Skulebollen Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 synes ikke e39 imponerer med kjøreegenskaper på svingete vei. Kanskje i forhold tol konkurrenter men. Føles og er en stor og litt tung bil
janerik171187 Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 E39 er en fin bil. Men når man ser e38 så er den elegant og fin. Ser man e38 og e39 på siden så ser en e39 ut som at man har tatt en e38 og trykket den inn litt foran og litt bak.
Kvasi Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 Jeg er langt på vei enig med deg, men mitt poeng med akkurat M52B25 er at den er så klassisk BMW når det gjelder tradisjonelle rekkeseksere. Den er ikke den sterkeste, men den går så silkemykt og smoot + at den har et nogenlunde fornuftig dreiemomet også etter moderne standard (rundt 250 Nm ved 3500/4000 rpm). Samme moment som i M20B25 fra steinalderen da. Sett tall fra "verdens dyreste flowbenk" der få, om noen, 4 ventilere kan måle seg med M20 og det er helt klart motoren jeg liker best av alle.
Skulebollen Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 Neste steg er sota DE lykter...på bålet med dem Med denne kommentaren tror jeg du kun er ute etter og starte en krangel, da du vet 98% av forumet synes originale hella ser bra ut. Så får du skrytt litt over at du er original polizei osv. Daniel. reagerte på dette 1
Shattered Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 E39 er en fin bil. Men når man ser e38 så er den elegant og fin. Ser man e38 og e39 på siden så ser en e39 ut som at man har tatt en e38 og trykket den inn litt foran og litt bak. Jeg synes E38 ser enda fetere ut. Men synd de ikke kom i touring!
tambur4 Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 (endret) Jeg er enig med Fredrik 90 jeg, eldre biler er best som forholdsvis originale. For min egen del så synes jeg det er riktig -og morsomt! med tidsriktig utstyr/stil. Selv om jeg kjører E28 så må jeg innrømme at jeg synes E34 er BMWs flotteste karosseri! Endret Mai 22, 2015 av tambur4 Fredrik 90 reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 Samme moment som i M20B25 fra steinalderen da. Sett tall fra "verdens dyreste flowbenk" der få, om noen, 4 ventilere kan måle seg med M20 og det er helt klart motoren jeg liker best av alle. Ikke helt... M20B25 motoren utvikler maksimalt rundt 220 Nm ved 4000/4300 rpm (kontra M52B25 motorens 245 Nm ved 3500/4000 rpm). I tiden før ladeluft var dette en temmelig signifikant forskjell som bl.a medførte et lavere bensinforbruk + litt mer dreiemoment der man virkelig trenger det. M20B25 motoren er imidlertid også nydelig og et godt eksempel på hva jeg mener med klassiske bensinrekkeseksere fra BMW... Dagens motorer er imidlertid helt annerledes pga. turboladere og det kan være vanskelig å se hva som er bra med gamle rekkeseksere som f.eks M20, M30, M50, M52 og M54. Det jeg imidlertid verdsetter er den karakteristiske turbinkarakteren (må oppleves) som gjør at de oppleves som ekstremt silkemyke og turtallsvillige...
Skulebollen Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 Jeg er enig med Fredrik 90 jeg, eldre biler er best som forholdsvis originale. For min egen del så synes jeg det er riktig -og morsomt! med tidsriktig utstyr/stil. Selv om jeg kjører E28 så må jeg innrømme at jeg synes E34 er BMWs flotteste karosseri! Nå går vel Hella DE e lykter for og vere tidsriktig utstyr/stil tambur4 reagerte på dette 1
FredrikE24 Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 (endret) M20 synes jeg alltid har hatt en herlig eksoslyd, M30 har en litt grovere karakter. Særlig liker jeg best E28 med M30 motor i original utførelse på eksos som bestemt aksellererer. Konkurrentene med rekkeseks(typ høvelbenken fra Opel; CIH, og Mercedes sin M110 samt M103) har vært veldig sofistikerte i motorlyden og Mercedes demper utrolig mye lyd med store eksosanlegg, Opel fokuserte på ordentlig brum og langbeinte motorer. BMW har litt dysetikking, ventilspillet høres godt og gangen er smårøff, men det er bare så enormt herlig å gang på gang dra ut girene.. Var på Valle Hovin ifm. BMWCCNs vårmønstring sammen med min eldre bror(som forøvrig er svært opptatt av originalitet), som kjørte sin Burgunderrøde E28 528i, det er helt nydelig at en nå 30 år gammel bil kan vekke så mange følelser Håper jeg rekker å få tak på en klassisk BMW igjen før prisene blir altfor høye for dugandes eksemplarer med korrekt motorisering. Endret Mai 22, 2015 av FredrikE24 tambur4 reagerte på dette 1
kvammis Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 Skal kjøre Bergen- Trondheim imorgen. Og E16 mot Voss er stengt. Virker som det er kaos på rv7 (Hardanger). Er E39 via Førde et greit alternativ? Noen som vet om det er greit føre for sommerdekk den veien?
Kvasi Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 Ikke helt... M20B25 motoren utvikler maksimalt rundt 220 Nm ved 4000/4300 rpm (kontra M52B25 motorens 245 Nm ved 3500/4000 rpm). 220 vs 245, finnes det et menneske i verden som kjenner forskjellen? Når det er sagt, og spurt, så vil jeg påstå at det andre motorgullkornet fra guttene hos BMW er 150hk dieselen. Har ikke godkjent måling av min i dagens tilstand men den går nok like godt som min forrige bil med M20B25 og en bar ladetrykk.
Fredrik 90 Skrevet Mai 22, 2015 Skrevet Mai 22, 2015 Det jeg liker med E34 over E39 er den perfekte blandingen av god gammel BMW følelse samt at den har forholdsvis moderne kjøreegenskaper og kan fungere i det daglige. Jeg som eier av siste generasjon 5-serie (F10) og E34 må bare si at jeg er kraftig imponert over hvor gjennomført BMW har klart å lage denne modellrekken, du merker at begge bilene er en 5-serie. Så mange år i mellom og likevel kjenner du at basisen er samme bil, F10 er alt det E34 var men bare på en ny og moderene måte. Det går en klar rød tråd igjennom alle modellene, det imponerer meg stort. Likevel, så er jeg svært glad i E34 selv om jeg kanskje vil påstå at E39 er nært til å være den fineste 5-serien BMW har laget. Dette skyldes elegansen, kjøreegenskapene, M5 versjonen og kvaliteten. E34 er enklere og det er nettopp det jeg liker, den er analog og lett å forstå seg på. Den er skrudd sammen på en imponerende bra måte, ting ser nytt ut selv etter 21 år. Knappene bærer ikke slitasje, dørene har nydelig lukke lyd, setene er aldeles nydelige å sitte i og alt virker som det skal hele tiden. Jeg visste at dette var gode biler og kanskje blandt de aller beste BMW har bygget, men jeg er imponert over at en 20 år gammel bil fortsatt kan leve opp til sitt slagord. Med denne kommentaren tror jeg du kun er ute etter og starte en krangel, da du vet 98% av forumet synes originale hella ser bra ut. Så får du skrytt litt over at du er original polizei osv. Hadde jeg vært ute etter å starte en krangel så hadde jeg skrevet at Mercedes er dritt...så hadde iallfall du vært en av de første til å bite på. Ellers så var det ett utrivelig og lite hyggelig vinkling på det innlegget ditt.. Var på Valle Hovin ifm. BMWCCNs vårmønstring sammen med min eldre bror(som forøvrig er svært opptatt av originalitet), som kjørte sin Burgunderrøde E28 528i, det er helt nydelig at en nå 30 år gammel bil kan vekke så mange følelser Håper jeg rekker å få tak på en klassisk BMW igjen før prisene blir altfor høye for dugandes eksemplarer med korrekt motorisering. Både jeg og min far gikk noen runder rundt denne på Valle Hovin, utrolig strøken bil som jeg hadde stor glede av å se i virkeligheten. Det er virkelig ett stykke flott E28 din bror har der, var også fint å se at han kjører en original stil på den. Samme med 528en til Tambur4 her, nydelige biler som jeg er glad for at dere gutta tar vare på i den stand de fortjener tambur4 reagerte på dette 1
Fredrik Skrevet Mai 23, 2015 Skrevet Mai 23, 2015 (endret) 220 vs 245, finnes det et menneske i verden som kjenner forskjellen? Når det er sagt, og spurt, så vil jeg påstå at det andre motorgullkornet fra guttene hos BMW er 150hk dieselen. Har ikke godkjent måling av min i dagens tilstand men den går nok like godt som min forrige bil med M20B25 og en bar ladetrykk. Man merker relativt stor forskjell, men det er mest fordi toppen av dreiemomentet ligger lavere på turtallsskalaen på M52B25 motoren. Dette er også årsaken til at en jevnsterk dieselmotor virker sterkere selv om den f.eks ikke har et større dreiemoment. Når vi snakker om de gamle rekkesekserne som f.eks M20 og M52 motorene er det viktig å ta av seg 2015 brillene. Idag har mange motorer enormt med dreiemoment, men før i tiden var det stort sett kun store V8 motorer som hadde dette (bensin). Vi har med tiden blitt ganske bortskjemte med å ha et stort dreiemoment. Dette gjør bilen mer kjørbar i f.eks bytrafikk, men betyr mindre på f.eks Autobahn. Der er det kun ren effekt som betyr noe og dette hadde f.eks M52B25 motoren bra med i forhold til konkurrerende motorer. Fokuset på hva som er bra med en motor har med andre ord endret seg fra gangkultur, hestekrefter og smidighet til økonomi, dreiemoment og mellomakselerasjoner. Et veldig godt eksempel er M47TUD20 dieselmotoren med 150 HK og 330 Nm. Den virker sterk i forhold til M52B25 motoren som har 170 HK og 245 Nm, men dieselmotoren skal ha rundt 1800-1900 rpm før den trekker ordentlig. Bensinmotoren trekker rent fra 1100 rpm og spinner opp turtallet mye hurtigere enn dieselmotoren. Ergo når den maksimal effekt mye hurtigere enn dieselmotoren og er også vesentlig hurtigere. Noe helt annet er mellomakselerasjonene i tunge gear (4/5/6 gear) der vil dieselmotorens høyere dreiemoment lavt på turtallsskalaen være en stor fordel og dieselmotoren akselererer dermed signifikant hurtigere. Gearer man derimot ned med bensinmotoren vil den ha mer effekt og dermed være hurtigere. Dette var iallefall teorien frem til moderne gearkasser og dieselmotorer med mye mer effekt og dreiemoment ble utviklet. Dagens bensinmotorer med turbo har imidlertid på mange områder tatt igjen dieselmotorens fordeler ved at bl.a toppen av dreiemomentet er på plass allerede fra 1200-1300 rpm og har en helt flat kurve frem til rundt 5000 rpm. De aller fleste dieselmotorer har et mye kortere intervall når det gjelder dreiemomentet og dette gjør faktisk bensinmotorene i utgangspunktet vesentlig mer fleksible, men moderne gearkasser jevner ut en god del av den teoretiske forskjellen + at dieselmotorene stadig ofte har et høyere dreiemoment. En liten digresjon i denne sammenhengen. Tesla Model S er enormt hurtig, men ikke først og fremst fordi den har mange hestekrefter og et høyt dreiemoment. Årsaken er at en elektrisk motor har et maksimalt dreiemoment allerede fra <> 0 rpm... altså fra 1 rpm. Vi ser dette ganske tydelig på filmer der Model S konkurrerer mot biler som har sterke stempelmotorer (bensin og diesel). Model S akselerer enormt hurtig i begynnelsen, men når stempelmotoren først får opp turtallet og dermed når toppen av effektkurven blir forskjellen mindre. Endret Mai 23, 2015 av Fredrik Werther reagerte på dette 1
Kvasi Skrevet Mai 23, 2015 Skrevet Mai 23, 2015 Et veldig godt eksempel er M47TUD20 dieselmotoren med 150 HK og 330 Nm. Den virker sterk i forhold til M52B25 motoren som har 170 HK og 245 Nm, men dieselmotoren skal ha rundt 1800-1900 rpm før den trekker ordentlig. Bensinmotoren trekker rent fra 1100 rpm og spinner opp turtallet mye hurtigere enn dieselmotoren. Ergo når den maksimal effekt mye hurtigere enn dieselmotoren og er også vesentlig hurtigere. Noe helt annet er mellomakselerasjonene i tunge gear (4/5/6 gear) der vil dieselmotorens høyere dreiemoment lavt på turtallsskalaen være en stor fordel og dieselmotoren akselererer dermed signifikant hurtigere. Gearer man derimot ned med bensinmotoren vil den ha mer effekt og dermed være hurtigere. Dette var iallefall teorien frem til moderne gearkasser og dieselmotorer med mye mer effekt og dreiemoment ble utviklet. Du har rett i mye, men ikke alt. Det skal sies at min M47TUD20 er tunet etter alle kunstens regler men den har fremdeles imponerende moment på rundt 1k rpm, og derfra går det rett opp til ca 4,5k.
Anbefalte innlegg