Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det hjalp veldig å se den videon til Autogeful, nå liker jeg bilen. Dette er det løftet X3 trengte, legge lista litt mer mot 5-serie enn 3-serie for å få den kvaliteten man betaler for. Synes også det var veldig tøff lyd i M40i utgaven, skikkelig god gammaldags BMW sekserlyd 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det hjalp veldig å se den videon til Autogeful, nå liker jeg bilen. Dette er det løftet X3 trengte, legge lista litt mer mot 5-serie enn 3-serie for å få den kvaliteten man betaler for. Synes også det var veldig tøff lyd i M40i utgaven, skikkelig god gammaldags BMW sekserlyd 👍

Jeg er enig med deg her og det kan faktisk virke som om BMW har gjort en ekstra innsats for å få eksoslyden riktig denne gangen. Det klarte de jo veldig fint på Z4 E85 og ikke minst E46 så det er på tide at de finner tilbake til det som gjorde de gamle rekkesekserne så karismatiske... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har inntrykkene satt seg litt etter lanseringen av G01. Jeg er ingen ekspert på BMW eller X3, men har hatt BMW i et par tiår + litt til, har også eid E83 og er pr idag eier av 13´F25. Så for å sette G01 litt i et historisk perspektiv, la oss gå litt tilbake.

E83 kom så tidlig som i 2003 og var isolert sett en skikkelig traktor, basert på aldrende E46 var den i det minste driftsikker. Og den var i endel år alene i sin nisje, som mellomstor premium SUV. Den ble lagd av Magna steyr pga produksjonskapasitet.

E83 var aldri det store "blikkfanget" men den solgte tross sine mangler bra. Konkurrentene poppet etterhvert opp som paddehatter og F25 som kom sent i 2010 kom derfor til rett tid, E83 var på denne tiden kraftig utdatert.

F25 var derfor en høyst verdig arvtager, mer moderne og fleksibel i sitt uttrykk, både større og mer familievennlig - men stadig svært driftsikker og ble hurtig populær. Den ble imidlertid "holdt litt igjen", bl.a fikk man ikke som originalen de beste setene fra BMW - komfortsetene. Det ble tydeliggjort at X3 var en "3 serie klasse" og skulle heller ikke være noe mer. Interiøret røpet også dette, ganske nøkternt og ble stadig gjenstand for kritikk i ulike medier og tester, tross dette har F25 holdt seg meget godt, salgstallene likeså.

Så G01 tredje generasjon X3, lansert 26.6.17, mulig å bestille/trekke kølapp allerede idag, produksjonen begynner i Juli og er man heldig kan man få sin G01 fra November, men forløpig kun som 30d, M40i og i basisversjon 20d.

Men det er tydelig at X3 endelig har blitt voksen, den blir nå heller ikke "holdt tilbake". Interiøret ser ut til å være i "5 serie målestokk", man kan også nå velge individual løsninger i interiøret. Standard utstyret ser nå fornuftig ut, bilen har blitt lettere og ja, hva kan man si, det eneste som mangler er hybrid løsning og kanskje en helelektrisk løsning. Sannsynligvis er førstnevnte her 2018/2019, men en full elektrisk versjon ryktes i 2020.

Dette syns jeg alt i alt er en bedre og mer helhetlig model enn G3*, jeg er ikke helt solgt på fronten og lyktene, men interiøret syns jeg var lekkert, spesielt head up displayet virker meget spennende. Den har også hevet seg betydelig fra den billige UKL baserte BMW X1. 

XC60, GLC og Q5 spår jeg får kraftige problemer med G01, Macan er basert på gamle Q5 og interiøret er håpløst utdatert, Jaguar er også datert innvendig og holder ikke følge med G01. Blir spennende å se X3M neste år, kudos til BMW, endelig er BMW X3 blitt voksen og komplett.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig og tidspunktet for lanseringen av G01 er spot on i forhold til konkurrentene. Fronten med lysene er litt "bubbly" og bakparten er kanskje litt kjedelig, men resten av bilen har som du påpeker X5 kvaliteter og det er meget bra. Jeg tror at G01 får en relativt lett match mot dagens XC60, GLC, Macan, F-Pace og Q5 (selv om den også er helt ny). Jeg synes at G01 umiddelbart virker mer gedigen og mer "fresh" enn Q5, men jeg tenker at når Porsche etterhvert kommer med en ny Macan vil bildet endre seg noe (det gjør prisen helt sikkert også). I min verden fremstår derfor G01 som en fin all-rounder... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg er helt enig og tidspunktet for lanseringen av G01 er spot on i forhold til konkurrentene. Fronten med lysene er litt "bubbly" og bakparten er kanskje litt kjedelig, men resten av bilen har som du påpeker X5 kvaliteter og det er meget bra. Jeg tror at G01 får en relativt lett match mot dagens XC60, GLC, Macan, F-Pace og Q5 (selv om den også er helt ny). Jeg synes at G01 umiddelbart virker mer gedigen og mer "fresh" enn Q5, men jeg tenker at når Porsche etterhvert kommer med en ny Macan vil bildet endre seg noe (det gjør prisen helt sikkert også). I min verden fremstår derfor G01 som en fin all-rounder... :)

Med dagens xc60, mener du den som akkurat har blitt lansert? http://www.volvocars.com/no/cars/new-models/xc60 eller tenker du på den gamle? Jeg tror at,den nye xc60n kommer til å bli en veldig hard konkurrent i denne klassen, se bare på xc90 i klassen over. De selger som hakka møkk, spesielt hybrid utgaven på litt over 400 hester. 

Skulle jeg valgt i dag hadde xc90 t8 stått i garasjen og ikke x5 3.0d, 40e til Bmw sies i x5 å være ok, men dårligere å kjøre en 3.0d, pga vekten. Xc90 er designet fra bunn av som hybrid, samme som xc60n og de merker ikke den ekstra vekten så godt pga plasering av batteri.

når det gjelder Macan, tror jeg at image og kjøreegenskaper på den trumfer at den er noe utdatert for kundegruppen. Og er den utdatert? Bare fordi den har mange knapper å trykke på? Jeg tror at den store trykkskjermen alle skal ha nå kommer til å leve noen få år. Det tar alt for mye fokus å gjøre noe på den. Så flere knapper kommer til å komme tilbake (skjerm størrelsen består nok).

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben Interessante refleksjoner og du kan ha mye rett. Det skal bli spennende å se hvordan X3 klarer seg i konkurransen mot kanskje spesielt XC60 i Norge/Sverige, men i mange andre land tror jeg dette nesten er avgjort på forhånd til fordel for BMW. Her i DK har Volvo sin egen nisje, men i denne prisklassen kjøper folk primært tyske biler. Derfor er F-Pace heller ikke reelt et alternativ for særlig mange.

Jeg liker Volvo, men som det poengteres i en tysk test jeg så om den nye V90 har den to store utfordringer i bl.a Tyskland. Firesylindrede motorer kommer til kort mot like kraftige V6 eller rekkeseksere i denne klassen og de leverer heller ikke den fine drivstofføkonomien de lover (gjennomsnitlig ved blandet kjøring). V90 er heller ikke kjøredynamisk i nærheten av f.eks 5-serien og E-klassen.

Porsche Macan er interessant fordi den er en Porsche og det samme gjelder selvfølgelig for Cayenne og Panamera. Mye tyder på at markedet snobber oppover når "alle" har en BMW, Audi eller Mercedes-Benz. VAG snakker derfor om å utvikle en firedørs Lamborghini (trolig noe i retning av konseptbilen Faena som var basert på Espada).

Mitt generelle inntrykk er at markedet nå er ved å dele seg i flere retninger med fundamentalt ulikt fokus. Volummodellene har ofte mindre bensinmotorer, men mange oppfatter dette mest som en unnskyldning for ikke å kjøpe mer påkostede modeller. Noe av kritikken mot f.eks Volvo V90 går i denne retningen. Som en forlengelse av fokuset på downsizing "glemte" Volvo å gi V90 kjøredynamiske egenskaper som bl.a BMW må gi 5-serien fordi den også kan leveres med betydelig større, tyngre og kraftigere motorer. Det er disse detaljene som koster penger og det er egentlig ikke overraskende at det er tyskerne som først reagerer på utviklingen (som ikke kun gjelder Volvo). Vi ser derfor en utvikling der store motorer (530d/540i og oppover) begynner å bli mer populære igjen, kanskje spesielt fordi folk har oppdaget at det reelle drivstofforbruket ikke er mye høyere enn for de mindre motorene. Vi er derfor på mange måter tilbake til slik det var for noen år siden da firesylindrede motorer primært var en økonomisk spareøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, flobben skrev:

Med dagens xc60, mener du den som akkurat har blitt lansert? http://www.volvocars.com/no/cars/new-models/xc60 eller tenker du på den gamle? Jeg tror at,den nye xc60n kommer til å bli en veldig hard konkurrent i denne klassen, se bare på xc90 i klassen over. De selger som hakka møkk, spesielt hybrid utgaven på litt over 400 hester. 

Skulle jeg valgt i dag hadde xc90 t8 stått i garasjen og ikke x5 3.0d, 40e til Bmw sies i x5 å være ok, men dårligere å kjøre en 3.0d, pga vekten. Xc90 er designet fra bunn av som hybrid, samme som xc60n og de merker ikke den ekstra vekten så godt pga plasering av batteri.

når det gjelder Macan, tror jeg at image og kjøreegenskaper på den trumfer at den er noe utdatert for kundegruppen. Og er den utdatert? Bare fordi den har mange knapper å trykke på? Jeg tror at den store trykkskjermen alle skal ha nå kommer til å leve noen få år. Det tar alt for mye fokus å gjøre noe på den. Så flere knapper kommer til å komme tilbake (skjerm størrelsen består nok).

Nye XC60 er kjempefin, det må jeg si. Men problemet her er at det er fortsatt en Volvo og ikke en BMW, Audi eller Mercedes. På toppen av det hele så krever Volvo premium priser, i mange tilfeller høyere priser enn premium merkene. Du får ikke mer utstyr som standard kontra premium, det får du i de dyrere Volkswagen og Ford Vignale modellene. Derfor faller Volvo litt igjennom i forhold til premium merkene, iallfall utenfor Skandinavia hvor man ikke har det samme forholdet til merket. 

Macan er utenfor den "harde" kjernen pga pris, det er dieselmotorer i størrelse ca 180 hk som er salgsvaren i dette segmentet og der er ikke Macan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe innside-info på når 2018 2-serie coupe slippes i Norge? Det ryktes juli på nettet, men jeg finner ingen offisiell info fra BMW på nett.
2018-modellen har kommet i konfiguratoren på bmw.de så da må det vel være rett rundt hjørnet her til lands også. Ikke de store endringene fra 2017-modellen, men noen nye godbiter er det. Veldig keen på å bestille meg en 230i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...