Thundercoil Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 Ser vi har noenlunde lik opplevelse Interiøret kunne vært litt mer intuitivt! Spesielt når jeg skulle bruke blinklys, dro jeg i cruise control-spaken, fleeere ganger. Men det var egentlig det eneste jeg hadde å pirke på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 Rattstammen er vel fra Mercedes, og tempomat-hendelen har stått der den gjør siden 123-karosseriet fra 1977. For min del som er vant med Mercedes-Benz, så var det helt ok. Mercedes har fram til nylig hvor ratt-gir har blitt mer og mer vanlig fokusert på å ha høyre hånd fri til å knote med ting mens man kjører. Før var en viktig aktivitet å bedrive mens man kjørte bil å røyke mye, og da må høyre hånden stadig være fri. Jeg røyker ikke, men synes stadig det er litt rart å komme tilbake bak rattet på BMW når det begynner å regne. BMW har jo en artig detalj her på de gamle modellene. Sigarettenner var plassert nærere føreren enn hva nødblink-bryter var Thundercoil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 Hva den gjør i toppfart er noe de aller fleste DRITER i Jeg har vært over 200km/t et fåtall ganger i mitt liv, vi er mulig oppi fire ganger, og alle er i Tyskland, i mitt hode høres 215km/t toppfart på en slik helt ok ut.. Der synes jeg du tar feil! Kanskje ikke toppfart betyr så veldig mye akkruat her i Norge, hvor fartsovertredelser straffes på samme nivå som voldtektsforbrytelser og grov legemsbeskadigelse. Men for en i f eks Tyskland eller USA som punger ut tilsvarende prisen av en F10 M5 for en Modell S så vi jeg påstå toppfart har noe å si, det har noe med kjøpergruppen å gjøre. Vi må ikke glemme at elbil situasjonen her i Norge slettes ikke er lik til den de har i Europa eller USA, er kom i Norge den vanlige mann i gata kan ta seg råd til Tesla. Da gjelder kanskje ikke toppfart så mye, men heller image og status tenker jeg. For meg betyr toppfart veldig mye, ikke nødvendigvis fordi jeg har behov for å kjøre så fort men heller det at jeg vet jeg kan hvis jeg vil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 (endret) Hadde ikke stusset på og kjøpt meg en tesla som gikk fra 0-100 på 3 sek om jeg hadde det minste behov for det Og om økonomien var der.. Er jo bare og ha feks. en e36 m3 ved siden av så holder det lenge for min sin del. Da skulle jeg cruiset ned til Arendal med Teslaen og sett etter dølle 520er og raske bmw diesel biler som jeg skulle most i alt av lyskryss og korte strekker. Og om man må absolutt må ha mulighet for høy toppfart er det ikke verre enn og bruke 70-80.000 på en R sykkel, så klarer man 300 + Endret August 6, 2015 av Skulebollen M|Fjeld reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Erik- Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 Hadde ikke stusset på og kjøpt meg en tesla som gikk fra 0-100 på 3 sek om jeg hadde det minste behov for det Og om økonomien var der.. Er jo bare og ha feks. en e36 m3 ved siden av så holder det lenge for min sin del. Da skulle jeg cruiset ned til Arendal med Teslaen og sett etter dølle 520er og raske bmw diesel biler som jeg skulle most i alt av lyskryss og korte strekker. Og om man må absolutt må ha mulighet for høy toppfart er det ikke verre enn og bruke 70-80.000 på en R sykkel, så klarer man 300 + Og raske bmw diesel biler Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 (endret) Toppfart kan jeg vel skjønne på Autobahn osv., men i Norge vil jeg si det er 0-100 som betyr noe, da man sjeldent kjører over 100 km/t her til lands. Jeg tror Norge kanskje er landet for morsomme mindre biler som gjør 0-100 bra og har utmerkede kjøreegenskaper, i hvertfall her på vestlandet med våre veier. Det er liksom ikke laget for komfortabel cruising i høy fart med f.eks. S-klasse, 7-serie osv osv., alt for mye oppbremsing og brå svinger. Heller en snerten Z4 eller MX5 som er morsom å kjøre, selv om ikke farten alltid er høy vil jeg tro de er mye morsommere å kjøre her hvor det bare er svinger og spennende veier. Eller kanskje bare en A4 Quattro eller 3-serie med litt stivt understell, minst mulig båt ihvertfall. Om kjøringen skal være morsom ja...Men kanskje situasjonen er annerledes i Oslo-området? Mulig store direktørbiler er greia. Der har dere vel 100-grense eller kanskje 110? Vi har 90 svært få plasser, mest 80. 5-serien er vel en fin blanding mellom disse, uten at den helt klarer å være helt der 3-serien osv er på sportslighet, men tar det igjen på luksusen og comforten som 3-serien ikke har? Endret August 6, 2015 av Marius2002 Haukefer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 det har noe med kjøpergruppen å gjøre. For meg betyr toppfart veldig mye, ikke nødvendigvis fordi jeg har behov for å kjøre så fort men heller det at jeg vet jeg kan hvis jeg vil Da er du uten for den kjøpergruppen ja, alle er forskjellige Allikevel, det er en del som kjøper Tesla Model S, vel vitende om toppfarten, selv i Tyskland. Jeg ble overrasket over å se en del av dem på turen nedover Tyskland i sommer. I Tyskland kan kanskje toppfarten(og rekkevidde i høy hastighet) være et problem for noen, men i resten av verden hvor man har fartsgrenser som Teslaen fint klarer, så er vel det for de fleste neppe et problem for de som kan tenke seg å kjøpe Tesla. Bilen har veldig mye å by på som en full-elektrisk bil. Krysser man kontinenter i høye hastigheter er uansett ikke en elektrisk bil et alternativ riktig enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 (endret) Da skulle jeg cruiset ned til Arendal med Teslaen og sett etter dølle 520er og raske bmw diesel biler som jeg skulle most i alt av lyskryss og korte strekker. Og om man må absolutt må ha mulighet for høy toppfart er det ikke verre enn og bruke 70-80.000 på en R sykkel, så klarer man 300 + Du skal lete lenge etter lyskryss dueller i Arendal iallfall, vi har kun ett lysregulert kryss her og det er kun to felts Men vi kunne godt ha dradd ut på motorveien, vi har en flott firefelts motorvei vest for Grimstad. Så kunne vi jo funnet ut hvem som hadde most hvem, og hvem som kunne holdt på slik lengst uten å gå tom for "drivstoff"! R sykkel er sikkert rått det, men jeg har livet litt for kjært til å sette meg på en slik dødsmaskin Og raske bmw diesel biler Det stemmer, går iallfall tre M550d her i byen Da er du uten for den kjøpergruppen ja, alle er forskjellige Allikevel, det er en del som kjøper Tesla Model S, vel vitende om toppfarten, selv i Tyskland. Jeg ble overrasket over å se en del av dem på turen nedover Tyskland i sommer. I Tyskland kan kanskje toppfarten(og rekkevidde i høy hastighet) være et problem for noen, men i resten av verden hvor man har fartsgrenser som Teslaen fint klarer, så er vel det for de fleste neppe et problem for de som kan tenke seg å kjøpe Tesla. Bilen har veldig mye å by på som en full-elektrisk bil. Krysser man kontinenter i høye hastigheter er uansett ikke en elektrisk bil et alternativ riktig enda. Ja jeg er så definetivt utenfor kjøpergruppen til Tesla. Jeg er glad i å kjøre langt uten å måtte stoppe, særlig nedover i Europa og da ville en Tesla passet mitt bruksmønster svært dårlig. Endret August 6, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 (endret) For meg betyr toppfart veldig mye, ikke nødvendigvis fordi jeg har behov for å kjøre så fort men heller det at jeg vet jeg kan hvis jeg vil Du passer perfekt inn i ulike preferansegrupper når det gjelder moderne markedsføring. 4x4 er ikke nødvendigvis noe du har bruk for, men det er kjekt å vite at du evt. kan kjøre litt offroad. Tilsvarende også med klokken på armen. Den klarer en dybde på kanskje 300 meter. Der er du aldri, men det er kjekt å vite at klokken evt. klarer en slik tur ned i dypet. 250 Km/t er uvesentlig i Norge... der du oppholder deg 98% av tiden, men det er kjekt å vite at bilen evt. kan klare å kjøre i 250 Km/t. At du ikke riktig vet hvorfor dette er viktig er mindre viktig, men det er allikevel kjekt å vite... så er man iallefall helt sikkert ikke en av sinkene på Autobahn og det er det aller viktigste... Endret August 6, 2015 av Fredrik tambur4 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 En arbeidskollega av meg prøvekjørte Tesla her forleden dag. Så vidt jeg forstod så likte han bilen men han opplevde flere episoder nede i trange sentrumsgater at han regelrett ble presset til å stoppe selv om han hadde retten på sin side mtp parkerte biler på motsatt side etc og fikk et råttent flir når de passerte. Ting han ikke opplevde når han kjørte sin egen bil de samme stedene. Han mente at det var mange Tesla hatere ute på veiene og derfor ble opplevelsen litt blandet for hans del. Vet ikke om andre har opplevd noe lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 Du passer perfekt inn i ulike preferansegrupper når det gjelder moderne markedsføring. 4x4 er ikke nødvendigvis noe du har bruk for, men det er kjekt å vite at du evt. kan kjøre litt offroad. Tilsvarende også med klokken på armen. Den klarer en dybde på kanskje 300 meter. Der er du aldri, men det er kjekt å vite at klokken evt. klarer en slik tur ned i dypet. 250 Km/t er uvesentlig i Norge... der du oppholder deg 98% av tiden, men det er kjekt å vite at bilen evt. kan klare å kjøre i 250 Km/t. At du ikke riktig vet hvorfor dette er viktig er mindre viktig, men det er allikevel kjekt å vite... så er man iallefall helt sikkert ikke en av sinkene på Autobahn og det er det aller viktigste... Ja det er litt sånn jeg er, liker å ha "tryggheten" av å vite. Jeg liker at ting planlegges før de utføres, jeg liker ikke spontane ting, jeg hater usikkerhet og jeg hater å tvile på ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 (endret) Ja det er litt sånn jeg er, liker å ha "tryggheten" av å vite. Jeg liker at ting planlegges før de utføres, jeg liker ikke spontane ting, jeg hater usikkerhet og jeg hater å tvile på ting. Det er et interessant svar, men hva er egentlig forskjellen i denne sammenhengen på at du vet at din bil har en topphastighet... på la oss si 200 Km/t og 250 Km/t. I begge tilfellene vet du dette på forhånd så det oppstår ingen overraskelser i den sammenhengen. Ingen av delene er relevante i Norge og på Autobahn er det etterhvert temmelig få tilfeller at hastigheter over 130 Km/t er relevant over lengere strekninger. Endret August 6, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 Det er et interessant svar egentlig, men hva er egentlig forskjellen i denne sammenhengen på at du vet at din bil har en topphastighet... på la oss si 200 Km/t og 250 Km/t. I begge tilfellene vet du dette på forhånd så det oppstår ingen overraskelser i den sammenhengen. Ingen av delene er relevante i Norge og på Autobahn er det etterhvert temmelig få tilfeller at hastigheter over 130 Km/t er relevant over lengere strekninger. Nei det er jo det at det er litt moro å kunne kjøre så fort når muligheten byr seg, har ikke hatt noe problem med å nå 250 km/t på Autobahn. Det gir jo ett enormt kick å kjøre så fort, det vet vel du alt som som er tidligere Porsche eier Da er det litt gøy å ha en bil som har muligheten til å gjøre dette, det er ikke noe must og jeg hadde forsatt kjøpt 530d selv om den hadde hatt en toppfart på 230 km/t. Folk har forskjellige preferanser for hva de ønsker seg av en bil BMWE39turbo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 (endret) Joda... det er kult at Porscher har en høy topphastighet, men det er ikke et viktig argument for min del. Selv en 2 tonn topptung Cayenne har en topphastighet på langt over hva man normalt har bruk for på Autobahn. Jeg har kjørt på Autobahn to-tre ganger i året de siste årene og det som slår meg er hvor sjelden man egentlig har muligheten til å kjøre over 200 Km/t og hvis man får muligheten er det typisk kun i kort tid (4-5 minutter) før ulike forhindringer som tett trafikk, hastighetsbegrensninger etc. setter en stopper for morsomhetene. Jeg har tidligere snakket meg varm om BMW Connected Drive og hvor bra dette systemet er. Istedenfor å holde en høy sporadisk topphastighet satset vi på å holde en høy gjennomsnitshastighet igjennom Tyskland (120-130 Km/t) og dette betalte seg i form av langt mindre stress samt mye bedre drivstofføkonomi. Ikke tok det lengere tid totalt sett heller å kjøre igjennom landet... Endret August 6, 2015 av Fredrik Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 DK Fredrik, behøver du virkelig kverulere på hva som er relevant og ikke? Behovene er forskjellige, og ikke alle har et så følelsesløst forhold til biler man eier som det du har. Jeg bor i Norge, men kjører fortsatt bilene mine på toppfart en til to ganger pr mnd, og har gjort det i mange år. Det er irriterende med en i utgangspunktet bra bil som ikke klarer mer enn 200 km/t. Firmabilen min er ganske død over 185 km/t, og det er kjipt når selve bilen er god for 250 km/t. Selv landyachten har jeg hatt 160 km/t med på en dårlig landevei, og 180 km/ på motorvei... Synes ikke du skal kritisere Fredrik 90 sitt bilvalg på et BMW-forum, slikt hører hjemme i VGD. Angående Tesla, så kommer man ikke unna at de tre første årgangene har hatt veldig mange problemer med kvaliteten, og jeg synes det er for dårlig at de ikke retter opp feil fra 2012-produksjon på helt nye biler. Jeg synes Tesla ligner litt på en boble som kan gå økonomisk til helvete ganske fort hvis dette fortsetter. Jeg er mer imponert over Nissan Leaf som viser seg som en stabil og bra bruksbil som er mye for pengene. Jeg har en kamerat som ifbm jobb er bort på utrolig mye rart av dyre, sjeldne og ikke minst nye biler, og han klager på at det verste med jobben er Elbil-eiere som kunder. Det er stort sett folk uten bil-interesse som ikke har peiling, kunnskap og som er opptatt av å spare på krona - så de skjønner ofte ikke hvordan vedlikehold fungerer og kostnadene rundt dette. M|Fjeld og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg