Daniel. Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 Neida, ser den Men de har brukt den samme kombinasjonen som Norge har. Men har sett noen med en bokstav i stedenfor en av de 5 tallene også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 Ja... og det er fordi to bokstaver i kombinasjon med fem tall har en begrenset mengde variasjoner. Danmark og Norge har den samme kombinasjonen med bokstaver/tall og begge landene er nå helt på grensen av hva som er mulig i forhold til folketallet (hhv. 5,6 og 5,1 millioner innbyggere for Danmark og Norge). De polske fontene er som sagt annerledes, tynnere og litt smalere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 (endret) Mener også at det er Norske skilt Skjermbilde 2016-01-09 kl. 18.16.16.png Og er etter hva jeg ser en Kadett Rallye Synes forøvrig at Jeremy Clarkson er/var en meget god journalist.. Dette er Svenske skilter fra før 1973. Etter 1973 så innførte de dagens ordning som består av tre bokstaver, mellomrom og så tre tall. Endret Januar 9, 2016 av Fredrik 90 FredrikE24, Werther, Nytern og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 Et veldig godt poeng Fredrik90 og helt klart langt mer plausibelt med tanke på den aktuelle filmen... Fredrik 90 og Daniel. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 (endret) FredrikE24: Synes forøvrig at Jeremy Clarkson er/var en meget god journalist.. Ja... Jeremy Clarkson er helt klart en veldig god journalist og mye mer enn bare en programleder i Top Gear. Dette gjelder forsåvidt også Richard Hammon og James May, men Clarkson er i en klasse for seg. Jeg synes at Clarkson på mange måter er i klasse med f.eks David Attenborough og det sier ikke så rent lite. Jeg håper at han etter den triste og famøse episoden i Top Gear der han slo en produsent klarer å hente seg inn igjen (altså internasjonalt... i England er han nå rehabilitert som programleder/journalist) i det nye bilprogrammet Amazon skal presentere i våren 2016... Vedr. det aktuelle programmet med bl.a Charles Babbage's mekaniske regnemaskiner og den senere Colossus er det verdt å nevne at tyskeren Konrad Zuse allerede i 1936 oppfant den første mekaniske regnemaskinen som brukte det binære tallsystemet. Den kunne både lese og utskrive via hullkortbånd. Datamaskinen besto av over 30000 deler, men det viste seg hurtig at det i praksis var umulig å få alle delene til å bevege seg helt nøyaktig i forhold til hverandre. Den virket, men kunne ikke beregne virkelig store kalkulasjoner (jo større beregninger jo større sannsynlighet for feil) helt nøyaktig ganske enkelt fordi mekaniske deler ikke er helt nøyaktige (i likhet med Babbage's regnemaskiner). Helt nøyaktig var imidlertid Zuse 3 anno 1941 og da var de mekaniske delene erstattet av elektromekanisk teknikk (ref. analoge av/på releer og totallsystemet). Datamaskinen brukte derfor det binære tallsystemet og kunne lese til/fra et eksternt lagringsmedie (hullkortbånd). Zuse 3 hadde ikke internt lagrede programmer, men teknikken bak dette beskrev Konrad Zuse allerede i 1936... altså noen år før Colossus (1943), Manchester Baby (1948) og amerikanernes første digitale datamaskin EDSAC anno 1949. En replika av Zuse 1 anno 1936-38 på Deutsches Technikmuseum i Berlin. En replika av Zuse 3 anno 1941 på Deutsches Technikmuseum i Berlin. Endret Januar 9, 2016 av Fredrik Rune-K og FredrikE24 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 Husk at polske skilter var svarte med hvit tekst før. Edit: Fra 1976 til 2000 så polske skilter slik ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 En annen ting er at dette klippet ser ut til å være gammelt, lenge før Berlinmurens fall og oppløsningen av Sovietunionen. Polen som var underlagt Sovietunionen hadde ikke import av vestlige biler som BMW, Opel osv. Det var ikke mulig å kjøpe eller importere vestlige biler inn til de fleste land under kommunist tiden. Biler ifra vest var vel mer enn noe annet et symbol på ett fritt marked, åpen konkurranse, velstand og kapitalisme. Det var noe myndigheter i de kommunistiske landene ikke ville ha noe med å gjøre. Unntak finnes dog, i Øst Tyskland kunne man kjøpe Citroen GS og Volvo 240. Men da måtte man være veldig høyt oppe i systemet, ha gjort noe veldig bra for staten og betale ca fire ganger mer enn hva den samme bilen kostet i vesten. Var også snakk om en liten kvote biler som ble importert, var liksom ikke bare å gå til forhandleren å cashe ut en bil. Man skulle helst stå på venteliste 7-10 år.... Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 (endret) For mange har rally på snøunderlag historisk sett vært ganske ensbetydende med Sverige eller Finland. Dessverre ikke med Norge, siden den værmessige tilretteleggelsen har måttet gi tapt for enkeltes sterke iver etter å lage forbud. Det finnes et par bilder av Volvoer med med henholdsvis ny og gammel type svenske registreringssskilt på side 73 i Før bilen fikk airbag - direktelink her: http://bimmers.no/topic/605087-f%C3%B8r-bilen-fikk-airbag-med-e12-bildespesial/page-73#entry2608782 Gammel svensk sommeridyll med Saab: Endret Januar 9, 2016 av Der Barockengel Marius2002 og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 9, 2016 Share Skrevet Januar 9, 2016 (endret) Jeg synes dette er ett veldig festlig innslag. Det beskriver veldig bra det som var situasjonen når det kom til biler, trafikk og det kommunistiske landet DDR (Øst Tyskland). Man ser klippet der ifra den rasteplassen hvor vestlige biler som BMW E30, Nissan 200 SX, Opel osv står side om side med slitte gamle Trabanter, Wartburg og Lada. Rett og slett øst møter vest, det må ha vært med misunnelige blikk østtyskernes så på folk ifra vest der de suser av gårde i sine moderne og flotte biler. Det slår meg hvor primitive biler ifra Østeuropa var, helt opp til murens fall så var den eneste luksusen man kunne unne seg ett varmeapperat og radio. Mens i vesten hadde man på den tiden biler som E32 750I, W124 300E, Porsche 959 og andre biler som får en Trabant til å virke forhistorisk. Selv folkelige biler som VW Golf, Ford Sierra og Opel Rekord måtte jo fremstå som de reneste luksusfartøyer. Jeg husker i ett nummer av Auto Motor und Sport ifra 1988 hvor de den gang laget reportasje på at de kjørte hele DDR på kryss og tvers i en dengang helt ny rød E34 525I. De lot folk de kom i kontakt med både få prøvesitte og prøvekjøre det siste vesten hadde å by på av premium familiebil, noe østtyskerne aldri hadde vært i nærheten av. Men dette ble det fort slutt på, AMS fikk streng beskjed ifra myndighetene om at dette var på grensen til vestlig propaganda (se hvor fine biler vi kan kjøpe i vesten). Dette måtte opphøre umiddelbart hvis ikke ble turistvisumene og tillatelser inndradd. En veldig artig artikkel som jeg skal legge ut neste gang jeg kommer over den. Interessant fordi begivenhetens sentrum er en E34 samt at jeg finner moderene historie veldig artig Når vi først er inne på BMW og DDR, så har jeg i ett annet AMS blad ifra 80 tallet kommet over noe artig (utrolig hva man kommer over ved å bla i gamle AMS blader) BMW hadde på 80 tallet en dialog i gang med de myndighetene i DDR som sto for bilproduksjon. Det dreide seg om lisens produsksjon av BMW E30 316I, som om ikke 316I var ribbet for utstyr fra før så snakker vi her om en veldig basic bil. Den skulle være et "luksustilbud" til høytstående personer i det øst tyske samfunn, men det ble konkludert med at en slik tankegang var for kapitalistisk. Jeg husker ikke hva bilen skulle koste med artikkelen opplyste om at det ville være tilsvarende av hva en M535I kostet i Vest Tyskland. BMW var også ett for sterkt symbol på kapitalisme og frihet. Det fikk holde med de få Citroen og Volvo de importerte årlig, Volvo var jo til og med ifra ett sosialistisk og nøytralt land. Edit: Kom over ett bilde tatt i 1988, "øst møter vest" passer vel bra her også E30 M3 må virkelig ha vakt oppsikt i Øst Tyskland på denne tiden. Endret Januar 10, 2016 av Fredrik 90 Larsinnj, danskiii og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwgreg90 Skrevet Januar 10, 2016 Share Skrevet Januar 10, 2016 Gamle polske skilt var svarte med hvit skrift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Januar 10, 2016 Share Skrevet Januar 10, 2016 Det er en 300 ZX i den videoen, om en skal være pirkete Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Januar 10, 2016 Share Skrevet Januar 10, 2016 Jeg så en polsk Peugeot 406 med de gamle svarte skiltene i Oslo i høst...Begynner å gå en stund mellom de. På 90-tallet kjørte jo "alle" polakker Polski-Fiat og hadde sommerjobb som jordbærplukker. I dag er de typisk håndverkere, renholdere eller kommunale omsorgsarbeidere. Og de kjører betydelig bedre biler... Ellers: Takk til 316 for linken, den var veldig kjekk selv om den ikke er helt komplett. Men for meg som er skiltnerd var det kos. Og Fredrik - din gamle MX-5 har hatt samme eier siden 2004 i Tønsberg og ble EU-godkjent (etter de nye bedritne byråkratreglene) i juni 2015 og kan kjøres med flere smil pr mil frem til høsten 2017... Fredrik og Der Barockengel reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 10, 2016 Share Skrevet Januar 10, 2016 (endret) Når vi først er inne på BMW og DDR, så har jeg i ett annet AMS blad ifra 80 tallet kommet over noe artig (utrolig hva man kommer over ved å bla i gamle AMS blader) BMW hadde på 80 tallet en dialog i gang med de myndighetene i DDR som sto for bilproduksjon. Det dreide seg om lisens produsksjon av BMW E30 316I, som om ikke 316I var ribbet for utstyr fra før så snakker vi her om en veldig basic bil. Den skulle være et "luksustilbud" til høytstående personer i det øst tyske samfunn, men det ble konkludert med at en slik tankegang var for kapitalistisk. Jeg husker ikke hva bilen skulle koste med artikkelen opplyste om at det ville være tilsvarende av hva en M535I kostet i Vest Tyskland. BMW var også ett for sterkt symbol på kapitalisme og frihet. Det fikk holde med de få Citroen og Volvo de importerte årlig, Volvo var jo til og med ifra ett sosialistisk og nøytralt land. Det var faktisk mer eller mindre fri innreise i Østtyskland så lenge man hadde med seg vestlig valuta og fulgte reglene internt i landet, noe som bl.a inkluderte at STASI (det nasjonale sikkerhetspolitiet) fulgte med på stort sett alt man gjorde. Den andre veien derimot... altså hvis en østtysker skulle besøke vesten... var mer vanskelig (dette gjaldt hele østblokken - Sovjetunionen og samtlige vasalstater inkl. Østtyskland). Da ble man også passet opp av STAS - ikke minst i tilfelle man skulle bli fristet til å hoppe over til vesten. Dette var det store problemet for regimet... hjerneflukt og dermed underminering av statens muligheter for å overleve på sikt. Det hører med til historien at en vesttysk mark (valutaen i Vest og Østyskland før Euroen) var verdt fire ganger mer enn en østtysk mark. Selvfølgelig ble en vesttysk mark allikevel vekslet 1:1 i Østtyskland. Dette var også en måte å forhindre at folk flyktet til Vesttyskland og vesten forøvrig. Vedr. fenomenet om at Sverige og Frankrike sto i en særstilling i forhold til andre land i Østtyskland så var det som du sier et poeng at Sverige var nøytralt og ikke medlem av NATO. Frankrike var blandt de opprinnelige landene som opprettet NATO i 1949, men i 1966 gikk de formelt ut av organisasjonen (selv om de uoffisielt beholdt et løst militært samarbeide). Årsaken var at Frankrike var blitt en atommakt og ønsket i den sammenhengen å være uavhengig fra USA og Storbritania (som begge var og er atommakter). Først i 1996 ble Frankrike igjen et fullverdig medlem av NATO, men frem til muren falt i 1989 og dermed markerte slutten på staten Østtyskland og østblokken forøvrig, var naturligvis Frankrike i likhet med Sverige politisk og militært interessant for Østtyskland og dermed Sovjetunionen (Russland). Det er i denne sammenhengen verdt å merke seg at en ung Vladimir Putin (dagens president i Russland) i perioden 1985 til 1990 var offiser i KGB (den sovjettiske etteretningstjenesten) i den tyske byen Dresden, som den gangen lå helt øst i Østtyskland. Hvis noen lurer på hvorfor han agerer som han gjør i bl.a Ukraina, Krim, Georgia og ultimativt Syria er dette svaret. Endret Januar 11, 2016 av Fredrik Der Barockengel reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Januar 10, 2016 Share Skrevet Januar 10, 2016 (endret) Jeg synes Clarkson på sitt beste er tilnærmet genial, men når han er på sitt mest flåsete er det bare såvidt at jeg ikke skrur av. Når han bestemmer seg for å drite ut en bil presenterer han faktisk direkte feilaktig informasjon. To eksempler som sitter igjen hos meg som BMW-fan er da de fikk vannplaning og snurret med M135i og konkluderte med at bilen var livsfarlig. Det andre var fra E60 M5 eller E90 M3 der han brukte pil opp og ned på rattet for å justere volum på radioen og lagde masse støy rundt at det da ble byttet kanal i stedet. Han visste sikkert at han skulle brukt pluss- og minusknappene på andre siden av rattet. Endret Januar 10, 2016 av ogee1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg