Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Egentlig burde alle som skal til Oslo med bil kjøre inn midt i verste rushtiden. Ok, det blir sikkert ikke det beste førsteinntrykket, men ønsket om å komme tilbake blir mindre. Samt når de tenker over all sutringen for treg "kø" i hjembydga så får de dårlig samvittighet og kanskje tar det til etterrettning og blir ett bedre menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det helt med ro. Ønsket om å komme til Oslo er aldri veldig stort, selv om jeg er der 3-4 ganger i året normalt. Kjører normalt bil da, og kan ikke se at køene er noe verre enn i Bergen i hvert fall. Brukte to timer i bil etter jobb i går fordi en tulling gikk tom for bensin i Fløyfjellstunnelen. En slik liten hendelse er nok til å lamme det meste av byen, og det skjer minst en gang i uken. Oslo har som regel langt bedre muligheter for alternative ruter. Drammen har for øvrig overraskende mye kø i ettermiddagsrushet, noe som er veldig kjekt når man normalt har et fly å rekke.

Hvordan det har blitt å gå nedover Karl Johan når som helst på døgnet er egentlig det minst tiltalende med Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde alle som skal til Oslo med bil kjøre inn midt i verste rushtiden. Ok, det blir sikkert ikke det beste førsteinntrykket, men ønsket om å komme tilbake blir mindre. Samt når de tenker over all sutringen for treg "kø" i hjembydga så får de dårlig samvittighet og kanskje tar det til etterrettning og blir ett bedre menneske.

Haha! Er ikke ventingen i kø som jeg synes var det verste. Det er de frekke som presser seg inn etter å ha kjørt så langt fram de klarer i den andre filen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det helt med ro. Ønsket om å komme til Oslo er aldri veldig stort, selv om jeg er der 3-4 ganger i året normalt. Kjører normalt bil da, og kan ikke se at køene er noe verre enn i Bergen i hvert fall. Brukte to timer i bil etter jobb i går fordi en tulling gikk tom for bensin i Fløyfjellstunnelen. En slik liten hendelse er nok til å lamme det meste av byen, og det skjer minst en gang i uken. Oslo har som regel langt bedre muligheter for alternative ruter. Drammen har for øvrig overraskende mye kø i ettermiddagsrushet, noe som er veldig kjekt når man normalt har et fly å rekke.

Hvordan det har blitt å gå nedover Karl Johan når som helst på døgnet er egentlig det minst tiltalende med Oslo..

Drammen er grusomt i rushet. Jeg pleier å kjøre der rundt kl 5, men det hender at vi jobber med noen form for innspilling. Har kjørt fra en ende til annen gjennom byen og til Strømsø i rushet, og det er helt jævlig. Spesielt fredager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh,, var ment som spøk. Alternative ruter, nja faktisk uenig. Skal man foreksempel sørover er det bare e6 og e18, men de deler seg sent. Med andre ord stopper det opp på feil sted så står man der. 

For min del så er jeg såpass heldig fortiden at kollektivt er det eneste fornuftige å bruke. Så køståing er for meg ett sjeldent fenomen fortiden.... digg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Er ikke ventingen i kø som jeg synes var det verste. Det er de frekke som presser seg inn etter å ha kjørt så langt fram de klarer i den andre filen.

Man skal faktisk benytte alle tilgjengelige filer fullt ut, hvilket innebærer at man skal kjøre helt frem til en eventuell innsnevring og flette. Køen oppstår når egoistene i den ene filen blokkerer den andre filen fordi de hevder man har rett og mener motparten sniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal faktisk benytte alle tilgjengelige filer fullt ut, hvilket innebærer at man skal kjøre helt frem til en eventuell innsnevring og flette. Køen oppstår når egoistene i den ene filen blokkerer den andre filen fordi de hevder man har rett og mener motparten sniker.

Det heter også at man skal holde til høyre. Spesielt er det få i dette landet som vet hva det betyr spesielt når det kommer til motorveikjøring. Ligger alltid en eller annen idiot som ligger i venstrefeltet når det er ingen i høyre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig, men når det kommer til to-felts motorvei hvor høyre felt har en avkjørsel hvor det alltid er kø så er det sinnssykt irriterende når folk dundrer avgårde i 80 i venstrefeltet for så å presse seg inn i den 1km-lange stillestående køen helt på slutten. Jeg nekter å slippe folk inn da, de kan pent legge seg inn tidligere neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs da litt på skiltingen i det aktuelle området. Ved fletting er det jo en grei sak, ingen har forkjørsrett.

Ved slike skilt derimot slipper jeg ikke noen inn. De har vikeplikt, deal with it.

kjorefelt_slutt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs da litt på skiltingen i det aktuelle området. Ved fletting er det jo en grei sak, ingen har forkjørsrett.

Ved slike skilt derimot slipper jeg ikke noen inn. De har vikeplikt, deal with it.

kjorefelt_slutt.jpg

Helt enig. Husker sist jeg kjørt til Sarpsborg. Kjørte ut på motorveien igjen og personen vil ikke sleppe meg inn, ikke bremse opp eller flytte seg over i venstrefelt. Når jeg da endelig kom meg ut på motorveien foran personen så tutet og blinket han. Utrolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig, men når det kommer til to-felts motorvei hvor høyre felt har en avkjørsel hvor det alltid er kø så er det sinnssykt irriterende når folk dundrer avgårde i 80 i venstrefeltet for så å presse seg inn i den 1km-lange stillestående køen helt på slutten. Jeg nekter å slippe folk inn da, de kan pent legge seg inn tidligere neste dag.

OOOOOO  du burde møtt meg i trafikken as...hahahah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre typiske feil jeg ser her her er folk som prøver å legge seg inn i køen før man faktisk har lov (krysser heltrukket linje), når man skal ut på flerfeltsvei med akselerasjonsfelt, i stedet for å flette i enden slik at trafikken får bedre flyt, og alle fletter samme sted. Mye lettere å planlegge flettingen da.

Det jeg og ser mye av er at folk ikke skjønner forskjellen på et bredt felt, og to separate felt. Mange som ikke ser at det gjerne bare er et felt inn i en rundkjøring med to felt ut, og prøver å praktisere to køer samme vei (legger seg til høyre, men skal ut siste avkjørsel), eller at det er to felt inn i rundkjøringen, men bare et felt ut, som kort etter blir til vanlig kjørefelt, samt f. eks. 2+ felt. Opplevd noen stygge situasjoner med folk som holder på å torpedere meg fra feil felt.

Opplever også jevnlig folk som ikke klarer å holde orden på hvilket felt de skal videre i når det er f. eks. 2 felt inn og tre felt ut av et kryss, eller kollektivfelt forbi en rundkjøring (tydelig merket som ikke en del av rundkjøringen). Så en kvinne for to dager siden som helt tilfeldig traff midt i en veldig trang luke, da hun tydelig skiftet felt ut av en rundkjøring uten å se seg for, fordi hun ikke forstod at hun svingte ut i feil felt. Tror ikke hun hadde bremset om hun var på vei midt i siden på en av bilene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...