awt Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Er du sikker på det? Jeg trodde det kun var e90 og e91 som hadde den. e92 kom jo noe senere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ess Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 (endret) Helt sikker. De første E92-ene ble produserte i 2006. Se for eksempel denne på Finn: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68525185&searchclickthrough=true Endret Desember 14, 2015 av Ess awt og adne95 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 (endret) Franske biler har dårlig rykte av en grunn. De ligger stort sett på bunn av alle statestikker som handler om driftsikkerhet og kvalitet, langt bak tyske bilmerker. Franskmennene er flinke på å lage spesielle biler, på ingen måte dårlige biler rent praktisk men kvalitet får de bare ikke til. Har kjørt litt for mange franske leiebiler til å ha noen annen oppfatning enn dette. Alt ifra tekniske løsninger som multimedia skjermer til drivlinjer føles og er milevis bak tyske konkurrenter. Automatkassen på nyeste Peugeot 508 er det værste mølet jeg har kjørt med, og interiør kvaliteten i siste Clio for VW Polo til å virke som en premiumbil. Også kan jeg ikke fordra biler hvor alt ifra radiostasjoner og klima må trykkes frem på en billig touch skjerm, tar for mye fokus vekk ifra kjøringen. Fransk bil er greit for de som vil ha noe som skiller seg litt mer ut enn hva Volkswagen og Toyota gjør. Snakker vi derimot eldre Fransk bil så kan jeg være litt mer medgjørlig, men ellers er det ett totalt ikke tema for min del. Da heller Ford, Opel eller Mazda for min del Hvis vi skal følge dette resonnementet er nordmenn flinkere til å vurdere kvalitet enn f.eks tyskere, men slik er det selvfølgelig ikke. Franske biler selger faktisk bra i Tyskland og resten av EU. Hvordan kan det være hvis kvaliteten er såpass dårlig som du påstår? Forklaringen er naturligvis at franske biler har en fornuftig kvalitet i forhold til hva man betaler. De holder selvfølgelig ikke Mercedes-Benz og BMW kvalitet, men man betaler langt fra like mye for bilene heller (også uten norske avgifter). Dyre franske biler, som f.eks C6 som var den tidligere toppmodellen hos Citroën, selger av samme årsak dårlig iom. forholdet mellom kvalitet og pris blir for dårlig i relasjon til de tyske premium bilmerkene. Motsatt selger de billigere franske bilene bra fordi forholdet mellom kvalitet og pris generelt er fornuftig i relasjon til f.eks tilsvarende tyske bilmerker. I tillegg kommer mer subjektive vurderinger som design, komfort, gode kjøregenskaper, plass etc. Mange synes f.eks at tysk design er kjedelig og veldig tradisjonelt. Franske bilmerker, som f.eks Renault og Citroën, satser på moderne design i en helt annen grad enn tyske bilmerker tradisjonelt gjør. For noen er dette avgjørende, mens andre verdsetter god plass for pengene i en større grad (f.eks Peugeot 308 SW). Jeg er enig i at f.eks Ford, Opel og Mazda er gode alternativer til franske biler, men f.eks Ford Focus innstegsmodellen er rundt 20% dyrere enn tilsvarende innstegsmodell i Citroën C4 Cactus programmet. Focus er mer gjennomført, mens Cactusen tilbyr mer plass. Hva man prioriterer er en smaksak og ikke minst en økonomisk sak. Opels nye Astra innstegsmodell er rundt 5% dyrere enn Focus, mens Mazda 2 er rundt 15% dyrere enn Focus. Ergo fremstår C4 Cactus som svært mye bil for pengene. Hvorvidt man så liker Cactusen og designet er en smaksak. Som regel skiller den vannene, men rent økonomisk er den ganske gunstig prissatt. TRF: Jeg vet ikke hvor du har det fra at de franske bilprodusentene glimrer med sitt fravær i deres tradisjonelle markeder i nordafrika og mellomøsten, men jeg tror ikke at du har helt rett i din påstand. Såvidt jeg kan se på bl.a PSA's egne sider eksporterer de stadig temmelig mange biler til disse landene og jeg tror at årsaken er den samme som jeg skriver over til Fredrik90. Endret Desember 14, 2015 av Fredrik Skare1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Jeg har nå prøvd å presisere så klart som det kan få blitt hva det er jeg svarer på, og hva det er jeg sier. At PSA selger mye i Tyrkia er på mange måter irrelevant ift: "Robuste og relativt enkle konstruksjoner er hva de mange av disse landene etterspør" Dette, sett i lys av "midtøsten", så ser nok de fleste for seg et bruksområde noe røffere enn Tyrkia, hvor natuligvis selv en "skrøpelig franskmann" greier seg. Jeg poengterer da, at i noen av de "utsatte" landene i midtøsten, som folk ser for seg som røffe land ref nyhetsbilde de siste 20-25 årene, så glimrer PSA med sitt fravær. Hvor jeg har det fra? Egen observasjon som garantert er noe mer eksakt enn statistikk fra områdene. Jeg sier ikke at det er en absolutt sannhet, jeg vet det finnes gamle psa slitere i noen av disse landene (til og med i hopetall i enkelte land som Frankrike har hatt noe de skulle sagt i, ref "ytre påvirkning"), men bilde jeg opplevde at du (og andre) tegnet, føler jeg har blitt litt vel kraftig overdrevet. Jeg tror oppmerksomheten enkelte av disse sliterne får er nettopp fordi "ingen ville trodd det", og det må ikke forveksles med at det er en vanlig bil. Igjen, hvis du leser hva jeg har sagt i de siste innleggene, og detaljene (for jeg har satt noen klar forutsetninger for hva jeg svarer på), så vil du se at vi prater litt forbi hverandre. Jeg er ikke ute etter å ha has på innlegget ditt, kun en presisering i et bilde som vokser frem som jeg føler er lite nyansert, eller iallefall lite og dårlig definert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 Hvis vi skal følge dette resonnementet er nordmenn flinkere til å vurdere kvalitet enn f.eks tyskere, men slik er det selvfølgelig ikke. Franske biler selger faktisk bra i Tyskland og resten av EU. Hvordan kan det være hvis kvaliteten er såpass dårlig som du påstår? Forklaringen er naturligvis at franske biler har en fornuftig kvalitet i forhold til hva man betaler. De holder selvfølgelig ikke Mercedes-Benz og BMW kvalitet, men man betaler langt fra like mye for bilene heller (også uten norske avgifter). Dyre franske biler, som f.eks C6 som var den tidligere toppmodellen hos Citroën, selger av samme årsak dårlig iom. forholdet mellom kvalitet og pris blir for dårlig i relasjon til de tyske premium bilmerkene. Motsatt selger de billigere franske bilene bra fordi forholdet mellom kvalitet og pris generelt er fornuftig i relasjon til f.eks tilsvarende tyske bilmerker. I tillegg kommer mer subjektive vurderinger som design, komfort, gode kjøregenskaper, plass etc. Mange synes f.eks at tysk design er kjedelig og veldig tradisjonelt. Franske bilmerker, som f.eks Renault og Citroën, satser på moderne design i en helt annen grad enn tyske bilmerker tradisjonelt gjør. For noen er dette avgjørende, mens andre verdsetter god plass for pengene i en større grad (f.eks Peugeot 308 SW). Jeg er enig i at f.eks Ford, Opel og Mazda er gode alternativer til franske biler, men f.eks Ford Focus innstegsmodellen er rundt 20% dyrere enn tilsvarende innstegsmodell i Citroën C4 Cactus programmet. Focus er mer gjennomført, mens Cactusen tilbyr mer plass. Hva man prioriterer er en smaksak og ikke minst en økonomisk sak. Opels nye Astra innstegsmodell er rundt 5% dyrere enn Focus, mens Mazda 2 er rundt 15% dyrere enn Focus. Ergo fremstår C4 Cactus som svært mye bil for pengene. Hvorvidt man så liker Cactusen og designet er en smaksak. Som regel skiller den vannene, men rent økonomisk er den ganske gunstig prissatt. TRF: Jeg vet ikke hvor du har det fra at de franske bilprodusentene glimrer med sitt fravær i deres tradisjonelle markeder i nordafrika og mellomøsten, men jeg tror ikke at du har helt rett i din påstand. Såvidt jeg kan se på bl.a PSA's egne sider eksporterer de stadig temmelig mange biler til disse landene og jeg tror at årsaken er den samme som jeg skriver over til Fredrik90. Jeg vet ikke om jeg vil være helt med på det at det kun er nordmenn som synes franske biler er dårlig, all den tid de ligger ganske langt nede på Tyske statestikker også. Samme gjelder i Storbritannia, Top Gear hadde (den gang de hadde ett snev av seriøs opptreden) en seer undersøkelse om hvilke bilmerker seerene synes var dårligst. Bunnplassen gikk til de tre store franske. Jeg kan være med på at de tilbyr mye bil for pengene, men jeg synes at begrepet "du får hva du betaler for" passer ypperlig på franske biler. Faktisk, så har Koreanerne med Huyndai i spissen en mer overbevisende kvalitetsfølelse en hva de franske bilene har. Årsaken til godt salg i flere europeiske land er helt klart prisen, som jeg nettopp nevnte så er det mye bil for pengene det er snakk om. Så fort man forventer litt mer så må man over på VW eller Opel, ellers så fremstår franske biler som ett rent fremkomstmiddel med ett artig design Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 14, 2015 Share Skrevet Desember 14, 2015 TRF: Det er kanskje et poeng at du også leser hva jeg skriver. De franske bilprodusentene bygger robuste og relativt enkle konstruksjoner for en ganske billig penge. Dette har stor betydning i land som har en vesentlig lavere levestandard enn hva man er vant til i Norge. Folk flest i disse landene har ikke råd til nye dyre tyske biler og må derfor velge mellom nye biler fra f.eks PSA, japanske eller sydkoreanske produsenter. Alternativt kan de f.eks velge å kjøpe eldre tyske biler... noe mange også gjør. For Renault er imidlertid disse markedene såpass viktige at de til og med satser spesifikt på markedene med Dacia (Renault eier Dacia). Spesielt modellen Duster er utviklet mhp. på nettopp nordafrika og midtøsten, men også en billigere crossover modell som Sandero Stepway, som har et forsterket understel, er myntet spesielt på disse markedene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 15, 2015 Share Skrevet Desember 15, 2015 Absolutt, også derfor jeg sa jeg likte innlegget ditt som helhet, og er i stor grad enig i det meste du sier. Jeg er dog ikke enig at PSA har "robuste biler" (uten noe videre presisering) og derfor er foretrukket i røffe forhold i midtøsten. Jeg presiserte ganske klart at jeg ville komme med et tillegg, eller en presisering, til en liten del av innlegget ditt. At bilene er helt ok, uten tvil. At de helt sikkert er bortimot like bra som en vectra, helt sikkert, enkelte modeller er nok sikkert kjempebra, ref 406 som jeg mener har vært en undervurdet bil. Men det endrer ikke på det at man ikke finner noe fra PSA i flere av disse områdene "i midtøsten med røffe forhold". Videre er det tydelig (nettopp pga begrenset økonomi i flere av disse statene) at man vektlegger det å få fatt i det man trenger til bilen sin innenfor rimelighetens grenser. Dette forklarer nok hvorfor det går ekstremt mange av samme modell (lite mangfold), og svært lite dieselbiler (ikke fordi diesel er dårlig, men at det er vanskelig å få fatt i). I Irak ser man for eksempel en tydelig fremgang på amerikanske biler, spesielt Ford. Dette er en klar ytre påvirkning, og har lite med "hvilke biler man velger for røffe forhold", (selv om en Ford ranger og f150 neppe er det dummmeste man kan ha under slike forhold) og denne påstanden bekreftes om man ser på alderen på bilene. Land cruiser og hilux finnes det dog hopetall av, fra første generasjon til helt nye. Toyota corolla er virkelig stort, og det har ingenting med Japansk påvirkning å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 15, 2015 Share Skrevet Desember 15, 2015 OK... så spørsmålet er mer hva jeg legger i robuste biler. Jeg tenker naturligvis ikke X5 terminologi, men i relativ forstand der hva man får for prisen er et viktig poeng. Jeg mener bestemt at de franske bilprodusentene i denne sammenhengen tilbyr robuste og enkle konstruksjoner til en god pris. Med "enkle" konstruksjoner mener jeg ikke simple konstruksjoner, men derimot at man får det aller mest nødvendige uten alt for mange digitale løsninger som vanskelig kan repareres og erstattes når man kommer langt fra urbane strøk. Vår bruk og kast økonomi er ikke hva man verdsetter i disse de aktuelle landene... ting skal kunne repareres. Selvfølgelig har amerikanske biler fremgang i Irak. Med amerikansk militær intervensjon i et land følger Coca Cola rett etter. På den måten kan en krig også finansieres og dette slår aldri feil (med Tyskland og Japan som de beste eksemplene). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 15, 2015 Share Skrevet Desember 15, 2015 At franske biler er enkle, og robuste nok i forhold til pris her i Europa, ja. Men hadde de vært noe mer enn det så hadde man sett PSA i, eksempelvis Irak og andre land som krever mer av bilen enn det Frankrike gjør. Det gjør man ikke (av betydning). Denne kampen har Japanerne vunnet i alle år, og selv om jeg synes corolla er noe av det største rælet som er produsert, så tilbyr den altså mer av denne "enkle robustheten" (og alt det andre jeg har påpekt) enn det PSA gjør. Det er rent faktisk sånn at bildet som noen prøver å tegne av at PSA er et ønsket merke i slike strøk fordi det er robust, ikke stemmer. Jeg vet det er ymse youtube videoer (og Top Gear har vel også gjort noe lignende) som hevder slikt, og det kan nok stemme enkelte steder hvor _ytre påvirkning_ har ført til at det finnes en del slike biler. Men hvor man har et fritt valg, og man trenger noe som er robust, så velges altså ikke PSA. Jeg har dog tro på at Dacia vil vokse frem i noen av disse områdene hvor økonomien er på veg opp, og de har noenlunde vanlige veger å kjøre på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 15, 2015 Share Skrevet Desember 15, 2015 Hvilke franske biler er det som regnes som "robuste"? Robust er vel det siste ordet jeg tenker på når det gjelder fransk bil.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Desember 15, 2015 Share Skrevet Desember 15, 2015 Når jeg var i Kenya/Tanzania i to uker tror jeg at jeg så hele tre franske biler. Det var vanvittig mye Toyota og Nissan, samt ymse rare merker som ikke selges i Europa. Og det var overrraskende mye diesel-biler (noe jeg ikke hadde trodd). Det var og overraskende mange nye Range Rovere med stor V8 og kompressor.. Så noen der nede tjener altfor godt i forhold til resten. Ellers var det og en god del 70/80-talls Mercedes. Det var tilogmed et par E34 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Desember 15, 2015 Share Skrevet Desember 15, 2015 Hvilke franske biler er det som regnes som "robuste"? Robust er vel det siste ordet jeg tenker på når det gjelder fransk bil.. Er kanskje ikke så mange som tenker robust når de hører BMW heller, men det betyr ikke at det stemmer. Ref X3en du la ut. Robust så tenker jeg Toyota, Mercedes og Volvo. Biler som veldig ofte går langt og blir gamle. Her er litt statestikk på hvor lenge biler lever https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2015-03-25?fane=tabell&sort=nummer&tabell=220832 Gjennomsnittsalder på bilene bør man se bort i fra. Da det har vært oppsving av salget på nyere biler de siste årene(spesielt på status merkene) og dermed blir snittalder vanskelig å sammenlikne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Desember 15, 2015 Share Skrevet Desember 15, 2015 Hvilke franske biler er det som regnes som "robuste"? Robust er vel det siste ordet jeg tenker på når det gjelder fransk bil.. En mekaniker venn av meg sa til meg en gang at hvis du vil ha robust bil så styr unna de tre Fene. Fransk, ford og fiat. Volvo er ihvertfall det som jeg tenker på når det kommer til robust. Min nabo har en volvo 940 som har rundet 700k starter å går som ei klokke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R4F431 RAFAEL Skrevet Desember 15, 2015 Share Skrevet Desember 15, 2015 Og peugeot, svigers har kjøpt 2 Stk på rad. Første berre brant ned mens den sto parkert, ledningsbrudd var årsaken. Andre som dei har No, datt av viftereima (vanpumpa er påbregreima på 1.6hdi 90hk) så den stoppet på langtur. Så eg knyttet en nylon sokk rundt veiven og dynamoen og den holdt en stund. Men ladet over natten. Så 15 minutt da vi skilte veg da dei skulle til kr.Sund og eg ålesund så stoppet den, men da hadde dei kommet innen rekkevidde for Nordmøre sin Naf stasjon. Dette sjedde da 1 uke etter dei kjøpte den fra merkeforhandler i kr.Sund og etter full service osv. Sendt fra mobilen med gigantiske pølsefingrer og småtaster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 15, 2015 Share Skrevet Desember 15, 2015 Deilig med minusgrader! Låsen hadde fryst fast i åpen posisjon, så det ble beltet fra treningsbagen rundt dørhåndtaket og rundt beina for å holde døra igjen på vei til jobb. Fikk sprayet inn noe olje, så tina det på vei til jobb. Dørpakninga er ikke så god, så ble ikke noe forskjell i vindsus da låsen plutselig tok grep igjen. Satser på at det ikke fryser fast til jeg skal hjem igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg