Gå til innhold

Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Lars89 skrev:

"Elbilene er et godt redskap fordi de kan kjøre i høyere hastighet enn våre øvrige biler"

Hæ? De øvrige bilene de kjører er stasjonsvogner med store seksylindrede dieselmotorer…som både har høyere toppfart og kan holde høy hastighet over lenger tid uten stopp. Her har en person uttalt seg som over hode ikke har greie på hvordan de forskjellige biltypene fungerer 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

"Elbilene er et godt redskap fordi de kan kjøre i høyere hastighet enn våre øvrige biler"

Hæ? De øvrige bilene de kjører er stasjonsvogner med store seksylindrede dieselmotorer…som både har høyere toppfart og kan holde høy hastighet over lenger tid uten stopp. Her har en person uttalt seg som over hode ikke har greie på hvordan de forskjellige biltypene fungerer 🤣

Jepp, stussa litt på den uttalelsen også 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de heller forsøkte å uttale at de - med trafikkmengden og typografi en kjører i - holder en gjennomgående høyere hastighet med elbil enn med en fossilbil. Der en skal forfølge noen i et trafikkbilde med gass og nedbremsinger vil nok en i4 M50 være en del raskere enn en 530d - selv om en 530d isolert sett har en høyere topphastighet og kan holde en høyere hastighet over tid. Der 530d jobber seg gjennom åtte gir inn i rundkjøringen, er i4en allerede på vei ut av den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror de heller forsøkte å uttale at de - med trafikkmengden og typografi en kjører i - holder en gjennomgående høyere hastighet med elbil enn med en fossilbil. Der en skal forfølge noen i et trafikkbilde med gass og nedbremsinger vil nok en i4 M50 være en del raskere enn en 530d - selv om en 530d isolert sett har en høyere topphastighet og kan holde en høyere hastighet over tid. Der 530d jobber seg gjennom åtte gir inn i rundkjøringen, er i4en allerede på vei ut av den. 

Ja de mener nok at en elbil kan kjøres mer effektivt og "aggressivt" i en biljakt med mange hinder. Altså gass, brems, gass brems osv. Men så kan man spørre seg hvor lenge rekkevidden holder da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja de mener nok at en elbil kan kjøres mer effektivt og "aggressivt" i en biljakt med mange hinder. Altså gass, brems, gass brems osv. Men så kan man spørre seg hvor lenge rekkevidden holder da? 

Min i4 med 255/285 greier over 30mil i 170-215km/t på autobahn. Tatt i betraktning at i4en UP bruker er utstyrt med trillebårhjul, bør man fint greie den samme distansen (om ikke mer) med konstant grisekjøring av/på. Med andre ord bør det holde mer enn nok - spesielt når UP selv ikke klager over redskapen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Min i4 med 255/285 greier over 30mil i 170-215km/t på autobahn. Tatt i betraktning at i4en UP bruker er utstyrt med trillebårhjul, bør man fint greie den samme distansen (om ikke mer) med konstant grisekjøring av/på. Med andre ord bør det holde mer enn nok - spesielt når UP selv ikke klager over redskapen. 

Å ligge jevnt i høy hastighet forbruker faktisk mindre energi enn å gasse og bremse hele tiden i lavere hastigheter. Er derfor f eks de fleste elbiler sjelden klarer mer enn ett par runder rundt Nurburgring før de må lade. Ta også med i betrakting at en UP bil mest sannsynlig ikke starter en jakt med 100 prosent batteri. De skulle lade når de kom ned på 50 prosent, da er det leit å måtte ta opp jakta på en rusa narkoman i en stjålet bil når de har 55 prosent og det er -8 grader ute. Jeg vet at UP som statlig instans må være med på "politisk korrekt" bevegelsen, men jeg tror ikke denne teknologien her er helt klar for å dekke alle dems behov. Sånn sett ville ladbar hybrid være ett greit alternativ for politiet, da kan de patruljere på strøm og starte fossilmotoren når de må oppta en forfølgelse eller under utrykning. G61 550e må jo være ypperlig her, nesten 10 mils rekkevidde og 489 hester. Volvo skal jo slutte å lage dieselbiler til neste år så da får de jo ikke tak XC70 lenger, med mindre de går over til bensin versjonen. De har allerede veldig god erfaring med Ford Explorer ladbar hybrid som har erstattet nesten samtlige X5 30d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det oppkonstrueres et problem som ikke eksisterer egentlig. For min del var ikke autobahn-hastigheten jevn, men mye oppgassing til ønsket hastighet grunnet annen trafikk (sannsynligvis et tilsvarende kjøremønster som UP ville gjort i en forfølgelse etter annen bil). Ja, gitt at UP har 55% batteri ved biljakten har bilen likevel fint 15 mil og mer til for å gjøre forfølgelse Det er ikke den politibilen som starter forfølgelsen som nødvendigvis ender opp med fullføre den, og på en 10-15 mils distanse har man vel uansett beveget seg over i et annet politidistrikt med klare patruljebiler der. Jeg tror helt ærlig man skal bekymre seg for andre ting enn batteristatus på UPs i4 om de ikke har greid å få has på en bil etter 15 mil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde klare seg selv med 25% /~ 10 mils rekkevidde. Det blir koblet på flere i en jakt, helikopter er nok tatt løs om jakten strekker seg langt og i grisegrendte strøk. Dessuten har de sikkert rutiner på lading og øvelse på å mestre bilene. Jeg stiller ikke spørsmålstegn på bilen, heller hvorfor de ikke har flere. Sikkert bedre å ratte en i4 i en jakt hvor enn et braut av en Explorer. Et ikke-eksisterende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror det oppkonstrueres et problem som ikke eksisterer egentlig. For min del var ikke autobahn-hastigheten jevn, men mye oppgassing til ønsket hastighet grunnet annen trafikk (sannsynligvis et tilsvarende kjøremønster som UP ville gjort i en forfølgelse etter annen bil). Ja, gitt at UP har 55% batteri ved biljakten har bilen likevel fint 15 mil og mer til for å gjøre forfølgelse Det er ikke den politibilen som starter forfølgelsen som nødvendigvis ender opp med fullføre den, og på en 10-15 mils distanse har man vel uansett beveget seg over i et annet politidistrikt med klare patruljebiler der. Jeg tror helt ærlig man skal bekymre seg for andre ting enn batteristatus på UPs i4 om de ikke har greid å få has på en bil etter 15 mil..

Det er vel ett problem ettersom UP ikke har gått til anskaffelse av elbiler for lenge siden? Nå eier jo ikke jeg i4 sånn som deg, men jeg stusset over hvor fort batteriet forsvant når man herjekjørte den litt på svingete landeveier. Den kan nok fullføre de fleste biljakter uten problem, men greia er at de må ha marginer å gå på. Hadde dette vært så uproblematisk hvorfor er ikke da alle utrykningskjøretøy elektriske? Ett annet problem som dukker opp er at politet har krav om at bilene skal kunne ha med minst 320 kilo utstyr, i tillegg til sjåfør og passasjerer. En i4 M50 har nyttelast på 350 kg, en Taycan CT har 450 kg og en IX40 har 417 kg....en G31 530d har 610 kg. Det er flere hensyn som skal tas som gjør at elbiler ikke kommer fordelaktig ut..

@Marius2002

Ford Explorer er ressursbil som ofte kjøres av innsatssteder, veldig sjelden disse bilene deltar i noe annet enn vanlig uttrykking. I såfall så kalles andre patruljer opp for å overta, blir litt som med MB Vito...gjør seg ikke i en biljakt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...