Fredrik 90 Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 (endret) Litt imponerende kilometerstand på en BMW X3 3.0l bensin (M54) fra USA. 425 891 miles = 685 405 kilometer Det er flere grunner til at biler ofte går lengre i USA. Landet er jo enormt og avstandene store, folk er rett og slett mer vant til lengere kilometerstand på biler. Dette gjør kilometer juks mindre utbredt også. Jeg leser litt på ett par USA forum og det er slettes ikke uvanlg at E34er har gått over 500 000 km. Til og med ett par med F10 som har gått over 300 000 km allerede. I Norge er jo de fleste biler med kilometerstand over 500 000 km av merket Mercedes. Dette naturligvis fordi de er de mest populære bilene å bruke som drosje. Dette bruker MB entusiastene for alt det er verd, bokstavligtalt. Da er det bare å se til det amerikanske markedet samt andre markeder som har egene biler til drosjebruk. Der oppnår MB ikke noe lengere kilometerstand enn BMW og andre merker Endret Desember 14, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Jeg tror at bildet er en god del mer sammensatt enn som så. De fleste alminnelige moderne motorer (fra rundt 90-tallet og fremover... mer nøyaktige tolleranser vedr. konstruksjonsteknikken) kan gå langt med korrekt bruk og ordentlig vedlikehold. Som regel er det vedlikeholdskostnadene på hele bilen som er avgjørende for hvor lenge det er økonomisk forsvarlig å beholde bilen. En eldre billig bil er mindre lønnsom å reparere enn en dyrere bil, men dette betyr ikke nødvendigvis at motoren i den billigere bilen ikke kan holde like lenge som den dyre bilen forutsatt at den får det samme vedlikeholdet og blir brukt på en fornuftig måte. Det er imidlertid forskjell på biler og motorer også. Et poeng er hva slags marked bilen og motoren er konstruert for. PSA har f.eks en stor del av deres marked i midtøsten inkl. nordafrika og Iran (the greater middle east). Robuste og relativt enkle konstruksjoner er hva de mange av disse landene etterspør og bilene bør være økonomisk overkommelige. Dacia, som idag eies av Renault, er et annet bilmerke som satser på dette markedet. Teknikken hentes fra Renault's velprøvde og solide modeller. Mange av disse bilene kjøres helt ut til de ikke kan mer og det er ikke uvanlig å se eldre modeller som f.eks Peugeot 505 og MB W123 på veiene i disse landene. Mange av disse har helt sikkert rundet en million kilometer og vel så det. Dette markedet er idag stort sett helt uinteressant for bilprodusenter som f.eks BMW og Mercedes-Benz. Ikke fordi BMW ikke kan bygge biler som er tilpasset dette markedet, men fordi det ikke er interessant økonomisk og logististisk (economy of scale). Spørsmålet er imidlertid hva dette gjør med f.eks BMW's evne over tid til å vinne erfaring med å bygge enkle, men robuste konstruksjoner. Noen ganger tenker jeg at dagens BMW modeller er i overkanten avanserte og unødvendig kompliserte for alminnelige mennesker som bare vil ha en fin, men problemløs bil. Et godt eksempel er min svogers tidligere Peugeot 406 2,1 TD. Akkurat denne modellen ble i store mengder eksportert til de nevnte landene i midtøsten. Da det ble besluttet at bilen skulle skrotes var motoren helt fin bortsett fra et problem med motorstyringen som påvirket tomgangen. Selve motoren hadde stadig fin kompresjon på alle sylindrene tiltross for at den hadde kjørt rundt 550000 Km. Problemet var rust... mengder av etterhvert alvorlig rust og slikt kan ikke betale seg å reparere på en bil som kanskje er verdt 3-4000 kroner. På en tilsvarende Mercedes-Benz, som kanskje har en verdi på 25-30000 kroner, er det en større sjanse for at det er lønnsomt å reparere rusten. Det finnes faktisk firmaer her i DK som gjør slikt med gamle MB'er mhp. eksport til de nevnte landene i midtøsten. Fortjenesten pr. bil er ikke stor, men gjør man dette med mange biler kan man få en slags forretning ut av det. MB'ene lever videre, mens Peugeoter, BMW'er, VW'er etc. havner hos høgger'n. Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Amerikanere gjør jo ikke noe annet enn å syte å klage over at BMW er så overpriset og dårlig, svindyr å eie, og deler er så dyre osv. [emoji38] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Fint innlegg Fredrik. Jeg vil dog påpeke noe. Jeg har lest en del artikler (og sett videoer) hvor man gjør et poeng utav PSA i midtøsten og andre "tøffe strøk". Det blir gjort et poeng utav nettopp fordi disse merkene på ingen måte er kjent for robuste og hardføre biler (selv om de har hatt noen modeller som absolutt passer i den betegnelsen). Det å si at dette er en "vanlig" bil er dog en sterk overdrivelse. Noe avhengig av hvor i midtøsten, som tross alt inkluderer mange land med ekstreme forskjeller, men mine observasjoner fra turer i teigen er at Peugot, Renault og Citroen er ekstremt sjeldne, jeg vil si bortimot fraværende. Det florerer derimot av Toyota og Nissan i ymse slag (ofte biler som ikke er i salg i europa). I enkelte deler er også Opel og BMW svært vanlig (vectra og e34) ettersom mange har familie i tyskland eller selv har bodd der. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 (endret) Dette gjelder spesielt Tyrkia, men i de tidligere franske koloniene samt områder som før og etter den andre verdenskrigen var dominert av Frankrike (f.eks Libanon) er franske biler ganske alminnelige. Peugeot 405 og 406 ble produsert i Egypt og 405 også i land som f.eks Iran og Zimbabwe. Dette betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes MB og BMW'er i disse landene, men disse bilmerkene er dyre der også så folk flest har ikke penger til slike biler. Japanske bilmerker som f.eks Toyota er imidlertid veldig populære i hele området og ikke uten grunn. Japanerne har mange steder tatt over det markedet som de franske bilprodusentene tidligere dominerte. Det som er verdt å merke seg er at de franske bilprodusentene stadig selger enormt mange biler over hele verden. PSA har en årlig produksjon på over 3 millioner biler og Renault nesten like mange. For sammenligningens skyld... BMW Group produserte i fjor ca. 2,1 millioner biler. Norge er et litt spesielt land i denne sammenhengen iom. at franske biler har et såpass dårlig rykte der, men man skal ikke lenger enn til Danmark og Tyskland før franske biler er temmelig populære (spesielt små og mellomstore bilmodeller). Mitt poeng var imidlertid ikke å stille PSA og Renault opp mot f.eks BMW på generell basis, men derimot å poengtere at hvorvidt en motor går langt er en sammensatt sak. En motor fra Peugeot er ikke objektivt dårligere i denne sammenhengen enn f.eks en BMW motor, men den kan ha en annen grad av effekt, fleksibilitet, forbruk, servicevennlighet, støy etc. Endret Desember 14, 2015 av Fredrik Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 For meg er det ikke et poeng å dra inn BMW her, men faktum er at jeg i enkelte av disse landene har sett flere F10 enn jeg har sett PSA, og dette er naturligvis ekstremt sjeldne biler mtp økonomien. Dette var for å gi et bilde. Det er ikke sånn at PSA biler er vanlig i disse statene med mindre det er helt spesielle ytre faktorer som spiller inn. De er rett og slett fraværende. Men igjen så er ikke Tyrkia det landet jeg tror folk flest forbinder med midtøsten i et innlegg om hvor robuste bilene er. Noe pålitelig statistikk vil også være vanskelig å finne da flere av disse landene har et tvilsomt byråkrati, hvor de fleste ikke har lovlig førerkort en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 (endret) PSA's og Renault's fokus vedr. eksport av biler er direkte knyttet til den franske utenrikstjenestens interesser. Nordamerika og f.eks Australia har derfor ingen interesse, men det har land som Marokko, Nigeria (som har over 170 millioner innbyggere og er en regional stormakt i Afrika), Egypt, Brasil, Argentina, Iran, Kenya, Russland og Kina (altså stort sett sentrale regionale og globale stormakter). Tilsvarende er fransk eksport av våpenteknologi og ikke minst ekspertise vedr. atomkraft konsentrert rundt de samme landene med tilhørende interessesfære (tidligere kolonier og fransktalende land generelt). Jeg tror derfor at vi med rimelig sikkerhet kan fastslå at PSA og Renault er relativt aktive i disse områdene selv om et statistisk grunnlag ikke nødvendigvis er tilgjengelig fra landene selv. Frankrike ønsker og føler seg forpliktet til å være en sentral aktør på verdens økonomiske, politiske og militære arenaer. Dette ser vi ikke minst nå som de har et hangarskip (verdens eneste med atomkraft som ikke er amerikansk) utenfor Syria. Her er det verdt å minne om at det området som idag er Syria var fransk mandatsområde fra 1918 da det ottomanske riket (les: Tyrkia) kollapset som en følge av 1. verdenskrig og frem til 1946 da hele regionen ble omfordelt og staten Israel opprettet et par år senere. Endret Desember 14, 2015 av Fredrik Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Noen andre enn meg som har problemer med PostNord? Lite morsomt når de ikke vet hvor pakken din er hen -.- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 En kompis hadde veldig "god" erfaring med PostNord. De sendte fra Oslo, dagen etter kom den til Bergen, så til postkonteret til kompisen min, sms ble sendt ut, de sendte pakken til et annet postkontor i Bergen, sendte ny sms, så tilbake til hans postkontor med tilhørende ny sms. Deretter gikk den tilbake til Oslo. Så tilbake til Bergen og feil postkontor. Ny sms. Så tilbake til Oslo og ingen visste helt hvor den var. 3 uker senere når Canal Digital hadde sendt ut en ny boks, så kom begge to til rett postkontor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krika Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Hva er poenget med å skrive at bilder sendes på pm/SMS i salgstrådene her inne? Hvorfor ikke bare legge ut bilder i tråden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 (endret) En kompis hadde veldig "god" erfaring med PostNord. De sendte fra Oslo, dagen etter kom den til Bergen, så til postkonteret til kompisen min, sms ble sendt ut, de sendte pakken til et annet postkontor i Bergen, sendte ny sms, så tilbake til hans postkontor med tilhørende ny sms. Deretter gikk den tilbake til Oslo. Så tilbake til Bergen og feil postkontor. Ny sms. Så tilbake til Oslo og ingen visste helt hvor den var. 3 uker senere når Canal Digital hadde sendt ut en ny boks, så kom begge to til rett postkontor Skulle jeg drevet et postfraktselskap, så skulle mine pakker hatt et begrenset antall TTL - Time To Live. No dritt å ha pakkene fykende rundt i verden. Ikke ulikt dataverdenen Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Endret Desember 14, 2015 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Hva er poenget med å skrive at bilder sendes på pm/SMS i salgstrådene her inne? Hvorfor ikke bare legge ut bilder i tråden? Personvern? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danskiii Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Dette er giovanna austin felger. Noen som vet om det går an å få tak i lignende hjul i andre merker/replica? Sendt fra Z5 Premium, uvant, skriveleif forekommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Personvern? Mange som ikke klarer å laste opp bilder her på forumet, noe jeg skjønner hvis man er på telefon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Er enkelt hvis man bruker tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg