Daniel. Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 Kjøp deg en E34. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 (endret) 40 minutter siden, DanielStance skrev: Kjøp deg en E34. De er ikke dumme de, lå bak en slik touring istad på vei hjen, bor gata mi. En voksen mann som har den. Det var da jeg fikk lyst på ... Fornuften går av med seier også denne gang Blir ikke ny bil på mange år, om ikke det skulle skje noe negativt økonomisk såklart.. Men lov å se og drømme litt Endret Februar 12, 2016 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 44 minutter siden, Marius2002 skrev: De er ikke dumme de, lå bak en slik touring istad på vei hjen, bor gata mi. En voksen mann som har den. Det var da jeg fikk lyst på ... Fornuften går av med seier også denne gang Blir ikke ny bil på mange år, om ikke det skulle skje noe negativt økonomisk såklart.. Men lov å se og drømme litt Jeg har E34 i tillegg til F10 Hvorfor bare ha en BMW når man kan ha to Beste ifra to verdener spør du meg. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 Dessverre har det etablert seg en sannhet at firehjulstrekk er det samme som kjøreglede, og at kjøreglede er synonymt med effektivitet. ....Jeg liker å sammenligne dette med Mazda MX-5 - den er satt opp med overstyring slik at føreren skal føle på farene uten at man havner i diket. Med andre ord kjøreglede med overstyring uten at det blir farlig. Genialt enkelt, ganske enkelt genialt som en TV-reklame sa det. Vil man KJØRE bil tar man en rwd for å få realistiske tilbakemeldinger, de andre kjipingene som bare er opptatt av effekt (og ingen ferdigheter) kan kjøpe seg 4motion/4matic/xdrive/haldex/Quattro. Jeg mistenker at 4wd-førere er klart dårligere sjåfører, som Fredrik 90 har vært inne på tidligere. bimmerR, Marius2002, Fredrik 90 og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 Verste med 4x4 er at enkelte helt seriøst tror at de stopper bedre. Hjelper ikke på når Subaru har om dagen spilt inn en reklame på radio der de prater om alle de andre som "sklir og spinner", noe som er "fremmedord" for Subaru med 4x4. Å skli forbinder jeg med bremsing og da hjelper det ikke at bilen har 4x4. Det er selvfølgelig opplagt for de aller fleste med litt bil- og fysikkunnskaper, men ikke søren hvor mange det er som bare har pugget teori for førerkortet uten å virkelig forstå hvordan ting fungerer. Werther, Marius2002 og awt reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 Ja jeg står ved det at man kan bli så godt vant med firehjulstrekk at det på sikt går ut over kjøreferdighetene. Da tenker jeg på vinterkjøring. Sett en sjåfør med mange år bak seg i firetrekker bak rattet i en tohjulsdreven bil en hel vintersessong. Oddsen er ganske god for at han vi si at bilen var elendig på vinterføre... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 11 minutter siden, Werther skrev: Dessverre har det etablert seg en sannhet at firehjulstrekk er det samme som kjøreglede, og at kjøreglede er synonymt med effektivitet. ....Jeg liker å sammenligne dette med Mazda MX-5 - den er satt opp med overstyring slik at føreren skal føle på farene uten at man havner i diket. Med andre ord kjøreglede med overstyring uten at det blir farlig. Genialt enkelt, ganske enkelt genialt som en TV-reklame sa det. Vil man KJØRE bil tar man en rwd for å få realistiske tilbakemeldinger, de andre kjipingene som bare er opptatt av effekt (og ingen ferdigheter) kan kjøpe seg 4motion/4matic/xdrive/haldex/Quattro. Jeg mistenker at 4wd-førere er klart dårligere sjåfører, som Fredrik 90 har vært inne på tidligere. Jeg vet ikke om alle 4wd-sjåfører er dårliger sjåfører, men mange av dem lar seg nok blende av følelsen av sikkerhet disse bilene gir og dermed overvurderer egne evner som sjåfører. Det som imidlertid er kritisk er at de samme sjåførene ofte glemmer at 4wd biler ikke bremser/stopper bedre enn alminnelige biler. Snarer tvert imot hvis de kjører en stor SUV på 1800+ Kg istedenfor en genial liten MX-5 mrk.1 på snaut 950 Kg... Marius2002 og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
q1337 Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 Imponerende hvordan en del allvitende racerbilsjåfører på et forum kan lirke ut av seg at folk som kjører 4WD er dårligere sjåfører enn andre. Det snakkes om kjøreferdigheter som om det å klare å sladde med en bakhjulstrekker, eller klare seg på vinterføre med bakhjulstrekk er definisjonen på å være en god sjåfør. ALLE klarer å kjøre en bakhjulstrekker på vinteren, i hvertfall med dagens elektroniske systemer, på lik linje som alle klarer å kjøre en forhjulstrekker eller 4wd bil for den saks skyld. Kjøreglede som det snakkes om her er da en høyt personlig opplevelse, noen kjøper biler som er behagelige, fordi det gir DE god kjøreglede, mens andre kjøper lave, stumpete biler - fordi det gir de kjøreglede. At noen her definerer det å måtte ta høyde for å komme opp en bakke på vinterføre gir de en følelse av kjøreglede - så vær så god. Jeg for min del liker å vite at om jeg stopper, så kommer jeg faktisk i gang igjen. Skal man drive å herje rundt på en bane, så er det helt klart av bakhjulstrekk sikkert er det morsomste, men det som kan defineres som kjøreglede på vanlig vei,med de varierende og tidvis utfordrende forholdene vi har i Norge finnes det ingen mal for. Vi er alle forskjellige, jeg for min del elsker å kunne ligge sidelengs med quattroen på vinterføre, mens andre synes det er morsomt å sladde rundt på parkeringsplasser. Jeg mener det er passe latterlig å hevde at folk som kjører firehjulstrekkere da er dårligere sjåfører, fordi vi velger noe som passer oss best og fordi vi har et annet syn på hva vi anser som kjøreglede, samt et smil om munnen når vi setter oss i bilene våres. Tror ikke så mange her inne hadde sitti å surmult etter en tur i M550´n på vinterføre uansett, og klagd på hvor lite kjøreglede det er i den bilen.. Fantastisk hvordan man skal sette folk i bås på bakgrunn av hvor driften av bilen foregår.. bricks, olenikolai, ogee1 og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 (endret) Bare for å tilføre litt statisikk til diskusjonen. "Biler med firehjulstrekk har hele 20 prosent høyere risiko for alvorlig trafikkskade enn for biler med drift på to hjul." Ihvertfall om man skal tro denne aldrende artikkelen. Automatgir er også negativt. Endret Februar 12, 2016 av bimmerR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 Du snakker breialt til å komme fra den store bakkebygda Hurum. Dere har vel en oppoverbakke i hele bygda? Du må ikke være så jævla hårsår. Selv om du kommer fra Audi synes jeg du får ha forståelse for BMW-folk, og slutte med hetsingen av folk på andre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
q1337 Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 Nå, Werther skrev: Du snakker breialt til å komme fra den store bakkebygda Hurum. Dere har vel en oppoverbakke i hele bygda? Du må ikke være så jævla hårsår. Selv om du kommer fra Audi synes jeg du får ha forståelse for BMW-folk, og slutte med hetsingen av folk på andre siden. Vel, hehe, Lillehammer byr nok på tøffere terreng enn hva Hurum-landet gjør. Er ikke så hårsår, men det er ikke måte på hvor enormt gode sjåfører disse BMW-folka egentlig er. Bakhjulstrekk meg her, og bakhjulstrekk meg der - det er alt som betyr noe. Og som jeg sier - for de som ikke trenger noe annet, enn klarer seg med det - så er jo det helt topp! Men det får da være måte på med å sette folk som velger noe annet en akkurat bakhjulstrekk i bås. At det både er Audi/BMW/VW som jeg bruker har lite å si, jeg er ingen som låser seg til et merke. Jeg har full forståelse for at mange her inne mener bakhjulstrekk er helt suverent, men hetsingen av de som velger noe annet - det synes du er helt greit? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 Så lave, stumpete biler = BMW? Jeg synes fortsatt argumentene dine er svake og veldig Anti-Bimmers selv om jeg husket feil av hvor du bodde Dog misliker jeg aggressive Audi-troll... Den beste vinterbilen jeg hatt er utrolig nok en E34 M5 Touring med 25% diffbrems.....Den smøg seg forbi alt av kommersielle Suzukier og diverse fwd-biler i skikkelig vintervær-motstand. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
q1337 Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 1 minutt siden, Werther skrev: Så lave, stumpete biler = BMW? Jeg synes fortsatt argumentene dine er svake og veldig Anti-Bimmers selv om jeg husket feil av hvor du bodde Dog misliker jeg aggressive Audi-troll... Den beste vinterbilen jeg hatt er utrolig nok en E34 M5 Touring med 25% diffbrems.....Den smøg seg forbi alt av kommersielle Suzukier og diverse fwd-biler i skikkelig vintervær-motstand. Lave stumpete biler var absolutt ikke BMW, det var kun en referanse til at folk setter pris på forskjellige type kvaliteter i en bil, og hadde absolutt ikke noe bilmerke eller biltype i tankene med den setningen. Har aldri hatt en mer behagelig bil en M550´n. Den går Q7´n en høy gang, selv om den hadde luftfjæring og det som er. M550´n er nok uten tvil den beste bilen som noen gang har stått i garasjen - uansett merke. Så jeg er så absolutt ikke en anti-bimmers person, jeg har bare en sterk forkjærlighet til biler generelt. Jeg setter pris på at biler har forskjellige egenskaper og passer forskjellige personer og deres bruksmønster. Derfor blir jeg nok da både irritert og "trist" når man skal rakke ned på personer fordi de velger bil som de gjør. Hadde man bodd i et "fornuftig pris-nivå land", så hadde man jo fort hatt en M3 i garasjen til sommerbruk, og f.eks. M550´n til vinterbruk, da dette sikkert hadde vært det morsomste, men noen ganger må man inngå et kompromiss. Man finner både gode og dårlige sjåfører i alle leire, uavhengig av både bil, drift eller drivstoff-type for den saks skyld Det bunner jo ut i hva det er man ser etter i en bil, og hva man liker/har behov for. Det finnes sikkert sjåfører som kunne kjørt fletta av oss uansett hva slags bil vi/de har. Jeg mener absolutt ikke å være aggressiv, men når x-antall her inne skal fortelle hvor begredelige sjåfører folk som velger xdrive/quattro/osv. måtte være, da synes jeg det blir ganske patetisk - og det mener jeg at jeg må få lov til å mene. Så, no hard feelings på noen måte mr. Werther Werther og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 Vel, når 4wd folket ikke skjønner forskjellen på grep og fremdrift, og oppriktig tror de kan ha høyere kurvehastighet og gjerne stopper kjappere enn 2wd biler, så ja, da er det noe farlig med det dere bedriver. Jeg har forøvrig aldri uttalt eller ment at hjuldrift sier noe om ferdigheter, men jeg observerer jo hvor fantastisk mye dumt 4wd campen greier å lire av seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 12, 2016 Share Skrevet Februar 12, 2016 (endret) Mye rart som blir sagt her, det var ikke meningen å lage styr at jeg hadde lyst på E34 et sekund her, ingen kan nekte på 4wd er bra og ei rwd... Alt til sitt bruk. 4wd kan for alt for mange gi en falsk trygghet om at bilen stopper like kjapt som den gir gass på vinterføre som flere nevner. Jeg vil ikke påstå at 4wd-sjåfører er dårligere til å kjøre, men som jeg sa så kan det for mange gi en falsk trygghet. Man må vite hva man kjører og kjøre deretter. @Werther sitat "firehjulstrekk er det samme som kjøreglede, og at kjøreglede er synonymt med effektivitet" Det kan være noen mener det, men jeg er ikke enig. Jeg finner mye kjøreglede i E91 xDrive, men det er bare en 4sylindret diesel, ikke akkurat noe å rope hurra for. Når det er sagt vil jeg si E36en jeg hadde var mer inspirerende å kjøre, selv om det bare var 318i og 4syl det også. Tror de fleste(som da vil si ikke alle) som velger BMW, Audi og Mercedes med 4wd vet hva de går til og vet hva de får, jeg tror heller det er de som velger ASX, Outlander, 4008, Qashqai osv. som kanskje den falske tryggheten rammer mest. Altså for det meste(igjen, ikke alle) alminnelige folk som vil ha en bekymringsløs bil med god fremkommelighet. Tror vi alle her inne er enige i at rwd er det som er BMWs sterkeste side og aller helst på tørre landeveier med mye svinger og inspirerende kjøring. Men som bil nr. 1 er det veldig veldig kjekt med xDrive for mange(igjen, ikke alle). @mrqlan tommel opp! Endret Februar 12, 2016 av Marius2002 q1337 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg