Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg også null og nada om avskrivning. Disse pengene er "glemt" når bilen er kjøpt, og så lenge jeg ikke har lån på noen av bilen(e) er det kun de kronene som går til forsikring, veiavgift, drivstoff og service jeg bryr meg om. De pengene jeg får igjen når bilen(e) en dag skal selges er for meg pluss i regnskapet rent psykisk.

Jeg ønsker naturligvis ikke et større verditap enn jeg må, men skal man tenke slik er muligens ikke BMW det smarteste man kan kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at en rimeligere BMW som f.eks 318d, 320d eller tilsvarende i f.eks 2-serien er noe av det mest fornuftige man kan kjøpe mhp. verditap (i alle fall som eier nummer to eller tre av bilen). Den første eieren tar alltid det største verditapet. Helt generelt sier man jo at det koster 50K å bare kjøre ut av lokalene til den lokale BMW pusheren når bilen er helt ny og det er noe i dette utsagnet. BMW'er i den rimelige enden som er godt spesifisert med utstyr og farger er alltid populære og holder verdien relativt bra helt frem til en ny modell melder seg. De dyrere modellene er signifikant mer følsomme for økonomiske konjunkturer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, awt skrev:

Jeg bryr meg også null og nada om avskrivning. Disse pengene er "glemt" når bilen er kjøpt, og så lenge jeg ikke har lån på noen av bilen(e) er det kun de kronene som går til forsikring, veiavgift, drivstoff og service jeg bryr meg om. De pengene jeg får igjen når bilen(e) en dag skal selges er for meg pluss i regnskapet rent psykisk.

Jeg ønsker naturligvis ikke et større verditap enn jeg må, men skal man tenke slik er muligens ikke BMW det smarteste man kan kjøpe.

Samme strategi som jeg bruker, bortsett fra det med lån. Måtte ta opp lån på x5n.

nå fortiden har jeg ikke sparepenger i det hele tatt. Da renten på lånet er høyere en på sparekonto ser jeg ingen grunn til å spare penger. Bedre og heller betale hardt på boliglånet og heller låne opp når man skulle trenge penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (hadde frem til nyttår da grensen gikk opp) full BSU, samt en grei buffer, og utover det er det boliglån som prioriteres her også. Satser på å være ferdig med sistnevnte før jeg er 40, og da kan man fort prioritere litt annerledes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Fredrik... avskriving eller verditap er sannsynligvis den største enkeltkostnaden du har på bilen. Verditapet er også mye større på de dyre modellene (som f.eks din bil) enn på de billigere modellene. Det beste man kan si i ditt tilfelle er at den første eieren i kroner og ører har hatt et større verditap enn du kommer til å få, men i prosent vil det (litt avhengig av hvor lang tid du beholder bilen) trolig være omtrent det samme (altså en halvering av verdien eller mer).

87,5% var verditapet på vår 2003 E46 318d Touring etter 9,5 år og 340000 Km. Umiddelbart virker dette som et stort verditap, men i forhold til antall kjørte kilometer synes jeg ikke at det er så ille. Verditapet er ca. 1,30 kroner pr. km. Når det gjelder de totale driftskostnadene er det litt vanskeligere å finne eksakte tall, men antall forbrente liter med diesel har vært ca. 20000. Med en gjennomsnitspris på ca. 10 kroner pr. liter her i Danmark (fom. 2013 og tilbake til 2004) svarer dette til ca. 200000 kroner eller ca. 0,62 øre pr. km. Service og deler har vi beregnet til å ha vært gjennomsnitlig ca. 8000 kroner pr. år eller totalt ca. 76000 kroner. Dette tilsvarer en servicekostnad på ca. 0,24 øre pr. km. I tillegg kommer dekk og annet løsøre til gjennomsnitlig ca. 2000 kroner pr. år (det er billig å kjøre på 195/65-15 dekk). Dette tilsvarer totalt ca. 19000 kroner eller ca. 0,06 øre pr. km. 

Totalt skulle dette gi en driftskostnad inkl. verditap på ca. 2,22 kroner pr. km. Dette er imidlertid en grov vurdering så hvis vi legger til en mindre sikkerhetsmargin på ca. 10% burde en totalkostnad på ca. 2,50 kroner pr. km være nogenlunde korrekt. Verditapet representerte med andre ord ca. 52% av den totale akummulerte kostnaden pr. kjørte kilometer.

Jeg kjøper den bilen jeg har lyst på. Avskriving og slike ting er vel det jeg tenker minst på ved ett bilkjøp. Bil er tap uansett, vil heller tape mye penger på en bil jeg virkelig liker enn lite penger på døll bil. Jeg vil gå så langt som å si at jeg synes bilen er verd sitt verditap.

Her tror jeg nok vi har veldig forskjellig syn Fredrik. Du kjører ny Citroën og kommer til å sitte igjen med ett mye hyggeligere regnskap enn meg. Jeg kjøre brukt BMW og føler iallfall selv at jeg smiler mye bak rattet. Ikke det at du ikke gjør det i din bil, men jeg vet at jeg selv ikke hadde trivdes med en Citroën. Folk er forskjellig og folk prioriterer annerledes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det er vesentlig fler som ønsker en 4år gammel 530d enn de som har råd til en. Jeg tviler sterkt på at du kommer "fornuftig" ut (slik fredrik gjorde med sin 318d) når du selger bilen om x antall år. Selv min 320d kostet nært 5kr pr km, med sitt forbruk på 0,7. X5en har så langt stipulert den halve kostnaden pr km med dobbelt forbruk..

Med andre ord, er man heldig med  få uforutsette feil, sparer man fort penger på bilholdet når verditapet er av en beskjeden størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjøper den bilen jeg har lyst på. Avskriving og slike ting er vel det jeg tenker minst på ved ett bilkjøp. Bil er tap uansett, vil heller tape mye penger på en bil jeg virkelig liker enn lite penger på døll bil. Jeg vil gå så langt som å si at jeg synes bilen er verd sitt verditap.

Her tror jeg nok vi har veldig forskjellig syn Fredrik. Du kjører ny Citroën og kommer til å sitte igjen med ett mye hyggeligere regnskap enn meg. Jeg kjøre brukt BMW og føler iallfall selv at jeg smiler mye bak rattet. Ikke det at du ikke gjør det i din bil, men jeg vet at jeg selv ikke hadde trivdes med en Citroën. Folk er forskjellig og folk prioriterer annerledes :) 

Mitt poeng var egentlig bare at verditapet kan begrenses avhengig av hva slags bil man kjøper samt at antall kjørte kilometer gir deg større nytteverdi pr. krone relativt til verditapet. At bil koster penger uansett hva slags bil man kjøper er det ingen tvil om, men noen biler koster definitivt mye mer enn andre biler og dette er en prioritering man gjør mer eller mindre bevisst.

Jeg har aldri tapt virkelig mye penger på biler selv om jeg har hatt ganske mange. De jeg har tapt relativt mest på er biler som jeg gjorde ganske mye med da de var nye (ulike ombygginger, lakkering, felger, stereo etc.). Slike ting gjør jeg ikke lenger, men på den annen side er det lett nok for meg å si dette idag iom. at jeg har prøvd å være ung... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, DanielStance skrev:

Fikk ikke helt BMW følelse av å kjøre 218i Active Tourer :P Snål sak.

Tviler ikke i det hele tatt :P Virker mer som om at BMW har vært opptatt av å lage en (konkurrent til) Touran enn å lage en BMW ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.3.2016 at 20.55, Fredrik 90 skrev:

Kunne ikke ha vært mer enig. Har nå hatt min x4 35d i to dager og helga har forløpt med et stort salig glis:-D Økonomisk blir nok dette regnskapet skrekkelig dårlig, men jeg skal ihvertfall nyte hvert sekund jeg sitter bak rattet på denne bilen8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11. mars 2016 at 22.27, Fredrik skrev:

Mitt poeng var egentlig bare at verditapet kan begrenses avhengig av hva slags bil man kjøper samt at antall kjørte kilometer gir deg større nytteverdi pr. krone relativt til verditapet. At bil koster penger uansett hva slags bil man kjøper er det ingen tvil om, men noen biler koster definitivt mye mer enn andre biler og dette er en prioritering man gjør mer eller mindre bevisst.

Jeg har aldri tapt virkelig mye penger på biler selv om jeg har hatt ganske mange. De jeg har tapt relativt mest på er biler som jeg gjorde ganske mye med da de var nye (ulike ombygginger, lakkering, felger, stereo etc.). Slike ting gjør jeg ikke lenger, men på den annen side er det lett nok for meg å si dette idag iom. at jeg har prøvd å være ung... :)

Ja men det trenger du ikke å fortelle oss, vi vet alle at det går an å begrense verditapet med valg av bil. Det er jo ganske logisk :) 

Jeg har heller aldri tapt virkelige mye penger på bil, delvis fordi jeg har gjort gode kjøp, sluppet munna mye påkost samt vært heldig med salg.

6 timer siden, rst026 skrev:

Kunne ikke ha vært mer enig. Har nå hatt min x4 35d i to dager og helga har forløpt med et stort salig glis:-D Økonomisk blir nok dette regnskapet skrekkelig dårlig, men jeg skal ihvertfall nyte hvert sekund jeg sitter bak rattet på denne bilen8-)

Ikke sant, det er nettopp dette som er Freude am fahren :D Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler ;) Hvis du f eks har bilen i 10 år og holder den pen så behøver heller ikke regnskapet bli så forferdelig ille, da får du mer valuta for pengene. Svigerfar holder på sånn, kjøper helt ny Ford hvert tiende år. Siden det er Ford så rekker han jo å kjøre bilene helt ut når de ti åra er gått, men så betaler han halvparten av hva en tilsvarende BMW koster ny da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja men det trenger du ikke å fortelle oss, vi vet alle at det går an å begrense verditapet med valg av bil. Det er jo ganske logisk :) 

Jeg har heller aldri tapt virkelige mye penger på bil, delvis fordi jeg har gjort gode kjøp, sluppet munna mye påkost samt vært heldig med salg.

Ikke sant, det er nettopp dette som er Freude am fahren :D Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler ;) Hvis du f eks har bilen i 10 år og holder den pen så behøver heller ikke regnskapet bli så forferdelig ille, da får du mer valuta for pengene. Svigerfar holder på sånn, kjøper helt ny Ford hvert tiende år. Siden det er Ford så rekker han jo å kjøre bilene helt ut når de ti åra er gått, men så betaler han halvparten av hva en tilsvarende BMW koster ny da.

Hmmm... jeg tror at vi egentlig ikke at vi er så uenige, men at ulik alder og interesser gjør at vi ser litt forskjellig på tingene. Jeg var nok for 25 år siden mer enig med deg enn med meg selv idag... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg ikke skal gjøre, er det å ta opp lån til bil. Jeg får vel heller ta tiden til hjelp, spare og kjøpe det jeg har lyst til å kjøpe når tiden er moden. Inntil da har vel interessen for en aktuell modell dempet seg noe, så er det ikke så viktig allikevel når alt kommer til alt :P  Flere kamerater gjør dette og kjøper seg flotte biler når de får lyst. Nå blir det vel snart en RangeRover Vogue(!) i vennegjengen snart, og det blir nok moro å følge med på. Ingen tvil om at det er dyrt, og når verditapet raser i vei, blir ting usikkert når det evt. gjenstår en restsum når bilen selges, så skal det vel i tillegg betales renter. Nå er ingen slik bil akkurat kjent for å være billig å holde gående, så sitter man tilslutt med verkstedkostnader godt over pipa, en bil som ikke går og billån som allikevel skal betales :P  Da kan jeg fint leve med en billigbil og en billig motorsykkel og kose meg med det, bekymringsfritt.

Benzen er oppe å gå igjen, ble som en ny bil å kjøre den nå. Regner med at jeg har den i minst to år til :kose:

Litt vel fornuftig kanskje :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...