Gå til innhold

StigJs garasjefyll. E86 Z4 3.0si Coupe & G20 330E. Ny påddebu!

StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

Der var trekket på og bil på lagring igjen Stig 😊.

Du har jo hatt en lang sesong mtp vær osv ,noe som må være kjekt .

Forøvrig en glede å se hvor flott du holder denne selv etter så mange år i eiet ditt.

Mange ganger så blir det sånn at etter noen år så blir man ikke så nøye.

Tyder på at du fant drømmebilen din på den tiden ,da den fremdeles er like flott 😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, sveigis skrev:

Der var trekket på og bil på lagring igjen Stig 😊.

Du har jo hatt en lang sesong mtp vær osv ,noe som må være kjekt .

Forøvrig en glede å se hvor flott du holder denne selv etter så mange år i eiet ditt.

Mange ganger så blir det sånn at etter noen år så blir man ikke så nøye.

Tyder på at du fant drømmebilen din på den tiden ,da den fremdeles er like flott 😊.

Ble litt seint i år, men når garasjen som regel er okkupert av andre sine biler så blir det bare slik 😅

Lang sesong uten å bli særlig brukt ja. Burde fått brukt den mer enn jeg har gjort. En tur til Rudskogen, en til Fevik og et par ganger til og fra jobb er vel det den har fått trillet i år dessverre. Det er også en av grunnene til at jeg velger BMW Z treffet på Fevik enn Boretreffet som bare er et par kilometer hjemmefra. Hadde det ikke ligget en gård på en liten haug i veien kunne jeg stått i garasjeåpningen og sett ned på plassen. 

Nei det har jeg sagt fra dagen jeg kjøpte den at den skal jeg ha til jeg ikke klarer å sette meg inn i den lenger. Og det satser jeg på å holde. Så da må jeg passe på den. Får veldig dårlig samvittighet at den bare står i carporten for det meste. Men nå skal jeg etterhvert se meg om etter et lokale slik at den i alle fall kan få stå inne med trekket på når den ikke brukes. 

37 minutter siden, awt skrev:

Helt fantastisk som vanlig, men synes du burde kjørt den mer nå snart. 😛 Det der er jo ikke mer enn en tur og to til Rema. :D

Litt mer burde den få bli brukt ja, men må holde litt igjen også :P  Som jeg skrev til @sveigis så ble det bare noen få turer i år dessverre. Men man har en gryende plan for 2024 om en lengre tur nedover Europa med andre Z-er. Du kan jo planlegge å være med på den du også kanskje selv om du har en jobb du ikke kan planlegge i så veldig lang tid fremover.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det igjen dags for litt stell. Denne gangen av brukis.  1. Desember er jo vintermåned, og da må man vel ha på vinterhjul 🙄 Gu' så kjipt 😝 

Begynne med en liten vask. Ikke så veldig ofte jeg får vasket den skikkelig med hele bøtteballetten. Så klokka sa at det var det tid til denne kvelden. 

På med lue og hodelykt. Ut med alle remediene. Oops! Her var temperaturen på vippepunktet ja. Isdannelse på taket og etter hvert småscary på bakken etter høytrykkspyleren. Svinkaldt å vaske felgene med kaldt vann. Så da var det bare å få fylt opp vaskebøtta med varmt vann før vask av resten av bilen. 

IMG_20221201_181145.thumb.jpg.46457cc897fec777c4331c3e13bc0cda.jpgIMG_20221201_181215.thumb.jpg.d517c6941ed8306fa69f32180f785a7b.jpg

Inn i garasjen for tørk og støvsuging. 

IMG_20221201_191902.thumb.jpg.3f2ae9acb0a075949458f3eb60de774c.jpg

Burde kanskje snart fått på senkefjærene og spacerne jeg kjøpte i vår 😅

Så var det å finne frem jekk, muttertrekker og de sykt kjipe vinterhjulene. Andre felger står høyt på ønskelisten men man må vel prioritere litt mer fornuftig kanskje. 

10 minutter etter så stod den klar for glatta.

IMG_20221201_200702.thumb.jpg.3f394bb342c8523b107dee2595c8bb74.jpg

Ikke var de skikkelig vasket fra forrige vinter heller, og ikke fikk dekkene gummifornyer. Ei heller har jeg hatt tid til å legge beskyttelse på felgene :whut:

Jaja. De funker jo på det de er laget for...

Og selvfølgelig ble stoffmattene byttet ut med gummimatter samtidig med omleggingen av hjulene. Slik er det hver sesong 🙂 De ble heldigvis vasket da de ble byttet ut i vår. 

IMG_20221201_200620.thumb.jpg.eee6519f64aebd3037774dc63dae514e.jpg

IMG_20221201_200630.thumb.jpg.ec3634b2bbd2ab5c5937abe53bbdac49.jpg

Satser på å få polert og coatet bilen til våren en gang. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, StigJ skrev:

Takktakk @mslello😀 Håper jeg blir fornøyd med H&R senken.

Ja ser ut til at jeg heller må få testet noen nye coatingprodukter som snart lanseres :D

Så får jeg legge og teste ut SV Endurance på Z4en i stedet.

Spennende :) Den nye Diamond serien til Carpro da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mslello skrev:

Spennende :) Den nye Diamond serien til Carpro da?

Håper det ja. Frykter den er dyr. Samt at det visstnok er absolutt aller best å legge Cquartz Professional som topcoat. Da snakker vi mye peng...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, StigJ skrev:

Håper det ja. Frykter den er dyr. Samt at det visstnok er absolutt aller best å legge Cquartz Professional som topcoat. Da snakker vi mye peng...  

Den krever den som topper ja.. Ja, da blir det kostbart sikkert. Varer sikkert i årevis da, om man er veldig nøye med vasken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, StigJ skrev:

Litt mer burde den få bli brukt ja, men må holde litt igjen også :P  Som jeg skrev til @sveigis så ble det bare noen få turer i år dessverre. Men man har en gryende plan for 2024 om en lengre tur nedover Europa med andre Z-er. Du kan jo planlegge å være med på den du også kanskje selv om du har en jobb du ikke kan planlegge i så veldig lang tid fremover.  

Man kan ikke få til alt. :) Har ikke regnet på hvor mange kilometer min ble kjørt, men det er ikke så mye å skryte av det heller.

En Z-tur kunne absolutt vært av interesse. Jeg er ikke så glad i å planlegge mer enn ca. 14 dager frem i tid, men uten tvil noe jeg vil vite mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Da var romjulsprosjektet ferdig.

IMG_20221228_175312.thumb.jpg.3e655d86b909ef15d515bd0757c1be12.jpg

X2en til fruen fikk seg en dask på hekken i sommer etter en påkjørsel av en uoppmerksom 1-seriefahrer. Så da måtte jeg polere opp og recoate det som har blitt fikset på +++. Coatingen som lå på var ca halvt år gammel Gyeon Syncro og som oppførte seg som nylagt da uhellet var ute. Så polering av berørte paneler, coating og slitefolie ble dekket av forsikringen.

Skaden så i grunnen verre ut enn den var. 

1771030977_IMG_20220616_2150362.thumb.jpg.908d99afd370e26b3322bf45914bcd0b.jpg

Eneren stod det verre til med og ble sikkert kondemnert...132417034_IMG_20220616_2150562.thumb.jpg.552761f0f13401f5e1e513e29769cb63.jpg

Utbedring av selve skaden hos Bavaria ble 100% til slutt. Ny bakfanger, skilt, skiltholder og eksos er vel det som har blitt byttet ser det ut til. Muligens nedre del av bakluka også. Den er i alle fall lakkert på ny. Jeg fant selvfølgelig litt lakksig på det ene hjørnet på den 🙄 Baklyktene klarte seg da sjekk av datostempling passer overens med produksjonsdato på bilen, samt de var blitt litt ripete av å bli håndtert da den ble fikset (ja de har 100% strøkne før skaden).

Denne bilen kjenner jeg faktisk lakktilstanden på bedre enn G20en min da det kun er jeg som vasker den, og eier er meget påpasselig med hvor hun parkerer, holder avstand til biler foran, ikke kladder på lakken etc.  Hun har enda ikke brukt viskeren på bakruta, så den er så og si enda ripefri 😁 Minuset er pusekatt som liker å ligge på panoramataket...

Bakskjermene som ikke hadde fått noe skade måtte poleres skikkelig opp igjen og recoates pga nissene som lakkerte delene var totalt evneveike med maskeringen slik at det var masse klarlakkstøv. Panelet var helt matt og ru som sandpapir. Dette hadde de utrolig nok ikke sett før vi skulle hente bilen. Da var det bare å levere fra seg nøklene igjen og be de ordne opp. Vet ikke hvordan de fjerner slikt og om de bare polerer over. For vannavprellingen var i alle fall dårligere enn på bakdørene og fremover ved første vask etter vi fikk dem igjen. 

Tredje forsøket på utlevering gikk gjennom nåløyet mitt 🤪

Uansett, dette ble gjort nå i julen. Litt ekstra i samme slengen siden jeg hadde bilen stående og fruen var på sjøen.

Full nedvask utvendig inkl en kjapp motorvask og en god rengjøring innvendig.

Snapchat-1004942716.thumb.jpg.25152fbc2fd599215840856b34f5b60a.jpg

Montert skvettlapper i samme slengen, ny slitefolie på bakfanger, polert opp og recoatet bakre del av tak, bakluke, bakfanger begge bakskjermene og ladeluka. Rain-X på alt glass utvendig. Carpro Perl på dekksider.

Nå blir fruen happy når hun kommer hjem fra jobbtur til nyshinet bil 😅

IMG_20221228_175337.thumb.jpg.d5ea400a4081bbb8b12d260dceac7c1e.jpg

IMG_20221223_205811.thumb.jpg.8850319083b4f82ec097a9cf712dccc9.jpg

IMG_20221223_205659.thumb.jpg.610b5436d8e70df96d5d7369d69bbbe2.jpg

IMG_20221223_205704.thumb.jpg.0fdee21aebeef752c3875dee005e4388.jpg

IMG_20221228_180028.thumb.jpg.316a5c9ce9146563c81e34efe502abb0.jpg

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får Tesla-flashbacks av å høre historier om omlakkering der man må klage på arbeidet. Skikkelig kjedelig å måtte vente på omlevering, men de satser kanskje på at 95% av de som får en bil i retur ikke ser så nøye og i snitt så stemmer sikkert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. ja jeg fatter og begriper ikke hvorfor ting ikke kan gjøres skikkelig første gang. Bilen var vel gått ca 15k og var som ny uten en eneste skavank. Da skal den vitterlig leveres ut igjen i samme stand .

Selve lakkeringen og fargematchingen er nå  helt perfekt etter de fikk fjernet støvet og lakksiget jeg fant, men det er de tingene rundt tsom irriterer.  Lakkstøvet og ikke minst at bakfangeren så ut som var kastet på plass. Dette ble vi oppmerksomme på andre gangen vi skulle hente den. Kunne stappe finger mellom bakfangeren og pakningen til bakluka. Fangeren skal ligge innunder... Sikkert halvannen cm glipe der. Hjulbuelistene på begge sider satt heller ikke skikkelig på plass og spriket i alle retninger. Samt at det glipet noen plasser på bakluke rett nedenfor ruta.

Tredje gangen så alt perfekt ut. Og de presiserte at de hadde vært flere på bilen for å få det skikkelig på plass, samt sett og sammenlignet med en annen X2 de hadde inne. Vet ikke om de mente det var en positiv ting at de hadde gjort det. Jeg mener nå at det ikke skal være nødvendig å måtte gjøre slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• StigJ changed the title to StigJs garasjefyll. E86 Z4 3.0si Coupe & G20 330E. Ny påddebu!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...