Gå til innhold

Din første bil.


bmwgrace
 Share

Anbefalte innlegg

Artig at det er flere her inne som har en historie med Primera. Etter å ha sovna bak rattet og kjørt av veien med Galanten, bygd den opp igjen med delebil og etterhvert solgt den videre som en vinterbil som enda sine dager av veien samme vinter i 2011, fikk jeg tak i en lite brukt ‘98 Primera 2.0 SRi med de nevnte sportssetene (Recaro?). Gått såvidt 95k når jeg kjøpte den, da var den allerede senka på pinnestive fjører, hadde sota ruter og anlegg. Utrolig morsom og sportslig bil med bra drag - spesielt fra 4000rpm og oppover. Hadde den et drøyt år før vi, nyutdannede og begge startet i gode jobber i oljebransjen, bestilte oss en 1-serie ny.   Siden den gang har det kun vært BMW/MINI. 
IMG_5493.thumb.JPG.6c558709e0015a19e50edbb6190649c7.JPG

90-talls japseinteriør på sitt beste:
5F2D50AB-E7A8-4A65-BA85-38A1BA5CD015.thumb.jpeg.4ac810718c290fb561611ee5fa19fd60.jpeg

Den ble solgt dagen etter annonsa ble lagt ut, med budrunde 7000kr over annonsepris, til samme pris som jeg kjøpte den for året før. Og ja, den observante leser legger merke til at AEZ Xylo-felgene jeg kjøpte nye til Galanten passet overens på Primeraen, så de levde videre der. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet karrieren på veien med en Ford Capri -78 mod. Lys grå med sort panser og sorte striper. Mener det stod en 2.3l Granada V6 nedi der. Tror ikke det var 2.8. Med 2.5 endestusser, en på hver side. Ganske tøff egentlig. Hvor har jeg gjemt bilde av den tro…

Bilde fra internett til jeg finner av min:

 

874FEC10-BDE1-401D-8EC9-2BAAA82B9B81.jpeg

Bilen var morsom å kjøre med mye lyd og en villig bakdel, men jeg husker med gru hvor mange timer jeg brukte på det elektriske. Baklys, blinklys, vindusviskere. Alt gikk når det ville stort sett. Håpløst!

Bilen ble avviklet av en -83 VW GOLF GTI Rabbit. Kjøpt for 4000,- for å holde gjennom en sommer. Klarte å skvise ut et halvt år hvorav de siste to mnd var uten fjører (budsjett-senk). Jeg har hatt tre av disse, blant annet «Rostfrei» som noen kanskje kjenner til? 

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger@awt Primera er definitivt tingen! 

20210410_153502.thumb.jpg.e87e5862d48df9e32775f7b53ccec414.jpg

De gangene bilen stod på tomgang for å varmes opp på vintern kunne jeg til tider la døra stå på gløtt. Dermed lyste kupelyset i taket.

Som oftest var dette kun et par minutter, men hver gang kunne man se et området på 10x10 cm som var fri for snø/is på taket. Når en 5w pære får til dette, da snakker vi kvalitet 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bilen min var en '93 520i Touring :) Denne ble kjøpt en liten stund før jeg hadde lappen, så det ble litt øvelseskjøring i den. Første jeg kjøpte til den som ikke var vedlikehold relatert var Throwing Stars felger fra M5, med breiere bakfelger. Angrer så sykt på at de ble solgt med den bilen 🤦‍♂️

12241478_10153226551846769_4741429174674556039_n.jpg.4da85c14f6181511fbdde1b1dafd9318.jpg

Den bilen ble relativt kjapt byttet ut med en '94 520i sedan, fortsatt før jeg hadde lappen 😂 Så på et tidspunkt satt jeg med to E34 og ingen førerkort. Har en liten forkjærlighet for E34 for å si det sånn. 🤩

esFWfdwgXrI.thumb.jpg.065ebef03a580fb8d7e4b0888e1523a2.jpg

Touringen er spiker for lengst, mens sedanen var under oppussing sist jeg snakket med nåværende eier.

Det har vel egentlig bare gått i BMW for min del. Hadde en liten avstikker med Audi, men det var fiasko fra start til slutt (som var på et par timer).

Min mor har stort sett kun hatt Toyota og Opel mens hos min far gikk det stort sett i Honda, så gikk jeg en helt annen vei med BMW 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil, var en ‘97 modell Saab 900s. Innkjøpt rett før julen 2009. Mener den kostet 40 000 kroner. Førerprøven var bestått uka i forveien.
 

SAABen ble «oppgradert» underveis i eierskapet, med et større «Saab info display», diverse varianter av originalfelger, 2,5 tommers «Simons sportseksos», og for ikke å glemme ble den enorme antennepisken på siden av bagasjeromslokket, erstattet med en elektrisk utfellbar antenne, kjøpt på bildemonteringen. En solid og fin førstebil, hvor eneste driftsstans var nyttårsaften 2009, da multireima røk på grunn av et ødelagt løpehjul. Rakk å kjøre på den 40 000 kilometer i de to påfølgende årene, før den ble skrotet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...