet også når det gjelder elektriske biler og dette vil uten tvil bli en utfordring for Tesla. Jeg tenker at Tesla vil vinne slaget (om å være de første til å kunne tilby en ordentlig (premium) elektrisk "brød & melk" bil), men på sikt tape krigen når det gjelder de samme bilene.

Det store spørsmålet er selvfølgelig om dette egentlig er en del av Elon Musk's masterplan. VAG har enorme ressurser og som vi vet pleier tyskerne å nå målene de setter seg. VAG er heller ikke alene om å ha enorme ressurser så hvis VAG løser "hønen og egget" utfordringen når det gjelder elektriske biler og produksjonsvolum vil ganske sikkert bilprodusenter som f.eks Toyota og GM også være med på leken. Jeg tror derfor at Elon Musk i siste ende vil være godt tilfreds hvis Tesla markedsmessig kan bli de elektriske bilenes svar på Porsche (i alle fall hvis vi ser stort på det).      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer en del dårlige nyheter fra Sverige for tiden, men Sverige har generelt svært mye å være stolt av ikke minst innenfor teknikk og fremkomstmidler. Volvo er nevnt, men Saab er minst like interessant og da spesielt Svenska Aeroplan AB (SAAB) som ble etablert allerede i 1937 (Saab Automobile AB ble etablert i 1947). 

Sett fra et dansk perspektiv har Saab alltid vært mer populært enn Volvo (jeg vet ikke hvorfor) og dette gjelder både jagerflyene og bilene (som det stadig finnes mange av på de danske veiene). Flyvevåbnet (det danske luftforsvaret) har alltid valgt ganske kule fly som f.eks Supermarine Spitfire, Consolidated Catalina (helt frem tom. 1970), Boeing B-17 (altså et stort bombefly), Gloster Meteor, Hawker Hunter, North American Super Sabre og Saab F-35 Draken (først faset helt ut så sent som i 1993). I moderne tid har alt handlet om amerikanske jagerfly som f.eks Lockheed Martin F-16 og snart Lockheed Martin F-35.

Danmark kjøpte 48 Saab Draken der de første ble levert i 1970. På dette tidspunktet hadde svenskene allerede begynt å bygge etterfølgeren Saab Viggen så de danske flyene var en restordre og langt på vei "håndbyggede" til det danske luftforsvaret. De danske Draken jagerflyene var de eneste av en total produksjon på 651 fly som operativt også ble benyttet som bombefly. Disse flyene var også de tyngste Draken jagerflyene som ble fløyet. Saab Draken var på begynnelsen av 1960 tallet det første jagerflyet i Vesteuropa som kunne holde Mach 2 (det dobbelte av lydens hastighet) med en konstant flyhøyde (36000 fot). Motoren var en Volvo RM6C som var lisensprodusert Rolls-Royce Avon 300. 

Det som er karakteristisk med Saab Draken er de dobbelte deltavingene (som også bl.a Aerospatiale/BAC Concorde hadde). Denne vingeformen er sterk og gir mer plass til brenstoff og evt. våpen. Jeg har alltid likt designet på Saab Draken ved at det er passe sært og på den måten ikke ulikt bilene Saab bygget. Hvis man leter etter en slags nordisk variant av frankofili er Saab definitivt det rette stedet å lete... :)

Etterfølgeren Saab Viggen (1971-1990) er ikke mye mindre karakteristisk enn Saab Draken, men vingeprofilen er annerledes ved at flyet har canardvinger - altså et par mindre vinger foran hovedvingene (noe som bl.a russiske Tupolev Tu-144 også hadde og det flyet var som kjent et resultat av industrispionasje mot Aerospatiale/BAC Concorde). Viggen ble aldri eksportert fordi amerikanerne mente at flyet var så bra at de ville ha markedet for seg selv. Svenskene måtte dermed nødvendigvis henvende seg til stater amerikanerne ikke støttet/stolte på og det var for amerikanerne utelukket. Motoren i flyet var en Volvo RM8A som var en lisensprodusert Pratt & Whitney JT8D (i prinsippet en Boeing 727 jetmotor med en etterbrenner) og den nektet amerikanerne svenskene å eksportere hvis de forsøkte å selge jagerflyet til disse landene. Dermed ble kun 329 Viggen bygget og alle var operative kun i Sverige. Det siste Viggen jagerflyet ble faset ut så sent som i 2007.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at svenskene har laget interessante jagerfly. Det skal bli spennende framover om de har de økonomiske musklene til og fortsette den stolte tradisjonene de har. 

Jeg husker da jeg var høgger og demonterte endel SAAB 900. Det var tydelig at de hadde tatt endel inspirasjon fra flyindustrien på måten karosseriet var laget på. Tok man av de ytterste platene så var det mange ekstra forsterkninger som var laget på en utrolig snedig måte som de andre bilfabrikantene ikke var i nærheten av. Hele fronten var laget litt som en flykropp med motoren inne i kroppen og hjulopphenget montert på utsiden. Det var veldig elegant gjort men det førte nok til at bilen ble dyrere og produsere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab Gripen ("griffen" på norsk), som er etterfølgeren til Viggen og kom i aktiv tjeneste i 1996, er et fjerdegenerasjons jagerfly og på nivå med f.eks F-15, F-16, F/A-18 Super Hornet og Eurofighter Typhoon. De senere versjonene av flyet følger også NATO's standarder for tanking i luften slik at de bedre kan gjøre øvelser sammen med NATO (som er et resultat av en stadig større svensk og finsk tilnærming til forsvarsalliansen). 

Frem til nå er det bygget ca. 250 Gripen, men mange flere vil bli bygget (inkl. 60 stk. til Sverige og 78 stk. til Brasil). Land som idag opererer Gripen er Sverige, Brasil, Tsjekkia, Ungarn, Sydafrika, Thailand og Storbritania (treningsfly). 

Jeg har imidlertid mine tvil om at svenskene vil klare overgangen til femtegenerasjons jagerfly (som f.eks F-35). Fjerdegenerasjons jagerflyene er mest en evolusjon på tidligere fly som f.eks Saab Viggen, mens femtegenerasjons jagerflyene nærmest er en revolusjon både teknisk og kostnadsmessig. Et annet poeng er at bl.a F-35 er en fullt integrert del i et komplett militærstrategisk informasjonssystem som svenskene neppe får del i uten å være medlem av Nato og bare dette utelukker at svenskene kan utvikle et fullverdig femtegenerasjons jagerfly. Det vil helt sikkert både være billigere og mer hensiktsmessig å kjøpe F-35, men først må svenskene evt. melde seg inn i Nato.

Vedr. Saab's ulike bilmodeller så må jeg nesten innrømme at jeg savner disse. Dette kan virke litt merkelig siden jeg aldri har hatt en Saab, men det har ikke manglet på interesse. For min del var det litt som med Citroën ved at jeg skulle passere 35 før jeg tok motet til meg og kom ut av skapet for å si det på den måten. Da var det dessverre mer eller mindre slutt for Saab, men jeg kjøpte en nesten ny Citroën C5 mrk.I. Jeg var lenge interessert i Citroën Xantia da den var ny og det samme med Saab 9-5. Dette er grunnleggende veldig fine biler som man stadig ser ganske mange av på veiene her i Danmark (les: de ble levert med utmerkede relativt små bensinmotorer og blir idag ikke i den grad som mange andre bilmodeller straffet avgiftsmessig). 

En ganske interessant film fra 1986 som viser hvordan svenskene planla operativ bruk av Saab Viggen da den kalde krigen var som kaldest. Man ser også tydelig i filmen i mitt forrige innlegg hvordan understelet på Viggen (med bl.a doble hjulpar under vingene) var tilpasset strategien med å bruke offentlige veier rundt om i Sverige som rullebaner.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6:47:3 er den nye rekorden for produksjonsbiler rundt Nürburgring. Dette er litt under 5 sekunder hurtigere enn den tidligere rekorden som ble satt av Lamborghini Huracan Performante. Porsche 911 GT2 RS overrasket alle med å være så hurtig rundt die grüne höle at selve filmen av seansen nesten virker litt uvirkelig. Bilen er så stabil på banen at det skinner kraftig igjennom at akkurat dette bare kan Porsche til fingerspissene.

Den nye 911 GT2 RS leveres kun med bakhjulstrekk og 7-trinns doppelkupplung (PDK). Boxersekseren på 3800 cm3 utvikler 700 HK ved 7000 rpm samt 750 Nm mellom 2500 og 4500 rpm. 0-100 Km/t går løs på 2,8 sekunder, 0-200 Km/t tar 8,3 sekunder og 0-300 Km/t tar 22,1 sekunder. Topphastigheten er 340 Km/t. Bilen veier 1470 Kg så vekt/effekt forholdet er kun 2,1 Kg/HK.

911 GT2 RS har som standard hhv 265/35-20 og 325/30-21 dekk/felger foran/bak. Tankinnholdet er som standard 64 liter, men en 90 liter tank kan kjøpes som ekstrautstyr. Dette kan sikkert komme godt med iom. at bilen har et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 1,18 liter/mil og da vil jeg tro at man skal kjøre med en temmelig lett fot på gassen. 

911 GT2 RS kan bli din for 285220 euro eller ca. 2,65 millioner NOK før norske avgifter... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7:51:7 er den nye rekorden for produksjons SUV'er rundt Nürburgring. Som man ser av rundetiden til 911 GT2 RS (altså 6:47:3) er det fortsatt enormt stor forskjell på ekte sportsbiler og bl.a SUV'er når omstendighetene blir tilstrekkelig barske. Rekorden ble satt av Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (bare navnet er temmelig imponerende) som har en V6 motor fra Ferrari på 2,9 liter som yter 510 HK og 600 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4 sekunder og topphastigheten er 285 Km/t.

En rundetid på 7:51:7 er isolert sett ganske imponerende uansett biltype og f.eks hurtigere enn den offisielle rekorden for biler som f.eks BMW M4, Lamborghini Gallardo og Ferrari 430... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!... Hva skjedde egentlig der? Jeg la i farten ikke merke til at det var noe rart med filmen som er lagt ut på Youtube av Alfa Romeo. Dette må jo bety at det er dette de vil at vi skal se og tro på. Jeg er enig i at filmen virker litt merkelig når jeg ser den igjen, men hvorfor skulle Alfa Romeo jukse på denne måten? Det er jo helt håpløst med mindre de vil ha oppmerksomhet av helt feil årsaker. Jeg tror imidlertid stadig at bilen er temmelig hurtig for Stelvio Quadrifoglio er uten tvil en av de bedre bilene Alfa Romeo har bygget på lang tid. Det skal bli spennende å se hva Alfa Romeo etterhvert kommer med av argumenter mot kritikken.

Legger man til 6-7 sekunder på tiden som flere mener at filmen viser at Alfa Romeo bør gjøre er Stelvio Quadrifoglio like hurtig som f.eks BMW M2 og Porsche Boxster S (981). Dette er uansett temmelig hurtig for en SUV, men det er også klart at det ikke er like imponerende.

Når det gjelder dekk og bur så er det klare regler for hva som er tillat brukt i slike tester (eller ihvertfall vanlig å gjøre). Jeg vet at 911 GT2 RS er forberedt på montering av bur iom. at dette finnes på listen over ekstrautstyr til bilen (i likhet med f.eks større bensintank), men hvordan dette er med Stelvio Quadrifoglio vet jeg ikke.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med slike tester? Det er da ikke krav om å ha bur i bilen på Ringen så lenge det ikke kjøres løp. Jeg mener at når de skal sette en rekord for en gatebil så må den være i en slik stand den er hvis deg eller meg skulle kjøpt en. Hvis ikke så forsvinner jo litt av vitsen, Cup hjul og bur inngår ikke i utstyrslisten til Stelvio. 

Skal de sette rekorder med gatebiler så må de settes med slik bilen er når den forlater fabrikken. Hvis ikke så blir det jo en enkel sak å sette rekorder, er jo bare å oppgradere dekk, understell samt lette bilen for vekt. Jeg skjønner at mye står på spill for Alfa, men jeg skjønner ikke hvorfor de går til det steget å jukse. De lager jo så knallbra biler, de trenger ikke å jukse for å bevise noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg tror at begrepet "produksjonsbiler" (eller gatebiler som du skriver) har en ganske bred definisjon i relasjon til de ulike rekordene på Nürburgring. Jeg kjenner ikke reglene, men jeg vil tro at de ulike bilprodusentene gradbøyer reglene mest mulig til deres fordel. 

Når det gjelder f.eks 911 GT2 RS hadde den under rekordforsøket en topphastighet på 310-315 Km/t mot 340 Km/t som standard. Årsaken var en mer aggressiv vinkel på vingen bak og som dermed samtidig økte downforce med hele 450 Kg. Porsche prioriterte med andre ord bedre feste i lavere hastigheter fremfor maksimal topphastighet. Dekkene var Michelin Pilot Sport Cup 2 og kombinert med en relativt lav vekt (1470 Kg) samt kontinuerlig mye effekt over et bredt register var scenen satt perfekt opp for en ny rekord på en bane som Nürburgring.

Hvorvidt 911 GT2 RS i realiteten er en produksjonsbil kan sikkert diskuteres, men den kan kjøpes av hvem som helst når som helst selv om Porsche neppe har den på lager og neppe selger noen av disse bilene uten at det er en form for spesialtilpasning til den enkelte kjøper av bilen.

http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a12499392/why-porsche-911-gt2-rs-is-so-fast-at-nurburgring/

Jeg vil vente litt med å si at Alfa Romeo jukset til jeg hører deres forklaring på den merkelige filmen fra rekordforsøket... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...